Vapaa kuvaus

Aloituksia

10

Kommenttia

2567

1. Kun+puhutaan+niist+Suomessa+kasvavista+taloudellisesti+kannattavista+tuotteista+joita+lisääkin+voitaisiin+viljellä+niin+kumina+on+yksi+niistä.+Meidän+kuminamme+aromit+kehittyvät+valoisien+kesien+vuoksi+vahvempina+kuin+etelämmässä+kasvaneiden+kuminoiden.+Siksi+kaiiki+meillä+kasvatettu+kumina+menee+kaupaksi+jopa+Intiaan+mikä+on+kuminan+suurkäyttäjä+ja+tuottaja.Kuminaa+käytetään+muunmuassa+tämän+u+filmin+Chicken+Mughlaissa+ja+se+antaa+sille+sen+Mughlain+ruhtinaallisen+aromin.+Oli+minunkin+miel+ruokiani+silloin+kun+vielä+täysmaulla+olin+siellä+missä+myös+intialaisia+ja+intialaisia+keittiöitä+oli+joka+korttelissa.+Parhaimmillaan+useita+saman+taloyhtiön+kivijalassa.
  2. Tämäkin+on+tietysti+makuasia,+mutta+minä+olen+aina+pitänyt+noista+juuri+noin+tuetetuista+purkkisardiineista.+Oma+suosikkini+on+nimenomaan+ollut+ser+chilillä+tai+piri+pirillä+maustettu+oliiviöljysardiini.+Useimmin+käteen+ainakin+siellä+Persian+lahdella+osui+Tunisiassa+purkittuja+"chili"+sardiineja.Tuo+on+äärettömän+hyvä+tapa+pakata+erinomainen+proteiini+ja+öljypakkaus+suoraan+vaikka+purkista+syötävänä+säilymään+vuositolkulla+kaikenlaisissa+oloissa.https://www.youtube.com/watch?v=jpTwHAt0ZxwTuo+valmistustapa+on+kiinnostava+sillä+myös+meidän+muikkuamme,+kilohailia+ja+silakkaa+voitaisiin+maustaa+ja+purkittaa+vastaavalla+tavalla.Samaa+tuottamisperiaatetta+voisi+soveltaa+myös+muihin+herkkukaloihimme+kuten+vaikkapa+särkeen,+jota+riittää+sisävesissämme+runsaasti+ja+saataisiin+täällä+menetelmällä+hyvähintaiseen+ja+hyödylliseen+ihmiskäyttöön.Se+vaatisi+kuitenkin+jonkin+verran+suomalaisen+hyödyntämisajattelun+ja+perheyritteliäisyyden+vankistamista+kun+meillä+sisävesillä+saaliita+ei+niiden+valtameritroolareiden+suuruusluokassa+saa+vaan+lähtöerät+olisivat+pakostakin+järvialueilla+pienempiä+ja+pitäisi+sopeuttaa+toiminta+sen+mukaisesti.+Rannikoilla+tosin+silakkaa+ja+kilohailia+saadaan+melkoisissa+erissä+ja+voitaisiin+siten+teollisemmassa+mittakaavassa+käsitellä.+Valitettavasti+pääosa+silakastamme+ja+kilohailistamme+menee+kuitenkin+nykyisin+Baltian+maihin+ihmiskäyttöön+jatkojalostettavaksi+ja+osin+täällä+sitten+ketun+ja+minkin+rehuksi+pilahinnalla.
  3. Johtaja+Edsolventille+on+noista+persuista+kuitenkin+yksi+tänä+päivänä+korvaan+särähtänyt+havainto+todettava.+Olin+ihan+kuulolla+vaan+eduskunnan+kyselytunnilla+kun+korvaan+tuli+outo+ääni+ja+ihan+älytön+kysymyssarja+missä+ei+ollut+käytöksen+tai+järjen+tai+logiikan+hiventäkään.+Kyseessä+oli+naiskansanedustaja+nimeltä+Antikainen.+Minulle+muuten+tuntematon+ja+puolukin+lipsahti+ohi+korvien+kun+korvat+kuulivat+vain+poikkeavan+älyttömyyden.+Sitten+tarkistin+jälkikäteen+kukas+tällainen+Antikainen+oli+ja+kuyllähän+hän+persu+toden+totta+oli.Olet+siis+kyllä+oikeassa,+että+ei+siellä+edelleenkään+ole+riittävästi+saatu+porukkaa+koulittua.+Kuuntelin+sitten+myös+hiukan+tarkemmin+muunmuassa+persujen+Purraa+jonka+nimeltä+tiedän+kun+häntä+on+veikkailtu+uuden+polven+persuiksi.+Eipä+ollut+kaksista+kyllä+hänenkään+kysymystekniikkansa+ja+tapansa.+Kyllä+heillä+siis+edelleenmin+on+paljon+töitä+edessä+saadakseen+joukkonsa+esiintymään+älyllisesti.Fakta+kuitenkin+on,+että+persuja+on+gallupeissa+ja+ihan+vaaleissakin+melkoinen++määrä+suomalaisia+kannattanut+ja+sen+kannatuksen+määrä+varmaan+vaan+kasvaa+jos+muut+heitä+yrittävät+eristää+kuten+Ruotsissa+ruotsidemokraattien+kanssa.Luultavasti+paras+kontrolli+olisi+juuri+se+hallitusvastuuseen+ottaminen.+Silloin+joutuisi+oikeasti+kansalaisille+vastaamaan+huutoon.Minä+ainakin+teoriassa+luotan+useimmissa+asioissa+kansalaisten+enemmistön+haluun+ja+siitä+päättämisen+kykyyn+.+En+tietenkään+yksittäisissä+asioissa+ole+läheskään+aina+enemmistön+kannalla.
  4. Edsonille+sanoisin,+että+jos+näet+joskus+yön+pimeinä+tunteina+kirjoitettua+siansaksaa+mikä+ei+aukene,+niin+no+hätä.+Ei+kaiken+ole+tarkoituskaan+aueta.+Ei+esimerkiksi+itä+englanninkielstä+kommenttia+ja+hepreankielistä+selvitystä+sille+oikeastaan+ollut+edes+tarkoitus+lähettää,+mutta+kun+se+oli+taululla+vai+miksi+sitä+copy+muistipaikkaa+suomeksi+kuvataan+niin+se+vaan+lipsahti+yövaloissa+liikkeelle.+Jos+lähetän+jotain+sellaista+mitä+pidän+oikeasti+tärkeänä+tälle+yleisölle+niin+editoin+sen+tai+jos+lipsahtaa+editoimatta+niin+sitten+kyllä+tarvittaessa+suomennan.Minullahan+on+sitäpaitsi++se+netin+ulkopuolinen+kielivahti+joka+on+aina+ihan+kiihkoissaan+jos+jokin+pilkku+ei+olekaan+vuoden+1939+pilkkusääntöjen+vaatimalla+paikalla.Meikäläisellä+on+nääs+sellaisen+ongelma+että+kun+osaa+montaa+kieltä+joissa+kaikissa+on+erilaisia+sanajärjestyksiä,+pilkkusääntöjä+ja+kirjoitustapasääntöjä+niin+sitä+vapaamuotoisessa+keskuskustelussa+tulee+lopulta+aika+suurinpiirteiseksi+.++Lauserakenteet+tuosta+sisäistetystä+kielikombosta+johtuen+rakentuvat+hiukan+poikkeavan+tuntuiseksi+vain+yhden+kielen+ja+mielen+näkökulmasta+katsottuna.Mitenkäs+Pehmoisissa+saa+ajan+kulumaan+tällaisina+pimeinä+päivinä+kun+ei+ihan+lähellä+ole+esimerkiksi+Isoa+kauppakeskusta+missä+voi+käydä+vaikka+pävävaeltelulla+vaikkei+mitään+ostaisikan.Minäkään+en+tänään+ostanut+muuta+kuin+kirkkaan+keltaisen+ruukkuruusun+nuyt+hiukan+punavoittoiseen+kukkaisvalikoimaani+ja+sitten+niitä+tuoremehuja+joita+käytän+ainakin+litran+päivässä.+Eniten+puristettua+omenamehua,+mutta+välillä+muitakin+tuorepuristettuja+kuten+marja.rypäle,+mitä+nyt+ei+vähään+aikaan+ole+Lidlissä+ollut.+On+ilmeisesti+hiukan+sensonkituote,+kun+omenaa+taas+riittää+ympäri+vuoden+puristettavaksi+tai+säilyy+hyvin+pääsadosta+puristettuna+mehuna,Minulla+ei+jostain+syystä+ole+merkittävää+persukammoa.+Tosin+en+ketään+henkilökohtaisesti+tunne+mutta+muistan+kyllä+sellaiset+kuin+Leppänen+ja+mopo+Poutiainen+sekä+Veikko+Vennamon+itsensä.+Nänä+tuoreemmat+ovat+kyllä+suurimmalta+osin+ihan+tuntemattomia+paitsi+sellaiset+kuin+Hakkarainen+ja+kumppanit+jotka+oman+leimansa+ovat+jättäneen,+mutta+aika+hyvin+alkaneet+vaieta.+Tosin+suuren+palkan+maksui+Hakkaraiselle+Brysselin+virasta+on+kyllä+aivan+100%+rahan+haaskuuta.+Kyllä+Hakkarainen+sopisi+paremmin+sinne+sahalle+hommiinMuuten+minulla+ei+ole+vaikeuksia+hyväksyä+tiukkojakin+ideologisia+näkemyksiä+ajavia+jos+siitä+vaan+on+löydettävissä+edes+jostain+nurkasta+yleisen+edun+ja+demokraattisten+menetelmien+hyväksyminen