Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

1. <<Itse+en+näe+Jumalan+koskaan+rakastaneen>>Ja+kuitenkin+Jumala+on+Rakkaus.
  2. <<+lain+loppu+(Room.10:4)>>Tuossa+on+käännösvirhe.+Pitäisi+olla:+lain+PÄÄMÄÄRÄ.Kopioin+jälleen+hienosta+Michael+L.+Brownin+kirjasta+AITO+Kosher+Jeesus:4+Kristus+on+näet+lain+loppu,+ja+niin+tulee+vanhurskaaksi+jokainen,+joka+uskoo.Tämän+pitäisi+olla:+”Sillä+Kristus+on+jo+valmiiksi+täyttänyt+sen+päämäärän,+jota+varten+laki+annettiin.+Sen+seurauksena+jokainen,+joka+uskoo+häneen,+tulee+vanhurskaaksi+Jumalan+kanssa.””Paavali+ymmärsi+raamatullisen,+juutalaisen+opin+vanhurskaan+kuoleman+sovittavasta+voimasta.+Hän+ymmärsi,+että+mitä+laki+ei+ihmisluonnon+heikkouden+tähden+voinut+tehdä,+Messias+voi.+Jumala+sanoi+profeetta+Jesajan+kautta:+”Kääntykää+minun+tyköni+ja+antakaa+pelastaa+itsenne,+te+maan+ääret+kaikki,+sillä+minä+olen+Jumala,+eikä+toista+ole”+(Jes.+45:22).+Paavali+uskoi,+että+se+oli+juuri+näin+yksinkertaista.+Tekemällä+parannuksen,+kääntymällä+Jumalan+puoleen+ja+uskomalla+Messiaan+vuodatettuun+vereen+(Apt.+17:30+ja+20:21)+sekä+juutalainen+että+pakana+voi+pelastua.Tarkoittaako+tämä,+että+usko+teki+lain+tyhjäksi?+Ei+suinkaan.+Paavali+opetti,+että+usko+vahvistaa+lain+(Room.+3:31).+Tarkoittiko+tämä,+ettei+hyvillä+teoilla+ole+merkitystä,+koska+me+pelastumme+uskona+kautta,+emmekä+omien+tekojemme+kautta?+Ei,+vaan+Paavali+kutsui+ihmisiä+todistamaan+uskonsa+tekojensa+kautta+(Apt.+26:20).+Tarkoittaako+tämä,+että+Jumala+antaa+armoaan+sitä+enemmän,+mitä+enemmän+teemme+syntiä?+Tätä+ajatusta+Paavali+piti+hyvin+vaarallisena+ja+kirjoitti:+”Mitä+siis+sanomme?+Onko+meidän+pysyttävä+synnissä,+että+armo+suureksi+tulisi?+Pois+se!+Me,+jotka+olemme+kuolleet+pois+synnistä,+kuinka+me+vielä+eläisimme+siinä?”+(Room.+6:1-2).Mitä+sitten+tulee+siihen+väitteeseen,+että+Paavali+opetti+lain+tulleen+päätökseen?+Tulkinta+perustuu+kreikan+sanan+’telos’+käännökseen+yhdessä+Roomalaiskirjeen+jakeessa+(10:4).+Tarkoittaako+’telos’+tosiaan+loppua?+Näin+se+on+tulkittu+monissa+raamatunkäännöksissä…Tarkoittaako+’+telos’+kuitenkin+päämäärää,+kuten+David+Sternin+Complete+Jewish+Bible+(CJB)+–käännös+sanoo:+”Sillä+se+päämäärä,+johon+Toora+tähtää,+on+Messias,+joka+tarjoaa+vanhurskauden+jokaiselle,+joka+luottaa.”+New+Living+Translation+(NLT)+–käännöksen+mukaan+jae+on+käännetty:+”Sillä+Kristus+on+jo+valmiiksi+täyttänyt+sen+päämäärän,+jota+varten+laki+annettiin.+Sen+seurauksena+jokainen,+joka+uskoo+häneen,+tulee+vanhurskaaksi+Jumalan+kanssa.+”+Kuinka+suuri+ero+yhdellä+pikkusanalla+onkaan!
  3. Onnea+ja+siunausta!+❤