Raamatulliset, Herramme Yehoshuan, kevään juhlat lähestyvät!!!

Vietättekö Raamatullisia juhlia?

Juhlapäivät Raamatullisen Toorakalenterin mukaan (onko Suomessa vähän aiemmin?).

RAAMATULLINEN UUSI VUOSI
meidän kalenterin mukaan auringon laskusta 8.3. - auringon laskuun 9.3.
Nisan eli Aviv-kuun 1. pv
Uhrikaritsojen syntyminen ja todennäköisesti myös Jeesuksen syntyminen?
Yliopiston allakan mukaan uusikuu on Suomessa 6.3. Eli pitäisikö Uusi vuosi Suomessa olla silloin auringon laskusta 6.3. - auringon laskuun 7.3.?? Lasketaanko se siitä, milloin uusikuu näkyy Israelissa?

PÄÄSIÄINEN
meidän kalenterin mukaan auringon laskusta 21.3. - auringon laskuun 22.3.
Nisan kuun 14. päivä
Lammas teurastettiin ja Jeesus kuoli ristillä

HAPPAMATTOMAN LEIVÄN VIIKKO
meidän kalenterin mukaan auringon laskusta 22.3. - auringon laskuun 29.3.
Nisan kuun 15.-21. pv
Israelilaiset söivät karitsan yöllä Nisan kuun 15. päivänä, Jeesus oli kolme päivää haudassa ja nousi ylös
Nisan kuun 16. päivänä on Omerin laskemisen 1. pv. Laskeminen kestää 50 pv, päättyen helluntaihin.

ENSISADON PÄIVÄ
meidän kalenterin mukaan auringon laskusta 24.3. - auringon laskuun 25.3.
Nisan kuun 17. pv
Uutislyhteen (vehnä) heilutus ja Jeesus nousi ylös kuolleista.

HELLUNTAI
auringon laskusta 11.5. - auringon laskuun 12.5.
Lain taulut annettiin ja Pyhä Henki vuodatettiin täsmälleen samaan aikaan ja samalta vuorelta

Laitan varulta linkin myös Toorakalenteriin: http://torahcalendar.com/Calendar.asp?YM=Y2019M1

59

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oli jäänyt pois joitakin päiviä helluntaista, joten laitan sen uudestaan

      HELLUNTAI
      meidän kalenterimme mukaan auringon laskusta 11.5. - auringon laskuun 12.5.
      Sivan kuun 6. pv
      Lain taulut annettiin ja Pyhä Henki vuodatettiin täsmälleen samaan aikaan ja samalta vuorelta

    • Raamatussa on pääsiäinen myös ympärileikkaamattomille muukalaisille. Tähän toiseen pääsiäiseen saivat osallistua myös ne juutalaiset, joiden ei ollut mahdollista osallistua tuohon ensimmäiseen pääsiäiseen tai jotka juutalaiset, jotka eivät olleet hengellisesti valmiit osallistua ensimmäiseen pääsiäiseen. Toinen pääsiäinen on toisen kuun 14. päivänä (Toorakalenteri). Tämä on meidän kalenterimme mukaan:

      Auringon laskettua 19.4. - auringon laskuun 20.4.2019.

      Mikä yllättävää, niin tämä pakanoiden pääsiäisaika on todellakin meidän allakassamme pääsiäisaika. Yliopiston almanakassa pitkä perjantai on 19.4.

      Miten on, vietättekö ensimmäistä vai toista pääsiäistä?

      • pyhpyh97867786868

        En vietä kumpaakaan.


    • Nooh, ehditään kyllä juhlia nuo kaikki pois juhannuksena, älä huoli. Ei se niin päivän päälle ole.

      Jos joku jumala on niin päivän päälle nirppanokka, niin vetäköön alahuulen pään yli ja nielaiskoon.

      • Olisi hyvä tietää, että miten tarkka Jumala on pakanoiden eli meidän suhteen ja mitä ylipäänsä pakanat voivat viettää? Yritän etsiä Messiaanisten juutalaisten videoita. Jos te löydätte niistä vastauksen, niin voitte kommentoida.


      • euforiakoukussa
        Yksi_usko kirjoitti:

        Olisi hyvä tietää, että miten tarkka Jumala on pakanoiden eli meidän suhteen ja mitä ylipäänsä pakanat voivat viettää? Yritän etsiä Messiaanisten juutalaisten videoita. Jos te löydätte niistä vastauksen, niin voitte kommentoida.

        Mikset kysy suoraan yläkerrasta...kai sinulla nyt on suora yhteys sinne, niin ettei tartte välimiehiä käyttää...?

        Ai ei ole...etkä ymmärrä ite yhtään mitään!!

        No täytyy sitten vaan käyttää noita juutalaisten välitysfirmojen palveluita ja ostaa heidän PH diilereiltään, niin saat taas hetkelliset euforiset pöllyt seuraavasta satsista...

        Mut varmista ensin, että kama on tällä kertaa hyvälaatusta ettet ala mitään huonolaatusta moskaa tällekin palstalle kaupittelemaan. ..


      • tämäkin-
        Yksi_usko kirjoitti:

        Olisi hyvä tietää, että miten tarkka Jumala on pakanoiden eli meidän suhteen ja mitä ylipäänsä pakanat voivat viettää? Yritän etsiä Messiaanisten juutalaisten videoita. Jos te löydätte niistä vastauksen, niin voitte kommentoida.

        Juuri eilen taisi olla uutinen tutkimuksesta jonka mukaan television katselu heikentää kykyä älyllisiin suorituksiin. Videoiden katselu kuulunee samaan sarjaan joten kannattaa olla varovainen senkin puolesta miten paljon niihin käyttää aikaa.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Olisi hyvä tietää, että miten tarkka Jumala on pakanoiden eli meidän suhteen ja mitä ylipäänsä pakanat voivat viettää? Yritän etsiä Messiaanisten juutalaisten videoita. Jos te löydätte niistä vastauksen, niin voitte kommentoida.

        Et voi muuten kuuluttaa täällä vielä varmana, että vuosi alkaa auringon laskusta 8.3. Vielä ei ole uutislyhteeseen tarvittavaa kypsää aviv-ohraa raportoitu! Jos sitä ei ensiviikon kuluessa löydy, kalenteriin lisätään Adar 2. -kuukaus.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Olisi hyvä tietää, että miten tarkka Jumala on pakanoiden eli meidän suhteen ja mitä ylipäänsä pakanat voivat viettää? Yritän etsiä Messiaanisten juutalaisten videoita. Jos te löydätte niistä vastauksen, niin voitte kommentoida.

        "Yritän etsiä Messiaanisten juutalaisten videoita. Jos te löydätte niistä vastauksen, niin voitte kommentoida."

        Huokaus.

        Kerropa minulle nyt sitten, että jos kerran Raamattu tai muutkaan alkukirkon tavat eivät tarjoa kysymykseesi mitään muuta vastausta kuin että eipä niitä juhlia pakanoiden keskuudessa vietetty...
        Niin miltä pohjalta nuo jumaloivasi messiaaniset juutalaiset sitten voisivat asian varmaksi tietää ?

        Vinkiksi: jos he jotakin asiasta opettavat, siihen tulee kaiken järjen mukaan suhtautua erittäin suurella varauksella, kunnes on saatu selville mistä he "tietonsa" ovat saaneet.


      • SAI kirjoitti:

        Et voi muuten kuuluttaa täällä vielä varmana, että vuosi alkaa auringon laskusta 8.3. Vielä ei ole uutislyhteeseen tarvittavaa kypsää aviv-ohraa raportoitu! Jos sitä ei ensiviikon kuluessa löydy, kalenteriin lisätään Adar 2. -kuukaus.

        <<Jos sitä ei ensiviikon kuluessa löydy, kalenteriin lisätään Adar 2. -kuukaus. >>

        Tarkoitatko, että uusi vuosi olisikin 6.4. illasta 7.4 iltaan? Tämä on seuraavan kuukauden alku? Toorakalenterissa kyllä Uusi vuosi on juuri 8.3. illasta 9.3. iltaan.

        Mitä mieltä olet pääsiäisestä? Kuuluuko meidän viettää myöhempää pakanoiden pääsiäistä vai aikaisempaa, oikeaa juutalaisten pääsiäistä? Pakanat eivät saaneet osallistua tuohon aikaisempaan pääsiäiseen, koska heitä ei oltu ympärileikattu.


      • Exap kirjoitti:

        "Yritän etsiä Messiaanisten juutalaisten videoita. Jos te löydätte niistä vastauksen, niin voitte kommentoida."

        Huokaus.

        Kerropa minulle nyt sitten, että jos kerran Raamattu tai muutkaan alkukirkon tavat eivät tarjoa kysymykseesi mitään muuta vastausta kuin että eipä niitä juhlia pakanoiden keskuudessa vietetty...
        Niin miltä pohjalta nuo jumaloivasi messiaaniset juutalaiset sitten voisivat asian varmaksi tietää ?

        Vinkiksi: jos he jotakin asiasta opettavat, siihen tulee kaiken järjen mukaan suhtautua erittäin suurella varauksella, kunnes on saatu selville mistä he "tietonsa" ovat saaneet.

        <<kunnes on saatu selville mistä he "tietonsa" ovat saaneet. >>

        Tämä on hyvä pointti. Kabbala on noituutta. Sitä emme saa opetella. Onneksi jokainen näkee, että onko Raamatusta vai Kabbalasta. Jos tieto on myös meidän Raamatussamme, niin silloin ok.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<kunnes on saatu selville mistä he "tietonsa" ovat saaneet. >>

        Tämä on hyvä pointti. Kabbala on noituutta. Sitä emme saa opetella. Onneksi jokainen näkee, että onko Raamatusta vai Kabbalasta. Jos tieto on myös meidän Raamatussamme, niin silloin ok.

        Nämä Herran juhlat, ja niiden ajat, löytyvät kyllä Raamatusta.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Jos sitä ei ensiviikon kuluessa löydy, kalenteriin lisätään Adar 2. -kuukaus. >>

        Tarkoitatko, että uusi vuosi olisikin 6.4. illasta 7.4 iltaan? Tämä on seuraavan kuukauden alku? Toorakalenterissa kyllä Uusi vuosi on juuri 8.3. illasta 9.3. iltaan.

        Mitä mieltä olet pääsiäisestä? Kuuluuko meidän viettää myöhempää pakanoiden pääsiäistä vai aikaisempaa, oikeaa juutalaisten pääsiäistä? Pakanat eivät saaneet osallistua tuohon aikaisempaan pääsiäiseen, koska heitä ei oltu ympärileikattu.

        "Pakanat eivät saaneet osallistua tuohon aikaisempaan pääsiäiseen, koska heitä ei oltu ympärileikattu."

        Höpöhöpö. Lue 4 Moos 9.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Jos sitä ei ensiviikon kuluessa löydy, kalenteriin lisätään Adar 2. -kuukaus. >>

        Tarkoitatko, että uusi vuosi olisikin 6.4. illasta 7.4 iltaan? Tämä on seuraavan kuukauden alku? Toorakalenterissa kyllä Uusi vuosi on juuri 8.3. illasta 9.3. iltaan.

        Mitä mieltä olet pääsiäisestä? Kuuluuko meidän viettää myöhempää pakanoiden pääsiäistä vai aikaisempaa, oikeaa juutalaisten pääsiäistä? Pakanat eivät saaneet osallistua tuohon aikaisempaan pääsiäiseen, koska heitä ei oltu ympärileikattu.

        Tarkoitan juuri sitä, että jos kypsää ohraa ei löydy ensiviikon aikana, vuosi alkaakin vasta 6.4 illalla. Meidän, sinunkin, joka olet kirjoitustesi perusteella oikea juutalainen, (Room. 2:28-29), tulee viettää Nisankuun pääsiäistä :)

        Kol. 2:11
        ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:

        Oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Room. 2:28-29.


      • SAI kirjoitti:

        Tarkoitan juuri sitä, että jos kypsää ohraa ei löydy ensiviikon aikana, vuosi alkaakin vasta 6.4 illalla. Meidän, sinunkin, joka olet kirjoitustesi perusteella oikea juutalainen, (Room. 2:28-29), tulee viettää Nisankuun pääsiäistä :)

        Kol. 2:11
        ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:

        Oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Room. 2:28-29.

        <<tulee viettää Nisankuun pääsiäistä>>

        Mutta jos on matkoilla tai ei ole hengellisesti vielä valmis, niin Jumala on armossaan antanut tuon toisenkin pääsiäisajan, jolloin viettää pääsiäistä. Silloin ei tarvitse siivota happamatonta nurkista.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<tulee viettää Nisankuun pääsiäistä>>

        Mutta jos on matkoilla tai ei ole hengellisesti vielä valmis, niin Jumala on armossaan antanut tuon toisenkin pääsiäisajan, jolloin viettää pääsiäistä. Silloin ei tarvitse siivota happamatonta nurkista.

        Siis eihän aina voi kokea hengellisesti, että voisi viettää ensimmäistä pääsiäistä?


      • SAI kirjoitti:

        Tarkoitan juuri sitä, että jos kypsää ohraa ei löydy ensiviikon aikana, vuosi alkaakin vasta 6.4 illalla. Meidän, sinunkin, joka olet kirjoitustesi perusteella oikea juutalainen, (Room. 2:28-29), tulee viettää Nisankuun pääsiäistä :)

        Kol. 2:11
        ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:

        Oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Room. 2:28-29.

        Olen alkanut miettimään sitä, että mikä on lain alla olemista ja armon alla olemista. Joseph Shulam varoitti lain alla olemisesta, kuten siitä, että ei-juutalaiset ympärileikkaavat itsensä. Tällöin he Shulamin mukaan menettävät armon. Pääsiäisen viettäminen ei liene lain alla olemista?


      • kerrolisää
        Yksi_usko kirjoitti:

        Nämä Herran juhlat, ja niiden ajat, löytyvät kyllä Raamatusta.

        Oletko miettinyt kuinka vietät juutalaisten vuoden päivistä pyhintä, sovituspäivää, jom kippuria? Se mainitaan raamatussa, 3 Moos. 23:27-32, 4 Moos. 29:7. 3 Moos. 16:29-34 "....sillä sinä päivänä toimitetaan teidän syntienne sovitus ja te tulette jälleen Herran edessä puhtaiksi kaikista synneistänne...."
        Minä kunnioitan juutalaista uskoa, joten en vietä Jlan heille määräämiä juhlia. Ja olen tietoinen omasta uskosta; Jeesus on Herra ja syntien sovitus.
        Siunausta päivääsi!


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Olen alkanut miettimään sitä, että mikä on lain alla olemista ja armon alla olemista. Joseph Shulam varoitti lain alla olemisesta, kuten siitä, että ei-juutalaiset ympärileikkaavat itsensä. Tällöin he Shulamin mukaan menettävät armon. Pääsiäisen viettäminen ei liene lain alla olemista?

        Lisäys. Tuo ei-pakanoiden ympärileikkaus, josta Paavali ankarasti varoitti Galatan seurakuntaa, tarkoitti sitä, että he rabbien edessä vannoivat alistuvansa lain (Tooran) ja käskyjen ikeen alle. Tämä vannominen oli sellaista, jota yhdenkään juutalaisen ei tarvinnut tehdä, sillä heidät (pojat) ympärilekattiin vauvoina 8 pv:n ikäisinä. Juutalaiset tiesivät, etteivät he voineet pitää Tooraa ja pakanat olivat siinä mielessä parempia kuin juutalaiset, sillä he vannoivat voivansa pitää Tooran ja käskyt. Tästä Paavali oli kovin tuohtunut, jopa sanoessaan, että silpokoon he itsensä. Tarkoittaen näitä ei-juutalaisia, jotka ympärileikkauttivat itsensä. Joseph Shulam opettaa tästä erinomaisesti.


      • kerrolisää kirjoitti:

        Oletko miettinyt kuinka vietät juutalaisten vuoden päivistä pyhintä, sovituspäivää, jom kippuria? Se mainitaan raamatussa, 3 Moos. 23:27-32, 4 Moos. 29:7. 3 Moos. 16:29-34 "....sillä sinä päivänä toimitetaan teidän syntienne sovitus ja te tulette jälleen Herran edessä puhtaiksi kaikista synneistänne...."
        Minä kunnioitan juutalaista uskoa, joten en vietä Jlan heille määräämiä juhlia. Ja olen tietoinen omasta uskosta; Jeesus on Herra ja syntien sovitus.
        Siunausta päivääsi!

        <<Minä kunnioitan juutalaista uskoa, joten en vietä Jlan heille määräämiä juhlia. Ja olen tietoinen omasta uskosta; Jeesus on Herra ja syntien sovitus. >>

        Suuri sovituspäivä, Jom Kippur, on paastopäivä. Mutta kommenttisi on mielenkiintoinen. Siis kunnioitat juutalaista uskoa siten, ettet vietä Jumalan heille määräämiä juhlia. Tarkoitatko sitä, että pakanauskovat eivät voisi juhlia viettää? Kuitenkin pakanaseurakunnissa vietettiin näitä juhlia. He menivät "juutalaisuudessa" jopa pidemmälle kuin juutalaiset ympärileikkaamalla itsensä. Tästä Paavali oli vahvasti toista mieltä. Tällöin pakanauskovat Galatian seurakunnassa vannoivat rabbeille valan, että he alistuisivat Tooran ja käskyjen ikeen alle. Näin he menettivät armon. Juutalaiset eivät tätä vannoneet, sillä heidät ympärileikattiin 8 pv:n ikäisinä. Juutalaiset tiesivät, etteivät he (juutalaiset) voisi pitää käskyjä, mutta pakakäännynnäiset vannoivat voivansa pitää käskyt eli olevansa parempia kuin juutalaiset.

        Mutta tässä ei ole kysymys siitä, etteikö Herran juhlia voisi viettää pakanatkin.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Minä kunnioitan juutalaista uskoa, joten en vietä Jlan heille määräämiä juhlia. Ja olen tietoinen omasta uskosta; Jeesus on Herra ja syntien sovitus. >>

        Suuri sovituspäivä, Jom Kippur, on paastopäivä. Mutta kommenttisi on mielenkiintoinen. Siis kunnioitat juutalaista uskoa siten, ettet vietä Jumalan heille määräämiä juhlia. Tarkoitatko sitä, että pakanauskovat eivät voisi juhlia viettää? Kuitenkin pakanaseurakunnissa vietettiin näitä juhlia. He menivät "juutalaisuudessa" jopa pidemmälle kuin juutalaiset ympärileikkaamalla itsensä. Tästä Paavali oli vahvasti toista mieltä. Tällöin pakanauskovat Galatian seurakunnassa vannoivat rabbeille valan, että he alistuisivat Tooran ja käskyjen ikeen alle. Näin he menettivät armon. Juutalaiset eivät tätä vannoneet, sillä heidät ympärileikattiin 8 pv:n ikäisinä. Juutalaiset tiesivät, etteivät he (juutalaiset) voisi pitää käskyjä, mutta pakakäännynnäiset vannoivat voivansa pitää käskyt eli olevansa parempia kuin juutalaiset.

        Mutta tässä ei ole kysymys siitä, etteikö Herran juhlia voisi viettää pakanatkin.

        lisäys. Tosin juhlia viettämällä ei kuitenkaan kerätä pisteitä.


      • kerrolisää kirjoitti:

        Oletko miettinyt kuinka vietät juutalaisten vuoden päivistä pyhintä, sovituspäivää, jom kippuria? Se mainitaan raamatussa, 3 Moos. 23:27-32, 4 Moos. 29:7. 3 Moos. 16:29-34 "....sillä sinä päivänä toimitetaan teidän syntienne sovitus ja te tulette jälleen Herran edessä puhtaiksi kaikista synneistänne...."
        Minä kunnioitan juutalaista uskoa, joten en vietä Jlan heille määräämiä juhlia. Ja olen tietoinen omasta uskosta; Jeesus on Herra ja syntien sovitus.
        Siunausta päivääsi!

        <<Minä kunnioitan juutalaista uskoa, joten en vietä Jlan heille määräämiä juhlia. >>

        Paavali opettaa, että ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei vapaata eikä orjaa, ei miestä eikä naista. Vaikka meistä ei tarvitse tulla juutalaisia, eikä juutalaisista tarvitse tulla kristittyjä, niin Herra on antanut päivät, joiden avulla voimme muistella Herramme Jeesuksen Kristuksen elämää oikeina aikoina.

        <<Ja olen tietoinen omasta uskosta; >>

        Meillä ei pitäisi olla omaa uskoa vaan Jeesuksen usko.

        <<Jeesus on Herra ja syntien sovitus. >>

        Tästä olemme samaa mieltä. Eikä tässä ole eroa oletko juutalainen vai suomalainen.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Olen alkanut miettimään sitä, että mikä on lain alla olemista ja armon alla olemista. Joseph Shulam varoitti lain alla olemisesta, kuten siitä, että ei-juutalaiset ympärileikkaavat itsensä. Tällöin he Shulamin mukaan menettävät armon. Pääsiäisen viettäminen ei liene lain alla olemista?

        Joo, jos on matkoilla, tai muuten estynyt viettämästä Nisankuun pääsiäistä, voi viettää 2. kuussa, kuten Raamattu opettaa.

        Lain alla oleminen on sitä, että yrittää tai luulee ansaitsevansa pelastuksen omilla hyvillä teoillaan. Voin kertoa tässä kaikille, että tämä ei onnistu yhdeltäkään ihmiseltä. Lakia ei silti ole mihinkään kumottu, Matt. 5:17-18. Onneksi on armo tarjolla jokaiselle, joka katuu syntejään!


      • kerrolisää
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Minä kunnioitan juutalaista uskoa, joten en vietä Jlan heille määräämiä juhlia. Ja olen tietoinen omasta uskosta; Jeesus on Herra ja syntien sovitus. >>

        Suuri sovituspäivä, Jom Kippur, on paastopäivä. Mutta kommenttisi on mielenkiintoinen. Siis kunnioitat juutalaista uskoa siten, ettet vietä Jumalan heille määräämiä juhlia. Tarkoitatko sitä, että pakanauskovat eivät voisi juhlia viettää? Kuitenkin pakanaseurakunnissa vietettiin näitä juhlia. He menivät "juutalaisuudessa" jopa pidemmälle kuin juutalaiset ympärileikkaamalla itsensä. Tästä Paavali oli vahvasti toista mieltä. Tällöin pakanauskovat Galatian seurakunnassa vannoivat rabbeille valan, että he alistuisivat Tooran ja käskyjen ikeen alle. Näin he menettivät armon. Juutalaiset eivät tätä vannoneet, sillä heidät ympärileikattiin 8 pv:n ikäisinä. Juutalaiset tiesivät, etteivät he (juutalaiset) voisi pitää käskyjä, mutta pakakäännynnäiset vannoivat voivansa pitää käskyt eli olevansa parempia kuin juutalaiset.

        Mutta tässä ei ole kysymys siitä, etteikö Herran juhlia voisi viettää pakanatkin.

        En tarkoita, etteivät pakanauskovat (kristityt) voisi viettää juutalaisten juhlia. En ole mikään sanomaan, mitä kukakin voi tehdä. Ja etenkään, mitä kukakin on voinut tehdä. Kyse on henkilökohtaisesta valinnastani, oman ymmärrykseni perusteella. En usko, että juhlien viettämisellä tai viettämättä jättämisellä on Jlalle sen suurempaa merkitystä.
        Uskon, että Toora on annettu juutalaiselle kansalle ja juutalaisuus on oma uskontonsa.
        Jos kristittynä huomaan esim. jonkun New Age tyypin käyttävän selkeästi kristillisiä käsitteitä, mutta niiden tarkoittavan jotain aivan muuta kuin kristinuskossa, se on ärsyttävää.
        Niinpä voin kuvitella, että juutalaiset eivät varsinaisesti rakasta sitä että heidän uskontoaan tulkitaan muulla tavoin kuin he itse sen ymmärtävät. Koska kristinusko nousee juutalaisuudesta tätä kitkaa on mahdotonta välttää. Ristiriidat olivat läsnä heti alkuseurakuntien aikana ja tiet erosivat.


      • SAI kirjoitti:

        Joo, jos on matkoilla, tai muuten estynyt viettämästä Nisankuun pääsiäistä, voi viettää 2. kuussa, kuten Raamattu opettaa.

        Lain alla oleminen on sitä, että yrittää tai luulee ansaitsevansa pelastuksen omilla hyvillä teoillaan. Voin kertoa tässä kaikille, että tämä ei onnistu yhdeltäkään ihmiseltä. Lakia ei silti ole mihinkään kumottu, Matt. 5:17-18. Onneksi on armo tarjolla jokaiselle, joka katuu syntejään!

        Hyvä! Juuri näin Paavalikin opettaa!


      • kerrolisää kirjoitti:

        En tarkoita, etteivät pakanauskovat (kristityt) voisi viettää juutalaisten juhlia. En ole mikään sanomaan, mitä kukakin voi tehdä. Ja etenkään, mitä kukakin on voinut tehdä. Kyse on henkilökohtaisesta valinnastani, oman ymmärrykseni perusteella. En usko, että juhlien viettämisellä tai viettämättä jättämisellä on Jlalle sen suurempaa merkitystä.
        Uskon, että Toora on annettu juutalaiselle kansalle ja juutalaisuus on oma uskontonsa.
        Jos kristittynä huomaan esim. jonkun New Age tyypin käyttävän selkeästi kristillisiä käsitteitä, mutta niiden tarkoittavan jotain aivan muuta kuin kristinuskossa, se on ärsyttävää.
        Niinpä voin kuvitella, että juutalaiset eivät varsinaisesti rakasta sitä että heidän uskontoaan tulkitaan muulla tavoin kuin he itse sen ymmärtävät. Koska kristinusko nousee juutalaisuudesta tätä kitkaa on mahdotonta välttää. Ristiriidat olivat läsnä heti alkuseurakuntien aikana ja tiet erosivat.

        <<Kyse on henkilökohtaisesta valinnastani, oman ymmärrykseni perusteella. En usko, että juhlien viettämisellä tai viettämättä jättämisellä on Jlalle sen suurempaa merkitystä.>>

        Ei ole merkitystä pelastumisen kannalta, ja sehän on tärkeintä.
        En kuitenkaan menisi kommentoimaan Jumalan puolesta, että olisiko Jumalalle yhdentekevää viettääkö pakanallisia juhlia ja juhla-aikoja vai Raamatullisia juhlia ja juhla-aikoja?

        <<Uskon, että Toora on annettu juutalaiselle kansalle ja juutalaisuus on oma uskontonsa. >>

        Toora onkin annettu juutalaisille, ei pakanoille. Tämän vuoksi Jeesus ei kumonnut Tooraa, koska Tooraa ei ole koskaan annettukaan pakanoille. Se, mistä Jeesus on meidät vapauttanut, ei ole Toora vaan synti.

        <<Jos kristittynä huomaan esim. jonkun New Age tyypin käyttävän selkeästi kristillisiä käsitteitä, mutta niiden tarkoittavan jotain aivan muuta kuin kristinuskossa, se on ärsyttävää. >>

        Näin on, ja näin juuri sielunvihollinen toimii ja on aina toiminut. Esim. joulun ja sunnuntain vieton suhteen. Pakanajuhlat on laitettu kristillisiin "raameihin".

        <<Niinpä voin kuvitella, että juutalaiset eivät varsinaisesti rakasta sitä että heidän uskontoaan tulkitaan muulla tavoin kuin he itse sen ymmärtävät. >>

        Valtaosa juutalaisista ei usko Jeesukseen. Tämä on muistettava. He eivät halua kuullakaan Jeesuksesta.

        Kuitenkin Jeesus oli juutalainen, juutalainen rabbi. Myös opetuslapset olivat juutalaisia ja apostolit (?), esim. Saulus Tarsolainen oli juutalainen. Paavali oli myös juutalainen. Jerusalemin seurakuntakin oli juutalainen (?). Galatiassa, Kolossassa ja Roomassa ym. seurakunnissa oli sekä juutalaisia että pakanoita (?).

        <<Koska kristinusko nousee juutalaisuudesta tätä kitkaa on mahdotonta välttää. Ristiriidat olivat läsnä heti alkuseurakuntien aikana ja tiet erosivat. >>

        Ristiriidat tulivat siitä, että miten pakanoiden suhteen tulisi menetellä. Paavali ojentaa esim. galatalaisia siitä, että seurakunnassa pakanat olivat kääntyneet juutalaisiksi ja ympärileikkauttaneet itsensä. He olivat vannoneet rabbien edessä ottavansa Tooran ja käskyjen ikeen kannettavakseen. Tätä eivät juutalaiset tehneet. Heidät ympärileikattiin 8 pv:n ikäisinä eivätkä he tuolloin vannoneet mitään. Juutalaisille oli täysin selvää, etteivät he voineet pitää Tooraa. Mutta entä pakanat? He vannoivat, että he voivat. He pitivät itseään parempina kuin juutalaiset. Paavalin mukaan, vannoessaan tuon valan, menettivät samalla armon.

        Tiet eivät tuosta eronneet. Tiet erosivat vasta silloin kun kristinuskosta tehtiin valtionuskonto. Silloin sapatti korvattiin sunnuntailla ja juutalaiset potkittiin seurakunnasta.


      • SAI kirjoitti:

        Joo, jos on matkoilla, tai muuten estynyt viettämästä Nisankuun pääsiäistä, voi viettää 2. kuussa, kuten Raamattu opettaa.

        Lain alla oleminen on sitä, että yrittää tai luulee ansaitsevansa pelastuksen omilla hyvillä teoillaan. Voin kertoa tässä kaikille, että tämä ei onnistu yhdeltäkään ihmiseltä. Lakia ei silti ole mihinkään kumottu, Matt. 5:17-18. Onneksi on armo tarjolla jokaiselle, joka katuu syntejään!

        Toisaalta Tooraa ei annettu pakanoille vaan juutalaisille.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Toisaalta Tooraa ei annettu pakanoille vaan juutalaisille.

        Toisaalta Toora = rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Muu on selitystä. Näin Joseph Shulam opettaa.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Toisaalta Tooraa ei annettu pakanoille vaan juutalaisille.

        Toora = 5 Mooseksen kirjaa. Eikö
        5 Mooseksen kirjaa koske Yksi_uskoa?

        Muista tämä Matt. 5:17-18


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Toisaalta Tooraa ei annettu pakanoille vaan juutalaisille.

        Toora = 5 Mooseksen kirjaa. Eikö
        5 Mooseksen kirjaa koske Yksi_uskoa?

        Muista tämä Matt. 5:17-18


      • SAI kirjoitti:

        Toora = 5 Mooseksen kirjaa. Eikö
        5 Mooseksen kirjaa koske Yksi_uskoa?

        Muista tämä Matt. 5:17-18

        Messiaaninen juutalainen, Joseph Shulam opettaa, että Toora annettiin juutalaisille, ei pakanoille. Myöskin se, mitä Matt. 5:17-18 opettaa, Jeesus ei tullut kumoamaan Tooraa. Toora on pyhä. Hän opettaa, että mitä Toora tarkoittaa. Toora tarkoittaa, että rakasta Jumalaa yli kaiken ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi (ja kaikki muu onkin selitystä). Tätä Toora opettaa, näinhän Jeesuskin opetti. Joseph Shulam on nykyään yksi suosikkirabbejani, niin kuin Baruch Kormankin.

        Tietenkin Toora koskee minua, sillä Pyhä Henki, joka asuu sydämessäni, opettaa minulle Tooraa. Toisin sanoen en halua tehdä Jumalan tahtoa vastaan.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Messiaaninen juutalainen, Joseph Shulam opettaa, että Toora annettiin juutalaisille, ei pakanoille. Myöskin se, mitä Matt. 5:17-18 opettaa, Jeesus ei tullut kumoamaan Tooraa. Toora on pyhä. Hän opettaa, että mitä Toora tarkoittaa. Toora tarkoittaa, että rakasta Jumalaa yli kaiken ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi (ja kaikki muu onkin selitystä). Tätä Toora opettaa, näinhän Jeesuskin opetti. Joseph Shulam on nykyään yksi suosikkirabbejani, niin kuin Baruch Kormankin.

        Tietenkin Toora koskee minua, sillä Pyhä Henki, joka asuu sydämessäni, opettaa minulle Tooraa. Toisin sanoen en halua tehdä Jumalan tahtoa vastaan.

        Lisäys: Messiaaninen juutalainen, Joseph Shulam opettaa, että koska Tooraa ei annettu pakanoille, niin Jeesuskaan ei voinut kumota Tooraa. Jeesus itse noudatti Tooraa, mutta koska pakanoille ei oltu annettu Tooraa, sitä ei myöskään voitu kumota pakanoilta. Mistä Jeesus vapautti pakanat? Ei siis Toorasta, koska Tooraa ei oltu edes annettu pakanoille. Jeesus vapautti synnistä. Näin Joseph Shulam opettaa, ja tämä on mielestäni erinomainen opetus.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Lisäys: Messiaaninen juutalainen, Joseph Shulam opettaa, että koska Tooraa ei annettu pakanoille, niin Jeesuskaan ei voinut kumota Tooraa. Jeesus itse noudatti Tooraa, mutta koska pakanoille ei oltu annettu Tooraa, sitä ei myöskään voitu kumota pakanoilta. Mistä Jeesus vapautti pakanat? Ei siis Toorasta, koska Tooraa ei oltu edes annettu pakanoille. Jeesus vapautti synnistä. Näin Joseph Shulam opettaa, ja tämä on mielestäni erinomainen opetus.

        Oletko siis sitä mieltä, että Matt. 5:17-18 myös koskee vain syntyperäisiä juutalaisia? Koskeeko vuorisaarna siis vain syntyperisiä juutalaisia?

        Kuinka paljon voimme kumota Raamattua pois koskemasta pakanoita?


      • kerrolisää
        Yksi_usko kirjoitti:

        <<Kyse on henkilökohtaisesta valinnastani, oman ymmärrykseni perusteella. En usko, että juhlien viettämisellä tai viettämättä jättämisellä on Jlalle sen suurempaa merkitystä.>>

        Ei ole merkitystä pelastumisen kannalta, ja sehän on tärkeintä.
        En kuitenkaan menisi kommentoimaan Jumalan puolesta, että olisiko Jumalalle yhdentekevää viettääkö pakanallisia juhlia ja juhla-aikoja vai Raamatullisia juhlia ja juhla-aikoja?

        <<Uskon, että Toora on annettu juutalaiselle kansalle ja juutalaisuus on oma uskontonsa. >>

        Toora onkin annettu juutalaisille, ei pakanoille. Tämän vuoksi Jeesus ei kumonnut Tooraa, koska Tooraa ei ole koskaan annettukaan pakanoille. Se, mistä Jeesus on meidät vapauttanut, ei ole Toora vaan synti.

        <<Jos kristittynä huomaan esim. jonkun New Age tyypin käyttävän selkeästi kristillisiä käsitteitä, mutta niiden tarkoittavan jotain aivan muuta kuin kristinuskossa, se on ärsyttävää. >>

        Näin on, ja näin juuri sielunvihollinen toimii ja on aina toiminut. Esim. joulun ja sunnuntain vieton suhteen. Pakanajuhlat on laitettu kristillisiin "raameihin".

        <<Niinpä voin kuvitella, että juutalaiset eivät varsinaisesti rakasta sitä että heidän uskontoaan tulkitaan muulla tavoin kuin he itse sen ymmärtävät. >>

        Valtaosa juutalaisista ei usko Jeesukseen. Tämä on muistettava. He eivät halua kuullakaan Jeesuksesta.

        Kuitenkin Jeesus oli juutalainen, juutalainen rabbi. Myös opetuslapset olivat juutalaisia ja apostolit (?), esim. Saulus Tarsolainen oli juutalainen. Paavali oli myös juutalainen. Jerusalemin seurakuntakin oli juutalainen (?). Galatiassa, Kolossassa ja Roomassa ym. seurakunnissa oli sekä juutalaisia että pakanoita (?).

        <<Koska kristinusko nousee juutalaisuudesta tätä kitkaa on mahdotonta välttää. Ristiriidat olivat läsnä heti alkuseurakuntien aikana ja tiet erosivat. >>

        Ristiriidat tulivat siitä, että miten pakanoiden suhteen tulisi menetellä. Paavali ojentaa esim. galatalaisia siitä, että seurakunnassa pakanat olivat kääntyneet juutalaisiksi ja ympärileikkauttaneet itsensä. He olivat vannoneet rabbien edessä ottavansa Tooran ja käskyjen ikeen kannettavakseen. Tätä eivät juutalaiset tehneet. Heidät ympärileikattiin 8 pv:n ikäisinä eivätkä he tuolloin vannoneet mitään. Juutalaisille oli täysin selvää, etteivät he voineet pitää Tooraa. Mutta entä pakanat? He vannoivat, että he voivat. He pitivät itseään parempina kuin juutalaiset. Paavalin mukaan, vannoessaan tuon valan, menettivät samalla armon.

        Tiet eivät tuosta eronneet. Tiet erosivat vasta silloin kun kristinuskosta tehtiin valtionuskonto. Silloin sapatti korvattiin sunnuntailla ja juutalaiset potkittiin seurakunnasta.

        Hienoa, että Joseph Shulam pysyy Jeesuksen opetuksessa: Matt. 22: 37-41 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. 38Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. 39Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. 40Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

        "Shulam varoitti lain alla olemisesta, kuten siitä, että ei-juutalaiset ympärileikkaavat itsensä. Tällöin he Shulamin mukaan menettävät armon. " Saman voi lukea selvällä suomen kielellä raamatusta, Gal. 5:1-4 Kuka ei-juutalainen nykyään olisi ympärileikkauttamassa itseään?

        Kun kirjoitan: "En usko että..." se ei tarkoita, että kommentoisin Jlan puolesta vaan juurikin omasta puolestani. Siten, kuinka itse asian ymmärtänyt.
        Tosin Paavalilainen näkemys juhla-ajoista on esim. Kol.2:16 "Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä." Onko juhla-ajoista luetteloita, milloin ja kuinka ne tulee viettää muualla kuin Toorassa? Toorassa jota ei annettu pakanoille.


      • SAI kirjoitti:

        Oletko siis sitä mieltä, että Matt. 5:17-18 myös koskee vain syntyperäisiä juutalaisia? Koskeeko vuorisaarna siis vain syntyperisiä juutalaisia?

        Kuinka paljon voimme kumota Raamattua pois koskemasta pakanoita?

        <<Oletko siis sitä mieltä, että Matt. 5:17-18 myös koskee vain syntyperäisiä juutalaisia? Koskeeko vuorisaarna siis vain syntyperisiä juutalaisia?>>

        Ei tietenkään, vaan molempia (sekä juutalaisia että ei-juutalaisia).

        <<Kuinka paljon voimme kumota Raamattua pois koskemasta pakanoita? >>

        Me emme kumoa mitään. Kaikki vain ei koske pakanoita, esim. lihan ympärileikkaus, koska on sydämen ympärileikkaus.


      • kerrolisää kirjoitti:

        Hienoa, että Joseph Shulam pysyy Jeesuksen opetuksessa: Matt. 22: 37-41 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. 38Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. 39Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. 40Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

        "Shulam varoitti lain alla olemisesta, kuten siitä, että ei-juutalaiset ympärileikkaavat itsensä. Tällöin he Shulamin mukaan menettävät armon. " Saman voi lukea selvällä suomen kielellä raamatusta, Gal. 5:1-4 Kuka ei-juutalainen nykyään olisi ympärileikkauttamassa itseään?

        Kun kirjoitan: "En usko että..." se ei tarkoita, että kommentoisin Jlan puolesta vaan juurikin omasta puolestani. Siten, kuinka itse asian ymmärtänyt.
        Tosin Paavalilainen näkemys juhla-ajoista on esim. Kol.2:16 "Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä." Onko juhla-ajoista luetteloita, milloin ja kuinka ne tulee viettää muualla kuin Toorassa? Toorassa jota ei annettu pakanoille.

        <<Onko juhla-ajoista luetteloita, milloin ja kuinka ne tulee viettää muualla kuin Toorassa? Toorassa jota ei annettu pakanoille. >>

        Tässäpä hyvä kysymys. Juhlien viettäminen lienee vapaaehtoista? Jeesus vietti kuitenkin juhlia, koska oli juutalainen. Samoin kaikki muutkin juutalaiset, myös alkuseurakunnassa, joka oli juutalainen. Mutta juhlia vietettiin myös pakanaseurakunnissa. He noudattivat tarkasti kaikkia juutalaisia juhlia ja perinteitä. He jopa ympärileikkauttivat itsensä, mistä Paavali moitti heitä ankarasti.

        On selvää, että ei-juutalaisten lihan ympärileikkaus on väärin. Juhla-aikojen ja -päivien viettäminen on väärin silloin kun niiden kautta halutaan pelastua. Sen sijaan Paavali ei tuossa kiellä juhla-aikojen ja sapatin viettoa, vaan sitä tapaa eli motiiveja, miten niitä vietetään. Toisin sanoen jos niitä vietetään sitä varten, että niiden vietolla yritetään pelastua tai kerätä pisteitä. Näin ymmärrän. Minä vietän sapattia ja Herran juhlia olen viettänyt jotenkin jo parisen vuotta. En niiden vietolla pyri ansaitsemaan pelastusta. Haluan viettää niitä, koska ne kertovat Jeesuksen elämästä, kuolemasta, ylösnousemuksesta, Pyhän Hengen vuodatuksesta ja toiseen tulemiseen liittyvistä tapahtumista oikeina aikoina. :)

        Mielestäni voin paremmin valmistautua Herramme Jeesuksen toiseen tulemiseen, kun vietän juhlia. En tietenkään tiedä aikaa enkä hetkeä, mutta meidän pitäisi olla aina valmiita, pitäisi olla aina öljyä lampuissa.

        Tunnen sydämessäni Herran juhlat tärkeiksi.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Oletko siis sitä mieltä, että Matt. 5:17-18 myös koskee vain syntyperäisiä juutalaisia? Koskeeko vuorisaarna siis vain syntyperisiä juutalaisia?>>

        Ei tietenkään, vaan molempia (sekä juutalaisia että ei-juutalaisia).

        <<Kuinka paljon voimme kumota Raamattua pois koskemasta pakanoita? >>

        Me emme kumoa mitään. Kaikki vain ei koske pakanoita, esim. lihan ympärileikkaus, koska on sydämen ympärileikkaus.

        No mitä sitten Shulam tarkoittaa sillä, että Toora annettiin vain juutalaisille?

        Annettiin juutalaisille, mutta koskee ja velvoittaa myös pakanoita, niinkö? Näin minä sen ainakin ymmärrän.


      • SAI kirjoitti:

        No mitä sitten Shulam tarkoittaa sillä, että Toora annettiin vain juutalaisille?

        Annettiin juutalaisille, mutta koskee ja velvoittaa myös pakanoita, niinkö? Näin minä sen ainakin ymmärrän.

        Tooran pääsisältö yhdellä lauseella on: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Muu on selitystä. Tätähän Jeesuskin opetti. Silloin kun Pyhä Henki asuu meissä, niin noudatamme automaattisesti Tooraa. Emme halua tehdä Jumalan tahtoa vastaan.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Tooran pääsisältö yhdellä lauseella on: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Muu on selitystä. Tätähän Jeesuskin opetti. Silloin kun Pyhä Henki asuu meissä, niin noudatamme automaattisesti Tooraa. Emme halua tehdä Jumalan tahtoa vastaan.

        Tuo on totta, mutta minua jäi vaimaamaan, että mitä tarkoitat sillä, että Toora annettiin vain juutalaisille? Vastaisitko nyt tähän :)

        Velvoittaako Toora pakanoita?


      • SAI kirjoitti:

        Tuo on totta, mutta minua jäi vaimaamaan, että mitä tarkoitat sillä, että Toora annettiin vain juutalaisille? Vastaisitko nyt tähän :)

        Velvoittaako Toora pakanoita?

        Kyllä. Siinä ilmenee Jumalan tahto. Se, mitä Jumala meiltä tahtoo, on juuri tuo rakkauden käsky, johon kaikki käskyt sisältyvät, myös ne 613 käskyä. Kun meillä uuden liiton uskovilla on Jumala meissä (=Pyhä Henki), niin Hän ohjaa meitä noudattamaan Tooraa eli Jumalan tahtoa.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Kyllä. Siinä ilmenee Jumalan tahto. Se, mitä Jumala meiltä tahtoo, on juuri tuo rakkauden käsky, johon kaikki käskyt sisältyvät, myös ne 613 käskyä. Kun meillä uuden liiton uskovilla on Jumala meissä (=Pyhä Henki), niin Hän ohjaa meitä noudattamaan Tooraa eli Jumalan tahtoa.

        Valitettavasti joudun nyt peukuttamaan sinua. Mutta kun näinhän se vaan menee, lähesn prikuulleeen puhut samaa kuin mitä olen koettanut toitottaa.

        Paitsi että " Se, mitä Jumala meiltä tahtoo, on juuri tuo rakkauden käsky, johon kaikki käskyt sisältyvät", pitäisi olla "rakkauden kaksoiskäsky".

        Ja jos taas saan sanoa, niin Jeesuksen opetuksessa hän ei suinkaan puhunut itsestään JA Isästä, vaan ainoastaan Isästä. Jeesus ei milloinkaan synoptisissa viitannut mahdollisuuteen, että hän olisi se Jumala, joka on antanut rakkauden kaksoiskäskyn.


      • kerrolisää
        Yksi_usko kirjoitti:

        Kyllä. Siinä ilmenee Jumalan tahto. Se, mitä Jumala meiltä tahtoo, on juuri tuo rakkauden käsky, johon kaikki käskyt sisältyvät, myös ne 613 käskyä. Kun meillä uuden liiton uskovilla on Jumala meissä (=Pyhä Henki), niin Hän ohjaa meitä noudattamaan Tooraa eli Jumalan tahtoa.

        Oletko tutkinut mitä nuo 613 käskyä ovat? Juutalaiset eivät kaikkia noudata ja hyvä niin. https://fi.wikipedia.org/wiki/613_käskyä
        Tässä muutamia poikalapsiin ja pukeutumiseen liittyviä, jotka voivat olla käytössä.
        15 Poikalapsen ympärileikkaus 8. päivänä (1.Moos. 17:12; 3.Moos. 12:3)
        16 Laittaa tzitzit (tupsu) vaatteiden kulmiin (4.Moos. 15:38)
        17 Sitoa tefillin (raamatunlausekotelo) päähän (5.Moos. 6:8)
        18 Sitoa tefillin käteen (5.Moos. 6:8)
        19 Kiinnittää mezuzah kodin ovenpieliin (5.Moos. 6:9)
        Videolla näkyy tzitzit ja jossain kohtaa tefilli päässä ja kädessä, jos tuntuu että näitä tooran pukeutumiseen liittyviä käskyjä haluaa alkaa noudattaa. https://www.youtube.com/watch?v=xCzkzTR_zd4
        Mainiossa blogitekstissä kerrotaan mitsvoista, eli 613 käskystä juutalaisille ja ei juutalaisille. http://juutalainenblogi.blogspot.com/2017/


      • kerrolisää kirjoitti:

        Oletko tutkinut mitä nuo 613 käskyä ovat? Juutalaiset eivät kaikkia noudata ja hyvä niin. https://fi.wikipedia.org/wiki/613_käskyä
        Tässä muutamia poikalapsiin ja pukeutumiseen liittyviä, jotka voivat olla käytössä.
        15 Poikalapsen ympärileikkaus 8. päivänä (1.Moos. 17:12; 3.Moos. 12:3)
        16 Laittaa tzitzit (tupsu) vaatteiden kulmiin (4.Moos. 15:38)
        17 Sitoa tefillin (raamatunlausekotelo) päähän (5.Moos. 6:8)
        18 Sitoa tefillin käteen (5.Moos. 6:8)
        19 Kiinnittää mezuzah kodin ovenpieliin (5.Moos. 6:9)
        Videolla näkyy tzitzit ja jossain kohtaa tefilli päässä ja kädessä, jos tuntuu että näitä tooran pukeutumiseen liittyviä käskyjä haluaa alkaa noudattaa. https://www.youtube.com/watch?v=xCzkzTR_zd4
        Mainiossa blogitekstissä kerrotaan mitsvoista, eli 613 käskystä juutalaisille ja ei juutalaisille. http://juutalainenblogi.blogspot.com/2017/

        "Mainiossa blogitekstissä kerrotaan mitsvoista, eli 613 käskystä juutalaisille ja ei juutalaisille. "

        Lainausta ko. linkistä:
        "Noudattamalla J-lan pyhiä mitsvoja, sielumme lähenee J-laa, ja rikkomalla niitä, etäännymme J-lasta. Tuonpuoleisessa tulemme seisomaan J-lan edessä, ja se, onko se taivaallista vai helvettiä riippuu eletystä elämästä. Se ei siis riipu siitä, oletko juutalainen vai et, vaan suhteestasi J-laan. Jotkut sanovat, että juutalainen helvetti on se, kun kuolet ja näet, mitä sinusta olisi voinut tulla, miten paljon paremmin olisit voinut elää elämäsi."

        No itse asiassa, kyseessä ei olisi sinänsä juutalainen helvetti, vaan useiden muidenkin helvetti, tarkalleen ottaen ihan kaikkien. Jos näkisit miten olisit voinut toimia jos ei sinun oma itsesi olisi ollut suurin vihollisesi, niin itku ja hammastenkiristys siinä olisi meidän jokaisen osa.

        Mutta onneksemme, näin ei ole, vaan Jeesus pelastaa omista pahoista töistämme ja hyvien töiden puutteesta huolimatta, eikös vaan , toisin kuin hän Matt 25ssä itse sanoo... ihan vais uskosta häneen .. eikös vaan ?

        Kuka nyt sitten uskoo Paavaliin, kuka Jeesukseen ? Molempiin kun ei näet voi uskoa ja pelastua, kun sattuu olemaan eri pelastussanoma ja eri kriteerit. Toisella pelkkä usko, toisella pelkät teot. Sorry jos joku ei ole huomannut vielä asiaa... kannattanee lukea Matt 25 uudestaan, jos olet eri mieltä.

        Hmmm..................


      • Exap kirjoitti:

        "Mainiossa blogitekstissä kerrotaan mitsvoista, eli 613 käskystä juutalaisille ja ei juutalaisille. "

        Lainausta ko. linkistä:
        "Noudattamalla J-lan pyhiä mitsvoja, sielumme lähenee J-laa, ja rikkomalla niitä, etäännymme J-lasta. Tuonpuoleisessa tulemme seisomaan J-lan edessä, ja se, onko se taivaallista vai helvettiä riippuu eletystä elämästä. Se ei siis riipu siitä, oletko juutalainen vai et, vaan suhteestasi J-laan. Jotkut sanovat, että juutalainen helvetti on se, kun kuolet ja näet, mitä sinusta olisi voinut tulla, miten paljon paremmin olisit voinut elää elämäsi."

        No itse asiassa, kyseessä ei olisi sinänsä juutalainen helvetti, vaan useiden muidenkin helvetti, tarkalleen ottaen ihan kaikkien. Jos näkisit miten olisit voinut toimia jos ei sinun oma itsesi olisi ollut suurin vihollisesi, niin itku ja hammastenkiristys siinä olisi meidän jokaisen osa.

        Mutta onneksemme, näin ei ole, vaan Jeesus pelastaa omista pahoista töistämme ja hyvien töiden puutteesta huolimatta, eikös vaan , toisin kuin hän Matt 25ssä itse sanoo... ihan vais uskosta häneen .. eikös vaan ?

        Kuka nyt sitten uskoo Paavaliin, kuka Jeesukseen ? Molempiin kun ei näet voi uskoa ja pelastua, kun sattuu olemaan eri pelastussanoma ja eri kriteerit. Toisella pelkkä usko, toisella pelkät teot. Sorry jos joku ei ole huomannut vielä asiaa... kannattanee lukea Matt 25 uudestaan, jos olet eri mieltä.

        Hmmm..................

        Jaak. 2:14
        Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?

        Jaak. 2:20
        Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?

        Jaak. 2:26
        Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut


      • Exap kirjoitti:

        Valitettavasti joudun nyt peukuttamaan sinua. Mutta kun näinhän se vaan menee, lähesn prikuulleeen puhut samaa kuin mitä olen koettanut toitottaa.

        Paitsi että " Se, mitä Jumala meiltä tahtoo, on juuri tuo rakkauden käsky, johon kaikki käskyt sisältyvät", pitäisi olla "rakkauden kaksoiskäsky".

        Ja jos taas saan sanoa, niin Jeesuksen opetuksessa hän ei suinkaan puhunut itsestään JA Isästä, vaan ainoastaan Isästä. Jeesus ei milloinkaan synoptisissa viitannut mahdollisuuteen, että hän olisi se Jumala, joka on antanut rakkauden kaksoiskäskyn.

        <<Paitsi että " Se, mitä Jumala meiltä tahtoo, on juuri tuo rakkauden käsky, johon kaikki käskyt sisältyvät", pitäisi olla "rakkauden kaksoiskäsky".>>

        Kyllä se on rakkauden käsky: Rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään. Tuo sana-"kaksoiskäsky" lienee kirkon termi, kuten kolminaisuus. :)

        <<Ja jos taas saan sanoa, niin Jeesuksen opetuksessa hän ei suinkaan puhunut itsestään JA Isästä, vaan ainoastaan Isästä. Jeesus ei milloinkaan synoptisissa viitannut mahdollisuuteen, että hän olisi se Jumala, joka on antanut rakkauden kaksoiskäskyn. >>

        Jeesus lainaa tuossa Rabbi Hillelin sanoja. Hän oli vain muuttanut järjestystä. Rabbi Hillel oli sanonut, kun häneltä oli kysytty, että miten sanot Tooran yhdellä jalalla seisten. Hän oli vastannut, että rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi ja rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta mielestäsi. Ja että kaikki muu on selitystä. Jeesus, joka itsekin oli myös rabbi, tiesi kyllä rabbi Hillelinkin sanat. Tämä ei tietenkään ole rabbi Hillelin opetusta, vaan se on tietenkin Tooran ydin ja varsinainen sanoma.

        Jeesus tekee eron itsensä ja Isän välillä, mutta Jeesus teki myös selväksi, että vaikka Hän on Jumalan Poika, Hän on myös Isä. Hän on Jumala. Isä ja Jeesus ovat yhtä. Me emme tätä omalla järjellämme ymmärrä. Ainoastaan Pyhä Henki, joka asuu uskovassa, sen ymmärtää. Muut eivät sitä koskaan ymmärrä. Eivätkä tule ymmärtämään. Vasta sitten, kun Jeesus tulee Messiaana tuomitsemaan, silloin nekin ymmärtävät, jotka ovat Hänet koko elämänsä ajan kieltäneet. Surullista heille.

        (lähde: Joseph Shulam: "Mitä tarkoittaa vapauteen kutsutut?", jossa hän käsittelee Paavalin kirjettä galatalaisille)


      • Exap kirjoitti:

        Valitettavasti joudun nyt peukuttamaan sinua. Mutta kun näinhän se vaan menee, lähesn prikuulleeen puhut samaa kuin mitä olen koettanut toitottaa.

        Paitsi että " Se, mitä Jumala meiltä tahtoo, on juuri tuo rakkauden käsky, johon kaikki käskyt sisältyvät", pitäisi olla "rakkauden kaksoiskäsky".

        Ja jos taas saan sanoa, niin Jeesuksen opetuksessa hän ei suinkaan puhunut itsestään JA Isästä, vaan ainoastaan Isästä. Jeesus ei milloinkaan synoptisissa viitannut mahdollisuuteen, että hän olisi se Jumala, joka on antanut rakkauden kaksoiskäskyn.

        << hän ei suinkaan puhunut itsestään JA Isästä, vaan ainoastaan Isästä.>>

        Et ehkä ole huomannut, että kyllä Jeesus on puhunut myös itsestään. Jeesushan tuli tuolloin pelastamaan, Hän tuli "lampaana" sovittaakseen meidän syntimme. On selvää, että vaikka Jumala (Poika) oli Jeesuksessa maan päällä, niin Jumala (Isä) oli samaan aikaan myös taivaassa. Sen jälkeen kun Jeesus lähetti Pyhän Hengen, niin Jumala (Pyhä Henki) asuu jokaisessa uskovassa. Tätä ei voi tietenkään järjellä ymmärtää. Tämän ymmärtäminen on pelkästään ja ainoastaan Pyhän Hengen lahjaa ja armoa sekin.


      • kerrolisää kirjoitti:

        Oletko tutkinut mitä nuo 613 käskyä ovat? Juutalaiset eivät kaikkia noudata ja hyvä niin. https://fi.wikipedia.org/wiki/613_käskyä
        Tässä muutamia poikalapsiin ja pukeutumiseen liittyviä, jotka voivat olla käytössä.
        15 Poikalapsen ympärileikkaus 8. päivänä (1.Moos. 17:12; 3.Moos. 12:3)
        16 Laittaa tzitzit (tupsu) vaatteiden kulmiin (4.Moos. 15:38)
        17 Sitoa tefillin (raamatunlausekotelo) päähän (5.Moos. 6:8)
        18 Sitoa tefillin käteen (5.Moos. 6:8)
        19 Kiinnittää mezuzah kodin ovenpieliin (5.Moos. 6:9)
        Videolla näkyy tzitzit ja jossain kohtaa tefilli päässä ja kädessä, jos tuntuu että näitä tooran pukeutumiseen liittyviä käskyjä haluaa alkaa noudattaa. https://www.youtube.com/watch?v=xCzkzTR_zd4
        Mainiossa blogitekstissä kerrotaan mitsvoista, eli 613 käskystä juutalaisille ja ei juutalaisille. http://juutalainenblogi.blogspot.com/2017/

        Juutalaiset ovat aina tienneet, etteivät he voi noudattaa kaikkia 613 käskyä. Sen sijaan kristityt, jotka kääntyvät juutalaisiksi ja ympärileikkauttavat itsensä, lupaavat rabbeille sitoutuvansa noudattamaan kaikkia käskyjä. Tällöin he samalla ovat parempia kuin juutalaiset, sillä juutalaiset eivät 8 pv:n ikäisinä lupaa mitään. Kun kristityt, jotka kääntyvät näin juutalaisiksi, lupaavat itsen noudattaa Tooraa, he eivät enää tarvitse Jeesusta. Toisin sanoen he menettävät armon. Tästä Paavali varoitti galatalaisia, jotka kerskailivat ympräileikkauksesta. Paavalin "viholliset" eivät olleet suinkaan juutalaisia vaan kristittyjä, jotka olivat kääntyneet juutalaisiksi.

        (lähde: Joseph Shulam: Mitä tarkoittaa vapauteen kutsutut?)


      • Exap kirjoitti:

        "Mainiossa blogitekstissä kerrotaan mitsvoista, eli 613 käskystä juutalaisille ja ei juutalaisille. "

        Lainausta ko. linkistä:
        "Noudattamalla J-lan pyhiä mitsvoja, sielumme lähenee J-laa, ja rikkomalla niitä, etäännymme J-lasta. Tuonpuoleisessa tulemme seisomaan J-lan edessä, ja se, onko se taivaallista vai helvettiä riippuu eletystä elämästä. Se ei siis riipu siitä, oletko juutalainen vai et, vaan suhteestasi J-laan. Jotkut sanovat, että juutalainen helvetti on se, kun kuolet ja näet, mitä sinusta olisi voinut tulla, miten paljon paremmin olisit voinut elää elämäsi."

        No itse asiassa, kyseessä ei olisi sinänsä juutalainen helvetti, vaan useiden muidenkin helvetti, tarkalleen ottaen ihan kaikkien. Jos näkisit miten olisit voinut toimia jos ei sinun oma itsesi olisi ollut suurin vihollisesi, niin itku ja hammastenkiristys siinä olisi meidän jokaisen osa.

        Mutta onneksemme, näin ei ole, vaan Jeesus pelastaa omista pahoista töistämme ja hyvien töiden puutteesta huolimatta, eikös vaan , toisin kuin hän Matt 25ssä itse sanoo... ihan vais uskosta häneen .. eikös vaan ?

        Kuka nyt sitten uskoo Paavaliin, kuka Jeesukseen ? Molempiin kun ei näet voi uskoa ja pelastua, kun sattuu olemaan eri pelastussanoma ja eri kriteerit. Toisella pelkkä usko, toisella pelkät teot. Sorry jos joku ei ole huomannut vielä asiaa... kannattanee lukea Matt 25 uudestaan, jos olet eri mieltä.

        Hmmm..................

        <<Kuka nyt sitten uskoo Paavaliin, kuka Jeesukseen ? Molempiin kun ei näet voi uskoa ja pelastua, kun sattuu olemaan eri pelastussanoma ja eri kriteerit. >>

        Paavalin "viholliset" eivät olleet suinkaan juutalaisia, vaan kristittyjä, jotka olivat tulleet juutalaisiksi ympärileikkauksen kautta. Tästä on kysymys.

        (lähde. Joseph Shulam: Mitä tarkoittaa vapauteen kutsutut?)


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Paitsi että " Se, mitä Jumala meiltä tahtoo, on juuri tuo rakkauden käsky, johon kaikki käskyt sisältyvät", pitäisi olla "rakkauden kaksoiskäsky".>>

        Kyllä se on rakkauden käsky: Rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään. Tuo sana-"kaksoiskäsky" lienee kirkon termi, kuten kolminaisuus. :)

        <<Ja jos taas saan sanoa, niin Jeesuksen opetuksessa hän ei suinkaan puhunut itsestään JA Isästä, vaan ainoastaan Isästä. Jeesus ei milloinkaan synoptisissa viitannut mahdollisuuteen, että hän olisi se Jumala, joka on antanut rakkauden kaksoiskäskyn. >>

        Jeesus lainaa tuossa Rabbi Hillelin sanoja. Hän oli vain muuttanut järjestystä. Rabbi Hillel oli sanonut, kun häneltä oli kysytty, että miten sanot Tooran yhdellä jalalla seisten. Hän oli vastannut, että rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi ja rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta mielestäsi. Ja että kaikki muu on selitystä. Jeesus, joka itsekin oli myös rabbi, tiesi kyllä rabbi Hillelinkin sanat. Tämä ei tietenkään ole rabbi Hillelin opetusta, vaan se on tietenkin Tooran ydin ja varsinainen sanoma.

        Jeesus tekee eron itsensä ja Isän välillä, mutta Jeesus teki myös selväksi, että vaikka Hän on Jumalan Poika, Hän on myös Isä. Hän on Jumala. Isä ja Jeesus ovat yhtä. Me emme tätä omalla järjellämme ymmärrä. Ainoastaan Pyhä Henki, joka asuu uskovassa, sen ymmärtää. Muut eivät sitä koskaan ymmärrä. Eivätkä tule ymmärtämään. Vasta sitten, kun Jeesus tulee Messiaana tuomitsemaan, silloin nekin ymmärtävät, jotka ovat Hänet koko elämänsä ajan kieltäneet. Surullista heille.

        (lähde: Joseph Shulam: "Mitä tarkoittaa vapauteen kutsutut?", jossa hän käsittelee Paavalin kirjettä galatalaisille)

        Rakkauden kaksoiskäskyst sen verran, että kuten toitkin jo ilmi, Jeesus ei tässäkään saarnannut mitään uutta, vaan apoykalyptisen juutalaisuuden sanomaa, joka oli ollut olemassa ja kyseinen liike vahvistunut juutalaisuudessa jo puolisentoista vuosisataa. Aivan smaa sarnasi Johannes Kstaja kuin Jeesuskin.

        JEESUKSEN SANOMA EI SIIS OLLUT UUSI !!!


      • Yksi_usko kirjoitti:

        << hän ei suinkaan puhunut itsestään JA Isästä, vaan ainoastaan Isästä.>>

        Et ehkä ole huomannut, että kyllä Jeesus on puhunut myös itsestään. Jeesushan tuli tuolloin pelastamaan, Hän tuli "lampaana" sovittaakseen meidän syntimme. On selvää, että vaikka Jumala (Poika) oli Jeesuksessa maan päällä, niin Jumala (Isä) oli samaan aikaan myös taivaassa. Sen jälkeen kun Jeesus lähetti Pyhän Hengen, niin Jumala (Pyhä Henki) asuu jokaisessa uskovassa. Tätä ei voi tietenkään järjellä ymmärtää. Tämän ymmärtäminen on pelkästään ja ainoastaan Pyhän Hengen lahjaa ja armoa sekin.

        "Et ehkä ole huomannut, että kyllä Jeesus on puhunut myös itsestään. Jeesushan tuli tuolloin pelastamaan, Hän tuli "lampaana" sovittaakseen meidän syntimme."

        Et ehkä ole huomanut, mutta tämä kaikki vain YHDEN evankeliumin mukaan neljästä.

        OOPS. ... jain yksi evankeliumi julistaa sanomaa, joka ei ole linjassa synoptisten kanssa.


      • Exap
        Yksi_usko kirjoitti:

        Juutalaiset ovat aina tienneet, etteivät he voi noudattaa kaikkia 613 käskyä. Sen sijaan kristityt, jotka kääntyvät juutalaisiksi ja ympärileikkauttavat itsensä, lupaavat rabbeille sitoutuvansa noudattamaan kaikkia käskyjä. Tällöin he samalla ovat parempia kuin juutalaiset, sillä juutalaiset eivät 8 pv:n ikäisinä lupaa mitään. Kun kristityt, jotka kääntyvät näin juutalaisiksi, lupaavat itsen noudattaa Tooraa, he eivät enää tarvitse Jeesusta. Toisin sanoen he menettävät armon. Tästä Paavali varoitti galatalaisia, jotka kerskailivat ympräileikkauksesta. Paavalin "viholliset" eivät olleet suinkaan juutalaisia vaan kristittyjä, jotka olivat kääntyneet juutalaisiksi.

        (lähde: Joseph Shulam: Mitä tarkoittaa vapauteen kutsutut?)

        En nyt ole ihan varma mitä haluat viestittää ???

        Aiotko ympärileikkauttaa perheesi, ja siten päästä Jumalan mielisuosioon, vai olla ympärileikkauttamatta, jolloin sinulle ei juutalaiset tavat ja perinteet lainkaan kuulu ?


      • Yksi_usko kirjoitti:

        <<Kuka nyt sitten uskoo Paavaliin, kuka Jeesukseen ? Molempiin kun ei näet voi uskoa ja pelastua, kun sattuu olemaan eri pelastussanoma ja eri kriteerit. >>

        Paavalin "viholliset" eivät olleet suinkaan juutalaisia, vaan kristittyjä, jotka olivat tulleet juutalaisiksi ympärileikkauksen kautta. Tästä on kysymys.

        (lähde. Joseph Shulam: Mitä tarkoittaa vapauteen kutsutut?)

        "Paavalin "viholliset" eivät olleet suinkaan juutalaisia, vaan kristittyjä, jotka olivat tulleet juutalaisiksi ympärileikkauksen kautta. Tästä on kysymys."

        Höpöhöpö. Paavali nimeää vihollisikseen juutalaistajat, eli ne, jotka katsoivat että kristittyjen tulisi noudattaa lakia. Mukaanluettuna Jerusalemin seurakunta.

        Mutta tätähän et viekläkään tajua. Hakkaapa päätäsi seinään ja/tai usko valheisiin vaan.


      • kerrolisää
        Yksi_usko kirjoitti:

        Juutalaiset ovat aina tienneet, etteivät he voi noudattaa kaikkia 613 käskyä. Sen sijaan kristityt, jotka kääntyvät juutalaisiksi ja ympärileikkauttavat itsensä, lupaavat rabbeille sitoutuvansa noudattamaan kaikkia käskyjä. Tällöin he samalla ovat parempia kuin juutalaiset, sillä juutalaiset eivät 8 pv:n ikäisinä lupaa mitään. Kun kristityt, jotka kääntyvät näin juutalaisiksi, lupaavat itsen noudattaa Tooraa, he eivät enää tarvitse Jeesusta. Toisin sanoen he menettävät armon. Tästä Paavali varoitti galatalaisia, jotka kerskailivat ympräileikkauksesta. Paavalin "viholliset" eivät olleet suinkaan juutalaisia vaan kristittyjä, jotka olivat kääntyneet juutalaisiksi.

        (lähde: Joseph Shulam: Mitä tarkoittaa vapauteen kutsutut?)

        Ymmärtääkseni Gal. kirjeessä ei ole kysymys juutalaisuuteen kääntyvistä pakanoista, vaan pakanakristityistä joita messiaaniset juutalaiset (ja myös juutalaiset) painostavat noudattamaan Tooraa. Paavalin omista työtovereista alkaen.
        Keefas (Pietari) on kristillisen seurakunnan tukipylväitä. Gal. 2:14"Jos sinä (Keefas) juutalaisena voit luopua juutalaisten tavoista ja elää pakanoiden lailla, miksi pakotat pakanoita elämään niin kuin juutalaiset?".
        Juutalaisuuteen (uskontona) kääntyvä tosiaan joutuu opiskelemaan ja sitoutumaan Tooran noudattamiseen, on hieman outoa syyttää siitä mitä juutalainen seurakunta vaatii, käännynnäistä. Lienee Shulamin omaa tulkintaa.


    • >>Vielä ei ole uutislyhteeseen tarvittavaa kypsää aviv-ohraa raportoitu! >>

      Kelpaako Kansan Uutiset tai Jerusalem Post jos siitä tekee lyhteen?

      • Hesarikin käy. Ja kuten luet, jos ei Nisan ala ajallaan, siitä voi syyttää ilmastonmuutosta.

        Merkittävä osa ohrasta menee muuten nykyään tuolla oluenvalmistukseen, Joten ohrapirtelön ystävät toki riemuitsevat yhdessä pappien kanssa aikaisesta sadosta !!!


      • Eipä kelpaa ei. Pitäs olla kypsää ohraa. Aivan kuten Raamattu opettaa.
        3. Moos. 23


    • Yhtä järkevä rituaali kuin kumartaminen Mekkaa kohti.

      >>Hesarikin käy.>>

      Totta, Juutalaisten omistama lehti. Ja New York Times ja Washington Post.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3279
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1788
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1325
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1173
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1103
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      854
    Aihe