Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

1. Voin+kyllä+kertoa.+Barucn+Kormannilla+ei+ole+omaa+käännöstä.+Hän+ei+käytä+mitään+käännöstä,+sillä+hän+lukee+alkukielestä.+Hän+vertailee+eri+käännöksiä+ja+kommentoi+niitä+myös.+Hän+on+vain+niin+viisas,+että+voi+sanoa,+jos+joku+asia+ei+pidä+paikkaansa.:)
  2. Näin+on.+Aamen.
  3. <<Miksi+juuri+neljänteen?+>>Raamatun+mukaan+neljänteen.2.+Moos.+20:1-17+(olen+lisännyt+Raamatun+tekstiin+erittelyn+käskyistä,+lainausmerkeissä)1+Niin+Jumala+puhui+kaiken+tämän:(Käskyt+1-4+=+rakasta+Jumalaa+yli+kaiken)(Ensimmäinen+käsky)2+»Minä+olen+Herra,+sinun+Jumalasi,+joka+johdatin+sinut+pois+Egyptistä,+orjuuden+maasta.3+»Sinulla+ei+saa+olla+muita+jumalia.(Toinen+käsky,+jonka+katolinen+kirkko+(syystä,+että+he+palvovat+kuvia)+on+poistanut)4+»Älä+tee+itsellesi+patsasta+äläkä+muutakaan+jumalankuvaa,+älä+siitä,+mikä+on+ylhäällä+taivaalla,+älä+siitä,+mikä+on+alhaalla+maan+päällä,+äläkä+siitä,+mikä+on+vesissä+maan+alla.+(Kolmas+käsky)5+Älä+kumarra+äläkä+palvele+niitä,+sillä+minä,+Herra,+sinun+Jumalasi,+olen+kiivas+Jumala.+Aina+kolmanteen+ja+neljänteen+polveen+minä+panen+lapset+vastaamaan+isiensä+pahoista+teoista,+vaadin+tilille+ne,+jotka+vihaavat+minua.+6+Mutta+polvesta+polveen+minä+osoitan+armoni+niille+tuhansille,+jotka+rakastavat+minua+ja+noudattavat+minun+käskyjäni.+7+»Älä+käytä+väärin+Herran,+Jumalasi,+nimeä,+sillä+Herra+ei+jätä+rankaisematta+sitä,+joka+käyttää+väärin+hänen+nimeään.(Neljäs+käsky)8+»Muista+pyhittää+lepopäivä.+9+Kuutena+päivänä+tee+työtä+ja+hoida+kaikkia+tehtäviäsi,+10mutta+seitsemäs+päivä+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti.+Silloin+et+saa+tehdä+mitään+työtä,+et+sinä+eikä+sinun+poikasi+eikä+tyttäresi,+orjasi+eikä+orjattaresi,+ei+juhtasi+eikä+yksikään+muukalainen,+joka+asuu+kaupungissasi.+11+Sillä+kuutena+päivänä+Herra+teki+taivaan+ja+maan+ja+meren+ja+kaiken,+mitä+niissä+on,+mutta+seitsemännen+päivän+hän+lepäsi.+Sen+vuoksi+Herra+siunasi+lepopäivän+ja+pyhitti+sen.(Käskyt+5-10+=+rakasta+lähimmäistäsi+niin+kuin+itseäsi)(Viides+käsky)12+»Kunnioita+isääsi+ja+äitiäsi,+että+saisit+elää+kauan+siinä+maassa,+jonka+Herra,+sinun+Jumalasi,+sinulle+antaa.(Kuudes+käsky)13+»Älä+tapa.(Seitsemäs+käsky)14+»Älä+tee+aviorikosta.(Kahdeksas+käsky)15+»Älä+varasta.(Yhdeksäs+käsky)16+»Älä+todista+valheellisesti+toista+ihmistä+vastaan.(Kymmenes+käsky+on+himoitsemiskäsky,+jonka+katolinen+kirkko+jakoi,+koska+oli+poistanut+kuvien+kumartamiskäskyn+(toinen+käsky))17+»Älä+tavoittele+toisen+taloa.+Älä+tavoittele+hänen+vaimoaan,+älä+orjaa+tai+orjatarta,+älä+hänen+härkäänsä,+älä+hänen+aasiaan+äläkä+mitään,+mikä+on+hänen.»
  4. <<Miksi+se+sapatin+päivän+viettäminen+pitää+nyt+heti+muuttaa?+,Kaikkihan+tiedämme+että+se+on+lauantai+ja+pitää+joskus+siihen+palauttaa.+>>Sapattia+ei+olisi+saanut+koskaan+muuttaa+sunnuntaille.+Tämä+on+katolisen+kirkon+arvovallan+merkki.+Ei+Jumalan+arvovallan.+Tästä+on+kysymys.+Toista+kumarramme+ja+toiselle+pyllistämme+(siis+Jeesus+tai+paavi).+Kummallakin+on+arvovallan+merkkinä+kummankin+siunaama+päivä.+Tämä+on+konkreettinen+osoitus+Jumalan+kunnioittamisesta.2.+Moos.+20:8-11"Muista+pyhittää+lepopäivä.+"Kuutena+päivänä+tee+työtä+ja+hoida+kaikkia+tehtäviäsi,+mutta+seitsemäs+päivää+on+Herran,+sinun+Jumalasi,+sapatti.+Silloin+et+saa+tehdä+mitään+työtä,+et+sinä+eikä+sinun+poikasi+eikä+tyttäresi,+orjasi+eikä+orjattaresi,+ei+juhtaasi+eikä+yksikään+muukalainen,+joka+asuu+kaupungissasi.+Sillä+kuutena+päivänä+Herra+teki+taivaan+ja+maan+ja+meren+ja+kaiken,+mitä+niissä+on,+mutta+seitsemännen+päivän+hän+lepäsi.+Sen+vuoksi+Herra+SIUNASI+lepopäivän+ja+PYHITTI+sen."