Vapaa kuvaus

Aloituksia

303

Kommenttia

6089

1. <<+Käsittääkseni+Jeesus+oli+nimen+omaan+juutalaisia+perinnäissääntöjä+vastaan.+>>Jeesus+oli+itsekin+fariseus+ja+rabbi,+joka+opetti+Jumalan+auktoriteetilla,+olihan+hän+itse+Jumala+-+ruumiillistunut+Jumala,+joka+oli+Marian+kohdussa+saanut+kädet+ja+jalat+ja+ihmisen+muodon.Fariseukset+opettivat+kabbalaa+ja+juutalaisia+perinnäissääntöjä+tasavertaisina+Tooran+rinnalla.+Tätä+vastaan+Jeesus+oli+aina.+Kynttilöiden+siunaus+on+vapaaehtoinen.+Se,+joka+siunaa,+ei+tee+siinä+väärin.+Se,+joka+ei+siunaa,+ei+tee+siinä+väärin.+Tästä+on+kysymys.
  2. <<Ensinnäkin,+sinulta+menee+nyt+sekaisin+pyhittäminen/pyhitys+ja+siunaaminen/siunaus.+Ne+ovat+täysin+eri+asioita.>>Ai+niinkö?+Jos+osaat+erottaa+nämä+kaksi+asiaa+tarkasti+toisistaan,+niin+kerro+se+minulla+ja+monelle+muullekin.+Alla+kuitenkin+jotain+avuja,+jos+tarvitset.+Mutta+tuskin+tarvitset,+kun+olet+niin+varma+asiasta,+joten+mitä+nämä+tarkoittavat?+Kerro+minulle.+"Siunaus+uskonnollisena+käsitteenä+tarkoittaa+varsinaisesti+Jumalan+suomaa+hyvyyttä,+menestystä,+varjelusta+tai+armoa,+mutta+sanaa+käytetään+myös+varsinkin+papin+jumalan­palveluksen+tai+kirkollisen+toimituksen+yhteydessä+lausumasta+rukouksesta,+joissa+pyydetään+Jumalalta+tai+toivotetaan.+Tavallisimmin+siunausta+pyydetään+läsnä+olevalle+seura­kunnalle,+mutta+sitä+voidaan+rukoilla+myös+esimerkiksi+paikalle+tai+rakennukselle.Kristillisen+käsityksen+mukaan+siunaus+on+Jumalan+läsnäoloa+ja+huolenpitoa+tässä+maailmassa.+Siunaus+tarkoittaa+Vanhassa+testamentissa+varsinkin+jälkeläisten+ja+oman+maan+saamista.++Luterilaiselle+kirkolle+siunauksen+teologia+on+selvittämätön+kysymys+eli+on+epäselvää,+mikä+on+siunaus,+kuka+siunaa+ja+kenelle+siunaus+kuuluu."+(Wikipedian+linkistä:+Siunaus)"Pyhitys+(hepreaksi+‏קדיש‎,+kadash,+kreik.+hagiadzoo)+myös+hengellinen+kasvu,+on+tapahtuma+uskovan+elämässä,+jossa+itse+uskova+tai+jokin+muu+asia+erotetaan+Pyhäksi+Jumalalle+epäpyhästä.+Kristillisyydessä+pyhityksen+vaikuttaa+Pyhä+Henki.+Uskovan+elämässä+pyhitys+on,+tai+tulisi+olla,+jatkuva+tapahtuma.+Pyhitys+on+liitto+Jumalan+kanssa.+Pyhityksen+kautta+uskovan+elämä+on+vapautettu+pyhän+piiriin.+Se+on+Jumalalle+erotettua+ja+Jumalan+omaa.+Pyhitys+on+myös+katumusta+ja+parannusta;+epäpyhästä+elämän+tavasta,+tottumuksesta,+sanoista,+teoista,+ajatuksista,+näennäisestä+uskosta,+harhaluulosta+tai+epäuskosta.+(Wikipedian+artikkelista:+Pyhitys)Toiset+pyhittävät+kodin,+toiset+siunaavat+sen.+"Kodin+pyhittäminen+on+ortodoksisen+kirkon+kirkollinen+toimitus.+Ortodoksisessa+kirkossa+pyhitetään+monenlaisia+maallisiakin+asioita.+Kirkollisten+kohteiden+lisäksi+pyhitetään+esimerkiksi+koteja,+työpaikkoja,+autoja+ja+muita+kulkuvälineitä+jne.+Ortodoksinen+kirkko+käyttää+mieluummin+termiä+kodin+pyhittäminen+kuin+luterilaisten+käyttämää+termiä+kodin+siunaaminen.+Toinen+ortodoksien+käyttämä+termi+on+myös+kodin+vihkiminen.+"<<Toiseksi,+eikös+kaikki+asiat+pitänyt+koetella+Raamattua+vasten?+Mikset+ole+sitten+tehnyt+tässä+kohden+niin?>>Niin+Raamatussa+ei+varsinaisesti+mainita+kodin+sapattikynttilöiden+siunaamisesta.+Milloin+tapa+on+tullut+juutalaisuuteen?+Oliko+tapa+jo+Jeesuksen+aikana???+Monta+kyssäriä+siis.+Tapa+kuitenkin+korostaa+Jumalaa+ja+Jumalan+arvoa+ihan+käytännössä,+joten+pyhittäminen+ja+siunaus+kodissa+-+erottamien+pyhään+tarkoitukseen+-+ei+liene+pahasta+kuitenkaan.<<Aina+kun+ihminen+siunaa+Raamatussa+jotakin,+hän+tekee+sen+joko+pyytäen+siunausta+Jumalalta+tai+luetellen+(toivottaen)+hyviä+asioita+siunauksen+kohteelle,+AINA+ihmiselle.+EI+KOSKAAN+materiaaleille,+kuten+kynttilöille.>>Voihan+sen+ajatella+noinkin.+Asiasta+on+kuitenkin+montaa+mieltä+kuin+on+miestäkin+tai+naistakin.+Eihän+kenenkään+tarvitse+siunata+kynttilöitä,+jos+eivät+tunne+sitä+tapaa+omaksensa.+Itsekin+mietin+tapaa.+Olisihan+se+kaunis+tapa.<<VAIN+Jumala+siunaa+Raamatussa+muuta+kuin+ihmisiä:+karjaa,+satoa,+asumuksen,+maan,+yms.+Se+on+siis+varattu+Jumalan+käyttöön.>>Voi+sentään.+Kyllähän+papit+siunaavat+lapsia+koulutielle,+ehtoollisleivät+siunataan+jne.+Jos+olemme+nykyrabbien+ja+-pappien+kanssa+veljiä+ja+sisaria+keskenämme,+niin+voin+siunata+hyvin+sapattikynttiläni.+Voin+hoitaa+kodissani+tätä+"papin"+virkaa+vallan+mainiosti.:)<<Ainoa+kerta+kun+ihminen+Siunaa+Raamatussa+jotakin+muuta+kuin+ihmisiä,+on+se+silloin+kun+Jumalan+profeetta+Samuel+siunaa+uhrin.+Uhrin,+joka+on+Jumalan.+Oletko+sinä+Jumalan+profeetta?+Ovatko+kynttilät+Jumalan+asettamia+asioita+niinkuin+uhrit+olivat?>>En+ole+Jumalan+profeetta,+mutta+olen+kyllä+eri+mieltä+koko+asiasta+kanssasi.<<Oletko+löytänyt+Raamatusta+ainuttakaan+kohtaa,+jossa+ihminen+pyytää+siunausta/siunaa+materialistisia+asioita,+kuten+kynttilöitä?Minä+en+ole.+>>Eiköhän+Raamattu+ole+täynnä+niitä+ihmisiä,+jotka+pyytävät+Jumalalta+siunausta.+Mitä+kynttilöihin+tulee,+niin+olisiko+pyhäkön+kynttilätkin+olleet+siunattuja+ja+siihen+tarkoitukseen+pyhitettyjä?<<Kun+et+kerran+toimi+Raamatun+mukaisesti,+toimit+omassa+voimassasi,+eli+kyse+on+ihmisten+keksimästä+jutusta.+Taas+vain+yksi+turha+itsekeksitty+rituaali,+jota+Jumala+ei+tarvitse.>>Höpsis+lähti+hupsalaan…+Totta+kait+voin+siunata+kynttilät+niin+halutessani.+En+kysele+sitä+sinulta.+Se+on+minun+ja+Jumalan+välinen+asia+-+ei+kuulu+sinulle.+Kysymykseni+oli,+että+siunaatteko+kynttilöitä.+Selväksi+tuli,+että+sinä+et+siunaa.Osaa+ne+juutalaiset+näköjään+vieläkin+perinnäissääntönsä.+>>Lähde:+Wikipedian+artikkelit+Siunaus,+Pyhitys,+Kodin+pyhittäminen
  3. Messiaaniset+juutalaiset+opettavat,+että+me+kaikki+olemme+veljiä+ja+opimme+toisiltamme.+Myös+juutalaiset+rabbit+oppivat+meiltä.+Minä+olen+oppinut+valtavasti+juuri+messiaanisilta+juutalaisilta.+He+todellakaan+opeta+sitä,+että+emme+lukisi+Raamattua.+Päin+vastoin.+He+opettavat,+että+lukekaa+Raamattua.+Minä+kuuntelen+todellakin+jatkossakin+pääasiassa+juuri+Messiaanisia+juutalaisia+rabbeja.+Heillä+on+totuus,+jota+he+julistavat+kaikkeen+maailmaan.+Kun+evankeliumi+on+julistettu,+niin+sitten+tulee+loppu.+Ihminen,+joka+kieltää+Jumalan,+ei+osaa+muuta+kuin+arvostella.+Hän+arvostelee+kaikkea+totuutta.+Hän,+joka+hylkää+Jumalan,+elää+valheessa+ja+julistaa+omaa+valhettaan+saatanan+hengessä.+En+kirjoita+sinusta+enkä+kenestäkään+muustakaan+henkilökohtaisesti,+mutta+siellä+missä+totuutta+ja+Jumalan+sanaa+julistetaan,+siellä+on+myös+saatana+omiensa+kanssa+estämässä+evankeliumin+leviämistä,+ja+hänen+tarkoitus+on+se,+että+kukaan+ei+pelastuisi.+Jumala+on+kuitenkin+luonut+meille+aivot,+jotta+voimme+ajatella+ja+vertailla.+Jos+olemme+ottaneet+Jeesuksen,+siis+Jumalan,+sydämeemme,+niin+osaamme+myös+erottaa+oikean+ja+väärän+opetuksen+toisistaan,+joten+paholaisella+ei+meihin+ole+valtaa.+Valitettavasti+sellaisiin,+jolla+ei+ole+Pyhää+Henkeä,+sellaisen+se+voi+eksyttää.+Jokaiselle+eksyttäjälle+on+tuomio+tulossa.+Me+emme+tuomitse+ketään,+mutta+Jeesus-Jumala+tuomitsee+tullessaan.+En+voi+ymmärtää+sellaista+ihmistä,+joka+jatkuvasti+pilkkaavat+Jumalaa.+Jumalattomille:+Näinkö+te+luulette:+Täällä+on+nyt+rauhaisaa,ja+hyvä+pilkata+Jumalaa.+Jumala+ei+sitä+näe.+Jumala+ei+siitä+minua+moiti.+Jumalaa+ei+ole+olemassakaan.+Vielä+on+vähän+aikaa,+jolloin+jumalattoman+ei+tarvitse+ajatella+Jumalaa.+Vielä+on+vähän+aikaa,+jolloin+jumalaton+voi+kirjoittaa+Jumalaa+vastaan.+Vielä+tulee+aika,+jolloin+jumalatonkin+kumartaa+Herraa+Jeesusta.+Vaikka+ei+pelastu,+mutta+kumartaa+kuitenkin+Jeesus-Jumalan+edessä.
  4. Anteeksi.+En+halua+loukata.+Mutta+silloin+on+kyse+ymmärryksen+puutteesta+tai+tahallisesta+julkeasta+Jumalan+pilkasta,+jos+käyttää+sellaista+kirjoitusasua,+mitä+sinulla+lähes+aina+on.+Jos+ymmärrät,+niin+lopeta+hyvä+ihminen+Jumalan+pilkkaaminen+heti.