Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dogma
profiilit
dogma
dogma
Vapaa kuvaus
Aloituksia
2
Kommenttia
10
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Vapaa+tahto+on+aivoissa+syntynyt+harhatunne.+Kvanttifysiikasta+tiedämme,+että+tapahtumat+ovat+joko+satunnaisia+tai+kausaalisia.+Kumpikaan+ei+toteuta+"vapaata+tahtoa".+Kolmatta+vaihtoehtoa+ei+ole.
Sameaa+ajattelua+noudattavista+filosofeista+noin+puolet+silti+uskoo+vapaaseen+tahtoon.+Fyysikoista+ja+kemisteistä+ei+käytännöllisesti+katsoen+kukaan,
22.12.2018 00:06
Mul+oli+matikanope,+joka+sano,+kun+jotain+piti+todistaa,+että+johan+sen+nyt+silmäkin+näyttää.+Kyllä+silmä+näyttää,+että+maailma+on+litteä.
22.11.2018 10:58
Ei+pitäisi+torjua+sillä+perusteella,+ettei+itse+tiedä+tai+ymmärrä.+Silloin+voi+kysyä+niiltä,+jotka+tietävät.
22.11.2018 10:52
Mä+asun+semmoses+paikas,+et+valon+takia+en+näe+tähtiä+koskaan.+Olo+on+vähän+kuin+Keplerillä,+joka+laskeskeli+tähtien+ratoja,+vaikkei+huononäköisenä+nähnyt+tähtia+ollenkaan
22.11.2018 10:41
Onhan+järjellä+mahdollista+yksi+jos+toinenkin,+mutta+onko+vai+ei+niin,+on+sitten+eri+asia.+Ts.+onko+niin+pääteltävissä+muuten+varmennetusta+teoriasta+tai+onko+empiirisesti+havaittu.
17.11.2018 10:02
No,+en+minä+kyselekään,+mitä+tulevaisuudessa+tiedetään+vaan+mitä+tedetään+nyt.
16.11.2018 20:08
Tavallaan+kai,+sillä+onhan+oletettu+mustan+aukon+säteilykin+kvantti-ilmiö.+Mustat+aukot+ovat+jo+alkupamauksen+jälkeisessä+avaruudessa,+mutta+kvanttifluktuaatiot,+jotka+olivat+ennen+alkupamausta,+lienevät+olleet+jossakin+muualla,+jos+ne+tarvitsevat+tilan.+
Muuten,+onhan+Hawking+teoriasta+johtanut+mustan+aukon+säteilyn,+mutta+ei+sitä+kai+ole+havaittu.+
Kysymykseni+oli,+tapahtuvatko+kvanttifluktuaatiot+jossakin+tilassa+vai+onko+kyseessä+vain+todennäköisyyden+muutos.
16.11.2018 20:03
Kiitoksia+kaikille+vastanneille,+varsinkin+niille,+jotka+lisäsivät+tietoa,+eivätkä+esittäneet+piilomoitetta,+kun+rohkenin+kysyä.
16.11.2018 17:57
Linkki+esitti+käsitteen+"quantum+fluctuations+of+the+metastable+false+vacuum".+Tarkoittanee,+että+kaikkeuden+kupla+sijatsee+jossakin+"false+vacuumissa".+Siis+onko+se+jotakin,+jota+matematiikassa+kuvataan+tilana,+vai+onko+se+jokin+vain+tilastomatematiikalla+ilmoitettava+suure+tai+functio.
16.11.2018 17:41
Anteeksi,+nuoli+jäi+vähäksi+aikaa+alaspeukun+kohdalle.+Tarkoitin+ylöspeukkua.+Tieto,+että+Higgsin+kenttää+tarvitaan+mustan+aukon+syntymiseksi+on+erittäin+valaiseva.+
Olen+jo+kahdeksannella+kymmenellä,+joten+en+voi+enää+valita,+mutta+nyt+valitsisin+luonnontieteelliset+ja+matemaattiset+alat.
16.11.2018 17:17
1 / 1