Vapaa kuvaus

Aloituksia

10

Kommenttia

2567

1. No+piti+tietysti+käydä+tarkistamassa+tuon+Berge+Stahlin+tiedot+ja+se+on+maailma+suurimpia+malmin+kuljetusaluksi.+Kokonais+vetoisuus++noin+375000+tonnia.+Se+oli+tuossa+kaikete+lähdössä+Brasiliasta+Omaniin.+Tosin+ne+loppusatamat+ilmoitetaan+aluksi+muuttuvina+sillä+Omanissa+ei+ole+satamaa+mikä+kykenisi+aluksen+tuossa+syväyksessä+ottamaan.+Sen+sijaan+siellä+on+kyllä+Soharissa+suurta+terästeollisuutta+joka+vois+tuollaista+rautamalmia+käyttää.+Ehkä+ovat+jo+syventäneet+Soharin+väyliä+niin+että+20+metrin+syväykselläkin+jokin+purkauslaituri+löytyy.
  2. Julmettu,+kun+herrat+ovat+alleet+aktiivisia+ja+kirjoitelleet+yhtä+sun+toista+enkä+ole+saanut+oikein+mistään+edes+kommenttia+kirjoitettua.+Tosin+nyt+kirjoitan+niistä+Kiinan+ja+Intian+lääkkeistä,+että+Eurooppa+ja+osin+Ameriikka+ovat+joka+asiassa+kuten+harvinaisissa+maametalleissakin+tehneet+massiivisen+strategisen+virhe+ja+turvallisuus+väärinarvioinnin+jättäessään+ne+Kiinan+ja+lääkkeiden+osalta+myös+paljon+Intian+hallintaan+ja+itse+vetäneet+vaan+helpolla+välistä.Olisi+pitänyt+jonkinlainen+perusta+pitää+myös+muualla+maailmassa.+Ainakin+tärkeimpien+aineiden+osalta.+Muuten+mitä+lääkkeiden+hinnoitteluun+tulee,+niin+täysin+markkinatalouden+keinoilla+hinnoittelevassa+Emiraateissa+kuten+Dubaissa+hinnat+olivat+kutakuinkin+Suomen+luokkaa.+Jotkut+tuotteet+jonkin+verran+halvempia+ja+jotkut+jonkin+verran+kalliimpia.+Harvinaisemmat+antibiootit+selvästi+kalliimpia.Yhdysvalloista+taas+tiedämme,että+siellä+lääkkeiden+ja+hoidon+hinnat+ovat+mahdottomia+ilman+kattavaa+vakuutusta.Onneksi+tarvitsee+vähemmän+ja+vähemmän+lääkkeiotä+kun+verenpainelääkitysklin+on+käytännössä+lähes+loppu+paineen+alennuttua+viimeisen+suurleikkauksen+kja+laihtumisen+jälkeen,+Samoin+kakkostyypin+lievän+diabeteksen+lääklitys+on+enää+vain+yhden+tablettilääkityksen+rutiinikäyttämisen+varassa+ja+sekin+vähennetyllä+annoksella.+No+viime+leikkauksen+jälkeen+tuli+vähän+uutta+lääkitystä,+yksi+vielä+varsin+kallis+mutta+sekin+on+jo+pudotettu+neljäsosaan+alusta+eli+on+ihan+pieni+kustannus+ja+käyttölisä.+Tietysti+menee+se+unitabletti+ja++kieln+sekä+nielun+hermoratojen+pätkimisestä+johtuva++kolmio+kipulääke.+Sekin+luonteestaan+huolimatta+edelleenkin+kohtuullisena+päivä+annoksena.Unen+kanssa+minulla+on+kyllä+aina+ollut+joko+ölieviä+tai+vähemmän+lieviä+hankaluuksia.+>Leikkausten+jäljiltä+ne+eivät+yhtään+helpottuneet,+mutta+edelleenkin+saan+unta+jossain+vaiheessa+ja+nyt+harvemmin+enää+huseeraan+klo+02+pidemmälle.+Ehkä+kerran+kuussa+lipsahtaa+aamukuuteen.Ja+kuten+aina+jos+on+sovittu+klinikkakäynti+jostain+syystä+niin+silloin+on+aina+edellisen+yön+uni+pilalla+ihan+riippumatta+mihin+aikaan+tarkastus+oli.+Seuraava+onkin+minulle+harmillisimpaan+aikaan+eli+0840.+Kvak!Pitäis+kehittää+jotain+sanottavaa+Edsolventin+havaintoihinkin.Ehkä+syntyy+kun+varsinainen+virkeyshuippu+lähestyy.
  3. Kai+se+on+minun+tehtäväni+vanhana+polynesian+kävijän+pitää+yllä+heivan+ja+muunkin+polyneesialaisen+kulttuurin+muistamista+tai+joillekin+ihan+uuskokemusta.Itse+asiassa+aikani+Polynesiassa+oli+jopa+enne+kuin+nykyisin+siellä+niin+tuottavaa+viljeltyä+Radiata+mäntyä+oli+tuotu+ensimmäistäkään+kappaletta+koeviljeltäväksi.+Nyt+vain+runsaat+puoli+vuosisataa+silellä+käyntini+jälkeen+Radiata+mäntyä+viljellää+suurina+metsinä+kestävästi+ja+lastataan+suurilla+laivoilla+maailmakulutuksen+eri+muodoissa.https://www.youtube.com/watch?v=6U45fSXKE9I