Vapaa kuvaus

Aloituksia

25

Kommenttia

3337

1. "Jos+valitset+Raamatun+ylimmäksi+auktoriteetiksesi,+siinäkin+tapauksessa+sinun+oma+harkintasi+oli+vielä+sen+yläpuolella."Pidän+näistä+ytimekkäistä+totuuksista,+jota+teksteissäsi+vijelet.
  2. "Paavalin+opetukset+ovat+enimmäkseen+Jeesuksen+opetuksia.+"Näin+sinä+kuvittelet,+koska+sinut+on+opetettu+näin+ajattelemaan.Mutta+mitä+Jeesus+sanoi+pelastuksesta+?+Matt+25+vuohet+ja+lampaat+?+Tai+entä+tämä,+Matt+19:"16+Ja+katso,+eräs+mies+tuli+ja+sanoi+hänelle:+"Opettaja,+mitä+hyvää+minun+pitää+tekemän,+että+minä+saisin+iankaikkisen+elämän?"17+Niin+hän+sanoi+hänelle:+"Miksi+kysyt+minulta,+mikä+on+hyvää?+On+ainoastaan+yksi,+joka+on+hyvä.+Mutta+jos+tahdot+päästä+elämään+sisälle,+niin+pidä+käskyt."18+Hän+sanoi+hänelle:+"Mitkä?"+Jeesus+sanoi:+"Nämä:+'Älä+tapa',+'Älä+tee+huorin',+'Älä+varasta',+'Älä+sano+väärää+todistusta',19+'Kunnioita+isääsi+ja+äitiäsi',+ja:+'Rakasta+lähimmäistäsi+niinkuin+itseäsi'".20+Nuorukainen+sanoi+hänelle:+"Kaikkia+niitä+minä+olen+noudattanut;+mitä+minulta+vielä+puuttuu?"21+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Jos+tahdot+olla+täydellinen,+niin+mene,+myy,+mitä+sinulla+on,+ja+anna+köyhille,+niin+sinulla+on+oleva+aarre+taivaissa;+ja+tule+ja+seuraa+minua".22+Mutta+kun+nuorukainen+kuuli+tämän+sanan,+meni+hän+pois+murheellisena,+sillä+hänellä+oli+paljon+omaisuutta."Tuleeko+pelastuvan+siis+pelastua+"uskosta",+vai+sen+kautta+että+pitää+käskyt+ja+tekee+hyvää+vähäosaisille+?+Ihan+esimerkkinä,+tässä+asiassa+Jeesuksen+ja+Paavalin+opetukset+ovat+yhtä+kaukana+kuin+itä+lännestä.Missä+kohden+Paavali+käskee+pitämään+käskyt+ja+jakamaan+omaisuutensa+köyhille,+käymään+katsomassa+vankiloissa+olevia,+pitämään+huolta+vähäosaisista+yms...+PELASTUKSEN+ehtona+?Aivan+toinen+asia+on+Ihmisen+Pojan+paluu.+Jeesus+opetti,+että+Ihmisen+Poika+palaa+maan+päälle.+Mitähän+Paavali+opetti+?Myöskin,+Jeesuksen+mukaan+Hänen+tärkein+merkityksensä+oli+opettaa+ihmisiä+tekemään+hyvää+ja+pitämään+lain+käskyt.+Paavalin+mukaan+Jeesuksen+tärkein+merkitys+oli+Hänen+kuolemansa+ja+ylösnousemuksensa.+Lisää...+Jeesus+opetti,+että+ihmiset+kokevat+Jumalan+valtakunnan+Ihmisen+Pojan+tulemuksessa.+Paavali+taas+opetti,+että+ihminen+siirtyy+kasteessa+taivasten+valtakuntaan.Kaksi+aivan+eri+evankeliumia.+Sorry+vaan.
  3. "Evankeliumeissa+on+ristiriitoja+etenkin+myöhemmin+lisätyissä+kohdissa,+jotka+ovat+taruja+ja+legendaa.+"Juuri+näin.+Ja+tietysti+Matt+ja+Luuk+kertomukset+ovat+sitä+"taruja+ja+legendaa"+Jeesuksen+syntymän+suhteen;+miksi+pitäisi+siis+olettaa+muiden+Luuk+kohtien+joissa+hän+kirjoittaa+mm.+Apt:ssä,+olevan+jotakin+muuta+?Mistä+päästäänkin+tohon+pointtiisi:"Apostolien+tekojen+mukaan+Luukas+oli+Paavalin+matkatoveri.+Miksi+muuten+hän+vaihtaisi+"he"+muodon+"me"+muotoon+kesken+kertomustaan?+"Vastaus:+koska+kyseessä+oli+merimatka.+Katkaisit+lainauksesi+juuri+kesken,+joten+lainataanpa+lisää:"10+Ja+kun+hän+oli+nähnyt+sen+näyn,+niin+me+kohta+tahdoimme+päästä+lähtemään+Makedoniaan,+sillä+me+käsitimme,+että+Jumala+oli+kutsunut+meitä+julistamaan+heille+evankeliumia.11+Kun+nyt+olimME+PURJEHTINEET+Trooaasta,+kuljimme+suoraan+Samotrakeen,+ja+seuraavana+päivänä+Neapoliin,"Tutkimus+on+nimittäin+osoittanut,+että+tuohon+aikaan+oli+tapana+-+syistä+johon+en+tässä+erikseen+puutu+-+muuttaa+kertomus+"me"-muotoon+merimatkojen+ajaksi.Porter,+Paul+in+Acts:+p23-24Vernon+Robbins,+"By+Land+and+By+Sea:+The+We-Passages+and+Ancient+Sea+Voyages",+Perspective+in+Luke-Acts,+Charles+Talbert+(ed)+1978Barr,+New+Testament+Story:+p324Mack,+Who+Wrote+the+New+Testament:+p230-231Schenelle,+The+New+Testament+Writings:+p267-268Wells,+The+Historical+Evidence+for+Jesus:+p146-149Sellainen+oli+vaan+tapa.++Lisäksi,+Paavalin+itsensä+kirjoittamissa+kirjeissä+Luukas+manitaan+vain+yhden+ainoan+kerran+nimeltä.+Vasta+Ireneus+vuonna+180+ensimmäisen+kerran+esittää+koko+luuk-Apt+kirjoja+Luukkaan,+Paavalin+matkatoverin+esittämäksi,+viitaten+niihin+kohtiin+joita+Paavali+ei+kuitenkaan+sitten+itse+ollut+kirjoittanut.