Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Eliaana
profiilit
Eliaana
Eliaana
Vapaa kuvaus
Aloituksia
47
Kommenttia
6442
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mulla on ikäni ollut iho-ongelmia.
Joskus ihotautien professori sanoi, että jos hän saisi päättää, hän kieltäisi saippuan käytön vallan.
No nykyään on mietoja suihkusaippuoita, sellaista itsekin käytän. Ainahan voi myös laimentaa vedellä.
Iän myötä iho ohenee, esim. mustelmia tulee herkemmin, kun nuorenpana.
17.09.2024 18:14
Jätin saunavuoron pois nyt talvesta alkaen.
Meillä täälä mökillä ulkona, oli sellainen kevyt amme.
Poika teki 2kakkosista kehikon, itse toimin repsikkana. Sitten veimme ne kaupunkiasunnolleni ja kannoimme sisään. Mahtui hyvin kylppäriini.
Kyllä sitä vettä suihkussakin seisoessa valuu yllättävän paljon. Sitäpaitsi saahan sitä vanhoillakin jotain huvia olla.
Itse teen niin, että ennen ammeeseen menoa teen alapesun pöntön päällä, ja ammeesta pois tullessa, otan pikasuihkun.
Pitänee hankkia pieni kumimatto käden ulottuville, jonka voi laittaa ammeen pohjalle poistullessa. Mulla on lavuaari siinä vieressä, josta voi myös ottaa tukea.
17.09.2024 17:25
Viihdyn hyvin yksiksenikin, en sentään ihan yksin ole, on minulla kissakaveri.
Puolet vuodesta olen kerrostalossa pikkukaupungissa.
Päivisin käyn kävelylenkillä. Toisinaan juttelen ihan tuntemattomienkin kanssa ja talonväen, jos pihalla vastaan tulevat.
Kesäisin, kun asun maalla, täällä hyörii vähän väliä omaisia, joka sekin on mukavaa.
3-sukupolvea on jo jälkeeni tullut.
Kun on tehnyt ikänsä työtä, jossa alituiseen tapaa uusia ihmisiä, laidasta laitaan, sitä nauttii hiljaisuudesta ja rauhasta. Ei ole kiire minnekään, saa järjestää aikansa niinkuin itse haluaa.
Sosiaaliset kontaktithan ovat elintärkeitä ihmisen kokonaisvaltaiselle terveydelle ja yleiselle hyvinvoinnille.
Jos yksin olisi maapallolla, mitä mieltä siinä olisi.
Samahan se on eläinlapsillakin, jos ajattelee lemmikkieläimiäkin, niidenkinpitää sosiaalistua, tullakseen toimeen ihmisen maailmassa.
Meitä on moneksi, ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka eivät haluaisi olla hetkeäkään yksin.
Jotkut vain ovat niin ulospäinsuuntautuvia, että kaipaavat kontakteja useasti.
Myös pelko pärjäämisestä saa kaipaamaan jonkun lähitukea.
Myöskin, jos kymmeniä vuosia on ollut 1 ihmisen kanssa yksissä ja toinen poistuu, saattaa se tyhjä paikka olla ylitsepääsemätön.
No tällaisia mietteitä putkahti esiin.
17.09.2024 13:33
Keuhkoinfektio, jossa tauti kehittyy hitaasti. Vanhojen ihmisten vaiva enimmäkseen.
Siitä käytetään myös ilmaisua ´´kuumeeton keuhkokuume.´´
16.09.2024 19:27
Eivät näytä vielä löytäneen tätä uutta tuolia.
Niin se vaan taas meni sääennustus, eilen päivällä vielä näytettiin tälle kohtaa ankeaa sadetta koko päiväksi.
Sitten olikin jo 17 aikaan ihan päälaellaan sääkuva.
Niinhän tuo aurinko nyt sitten paistaa.
Puolukkametsään kohta suunnistan, metsä on kuivenpaa, kun vähän odottelee.
Illalla kun kovin satoi ja kun on ihan pimeä, nostin terassin alaosan verkkotelineen paikoilleen, kun kissa hinkusi ulos, en päästänyt enää, sai olla terassilla.
Aamulla en heti muistanut sitä poistaa, eikä Väinö päässytkään siitä ulos.
Kun toisen kerran avasin oven. kun verkko oli jo pois, niin ei mennyt, seisoi vaan ja
katsoi mun päälleni pää kallellaan.
Sitten hoksasin, että kissa muistaa verkon.
Piti mennä terassille kädellä näyttämään, että nyt pääsee, sitten tuli.
Ja niin on kaikki taas kuten ennenkin.
Nyt täytyy lopettaaVäinö pyrkii syliin.
15.09.2024 13:04
Mitä noista kirjoitusvirheistä.
Itse yleensä luen tekstini ja korjaan virheet ennen lähettämistä. Mutta joskus, kun on meno päällä jonnekin, en lue ja jälkeenpäin katsoen huomaan, että kirjoitusvirheitä löytyy.
Eivät ne yleensä ole kenelläkään sellaisia, ettei asiaa ymmärtäisi.
14.09.2024 20:09
Joo, kyllä se monta kertaa tulee koneen ja rinnan väliin, kun otan koneen.
Toisinaan lasken koneen sivuun, mutta jos olen jotain asiaa etsimässä siirrän sivuun ja sanon, ettei nyt saa tulla.
Sitten se käpertyy kylkeen kiinni.
Ei kissa tietenkään moista vehjettä noteeraa miksikään, vaan haluaa vaan syliin.
Kylä nekin niin eriluontoisia ovat. Jotkut eivät sylistä välitä, kun hetkittäin ja toiset olisivat yhtenään sylissä.
Sataa vaan, viimeksi, kun oli se myrsky ja kaatosateet, vaikka olin vetänyt veneen kokan hyvin maalle, vesi oli noussut niin, että vene oli kokonaan vedessä.
Poika vitsaili, että äite oli jättänyt veneen järveen.
Nyt on ankkuri köysineen heitetty pitkälle maalle, ei ainakaan karkaa.
14.09.2024 18:32
Satanut on koko päivän ja huomenna kai jatkuu vaan.
Aamupäivällä kävin kyllä asioilla.
Tuossa pientä siivoilua harrastanut.
Kauniina päivinä menee aika ulkona, joten sisäsiivoukset jää sadepäiville.
Ei ollut puolukanpoimintapäivä tänään. No vielä ehtii.
Tänä vuonna ei ole isoa kiusaa ollut hyttysistä, eikä hirvikärpäsistä. Ihan jokusia ollut metsässä.
Myyriä on. Pitkin plantaasia on myyrän kasoja. Sen sijaan nyt eivät alatalolla invaasiota tehneet lentomuurahaisetkaan. Niiden koloja kyllä maassa näkyi.
Lehtokotilot rakastavat vuorenkilpiä. Sieltä niitä on helppo kerätä, eivät pääse kovin leviämään.
Tepa noista kurpitsan siemenistä kertoi.
Muutama vuosi sitten, kun kurpitsaa rupesin laittamaan, katselin reseptejä.
Monissa ei puhuttu siemenistä mitään, toisissa kehoitettiin ne poistamaan.
Asia vaivasi itseäni ja sitten löysinkin googlella tietoa, ettei niitä kannata missään nimessä pois heittää, ovat suuria ravintoarvoltaan.
Niinpä nykyään, kun kurpitsaa syön, niin siemenet ovat aina mukana.
Talveksikin, kun pakkaseen soseutin keittoaineeksi, niin siemenet ovat mukana.
Odottelen, että tuo sade tekisi vähän taukoa, välillä se menee hetkittäin sumusateeksi, niin menisin saunapuita hakemaan.
Pitkästä aikaa laitan nyt saunan ylämökillä.
Pistin radion kiinni, ei kuulu kun sateen ropina, Väinö nukkuu.
Niin, aamulla, kun katsoin jotain asiaa googlesta, Väinö tuli yrittämään syliin.
Pisti vähän tassua koneen päälle.
Kun käänsin sivua, kone näyttää, ettei internetyhteyttä. Noh, mikäs nyt, tarkastin kännykän, yhteys oli auki.
Tarkastin sitten koneen, niin lentotila päällä. Sellaisia ne pienet suloiset tassut ovat.
Hyvää lauantai-iltaa, jossakin se varmaan aurinkoinenkin paistaa ja paistaa se täälläkin, tuolla harmaiden sadepilvien takana, vaikken sitä juuri nyt näekään.
14.09.2024 17:25
Toinen kappaleesi alkaa sanoin, ´´monet lukevat´´ tuon kappaleen allekirjoitan täysin.
Harvoin on käteeni osunut kirja jota en jaksaisi lukea loppuun, mutta kun on, niin jätän kyllä kesken.
Pirjo Tuomisen kirjoja olen lukenut montakin. Kirjastoon ilmeisesti tuo mainitsemasi kirja on tullut.
Sinne kun kerrostaloaikaan suunnistan, sen aion lainata.
Myös tuolta Ramoonan mainitsemalta Anneli Kannolta olen lukenut kirjan ´´Pyöveli´´.
Ei ihan heikkohermoisille, sanoisin.
Tykkään lukea eri aikakausille sijoittuvia kirjoja, minua kiinnostaa ihmisten elämänmeno.
Lukija ei ehkä tule kovinkaan usein miettineeksi, miten valtavan työn kirjailija tekee, kun etsii faktoja taustoihin.
14.09.2024 17:00
Tuo viimeinen lauseesi nosti pienen hymynkareen huulille.
Minähän olen vasta 75v, mutten tuolta näkökulmalta ole tullut asiaa ajatelleeksi.
Pesiydyin tänne siinä vaiheessa, kun tuo 70+ meni pelkäksi poliittiseksi haukkumiseksi.
Jos teki aloituksen jostain muusta aiheesta, hyvä kun muutama asiallinen kommentti ehti tulla, niin jo alkoi persu, sossu, rasisti, suvakkijuttua tulla.
Koin täällä aiheet ja keskustelut mukavammaksi, yleensä ottaen.
Minä en koe tärkeäksi sitä, minkä ikäisen kanssa vaihdan ajatuksia, vaan sen, että keskustella voisi mukavasti eri aihealueista.
Tässä nojatuoliosiossa koen rikkautena sen, miten omakin ´´katse´´ avartuu, kun lukee erilaisista elämämenoista.
Yksi taitaa yhtä ja toinen toista, joskus vastaan tulee ihan uusiakin juttuja.
Eilen juuri lukiessani Ramoonan kommenttia, ajattelin, että jos minun pitäisi lähteä sellaisella isommalla veneellä jonnekin, varmaan olisin jo 10 metrin päässä merihädässä.
Noita säilöntäjuttujakin oli mukava lukea. Itsellä enää pienimuotoisenpaa, kun ei ole talvisia säilytystiloja.
Väinö on monta kertaa käynyt terassilla nuuhkimassa, josko sade olisi lakannut, tulee sitten heti takaisin taas sängylle odottelemann.
Sateiselta näyttää pari päivää.
Miniäni yksi kissa eli 19 vuotiaaksi. Jossain lehdessä näin joskus jutun, että joku kissa oli elänyt 30 vuotiaaksi. Se on jo hurja luku kissalle.
13.09.2024 13:13
Juu, on se jonkun kerran tullut päänkin viereen.
Kaksi edellistä kissaani, kyllä sopeutuivat kerrostaloon hyvin. Tosin olihan Väinökin ollut vuoden kerrostalossa jo ja kun olen miltei aina paikalla pääsee kyllä parvekkeelle halutessaan.
Kiitos huolenpidosta.
Kohta taas korjaan luuni sinne kerrostaloon puoleksi vuodeksi, sitten ne laiskan päivät taas alkavat.
12.09.2024 20:04
Kyllä mulla kirjautuminen toimi ihan tavallisesti.
Itsellä on yksi oikein vanha telkkari kotona. 2 täällä mökillä ja toisessa toimii HD.
Keväällä pitää ostaa vissiin yksi sitten.
Pesukonenkin pitää sellaista kolinaa, että, kun kerrostaloon taas muutan, pitää pesukonekauppaan mennä enstöikseen. No vanha kone onkin jo vanha, ei se yllätyksenä tullut.
Aamusta keitin maijalla puolukkamehua. Aie oli metsään lähteä, ihan tuohon viereen, vaan sateen se lykkäsi. Jospa illemmalla sitten.
No sen sijaan otin ja siivosin vaatekaappini, katselin poisvietävät.
Eilen olikin sateeton päivä. Ehdin taas yhden paksun lepän työstämään puuplassille asti.
Välillä täytyy huilata. muuten polvet ja olkanivelet suuttuvat. Oikean käden hauiskin sanoi, että nyt lopetat. Onneksi voltaren auttoi.
Aurinko jo kurkistaa, eipä ole tarvinnut montaa kertaa tänä syksynä uunia lämmittää.
Väinö nukkuu yleensä tuolla jalkopäässä, viime yönä tuli ja käpertyi kylkeen kiinni.
Joskus se tulee vähäksi aikaa yöllä kainaloon.
Saa nähdä, kuinka sitten talvi menee, kun ei pääse ulos, muutakuin parvekkeelle.
12.09.2024 14:54
Voi hurskainen, lopeta nyt se katolla keikkuminen.
Eikö olisi mahdollista, että kertarysäyksellä teettäisit sinne sellaiset puitteet, että se nuohooja pääsee sinne aina.
Meillä kävi sillai vanhalla kotimökillä muutama vuosi sitten, että kun nuooojaa varten laitettiin kunnon tikkaat, niin raju talvi väänteli ne kelvottomaksi ja sitten piti hankkia uudet.
Itse tuossa olin alatalolla hommia tekemässä ja lopuksi saunoin työn hiet pois.
Sitten vielä järvessäkin pari kertaa pyörähdin. Aattelin, että taitaapa olla viimeinen kerta tänä vuonna.
Toivottavasti eui ole viimeinen kerta tässä elämässä.
Sillaikin kävi mennä viikolla, kun olin puolukassa, kun tämä maasto paikoin on aika haastava, niinkuin nykyään pruukataan sanoa, että jalka upposi johonkin ´´ketunkoloon´´ ja kun yritin ylös toinenkin jalka upposi johonkin, sitten sitä mentiin mukkelis makkelis ympäri ämpäri ja päädyttiin jonnekin puskan juurelle.
Onneksi kaiken rosoisuuden peittää sammaleet, joten ei siinä kuinkaan käynyt.
No sellaista elämä on.
10.09.2024 20:41
Heippa vaan.
Hetkeksi tähän lönähdin sängyn päälle.
Puolukoiden kimpussa tässä myös hääräilty. Vielä tuolta maalta annoin veljen ja pojan mukaan kurkkuja ja porkkanoita.
Veli unohti kännykkänsä, niinpä tänään sen sitten Tampereelle kuskasin. Toki hän bensan maksoi.
Kun noita asuntoja pitää sinne digiin siirtää, niin eikös kyselleetkin jotain lisäpapereita.
Olisi pitänyt sähköpostilla lähettää.
No minhän en osaa mittän paperiasioita koneelle muuttaa, joten pyysin postiosoitteen.
Eilen sitten piti postille lähteä.
Kyllä se tuo ratinvääntö nyt riittäisi vähäksi aikaa.
Tuossa kylätien päässä, tästä kilometrin matkalla 3 kohtaa puhuri mennyt silloin myrskyn aikaan. Yli 20 puuta kaatunut tiellekin ja moni oli vielä vinossa.
Nytkin tuulee, tulin juuri puskaleikkurin kanssa tietä pitkin alhaalta ja pelästyin niin juuttaasti kamalaa rytinää. Puu heilui ja rytisi ei ihan kaatunut.
Luojako se lie varjellut, kun täällä puiden keskellä olen, ihka ehjänä.
Minäkin keväällä uusin tuon kortin. Vielä sain sen terveyskeskuksen kautta.
Tuosta muistitestistä sain täydet pinnat, tietysti.
Jaa, miten niin tietysti.
No ei minun muistissanikaan mitään vikaa ole, mutta en viitsinyt sanoa hoitajalle, että olen niitä tehnyt potilaille kymmenittäin, muistan sen suurinpiirtein ulkoa.
Sain eilen sellaisen puhelun, että näytössä oli noin 10 vuotiaan lapsen kuva, sitten luki nimi ja Pakistanista soittaa.
Joku huijari tietysti olisi yrittänyt lapsia käyttää syöttinä. En vastannut.
Jaa-a katselenpa Promesan, keitän kahvia ja sitten lähden alas omenapuun verkotusta jatkamaan ja kesäkeittiön apilapohja kulunut, jos heittäisi vähän siementä sinne.
Väinö tuossa pesee innolla itseään. Kiva kaveri.
Iloa ja valoa sekä lämpöä, ihan kaikille.
10.09.2024 14:58
Olen jonkin verran lukenut näistä turreista ja therianeista.
Käsitykseeni on tullut, etteivät ole pelkkää roolileikkejä vaan ihan samaistumista.
Myös, että joissain koulussa on asiasta ollut ihan ongelmia.
Tietoni tosin ovat vielä vähäiset.
05.09.2024 20:39
Kiitos vaan ano ja Tepa, eipä tuo gaatti mikään monimutkainen laite ole, bensaa sisään, hana auki, ryyppy päälle ja vedetään samoin, kun esim. moottorisaha ja ruohonleikkuri.
Tuo meidän on vaan aika vanha. Luulenpa että joku uudempi varmaan painaisi vähemmän.
En kyllä muista, että noin pitkäaikaista ukkosmylläkkää olisi ollut koskaan.
Kävin katselemassa takaterassilla, elosalamoita oli ainakin osa.
Nyt on onneksi luonto rauhallinen.
Laitoin pikkumökin jääkaapin päälle, kun on noitä mehuja ja hilloja, huomenna tulee väkeä, niin jääkaapit täyttyy.
Tapana on, että jokainen tuo omat ruokansa.
Muutaman kurkun ja 1kurpitsankin sain alamaalta vielä.
Sammakkoparka oli jäänyt auton alle. Vaskitsojakin joskus tiellä näkee, olen yhden kerran siirtänyt pois, kun olisi jäänyt seuraavan auton alle.
Eipä tuolta TV:stäkään viikonloppuisin paljon mitään kiinnostavaa tule. Uusintoja.
Päivällä kuuntelin järviradiota, touhuillessani, tuli vanhenpaa musiikkia.
Sunnuntairauhaa 🍀
31.08.2024 20:01
Niin se vain illalla 7 aikaan alkoi melkoinen mylläkkä.
Salamoi, jyrisi satoi tunti tolkulla. Sähköt katkesi miltei heti.
Ilmoittivat, että päättymisaika n. klo 24. No hyvä ajattelin. Sitten uusi ilmoitus klo22.30, päättymisaika n. klo4. Klo. 00.00 ilmoitetaan, päättymisaika klo 12.00.
No voivoi.
Pussipimee ja kaatosade, en hirvinnyt lähteä alhaalta aggrekaattia hakemaan.
Hain sen aamulla puol7, kyllä se painoi, kun sen maasta auton perään nostin.
Kun sain sen päälle, jo tunnin kuluttua tulikin sähkö.
1kynttilä oli ja myrskylyhty. Otsalamppuni oli täynnä virtaa ja viime viikolla ostin kirjan, joten sitä siinä lueskelin.
Alhaalla on kyllä akuissa virtaa, että jos ihan kamala tarve, niin nettiä pystyy käyttämään, kännyä lataamaan ja TV:tä katsomaan. Valot tietysti toimii.
Jääkaappi toimi kaasulla.
Sukuja olette pohtineet. Itse lapsena ja nuorena olin joittenkin serkkujen kanssa tekemisissä, mutta elämän tiet veivät kenet mihinkin ja niin ne jäi matkan varrella.
Sellainen ihana muisto on jäänyt mieleeni tädistäni(isän sisko), joka oli sydämellinen ihminen.
Hän leipoi aina hiivaleipiä. Sitten meitä tenavia oli pitkän pirttipöydän ympärillä aina lauma. Hänen omiaan ja hänen kahden veljen, olimme siis kaikki serkkuja keskenammä.
Täti nosti lämpimät leivät korissa pöydälle ja voipaketin. Siitä ne nopeasti katosivat , se makuelämys on mielessä vieläkin.
Katsoitteko kukaan ohjelmaa Kerttu ja Markku. Mielestäni katsomisen arvoinen.
Esim. minullakin on ollut käsitys, kuinka maailman väkiluku vielä suorastaan räjähtää isoksi.
Asiantuntija kertoo, että globaalisti maailman väkiluku on jo lähtenyt laskuun ja taittuu tästä eteenpäinkin.
Sitten haastattelivat Senegalilaista virkamiestä, kun siellä on joku vihreä kaistaleprojekti ruuan tuotannon ja yleisen hyvinvoinnin lisäämiseksi
Tämä mies osasi monelta kantilta hyvin perustellen selittää asiaa.
Kun Markku kysyi lopuksi, mikä teitä oikein motivoi. Vastaus kuului: ´´Äitini oli 12 vuotta ja 10 kuukautta vanha, kun sai minut, en halua, että yksikään tyttö kokee enää sellaista.´´
Huh, että oli pysäyttävä vastaus.
Hyvää lauantai-iltaa tässä veden täyttämässä maailmassamme, kaikilla ei ole sitäkään.
31.08.2024 15:49
Sen voi tehdä ihan netissäkin.
Netistä löytyy kyllä ohjeita. Maksaa jotain alle satasen.
Voi sen asianajajallakin teettää, mutta tulee varmaan paljon kalliimmaksi.
30.08.2024 14:16
Olen tehnyt edunvalvontavaltuutuksen pojalle ja itse olen valtuutettu veljelleni ja poika toissijainen.
Noh, minulla on hyvä, kun on vain yksi perillinen, mistään ei tarvitse kenenkään kanssa riidellä ja hän on myös veljeni perillinen.
Justjuu. Se on sitten 4kg hauki, jonka sain kello oli silloin 17sta. Sitten lämmittelin saunan alatalolla niinkuin aiemmin jo ounastelin.
Kyllä se järvivesi oli viilentynyt, mutta kyllä siinä vähän pyörähdin.
Onhan se jo syksyä , kun pimeys jo peittää maan näin. vaikka kello vasta 21 näyttelee.
Mutta sitä tuolla katselin, että ei paljon ole vielä keltaista puissa. Yleisilme on ihan vehreä.
Mukavaa illanjatkoa itse kullekin.
29.08.2024 21:10
Just, kun tuon tekstini lähetin, kissa tuli sisälle.
Niinpä välähti, nyt meenkin kaatamaan ne 2lepänhujoppia.
Tuumasta toimeen, pistin ne
nurin ja pätkiksi, nyt oon ihan reporankana tässä sängyllä.
No saunapuitahan niistä tulee hyvä kasa.
Tämmöstäkin mä luin aamusella.:
Kaksi hevosta söi nyytyllä ruohoa. Kolmas tulee juoksujalkaa paikalle; ´´äkkiä lipettiin täältä. isännältä hajos traktori.´´
29.08.2024 14:39
44 / 323