Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Exap
profiilit
Exap
Exap
Vapaa kuvaus
Aloituksia
25
Kommenttia
3337
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ruuniin+sinä+minulle+valmistit...+Mitenkäs+sitten+nämä+jakeet:
Ps.+119:73+"Sinun+kätesi+ovat+minut+tehneet+ja+valmistaneet;+anna+minulle+ymmärrys+oppiakseni+sinun+käskysi.
Jes.+43:7+"kaikki,+jotka+ovat+otetut+minun+nimiini+ja+jotka+minä+olen+kunniakseni+luonut,+jotka+minä+olen+valmistanut+ja+tehnyt."
Jes+43:21+"Kansa,+jonka+minä+olen+itselleni+valmistanut,+on+julistava+minun+kiitostani."
Jes+44:2+"Näin+sanoo+Herra,+sinun+Luojasi,+joka+on+valmistanut+sinut+hamasta+äidin+kohdusta,+joka+sinua+auttaa:+Älä+pelkää,+minun+palvelijani+Jaakob,+sinä+Jesurun,+jonka+minä+olen+valinnut."
Elikkä+näitähän+ei+sinun+oppisi+mukaan+Jumala+ole+koskaan+luonut+???
Lopetapa+tuo+typerä+sanoilla+leikkiminen,+ja+opiskele+mitä+Raamattu+sanoo,+mikä+se+on,+ja+kuka+sen+on+kirjoittanut.
18.02.2019 18:11
Niinpä.+Mikähän+näillä+satusedillä+on+siis+se+ongelma+?
18.02.2019 18:00
"On+turhaa+miettiä+minä+vuosisatana+joku+oppi+on+otettu+käyttöön.
Tärkeintä+on+se+mitä+löydät+Raamatun+kansien+välistä."
Ihanko+totta+?+No+ei+tosiaankaan.
Tärkeintä+on+se,+mitä+Jeesus+opetti.+Jos+Jeesus+ei+opettanut+jotakin+oppia+opetuslapsilleen,+se+ei+luonnollisesti+ola+tärkeää.
Toiseksi,+jos+Jeesus+ei+jotakin+oppia+opettanut,+se+oppi+on+silloin+ihmisen+itse+lisäämää.+Mitäköhän+mieltä+Jeesus+sinusta+olisi+opeista,+jotka+on+hänen+opetuksiinsa+lisätty+?
Juuri+sitä.+Kolminaisuusoppi+on+puhdasta+potaskaa.
18.02.2019 17:58
"1.)+Raamattu+ei+ole+tiedekirja.+Sinapin+siemen+on+pieni+ja+sopii+hyvin+vertaukseen.+Ehkä+se+oli+pienin,+jonka+tuon+ajan+ihmiset+tunsivat."
JUURI+NÄIN+!!!+Eli+Jeesus+puhui+täyttä+palturia,+perustaen+"viisautensa"+sen+ajan+tunnetun+maailman+tietoon+!!!
Raamattu+ei+siis+ole+erehtymätön.
"2.)+Kyllä+se+jyvä+kuolee,+joka+tuottaa+uuden+kasvin."
No+kun+nyt+sattuneesta+syystä+uusi+kasvi+kantaa+tasan+tarkkaan+juuri+sitä+perimää+jota+se+siemen+kantoi;+ja+mikään+muu+kasvi+ei+välttämättä+samaa+kanna,+niin+kyllä+se+siemen+on+ikäänkuin+metamorfoosin+muoto,+jossa+siemen+muuttuu+kasviksi,+jolla+on+siemenen+perimä.
Riippumatta+siitä+mitä+intät:+JOS+SE+SIEMEN+KUOLEE,+SIITÄ+EI+TULE+KASVIA.+Kokeile+vaikka+ihan+huviksesi+istuttaa+gammasäteilytettyjä+(=kuolleita)+siemeniä.+Kas+kummaa,+mikään+ei+nouse+maasta...+eikö+olekin+ihmeellistä.
Mutta+jos+haluat+intää+tästä+päivänselvästä+asiasta+vielä,+niin+kerrohan,+onko+olemassa+hetkeä,+jolloin+siemen+on+kuollut+ja+uusi+kasvi+ei+vielä+elä+?+Nimittäin+jos+on+olemassa+sellainen+hetki,+vaikka+edes+yksi+miljoonasosasekunti,+niin+silloinhan+jyvä+kuolee,+ennen+kuin+kasvi+syntyy...+mutta+kun+sellaista+hetkeä+ei+ole,+eikä+voi+olla.
"3.)+Antaisitko+kolmanteen+kysymykseesi+R+paikat,+joihin+vetoat?"
Jos+tosiaankaan+et+tämän+vertaa+tunne+Raamattua/Evankeliumien+eroja,+niin+eiköhän+sinun+olisi+aika+lopettaa+väittely+asioista+ja+tunnustaa+että+muut+tietävät+paljon+sinua+enemmän.
ETSI,+jos+tosiaankaan+et+tiedä.+TAI+MUUTEN,+myönnä+avoimesti+että+puhut+läpiä+päähäsi,+koska+et+tunne+Raamattua+!!!
18.02.2019 17:18
"Se,+miksi+PH+ei+paranna+aina+kaikkia+on+vain+Hänen+tiedossaan.+En+kykene+tähän+tyhjentävästi+vastaamaan.+"
Minä+kykenen.+Se+vastaus+on+yksinkertaisesti+se,+ettei+PH+paranna+ketään.+Kun+miljardin+puolesta+rukoillaan,+niin+aina+niistä+joku+paranee.+Moni+on+parantunut+selkäkivusta,+yskästä,+kuumeesta,+vatsakivuista...+parantunut+on+-+ja+kaikkiin+parantrumisiin+on+luonnollinen+syy+löydettävissä.
Mutta+kysymys+onkin+siitä,+missä+olisi+edes+se+ENSIMMÄINEN++tapaus,+jolle+ei+olisi+muuta+mahdollista+parantumisen+syytä+kuin+yliluonnollinen+???
18.02.2019 17:07
"Ei+missään+kohdin+Raamattua+ole+pienintäkään+ristiriitaa.+"
taisit+jättää+viestini+kokonaan+lukematta.+Johan+esitin+monta+ristiriitaa,+johon+et+osaa+vastata.+Mutta+haluat+tehdä+kuten+muutkin+kaltaisesi,+työntää+pääsi+pensaaseen+ja+huutaa+"ei+ristiriitaa+!!!+ei+ristiriitaa+!!!"
Voi+sinua+pientä+tyhmää+pupua.
18.02.2019 17:02
"Vastaavasti+Jeesus+sanoi:+"Minä+ja+Isä+olemme+yhtä"+Joh.+10:30)"
Joo,+ja+samoin+hän+toivoi+että+opetuslapset+ovat+yhtä+ja+että+hän+ja+ja+uskovat+ovat+yhtä+AIVAN+KUTEN+hän+ja+isä+ovat+yhtä.
Joten+samaa+jumalperhettä+siis+ollaan.+Miljardiyhteinen+jumala.
17.02.2019 20:30
"Ateistille+Jeesuksen+tulo+tulee+yllätyksenä,+mutta+uskovalle+ei+tule.+"
Väitteesi+on+Raamatun+vastainen+sikäli,+että+aivan+jokaiselle+Jeesuksen+tulo+tulee+yllätyksenä.+Vai+tiedätkös+sinä+tarkan+ajan+?
Loppu/pääosa+viestistäsihän+oli+Baruch+Kormanin+videoiden+mainontaa.+Tiedätkös,+että+sellainen+on+täällä+kiellettyä+?
17.02.2019 19:59
"Olen+aivan+tosissani.+Raamattu+on+täydellinen,+erehtymätön+Jumalan+Sana.+"
Jos+Raamattu+kerran+on+täydellinen+ja+erehtymätön,+miksi+Jeesus+sanoi+sinapinsiementä+pienimmäksi+siemeneksi,+kun+se+on+oikeasti+vasta+926.+pienin+?+
Jos+Raamattu+kerran+on+täydellinen+ja+erehtymätön,+miksi+Jeesus+sanoi+että+nisunjyvän+pitää+kuolla+jotta+se+tuottaisi+hedelmää,+kun+oikeasti+jyvä+ei+kuole+-+kuolleet+jyvät+eivät+tuota+hedelmää,+ikinä.
Jos+Raamattu+kerran+on+täydellinen+ja+erehtymätön,+miksi+Joh+evankeliumi+määrittelee+Jeesuksen+kuolinpäivän+pääsiäisen+valmistuspäiväksi+(jolloin+pääsiäislammas+teurastettiin+ennen+klo+18),+vaikka+synoptiset+sanovat+että+Jeesus+kuoli+valmistuspäivää+seuraavana+päivänä,+syötyään+pääsiäislampaan+opetuslastensa+kanssa+vamistuspäivää+seuraavana+päivänä+eli+heti+klo+18+jälkeen+?
17.02.2019 19:54
Sanoit+aiemmin:+"Tiedän+muutamia+ihmisiä,+jotka+ovat+varmuudella+parantuneet+rukouksen+aikana+kroonisista+elinikäisistä+tai+vakavista+sairauksistaan,+eikä+tämä+sairaus+ole+koskaan+palannut.+Eräs+on+sen+minulle+kasvotusten+itse+henkilökohtaisesti+todistanut."
Ja+nyt+sanoit:++"Myös+jumalattoman+ihmisen+parantaa+PH+tai+ainakin+tila+kohenee,+jos+hän+alkaa+syödä+terveellisemmin."
1.++Mitä+lääketieteellistä+todistusta+on+siitä,+että+henkilö+on+parantunut+nimenomaan+rukouksen+aikana,+eikä+esimerkiksi+ruokavalionsa+vuoksi,+kuun+asennon+vuoksi,+tai+keijujen+vuoksi+?
2.+Mikä+sinusta+estää+sen,+ettei+PH+paranna+ihan+kaikkia+?
17.02.2019 19:49
"Eikös+se+Paavi+pessyt+jonkun+rikolisen+jalat."
Muistan,+että+Paavi+pesi+jonkin+uutisen+mukaan+toki+useankin+muslimipakolaisen+jalat.++Tähänkö+viittaat+kommentillasi,+kun+en+nyt+muista+erikseen+uutista+minkään+rikollisen+jalkojen+pesusta++?
Vai+viittasitko+tuohon,+että+"On+myös+Helluntalaisia+jotka+ehtoolisen+yhteydessä+pesevät+jalat."
Selvittäisitkö+hieman+kommenttiasi+?+Onko+väärin+pestä+rikollisen+jalat+?++Eikö+Jeesus+tehnyt+juuri+niin,+esimerkillään+?
17.02.2019 01:03
Aloittaja+lienee+unohtanut,+että+Jari+on+aiemmin+täällä+mainostanut+olevansa+henkilö,+joka+täydellisesti+ymmärtää+kolmiyhteyden.+Kun+pyysin+häntä+ystävällisesti+selittämään+sen+-+koska+kukaan+muu+maailmassa,+edes+parhaat+teologit,+eivät+pysty+sitä+järjellä+selittämään+vaan+kutsuvat+sit'+mysteeriksi+jota+ei+voi+ymmärtää,+Jari+ei+halunnut+astua+alas+korkean+korkeasta+norsunluutornistaan+meidän+kuolevaisten+tasolle.
Näin+ollen,+on+käynyt+siis+ilmi+että+vain+Jari+ymmärtää+kolmiyhteyden+ja+hän+haluaa+viedä+tämän+ainutlaatuisen+ja+tärkeän+ymmärryksensä+hautaansa.+Joten+turha+häneltä+kysyä.+Koeteaan+vaan+itse+päätellä+asia,+joka+on+lähtökohtaisesti+jo+heti+alunperinkin+julistettu+mysteeriksi+jota+kukaan+ihminen+ei+voi+ymmärtää...+"se+on+vain+PAKKO+uskoa".+
Hauskana+yksityiskohtana:+500-luvulla+kolmiyhteyden+vastustajille+julistettiin+kuolemantuomio+Roomassa...+jotenkin+taisi+rajoittaa+kirjoittelua+ja+keskustelua+asiasta.+Olisikohan+tuolla+ollut+jokin+pitkäaikainen+vaikutus+kirkkojen+uskoon+...+kenties+?
16.02.2019 23:37
"Myös+jumalattoman+ihmisen+parantaa+PH+tai+ainakin+tila+kohenee,+jos+hän+alkaa+syödä+terveellisemmin."
Juuri+näinhän+sinä+ajattelet...+eli+että+JOS+tila+kohenee,+niin+se+on+PH+joka+parantaa.+Jos+tila+PH:sta,+rukouksesta,+voitelusta,+paastosta,+ehtoollisesta+ja+vielä+moninkertaisesta+jalkojenpesustakin+huononee,+niin+kyseessä+on+saatanan+aiheuttama+ongelma.+
Tämä+on+juuri+sitä+apokalyptista+juutalaisuutta,+josta+olen+monet+kerrat+jo+sanonut+että+Jeesus+saarnasi+juuri+tätä.
Kuten+Adviss+sanoi:+"Mitä+tulee+noihin+väittämiisi+parantumisiin,+on+tietysti+mahdollista+että+Jumala+on+parantanut+heidät+mutta+paljon+paljon+suuremmalla+todennäköisyydellä+kyseessä+on+uskovaisten+uskottelua+eikä+mitään+todellisia+parantumisia+ole+tapahtunut.+Ihminen+on+hyvä+psyykkaamaan+itseään+ja+toisiaan.+Sinulta+puuttuu+todisteet."
Niippäs+-+missä+ovat+lääketieteelliset+todisteet+edes+YHDESTÄ+PH:n+aikaansaamasta+parantamisesta+?
16.02.2019 23:30
"Tästä+voi+olla+montaa+mieltä,+mutta+kun+olen+näitä+asioita+mietiskellyt+niin+olen+tullut+tähän+tulokseen."
Puhutaanpa+asioista+niiden+oikealla+nimellä.+Koska+uskot+sokeasti+kaikkien+Raamatun+kirjoitusten+olevan+Jumalallista+alkuperää+ja+erehtymättömiä+kuten+sinulle+on+opetettu,+uskot+myös+johtopäätöksen+olevan+sama+kuin+sinulle+on+opetettu.+Sitä+mietiskelyä+et+ole+tehnyt,+koska+jos+olisit,+olisit+tullut+siihen+lopputulemaan+että+todisteet+osoittavat+ettei+Raamattu+voi+olla+erehtymätön+(,+eikä+Raamattu+anna+mitään+todisteita+kolmiyhteydelle,+vaikka+se+olisikin+erhetymätön).
16.02.2019 23:24
Vastataan+ensin:+Uskon.++Mutta+sitten+asiaan:
"Yahushua+itse+oli+Pilatuksen+ja+Nikodemuksen+kanssa+keskustelemassa.+Tämän+jälkeen+Hän+vaelsi+40+päivää+maan+päällä+ylösnousemusruumiissaan.+Sinä+aikana+Hän+on+ihan+hyvin+voinut+kertoa+Johannekselle,+mitä+kyseisissä+keskusteluissa+puhuttiin.+"
Kun+on+kaikista+mahdollisista+ja+mahdottomista+vaihtoehdoista+koetettava+valita+sellainen+selitys,+joka+on+sitten+kaikista+mahdollisista+ja+mahdottomista+kaikkein+epätodennäkäisin+ja+avaa+vain+sata+uutta+ristiriitaa,+mutta+se+selitys+on+siitä+hyvä+että+kukaan+ei+pysty+sitä+kumoamaan,+sitä++prosessia+kutsutaan+"Raamatun+ristiriitojen+selittämiseksi"+siten,+että+pidetään+silmät+ummessa+tosiasioilta+ja+siunataan+Raamattu+absoluuttiseksi+totuudeksi+ja+itsepetoksessa+kielletään+edes+sellainen+mahdollisuus+että+se+voisi+olla+väärässä+tai+ristiriitainen.
Kun+nyt+ajatellaan+Joh+evankeliumin+nimellä+kulkevaa+tekstiä,+jota+ei+varmuudella+kirjoittanut+senniminen+apostoli,+ja+joka+on+räikeässä+ristiriidassa+myös+synoptisten+kanssa+ja+antaa+aivan+superuutta+tietoa+joka+olisi+ollut+aivan+oleellinen+osa+kaikkia+aiempia+Raamatun+kirjoituksia,+ainoa+terve+selitys+on+että+kyseessä+on+sepite.
Mutta+sinä+haluat+mielessäsi+tehdä+sepitteestä+totta+?
Ai+miksikö+se+on+varmuudella+sepite+?
Vastaapa+yhteen+kysymykseen:
Jos+Joh+kertoo+aivan+selkeästi+että+Jeesus+on+Jumala,+joka+on+ollut+olemassa+ennen+maailman+perustamista,+
MIKSI+IHMEESSÄ+KUKAAN+MUU+EVANKELISTA;+PAAVALI+TMS.+EI+OLE+MUISTANUT+MAINITA+TÄTÄ+ASIAA;+JOKA+NYT+OLISI+SE+KAIKKEIN+TÄRKEIN+ASIA+JOITA+NÄMÄ+MUUT+OLISIVAT+***IKINÄ***+VOINEET+JEESUKSESTA+KERTOA+???
16.02.2019 23:06
""Ja+tämä+valtakunnan+evankeliumi+pitää+saarnattaman+kaikessa+maailmassa,+todistukseksi+kaikille+kansoille,+ja+sitten+tulee+loppu.""
No+tämä+ennustus+ei+koskaan+saa+kyllä+tulemustaan+tuolla+ehdolla.+Yhä+pienempi+osa+maailman+ihmisistä+on+kristittyjä,+joten+ei+pelkoa,+että+tulisi+sellainen+sukupolvi+jossa+jokainen+olisi+kuullut+Jumalasta.
Senhän+todistaa+jo+Jesajakin,+66:19+,+joka+ajoittuu+ihmisen+pojan+paluun+JÄLKEISELLE+ajalle:
"Ja+minä+teen+tunnusteon+heidän+keskellänsä+ja+lähetän+pakoonpäässeitä+heidän+joukostansa+pakanain+tykö+Tarsiiseen,+Puuliin+ja+Luudiin,+jousenjännittäjäin+tykö,+Tuubaliin+ja+Jaavaniin,+kaukaisiin+merensaariin,+jotka+EIVÄT+OLE+KUULLEET+minusta+kerrottavan+eivätkä+nähneet+minun+kunniaani,+ja+he+ilmoittavat+minun+kunniani+pakanain+keskuudessa."
16.02.2019 09:41
"Olisitko+sinä+tai+minä+kestänyt+tuon+kokeen,+missä+Eeva+ja+Aadam+epäonnistui+?"
Ei+kukaan+olisi+sellaista+koetusta+kestänyt.+Ei+tietenkään.+Kait+se+Jumala+nyt+edes+sen+verran+fiksu+oli,+että+kun+kerran+väen+vänkään+halusi+luoda+kiusauksen+"kieltämällä",+eikä+"estämällä"+puusta+syömisen,+niin+kyllä+hän+varmasti+teki+sen+kiusauksen+vuorenvarmasti+sellaiseksi+että+siihen+lankeaa.
Huomaatkos+muuten,+että+eihän+se+Jumala+ollut+oiken+edes+kiukkuinen+eevalle+tai+aatulle+asiasta,+vaan+koska+oli+asettanut+kiusauksen+vain+ajan+kysymykseksi+"koska+lankeaa",+niin+ei+tappanut+aatua+vaan+laittoi+vain+ulos+putiikista.
16.02.2019 09:36
"Adventisti+helvettiä+ei+ole+olemassa.+Tai+se+oli+Jerusalemin+kaatopaikka,.."
No+siis,+Jeesushan+oli+apokalyptisen+juutalaisuuden+saarnaaja,++joka+odotti+Jumalan+rankaisevan+silloista+maailmaa+ja+tekevän+maailmasta+autuaan+ja+hienon+paikan+vielä+silloin+elävän+sukupolven+aikana.
Näin+ollen,+oli+aivan+selvää,+että+Jeesus+puhui+Ben-Hinnomin+laaksosta+ruumiiden+hävityspaikkana+ihmisen+pojan+tullessa+(on+kyseenalaista,+onko+Jeesus+koskaan+väittänyt+itseään+ihmisen+pojaksi,+vai+onko+se+myöhempää+lisäystä).
Koska+tuohon+aikaan+paikka+oli+ihan+käytössä+ja+tunnetusti+"häpeän+paikka"+noille+rikollisten+ruumiille,+on+luonnollista+että+Jeesus+oletti+sen+olevan+se+paikka+josta+Jesajassakin+kerrotaan:
Jes+66:"23+Joka+kuukausi+uudenkuun+päivänä+ja+joka+viikko+sapattina+tulee+kaikki+liha+kumartaen+rukoilemaan+minua,+sanoo+Herra.
24+Ja+he+käyvät+ulos+katselemaan+niiden+miesten+ruumiita,+jotka+ovat+luopuneet+minusta;+sillä+heidän+matonsa+ei+kuole,+eikä+heidän+tulensa+sammu,+ja+he+ovat+kauhistukseksi+kaikelle+lihalle."
"Kauhistukseksi+kaikelle+lihalle"...+JUURI+SITEN+kuin+se+oli+Jeesuksen+päivinä+!+Häpeän+paikka.
15.02.2019 20:35
"+Miksi+Jumala+ei+jo+lopeta+pahuutta+?
Uskon+että+se+päivä+tulee+mutta+sen+tietää+vain+Jumala+milloin+sen+aika+on.+"
No+tämähän+on+juutalaisten+perinteinen+näkemys+asioista,+satoja+vuosia+ennen+Jeesusta.
toisella+vuosisadalla+eKr+syntyi+apokalyptinen+juutalaisuus,+joka+alkoi+opettaa+dualismia+(eli+kaikki+on+hyvästä+tai+pahasta+voimasta),+sekä+sitä+että+tuo+asioiden+laittaminen+kuntoon+tulee+tapahtumaan+aivan+tuossa+tuokiossa.+Makkabealaisaika+sai+tämän+liikkeen+lentämään,+koska+ajateltiin+ettö+israelin+näyryytys+on+varmasti+nyt+jo+piikissä.
Johannes+Kastaja+ja+Jeesus+ovat+tunnetuimpia+apokalyptisiä+saarnaajia,+jotka+molemmat+uskoivat+ihan+täysillä+että+Jumala+laittaa+nyt+jo+viimein+asiat+kuntoon,+ihan+silloisen+kuluvan+sukupolven+aikana.+Ja+näinhän+he+saarnasivatkin+!
Sääli+vaan,+että+tuosta+hyvän+ja+pahan+taistelusta,+jonka+adventistien+piirissä+kehitti+taiteeksi+muuan+Ellu-täti,+ei+nykyisin+ole+nähtävissä+mitään+merkkejä,+samoin+kuin+ei+myöskään+Jeesuksen+paluun+kuvatuista+merkeistä...+jälkimmäinen+lähinnä+siksi+että+se+oli+erään+ei-apostolin+kirjoittama+fiktio,+jota+ollaan+nyt+pari+vuosituhatta+pyritty+laittamaan+johonkin+järkevään+kontekstiin,+mutta+toistaiseksi+kukaan+ei+ole+siinä+onnistunut.
Itse+asiassa,+Simpsonit-sarjassa+on+sen+sijaan+jo+monet+kerrat+havaittu+ennustusten+toteutumista;+onhan+siellä+monet+kauan+sitten+kuvatut+tapahtumat+toteutuneet+kirjaimellisesti;+mm.+Donald+Trumpin+nousu+presidentiksi.
15.02.2019 20:23
"Olen+lukenut+Johanneksen+evankeliumin+ja+siitä+opin,+mitä+Jeesus+opetti."
Ysi+erittäin+hyvä+esimerkki+Joh+evankeliumin+nimellä+kulkevan+väärennöksen+luotettavuudesta+on+Jeesuksen+ja+Pilatuksen+välinen+keskustelu,+Joh+18:28-38,+koska+yhtään+juutalaista+ei+ollut+kuulemassa+keskustelua,+jonka+tekstin+kirjoittaja+muka+sanatarkasti+tallensi.
Joh+teksti+on+siis+peräti+täysin+naurettavan+lapsellisesti+väärennetty,+sillä+vain+Jumala+voisi++95jKr.+tietää+mitä+oikeasti+tuolla+palatsissa+puhuttiin.+Jotkut+ottavat+tämän+tekstin+kuitenkin+yliluonnollisena+viisautena,+aivan+kuin+ensimmäisen+luvun+alunkin,+vaikka+siitäkään+ei+yksikään+muu+UT:n+kirjoittaja+mainitse+halaistua+sanaa.+Tai+entäpä+Jeesuksen+kahdenkeskinen+jutustelu+Nikodeemuksen+kanssa+?
Kyllä+pitää+olla+kovapäinen+pitääkseen+tuota+totuutena+-+silti+useat+kirkot+pitävät+Joh+tekstiä+jopa+tärkeimpänä...+no,+siksi+että+se+nyt+on+ainoa+jonka+perusteella+voisi+edes+kuvitella+perustelevansa+kolmiyhteyttä+tai+Jeesuksen+jumaluutta.+Todellisuudessa+se+on+kuitenkin+juuri+sitä+miltä+se+näyttääkin:+myöhempää+sepitettä,+joka+tarvittiin+perustelemaan+katolisten+isien+harhaopit.
15.02.2019 15:37
61 / 167