Vapaa kuvaus

Aloituksia

91

Kommenttia

5382

1. Itse viimesyksynä olin etsimässä jäykkää MTB etuhaarukkaa 27,5".
    Hiilikuituisten MTB haarukoiden paino vaihteli 450-750gr. välillä ja teräskset vaihtoehdot lähtivät sielä 1000-1100gr ylöspäin jatkuen aina johonkin 1.4 kg. asti.
    Painavimpien Hiilikuituversioidan ja kevyimpien teräsversioidan ero saattaisi olla ehkä se kolmasosa, mutta keskimääräiset painot ovat kyllä todella paljon kauempana toisistaa.

Mutta taasen sai sen havaita että teräksisten MTB käyttöön tarkoitettujen haarukoiden tarjonta oli suhteellisen pientä.
  2. Esim. olen senverran fiksuuntunut, että koska Torstaina tosiaan kävin vetämässä maastossa tuon reilun tunnin mittaisen "all-in" ajolenkin joka erittäin rasittava (ja josta Garminin ohjelmisto kertoi täydeksi palautumisajaksi luokkaa 80h.) olin suunnitellut tälle päivälle sellaisen kohtuullisella vauhti/rasitustasolla pysyvän palauttavalla puolella olevan maastolenkin ajamisen.
    Mutta jouduinkin sairastapauksen takia viime yöksi töihin josta olin kotana vasta 05:00 aikoihin aamusta ja itselläni menee töiden jälkeiseen rauhoittumiseen (meluisa ja "sosiaalinen" työympäristö) 1-2h. että pääsen uneen (jos/kun en käytä unilääkkeitä) ja unijakso jäi alle 5h. ja hieman katkonaiseksi niin kohon palautuminen on huonommassa tilassa kuin suunnittelin joten tämän päivän ajolenkin tehoa tiputan vielä selvästi suunnitellusta, kun huomiselle olisi suunnitteilla usemman tunnin hieman haasteellisempi maastoajo toisella paikkakunnalla että keho alkaisi olemaan suht valmiina tuolloin.

Näissä suunnitellusti matalatehoisissa ajolenkeissä tuo sähköavustus yhdessä ajantasaiseen omaan sykkeenseurantaan on erittäin hyvä asia, avustasta nostamalla voi varmistaa ettei syke/rasitustaso nouse liian suuriksi silloin kuin sen ei sitä kuulukkaan tehdä.
  3. Eikö tuokin asia ole sellainen joka entistä enemmän alleviivaisi oman kehon tuntemisen tärkeyttä.
    Itsellä isompi herätys tuli parisen vuotta sitten tajuttomuuskohtauksesta alkaneeseen ja lähes puolentoistakuukauden sairaslomaan johtaneisiin tutkimuksiin joissa lopputulemma oli keskivaikeasta uniapneasta sekä epäsäännöllisestä vuorotyöstä johtuva kehollinen ylirasitustila.
    Tästä alkoi oma "opiskelu" tuosta oman kehon toiminnasta sekä esimerkiksi unen, levon ja sykearvojen vaikutuksesta kokonaishyvinvointiin.
    Nuorempana oma "urheilullinen mielenkiintoni" oli tuolla voimailulajien puolella, aloitin salilla käynnin tuossa 14-15v. jota sitten aktiivisesti/erittäin aktiivisesti harrastikin tuonne 41-42v. ikävuosiin asti (eli vajaan 30v.) oikeastaan muutamaa vakavammasta loukkaantumisesta (vasemman rintalihaksen repeäminen sekä useampaan kertaan tulleet selkäongelmat) aiheutuneita taukoa lukuunottamatta.
    Mutta tosiaan tuossa 40v. iän jälkeen se alkoi tuntumaan enemmän pakkopullalta kuin harrastukselta mitä halusi tehdä ja tuossa 7-8v. sitten kiinnostus tuohon punttitouhuun alkoi laskemaan kovasti ja nykypäivänä salilla tulee käytyä vain aina silloi tällöin vähän koko kehon kuntoa ylläpitämässä.
    Jälkikäteen mietittynä oma "punttitreeni" olisi voinut olla tuloksellisempaa ja vähempiin loukkaantumisiin johtanutt jos olisin tuolloin osannut kuunnella omaa kehoani paremmin mutta silloin sitä meni "enemmän/kovempaa/isommilla painoilla" menttaliteetillä kuten vähän tuntuu sinulla olevan tuon pyöräilyn suhteen.