Vantaalla taas parvikelasiturma

Anonyymi-ap

Aiemminkin on tultu Tikkurilassa parvikelasian läpi.
Tikkurilassa on aiemmin tapahtunut parvekkeisiin liittyviä onnettomuuksia. Vuonna 2023 tapahtuneeseen, nuoren naisen hengen vaatineeseen turmaan liittyen on selvinnyt vakavaa tietoa.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin ylitarkastaja Petri Kulmala kertoi Iltalehdelle vuonna 2023, että kuolettavasti pettänyt PARVEKEKAIDE EI OLLUT LAINMUKAINEN !
Mitkä kaikki talot on Tikkurilassa siis rakennettu samalla kaavalla ? Samaan aikaan kun on rakennettu järkyttävän paljon kerrostaloja. Keitä on käytetty tällaiseen "rakentamiseen" ? Miksi rakennustarkastaja ei ole hoitanut omaa tehtäväänsä, jos rakentajat on kerran sinnepäin tai youtubesta oppinsa ottaneet, ehkä jopa materiaalin jemmaamisessa omaan tarkoitukseensa erikoistuneet ? Tikkurilaan tuutataan koko ajan uusia kerrostaloja, joten tarkastettavaa riittää !
Kuinka monta kuolemaa tässä Vantaan kolhoosissa oikein tarvitaan että joku ottaa asian vakavasti ???


https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4bc5efad-b24c-4f54-a22d-09c7b70c8763

81

539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Kuka noita kämppiä ostaa , ne joudutaan antamaan siis vuokralle. Aika härskiä rakentamista.

      • Anonyymi00078

        Kuka on keksinyt että kaiteet pitää olla lasia


      • Anonyymi00079
        Anonyymi00078 kirjoitti:

        Kuka on keksinyt että kaiteet pitää olla lasia

        Mikä ihme noista vantaan mamuja vaivaa

        Liikaa viinaa


    • Anonyymi00002

      Mitä tutkintaa tähän tarvitaan, jos parvekkeen kaide ei kestä kaatuvaa ihmistä?
      Sehän on selkeästi liian heikko ja kaikki vastaavat pitää välittömästi laittaa käyttökieltoon kunnes ne on korjattu kestäväksi.

      • Anonyymi00007

        Tulee väistämättä mieleen, mitä muuta huonosti rakennettua talo sisältääkään...


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Tulee väistämättä mieleen, mitä muuta huonosti rakennettua talo sisältääkään...

        Ollaan siis jo ajauduttu niin kutsuttuun tofu-rakentamiseen. Milloin Suomessa löytyy siltapalkkeja täytettynä styroksilla ja muuta vastaavaa?


      • Anonyymi00046
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Tulee väistämättä mieleen, mitä muuta huonosti rakennettua talo sisältääkään...

        Erittäin mahdollista. Kaikista kerkkareista pitäisi tarkistaa katon kestävyys lumesta ja vedestä, kallistuskulmat. yleensäkin saumakohdat, ilmastointi, palon leviämisherkkyys...
        Ja koska näin ei "kustannussyistä " tehdä, ihminen uhrataan joka kerta. Sama ihminen, joka maksaa ihan hemmetin kovia hintoja jostain pilipalikämpästä ja yhtä kovia vuokria esim. Tikkurilassa.


    • Anonyymi00003

      Onks nää näitä Virolaisen firman parvekelasituksia?

      • Anonyymi00024

        Kilpailuttaminen pitäisi kieltää.


      • Anonyymi00072

        Varmasti Viron suunnan tekosia.
        Huonosti kohdeltuja tyntekijöitä, tässä tulos.
        Kuulimme jo aikoinaan, että jossakin seinät oli metrin jossain muualla kuin piti olla.
        Tämän kertoi suomalainen työntekijä, on tosi juttu.
        Nythän rakennusala seisoo, kuin täi tervassa,
        Tosiasia lienee niin, ettei ole yksinkertaisesti osaavia työntekijöitä.
        Kaikki haluaa vain rahaa, rahaa ja Teslan, sormia napsauttamalla.
        Tähän on tultu.
        Orjatyövoimaa ei ole enää saatavilla.


    • Anonyymi00005

      Oliko uhri umpikännissä ja itkupotkinut lasia ennen kohtaloaan? Aina kun jossain lukee "nuori mies" niin herää epäilys omasta osuudesta tapahtuneeseen - ei ne ikkunalasit itsekseen irtoile.

      • Anonyymi00022

        Jotain hämärää tähän täytyy liittyä,humalassa tai ptkinut lasia.


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Jotain hämärää tähän täytyy liittyä,humalassa tai ptkinut lasia.

        Kokeile huviksesi kompuroida parvekkeella ja horjahdat ikäänkuin kyykyssä koko painolla lasia vasten. Jos kestää niin talosi lasitus on kunnossa. Jos ei niin paree olla nopeat refleksit.


      • Anonyymi00047
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Jotain hämärää tähän täytyy liittyä,humalassa tai ptkinut lasia.

        Suurin hämäryys liittyy nykyisen halparakentamisen moraaliin.


      • Anonyymi00050
        Anonyymi00025 kirjoitti:

        Kokeile huviksesi kompuroida parvekkeella ja horjahdat ikäänkuin kyykyssä koko painolla lasia vasten. Jos kestää niin talosi lasitus on kunnossa. Jos ei niin paree olla nopeat refleksit.

        Sinäkö olit näkemässä horjahduksen, on epätodennäköinen skenaario.

        Ei parvekekaiteisiin pitäisi koskaan nojailla, olisko oltu selkä lasia vasten, tai jotakin humalaisten kohellusta.


      • Anonyymi00055

        Mahdollista on liukasta kun astuu vauhdilla parvekkeelle ja liukuu lasin läpi voimalla.

        Siis likaantunut ja sen takia notkahtanut tai liikkunut voimalla läpi lasin .


        Tietenkin kiire tai humalatila esiauttaa ja vaikuttaa liukuu ja liukastumisen

        Miksi Vantaalla jo kolme tapausta ja mitään ei tehdä eikä lääkkeisiin pitäisi hitsata metalli kaiteetkin.


      • Anonyymi00057
        Anonyymi00055 kirjoitti:

        Mahdollista on liukasta kun astuu vauhdilla parvekkeelle ja liukuu lasin läpi voimalla.

        Siis likaantunut ja sen takia notkahtanut tai liikkunut voimalla läpi lasin .


        Tietenkin kiire tai humalatila esiauttaa ja vaikuttaa liukuu ja liukastumisen

        Miksi Vantaalla jo kolme tapausta ja mitään ei tehdä eikä lääkkeisiin pitäisi hitsata metalli kaiteetkin.

        Kaikista Suomen parvekeonnettomuuksista ei todennäköisesti kirjoiteta Vantaan Sanomista tai Hesarissa?

        Jos onnettomuuksia on sattunut Vantaalla ja Helsingissä, mitkä itse tiedän, niin se on todella pienen pieni osuus kaikista kokonaan lasitetuista parvekkeista!

        Tiedän henkilöitä, joilla on ollut kokonaan lasitettu parveke jo yli 20 vuotta, eivätkä he, siis ihmiset, ole sieltä pudonneet!


      • Anonyymi00063
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Jotain hämärää tähän täytyy liittyä,humalassa tai ptkinut lasia.

        Jos potkinu ite lasit rikki niin ei varmaan menis ite putoilemaan sieltä. Kyllähän tossa on pakko olla joku ett istunu siinä parvekkeen lattialla nojaillen parvekelasiin ja sit jotain tapahtunu ett lasi menny rikki.

        Mut todellakin täysin surkeaa laatua täytyy olla ne lasit.


      • Anonyymi00073
        Anonyymi00047 kirjoitti:

        Suurin hämäryys liittyy nykyisen halparakentamisen moraaliin.

        Olet oikeassa, " voitto kotiin."
        Korruptio kukoistaa meilläkin, se on varma.
        Rakennusala ollut kuulemma aina " tähti" tässä luokassa.


      • Anonyymi00074
        Anonyymi00055 kirjoitti:

        Mahdollista on liukasta kun astuu vauhdilla parvekkeelle ja liukuu lasin läpi voimalla.

        Siis likaantunut ja sen takia notkahtanut tai liikkunut voimalla läpi lasin .


        Tietenkin kiire tai humalatila esiauttaa ja vaikuttaa liukuu ja liukastumisen

        Miksi Vantaalla jo kolme tapausta ja mitään ei tehdä eikä lääkkeisiin pitäisi hitsata metalli kaiteetkin.

        Ehei, vääriä arvioita, ei "guttaperkkaa" korkeuksiin, ehei näin, rahat taskuun, halvalla hutaistu, kuinka paljon näitä lienee.


      • Anonyymi00075
        Anonyymi00057 kirjoitti:

        Kaikista Suomen parvekeonnettomuuksista ei todennäköisesti kirjoiteta Vantaan Sanomista tai Hesarissa?

        Jos onnettomuuksia on sattunut Vantaalla ja Helsingissä, mitkä itse tiedän, niin se on todella pienen pieni osuus kaikista kokonaan lasitetuista parvekkeista!

        Tiedän henkilöitä, joilla on ollut kokonaan lasitettu parveke jo yli 20 vuotta, eivätkä he, siis ihmiset, ole sieltä pudonneet!

        Eiköhän ole suurin osa kuormattu tiilillä (osittain) jossa tukevammst rakenteet, nämä nykyiset lentää kuin hujasen paska myrskyn silmään.


    • Anonyymi00006

      Kannattaapa lukaista Ylen artikkeli, miten törkeetä välinpitämättömyyttä turmaparvikkeiden suhteen on harjoitettu ja yhä vieläkin, kun turmatalon KAIKKI parvikkeet on laitettu käyttökieltoon ! Rakennuttaja on saatava selville ja julkiseksi kuten rakennustarkastajan laiminlyönnitkin ! KAKSI ihmistä on jo kuollut ! Kuinka monta uhria vielä tarvitaan, että rakennusvirheitä aletaan epäillä !
      Rakentaja ja rakennusmestari vastuuseen !
      Tixiin on tehty SAMAAN AIKAAN valtavasti uusia kerrostaloja, kysymys kuuluu : Onko rakennuttajat samoja , entä rakennusmestari ? Myydäänkö kalliiseen ryövärihintaan tällaisia onnettomuustaloja ? Vai onko ne enemmänkin Kelan asuntoja rahvaalle ? Niin tai näin, tällaista ei saa tapahtua !

      https://yle.fi/a/74-20232549

      • Anonyymi00026

        Me elämme vastuunpakoilu-Suomessa, joten luulavimmin kyseessä koko maan kattava ongelma. Epäilisin jokaista lasitusta jokaisessa talossa. Ovat ehjiä vasta kun niin todistetaan.


    • Anonyymi00008

      Parvekkeet tulisi suunnitella niin että se vastaa rakentamisen tasoa.
      Liian hienoa verrattuna rakentajiin ei pidä suunnitella.

    • Anonyymi00009

      Joo, kerrottiin että oli käytetty yleisiä menetelmiä ja rakenteita. Tämä tarkoittaa että samaa paskaa on enemmänkin taloissa.

      • Anonyymi00010

        Se just tekeekin tässä markkinatalouden ahneudessa kaikesta niin pelottavaakin.
        Vanhemmat asuu 60-luvun kerrostalossa joissa on sisään vedetyt parvikkeet ja kunnon betonireunat. Lapset saa hyppiä ja pomppia. Kännisilläkin olisi aika kipuaminen reunuksen yli. Ei tehdä enää kunnollisia taloja.


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Se just tekeekin tässä markkinatalouden ahneudessa kaikesta niin pelottavaakin.
        Vanhemmat asuu 60-luvun kerrostalossa joissa on sisään vedetyt parvikkeet ja kunnon betonireunat. Lapset saa hyppiä ja pomppia. Kännisilläkin olisi aika kipuaminen reunuksen yli. Ei tehdä enää kunnollisia taloja.

        Parhaita ovat umpibetonireunat.

        Eräässä itä-Helsinkiläisessä vanhassa kerrostalossa aikoinaan oli hienosti betonielementti kaiteena, mutta ilmavasti rautojen päässä. Elikkäs elementti vajaa kymmenen senttiä irti talosta.

        Ne ylimmät raudat oli ruostuneet poikki ja elementti kiinni alakulmien raudoilla, olikohan keskellä yksi, jotka oli kuin paksua raudoitustankoa.

        Näin jonkun aikaa painajaisia siitä kun ensimmäistä kertaa nojasin kaiteeseen ja se elementti niiasi muutaman sentin ulospäin alarautojen varassa.


    • Anonyymi00013

      Turmatalon omistaa Lähitapiolan vakuutusfirma joten on aihetta vaatiakin näyttöjä turvallisesta rakentamisesta .

    • Anonyymi00014

      Tässä vähän yhteenvetoa parviketurmista. Jopa saman taloyhtiön partseissa tai parin korttelin päässä edellisestä parviketurmasta. Mikä viittaa samaan rakentajaan ainakin Tikkurilan tapauksessa. Jotakin mätää tässä rakentamisessa kyllä on.
      Kuinka monta uhria vielä tarvitaan ?

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7d14d6c7-ea6f-40ca-9830-c8c1d0911202

    • Anonyymi00015
    • Anonyymi00016

      Mikseivät voisi tilata tarkastusta lemmikkieläinkaupasta. Siellä pitäisi olla asiantutemusta akvaarioista.

      • Anonyymi00017

        Jep,televisiossa frii kanavalla pyörii sarja.Akvaariomestarit.
        Heiltä voi tilata parvekelasituksen ja tarkastukset.
        Yksikään heidän valmistamistaan akvaarioista ei ole vuotanut.


    • Anonyymi00018

      Kenenkähän ahaa elämys oli,että aletaan rakentamaan kerrostalojen,
      parvekkeen etulevyt lasista.

      Olikos suunnittelijat / arkkitehdit kolmenpromillen kaatokännissä,
      kun suunnitelmiaa tekivät.

      • Anonyymi00020

        Jo kymmenia vuosia on ollut parvekkeen alaosia lasista!

        Jos ne kaikki olisivat todella vaarallisia niin tuhansia ihmisiä olisi jo putonut kuolemaan.

        Annetaan viranomaisten rauhassa tutkia mikä oli tämän kertaisessa vikana. Todennäköisesti kukaan meistä täällä kommentoineesta eivät ole olleet paikalla?


      • Anonyymi00038
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Jo kymmenia vuosia on ollut parvekkeen alaosia lasista!

        Jos ne kaikki olisivat todella vaarallisia niin tuhansia ihmisiä olisi jo putonut kuolemaan.

        Annetaan viranomaisten rauhassa tutkia mikä oli tämän kertaisessa vikana. Todennäköisesti kukaan meistä täällä kommentoineesta eivät ole olleet paikalla?

        Totta. Muttapastahirmut " kaiken tietää.


    • Anonyymi00019

      Hyvin menee 👹👎🏻😍

    • Anonyymi00021

      ai näitä taas, oli siis rakenteeseen kiinnitetty fasaadilasi joka irtosi, ei mikään parvekekaide joka meni rikki.
      Kaide on aivan selkeästi edelleen täysin ehjä.

      Noin muuten noi tossomset lasit irtoilee iysestään rakennuskista joihin ne on kiinniettty ja välillä tippuvat alla olevien päälle,

      • Anonyymi00037

        Sinä se olet varsinainen asiantuntija..........hahahahahahahaaa


    • Anonyymi00028

      EI NE PARVEKELASIT NS."itsekseen irtoile".....Kyllä nämä nuoret on kuules,NIIN VAHVOIKSI JA ISOIKSI SYÖTETTY,ja ihan yhteiskunnan toimesta!NE JAKSAA POTKIA JA HAJOITTAA KAIKEN,mikä vain huvittaa.Onneksi LAPSILISÄT MAKSETAAN KERRAN KUUSSA...mutta pöljät vanhemmat tekee lisää "tonttuja",HUH!

      • Anonyymi00039

        Hoh0hoh hullu !


    • Anonyymi00029

      Niihin voisi laittaa tarrat:
      Lasia, käsiteltävä varoen!

      Ja parvekkeiden alle kyltti:
      Varokaa putoavaa lasia!

    • Anonyymi00030

      Tutkimus paljasti hyytävän tiedon lasikaiteista: ”Haasteet ovat olleet tiedossa”
      Tutkimuksen mukaan jopa puolessa lasikaiteista kestävyyslaskelmat on tehty väärin.
      ...
      Oikeaa tietoa olemassa
      Lasikaiteiden kestävyyteen ja turvallisuuteen vaikuttavat oikeat materiaaliratkaisut ja se, että ne on suunniteltu kestämään riittävät kuormat.

      – Siksi on hälyttävä havainto, että kaikkia mitoituskuormia, jotka kaiteiden pitäisi kestää, ei ole otettu huomioon laskennassa. Laskennassahan on aina varmuutta, joten riskit eivät realisoidu. Vaikka puolessa tarkastelukohteista ei oltu laskettu oikein, se ei vielä tarkoita, että puolet putoaa alas. Mutta varmuuskaan ei aina riitä jokaiseen kohteeseen.

      Pakkala muistuttaa, että oikeaa tietoa on kyllä olemassa, mutta se on hajanaista.

      – Kun suunnittelija joutuu etsimään tietoa eri paikoista, se lisää riskiä epäonnistua.

      https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/431dddfb-6d84-40bf-a518-0012390c1920

    • Anonyymi00031

      Ei niitä laseja ole tarkoitettu kestämään päihdeongelmaisten pääedellä juoksua niihin. Mitään ei menetetty.

      • Anonyymi00032

        Oletko varma että oli päihdeongelmainen. Miten muuten lasit sasisi suunniteltua ettei lapsi tai vanhus putoaisi kompastuttuaan vaan ainoastaan moraaliltaan huonot ihmiset?


      • Anonyymi00032 kirjoitti:

        Oletko varma että oli päihdeongelmainen. Miten muuten lasit sasisi suunniteltua ettei lapsi tai vanhus putoaisi kompastuttuaan vaan ainoastaan moraaliltaan huonot ihmiset?

        jep kaikkea voi elämässä sattua vaikkei olisi päihdeongelmainen.


      • Anonyymi00041
        Anonyymi00032 kirjoitti:

        Oletko varma että oli päihdeongelmainen. Miten muuten lasit sasisi suunniteltua ettei lapsi tai vanhus putoaisi kompastuttuaan vaan ainoastaan moraaliltaan huonot ihmiset?

        Joku peru taas piereskeli.


      • Anonyymi00042
        P.ervokki kirjoitti:

        jep kaikkea voi elämässä sattua vaikkei olisi päihdeongelmainen.

        Kyllä vaan.


      • Anonyymi00068
        Anonyymi00032 kirjoitti:

        Oletko varma että oli päihdeongelmainen. Miten muuten lasit sasisi suunniteltua ettei lapsi tai vanhus putoaisi kompastuttuaan vaan ainoastaan moraaliltaan huonot ihmiset?

        Ei ole koskaan kirjoitettu, että lapsi tai vanhus olisi tullut lasin läpi parvekkeelta alas, ne on aina noita "elämänsä kunnossa" olevia nuoria tai keski-ikäisiä miehiä. On se kummallista ettei miehet osaa parvekkeella oleilla ilman onnettomuusvaaraa, kun lapsetkin osaavat. Joskus lapsi on pudonnut kaiteen yli tai tuuletusikkunasta, mutta se onkin toinen juttu. Lasitettujen parvekkeiden alaosa on niin korkea, ettei sen yli putoamisesta ole vaaraa ellei sitten ole niin tollo että siitä kovasti kurkottaa. Mikään ei pitele tolloja ja känniläisiä paitsi pehmeä lukittu huone!


    • Anonyymi00033

      Jumalauta että on uusavutonta porukkaa, ei osaa edes parvekeella oleilla niin etteikö tule jotain ongelmia......

      • Anonyymi00034

        Joo. Annetaan lasipartsitalot mamuille.


      • Anonyymi00043
        Anonyymi00034 kirjoitti:

        Joo. Annetaan lasipartsitalot mamuille.

        Ei kun persuille ja vain teipeillä kiinni.


      • Anonyymi00048
        Anonyymi00043 kirjoitti:

        Ei kun persuille ja vain teipeillä kiinni.

        Islamistithan niissä nytkin pääosin asuu.


    • Anonyymi00035
      • Anonyymi00051

        Mistä tiedät, että on ihan samanlaiset jokaista milliä myöten?

        Tiedätkö Keravan ja Tikkurilan talojen parvekelasituksen valmistaneen yrityksen?

        Tiedätkö, että on samat henkilöt ne kiinnittänyt?

        Tässäkin keskustelussa on taasen monia asianuntijoita kirjoittelemassa!

        Parhaimmat asiantuntijat erilaisten onnettomuuksia sattuessa löytyy keskustelupalstoilta!


      • Anonyymi00054
        Anonyymi00051 kirjoitti:

        Mistä tiedät, että on ihan samanlaiset jokaista milliä myöten?

        Tiedätkö Keravan ja Tikkurilan talojen parvekelasituksen valmistaneen yrityksen?

        Tiedätkö, että on samat henkilöt ne kiinnittänyt?

        Tässäkin keskustelussa on taasen monia asianuntijoita kirjoittelemassa!

        Parhaimmat asiantuntijat erilaisten onnettomuuksia sattuessa löytyy keskustelupalstoilta!

        Sanoisin että onnettomuuksista opitaan. On helpompi nähdä virhe sen auheuttaessa onnettomuuden. Virhe voi tulla niin näkyväksi että sen huomaa tollompikin.


    • en ole oikein koskaan ymmärtänyt lasiparvekkeita enkä isoja ikkunoita..eikö vaan voi mennä ulos..tosin jos on liikuntaongelmainen tai vanha ihminen niin ymmärrän silloin..

      • Anonyymi00069

        Isoista ikkunoista tulee enemmän valoa sisään, se on niiden pointti, ei niistä ulkoilmaa saa.


      • P.ervokki
        Anonyymi00069 kirjoitti:

        Isoista ikkunoista tulee enemmän valoa sisään, se on niiden pointti, ei niistä ulkoilmaa saa.

        niin ja tulee kuumuuskin..itse pidän hämärästä ja menen ulos jos valoa kaipaan..kodin pitää mielestäni olla suojattu paikka kuten vaikka pesä heh


    • Anonyymi00036

      Minä ihmettelen suuresti, että miten ihmeessä ne porukat "nojaavat" parvekkeen alalasiin, tai mitä materiaalia se nyt onkaan, niin että se pettää. Minulla on ollut vuosikausia parvekkeen alaosakin lasia, eikä minulla ole koskaan tullut tarvetta sitä päiten rysäyttää. Täytyy olla aikamoisessa tuiskeessa että niin käy, eihän nyt seiniinkään kotona törmäillä normaalisti. Mutta vika on aina muualla, se on nykyajan ongelma, koskaan ei ihmisessä itsessään ole mitään syytä.

      • Anonyymi00067

        Täysin totta. Eikai se parvekelasi ole sitä varten, että siihen nojaillaan. Tai rynnätään "w00h00! mä taklaan tohon täysillä!

        Parvekelasit nyt lähinnä pitää poissa enimmät lumet ja sadevedet.


      • Anonyymi00067 kirjoitti:

        Täysin totta. Eikai se parvekelasi ole sitä varten, että siihen nojaillaan. Tai rynnätään "w00h00! mä taklaan tohon täysillä!

        Parvekelasit nyt lähinnä pitää poissa enimmät lumet ja sadevedet.

        garry hoy ryntäsi 1993 mutta karmit petti ja tippu pilvenpiirtäjästä..


    • Anonyymi00044

      Kuvasta parvekkeesta , mitä nyt epäselvästi näkyy, kuin lasi olis joteskin kuin urassa ja kun se hyppää siitä koko lasi putoa. Lasin alapuolella ei ole mitään tasoa, siis tasoa, eikä reunoissa, missään näy läpivienrikiinnityksiä. Miten ne voi olla tolleen ripustetu , kahdwn rwunan väliin vain. Outoa on.

      • Anonyymi00045

        Kertoo suunnitteluvirheistä sekin että käsittääkseni esim. tässä kaideratkaisussa on tiivistenauha ylä- ja alaurassa. Jos alauran tiiviste menee kasaan, jää yläreunaan liian pieni tuki lasille. Lasi siis on alempana ja siten ei tarpeeksi syvällä yläurassa. Yksinkertainen ratkasu olisi että lasi on alunperinkin niin syvällä yläurassa (ura olisi syvempi) että ura tukee tarpeeksi lasia vaikka tiiviste menisi täysin kasaan. Taloyhtiön edustaja kertoi lehdessä että tiivisteet oli tarkastettu ja se viittaa juuri tähän suunnitteluvikaan.


      • Anonyymi00052
        Anonyymi00045 kirjoitti:

        Kertoo suunnitteluvirheistä sekin että käsittääkseni esim. tässä kaideratkaisussa on tiivistenauha ylä- ja alaurassa. Jos alauran tiiviste menee kasaan, jää yläreunaan liian pieni tuki lasille. Lasi siis on alempana ja siten ei tarpeeksi syvällä yläurassa. Yksinkertainen ratkasu olisi että lasi on alunperinkin niin syvällä yläurassa (ura olisi syvempi) että ura tukee tarpeeksi lasia vaikka tiiviste menisi täysin kasaan. Taloyhtiön edustaja kertoi lehdessä että tiivisteet oli tarkastettu ja se viittaa juuri tähän suunnitteluvikaan.

        Tiedät siis, että on suunnitteluvirhe?

        Oletko ollut suunnittelemassa?

        Jo vuosikymmeniä on ollut parvekelasituksia, joissa myös alaosa on lasia. Niin vain ne ovat kestäneet!

        Näiden vuosikymmenien aikana mitä on ollut parvekalasituksia; yläosan lasit ja alaosan lasit, on määräykset muuttuneet moneen otteeseen.


    • Anonyymi00049

      Parvekkeita ei ole mikään pakko käyttää. Niiden pääasiallinen tehtävä onkin arkkitehtuurinen ilmaisu.

      • Anonyymi00053

        Tänä päivänä näkee tosin paljon parvekkeita, jotka ovat ihmisillä "romuvarastona"!

        "Romuvarastot" lisäävät paljon palokuormaa tulipalon syttyessä huoneistossa/kerrostalossa.

        Ihmiset eivät edes välitä siitä, että parveke on tarvittaessa yksi poistumistie tulipalon sattuessa huoneistossa.


      • Anonyymi00058

        Onneksi itse ei tarvitse asua ihmisvarastossa, niin ei parvekelasitkaan petä.


    • Anonyymi00056

      Oltiin Kreetalla Kreikan saarella platanias Mariella hotellissa jossa lasit kiinni parvekkeella vaan alareunastaan ja matalat niin että pystyisi horjahtaamaan yli.

      Mutta ei siellä mitään tapaturmia satu koskaan tai hotellit salaa ne

    • Anonyymi00059

      Epäilen laajamittaista lahjontaa ?

    • Anonyymi00060

      Kuinka voi olla vaikea tehtävä kiinnittää ruudut niin että ne eivät putoa tönäisystä.
      Ei pitäisi olla mitään rakettitiedettä.

      • Anonyymi00061

        Ehkä lasketaan mikä olisi minimi ja sitten tehdään sen mukaan kun voisi laittaa reilusti pari senttiä lisää tukipintaa.


      • Anonyymi00062
        Anonyymi00061 kirjoitti:

        Ehkä lasketaan mikä olisi minimi ja sitten tehdään sen mukaan kun voisi laittaa reilusti pari senttiä lisää tukipintaa.

        ehkä pitäisi ottaa laskukone ja tietokone pois ja mitoittaa perstuntumalla varmalla marginaalilla.


    • Anonyymi00064

      Eikö ne osaa edes rakentaa. Jo on mennyt taso alas. Luulin että vain Venäjällä ryssitään.

      • siellä putoillaan ikkunoista ihan yleisesti..


    • Anonyymi00065

      Standarditkaan eivät vaadi lasin kestävän aikuisen kaatumista kaidetta vasten:

      Lainaus ->
      Koski kertoo, että standardin mukainen mitoituskuorma, joka parvekekaiteen pitäisi kestää törmäyksessä, on 30 kiloa. Siihen lisätään varmuuksia, jolloin tavoiteltava kestävyys onkin 45 kiloa.

      – Mitoitus on sen verran iso, että jos lasi vain on suunniteltu oikein ja valittu tarpeeksi jäykkä lasilevy, sen ei pitäisi nojaamalla liikahtaa siitä mihinkään. Mutta jos aikuinen ihminen törmää lasia päin, niin ei se sitä kestä.

      Kosken mielestä olisi aihetta miettiä yleisellä tasolla, onko vaadittava mitoituskuorma riittävä.


      Toteutukset eivät aina ole tätäkään:

      Lainaus ->
      – Tapahtuneissa onnettomuuksissa on ollut puutteita siinä, että ne eivät kestä edes tätä kuormaa, hän sanoo.

      – Ehkä ei ole mitoitettu kuormitusta ollenkaan vaan laitettu vain jokin levy. Tuskin kukaan toki ihan niin kevyillä ajatuksilla on ollut liikenteessä – ainakaan toivottavasti ei.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/asiantuntija-varoittaa-suomessa-jopa-satojatuhansia-hengenvaarallisia-parvekkeita-nain-tunnistat-riskin/9357730

    • Anonyymi00066

      Aliurakoinnit tämän tekee sillä vastuu on aliurakoitsijan- aliurkoitsijan -aliurakoitsijalla joka ei missään tapauksessa kotimaastamme ja tietysti halpatyövoimalla.

    • Anonyymi00070

      Tiksissä on näitä uudempia taloja rakennettu vierastyövoimalla, halvoilla materiaaleilla, heikolla ""guttaperka" tyylillä, tuskin kukaan edes kyseenalaistanut mitä seiniin lätkäisty.
      Onko edes tarkastuksia tehty, korjauksia tehty pinnoitus-sisätöissäkin ala-arvoisesti.
      Työnteko - ja laatu on heikkoa tämä tulee esiin liian usein.
      Taloyhtiöissä ei osaamista myöskään isännöintitstojen suhteen, rahastus rehottaa suurimpana kriteerinä ja oman taskun täyttö ensimmäisenä, se on kolahtanut todellisena eteen.
      Kuka valvoo näitä isännöintitstoja, jotka hinnoittelee oman osuutensa kirkkaasti omaan pussiinsa.

    • Anonyymi00071

      Rakentamisen osaaminen ja oman edun tavoittelu on mennyt yli.
      Kukaan ei valvo mitään, sama asia on vikana maan hallinnossa.
      Narsismi velloo jokapojan pöksynpuntissa.

    • Anonyymi00076

      Itänaapurin vakiintunut parvekkeelta maahan horjahtelu on levinnyt Suomeenkin.

      • Anonyymi00077

        Demarit nousevat valtaan, itäraja aukeaa venäläisille ja venäläinen "kulttuuri " leviää Suomeen.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      887
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      134
      579
    Aihe