Vapaa kuvaus

Aloituksia

26

Kommenttia

1026

  1. Virheitä korjataan uusilla virheillä ja valheita uusilla vielä suuremmilla valheilla eikä välitetä kiinni jäämisestä kun kuitenkaan mitään seurauksia ei ole kun laillisuusvalvojakin nuolee virkanilkkien persausta. Kun ei keksitä enää suurempia valheita niin vaietaan asiasta kun mykkä koiran paska torilla.
  2. Kela on kieltäytynyt useita kertoja antaasta toimenhakuasiakirjoja vedoten henkilötietojen käsittelyä koskeviin säännöksiin. Useista kyselyistä ja asiakirjapyynnöistä huolimattta Kela ei suostu kertomaan mitä nuo henkilötietojen käsittelyä koskevat säännökset ovat. Koska kyse on julkisuuslain mukaisesta tiedonssantioikeudesta päättämisestä niin noiden säännösten pitäisi perustua lakiin.
    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621#L1P1
    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L6P80
    Pyytämieni asiakirjojen käyttötarkoitus on yksinomaan henkilökohtaista ja kotitaloutta koskevaa toimintaan ja joka ei ole sidoksissa mihinkään ammatilliseen tai kaupalliseen toimintaan eli GDPR, Tietosuoja-asetuksen (EU) 670/2015 aineellista soveltamisalaa koskevan 2 artiklan 2 kohdan c alakohdan tarkoittamaan käyttötarkoitukseen.
    https://gdprinfo.eu/fi/fi-article-2
    Tietosuojalaki 1050/2018 1 luvun 2§:n mukaan lain soveltamisala on sama kun tietosuoja-asetuksen 2 artiklan soveltamisala.
    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20181050#L1P2
    Ym. perusteilla ei käyttötarkoituksen vuoksi muodostu sellaista henkilörekisteriä johon voitaisi soveltaa mitään henkilötietojen käsittelyä koskevia säännöksiä.
    Eli noita Kelan väittämiä henkilötietojen käsittelyä koskevia säännöksiä ei edes teroriassa voi olla olemassa joten en yhtään ihmettele että niitä ei suostuta kertomaan.
    Olen eläkkeellä enkä harjoita mitään ammattia enkä yritystoimintaa joten en edes teoriassa voi tehdä sellaista asiakirjapyyntöä johon voitaisi soveltaa GDPR:ää ja/tai Tietosuojalakia 1050/2018.
    https://onnellinen-maa.webnode.fi/tilanne/
    85. Asiakirjapyyntö 231005

    Itä-Suomen HAO 22.9.2023 2101/​2023
    https://oikeus.fi/hallintooikeudet/ita-suomenhallinto-oikeus/fi/index/hallinto-oikeudenfinlexratkaisut/ita-suomenhao22.9.2023160.html
    En ole vielä vienyt noita laittomia hylkypäätöksiä hallinto-oikeuteen koska en katso asiaa sen riskin (270€) arvoiseksi. Tilanne saattaa muuttua jos ym. hallinto-oikeuden päätös saa lain voiman.

    Viimeksihän tuolla hallinto-oieudessa kävi niin että Kela-raukka sai taas "pataan"
    https://onnellinen-maa.webnode.fi/IsHaO-1354-2022/
  3. Tein Kelalle rekisteritarkistuspyynnön 1.9.2022
    "Pyydettävät asiakirjat:
    Asiakirjat kaikista Kelan rekistereistä 1.1.2020 alkaen tulostuspäivään saakka.

    Asiakirjojen saamisen lakiperuste:
    Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 621/1999
    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621

    Edellytän että asian käsittelyssä noudatetaan tarkoin ym. lakia.

    Asiakirjojen antotapa:
    Sähköisessä muodossa Kelan asiointipalvelun viestinä tai muulla luotettavalla tavalla, esim. turvaposti. Sähköisessä muodossa siksi etten pysty lukemaan paperilta normaalia tekstiä ilman suurennuslasia. Ainakin tiedostotyypit txt, pdf ja odt kelpaavat sekä kaikki yleisimmät kuvatiedostotyypit, esim. png tai jpg."

    Kun mitään ei asiasta kuulunut niin laitoin Kelan kirjaamoon viestin 26.9.2022

    "Tiedustelu Kela xxx/034/2022 Rekisteritietojen tarkastuspyyntö

    Asia on käsiteltävä viivytyksettä, ja tieto julkisesta asiakirjasta on annettava mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään kahden viikon kuluessa siitä, kun viranomainen on saanut asiakirjan saamista koskevan pyynnön.
    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990621#L4
    Laki ei anna viivytellä kahtakaan viikkoa ja nyt on kulunut jo lähes neljä viikkoa, aiheettomasta viivyttelystä saattaa ihan oikeasti olla seurauksia. Vaadin että esitätte aiheen rekisteritietojen tarkastuspyynnön viivästymiselle, oletuksena kun viivästys on aiheeton ja siten perustuslain 21§:n ja hallintolain 23§:n vastainen.
    Miksi viivyttelette? Ellette kerro viivästyksen aihetta niin tunnustatte viivästyksen laittomuuden.
    Milloin saan pyytämäni rekisteritiedot?"

    Sain 30.9.2022 viestin OmaKelan kautta että minulle on postitettu muistitikku jossa on pyytämäni asiakirjat.

    Posti toi kirjeen 3.10.2022 jossa oli muistitikku ja saatekirje, mitään selitystä laittoman pitkälle käsittelyajalle en ole saanut.
    Tikulla oli 138 Mt tavaraa, 268 tiedostoa ja 28 kansiota. Kopioin tiedot omaan sähköiseen arkistooni ja formatoin tikun, sainpahan 16t muistitikun ilmaiseksi kuten viimeksikin kun pari vuotta sitten pyysin rekisteritietoja. Kannattaa pyytää nuo tiedot sähköisessä muodossa sillä ainakin minun niitä on helpompi käsitellä.

    Taidanpa vielä piruuttani tehdä hallintokantelun liian pitkästä käsittelyajasta ja lähetän vastauksen sitten vaikka oikeuskanslerinvirastoon arvosteltavaksi.
  4. jatkuu ...
    8) syyskuu 2022 Tuli taas kieltäytymispäätös tietopyyntöön, perustelut samat kun kohdassa 5. Lähetin virheenkorjausvaatimuksen päätöksestä:


    Virheenkorjausvaatimus Kelan päätökseen Dnro xxx/034/2022

    Vaatimus

    Päätöksessä 774/034/2022 on hallintolain 8 luvun 50§:n 1. momentin 2 kohdan tarkoittama asiavirhe koska päätös perustuu selvästi ilmeisen väärään ja mielivaltaiseen lain soveltamiseen. Vaadin että virhe korjataan ja minulle annetaan pyytämäni Leena Uikkasen suora puhelinnumero.

    Perustelut

    Kela on hyväksynyt Itä-Suomen hallinto-oikeuden 10.6.2022 tekemän lainvoimaisen päätöksen 1354/2022 kun ei valittanut siitä KHO:een. Em. päätöksen mukaan Kelan toimihenkilön puhelinnumero on julkisuuslain mukainen viranomaisen asiakirja eikä se ole salassa pidettävä. Tuo hallinto-oikeuden päätös on ylemmän viranomaisen ohje julkisuuslain 5§:n tulkinnasta ja se sitoo Kelaa myös jatkossa samankaltaisissa tilanteissa ja päätöksissä.
    Em. perusteella ym. päätös on täysin lain vastainen ja mielivaltainen.

    Huomioitavaa

    Jos Kela kaikesta huolimatta aikoo jatkaa mielivaltaista toimintaa hylkäämällä tämän virheenkorjausvaatimuksen niin pyydän huomioimaan että hallintolain 53§:n mukaan virheenkorjaukseen on aina annettava päätös josta ei saa valittaa mutta päätös on perusteltava siten kun hallintolain 45§:ssä säädetään eli kaikkiin virheenkorjausasiassa esiin tulleisiin asioihin on otettava kantaa. Tuo päätös on tarpeen nimenomaan perustelujen vuoksi ja asiakkaan oikeusturvan takaamiseksi. Perusteluksi ei kelpaa se että päätöksestä saa valittaa. Onneksi hallintolaissa ei ole säädetty virheenkorjauksien määrää vaan niitä voi tehdä viiden vuoden aikana niin monta kun on tarpeen.

    Viranomaisten kaiken toiminnan tulee perustua lakiin ja myös käytäntöjen tulee olla selkeitä, läpinäkyviä ja ennakoitavia. Tarkoitussidonnaisuuden periaatteen mukaan viranomainen voi käyttää toimivaltaa vain siihen tarkoitukseen, johon se on lain mukaan määritelty tai tarkoitettu käytettäväksi. Viranomainen ei saa ryhtyä edistämään muita tarkoitusperiä kuin niitä, jotka kuuluvat sen tehtäväpiiriin ja sisältyvät tapaukseen sovellettavan lain tavoitteisiin.
  5. Aivan+liian+moni+velliperse+hyppää+vaikka+pää+edellä+ripulipaskakaivoon+jos+viranomainen+vähänkin+vihjaa+että+se+on+välttämätöntä.Minä+en+tanssi+virkanilkkien+pillin+mukaan+eikä+kenenkään+pitäisi.+Viimeisin+tapaus+joka+tuskin+on+ihan+viimeinen+eikä+ole+ensimmäinenkään+kerta+kun+virkanilkki+ottaa+pulttia+siitä+kun+häviää+hallinto-oikeudessa.https://keskustelu.suomi24.fi/t/17458467/kela-raukalle-taas-quotpataanquot-haossahttps://keskustelu.suomi24.fi/t/13675633/virkanilkkien-kasittelyohjeethttps://keskustelu.suomi24.fi/t/13537857/vauhtia-virkanilkkien-velttoihin-jalkoihin