Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mistähän tuokin on peräisin "Jeesuksesta on tosi paljon aikalaiskertomuksia, ainakin kymmenen kappaletta kun taas Aleksanteri Suuren historiallisuudesta ei ole ainuttakaan aikalaiskertomusta."
26.12.2022 16:35
Tarinassa laskettavia oli yli 600 000 joten työtä riitti. Mihin luettelot mahdettiin viedä ? Vähän myöhemmin luettelointi jo oli väärin .Ei ole mitään tietoa minkäänlaisesta todellisesta väestön kirjanpidosta.
26.12.2022 13:38
Niin ovat. Tiede ei ole . Uskomme kukin omaan uskontoomme vaikka yksikään jumala ei ole todistanut olemassa oloaan.
26.12.2022 13:14
Tiede on itseään korjaava järjestelmä uskonnot eivät, silti nekin joutuvat muuttamaan oppejaan ja käytäntöjään vaikka monet niistä juuri tiedeasioissa yrittävät harata vastaan. Moni uskonto/uskova pitää totena sitä mitä 3000 vuotta sitten todeksi luultiin kun ei tutkittua tietoa ollut ja Raamatussa on oman kirjoitusaikansa käsityksiä.
26.12.2022 11:06
Erityinen suhteellisuusteoria saattaa siis olla ateistinen sepitelmä - mikä lienee muslimien käsitys asiasta? Tutkijoilla totta kai on aina jokin ennakkokäsitys asioista joita alkavat tutkia mutta ei se tarkoita että tulos riippuisi tutkijan subjektiivisista vaikuttimista tai motiiveista. Jos jokin tuollainen saa vaikuttaa tulokseen ei kyse ole tieteestä.
Evankeliumit ovat keskenään ristiriitaiset ja päämäärähaukuista julistusta jokainen.
Maria muuten jostain syystä myöhemmin unohti Jeesuksen erityisyyden.
26.12.2022 10:55
UT:n mukaan Jeesus nimenomaan oli juutalainen siihenhän hänen koko uransa perustui ja UT:n Jeesus on se Jeesus jota tarkoitetaan kun Jeesuksesta puhutaan. Se toinen, gnostilaisuuden keksintö, ei varmaan ollut sen paremmin juutalainen kuin olemassa ollut.
Miksi joku ei- juutalaisena vastustaisi jota kuta juutalaista joka uskoo olevansa vastustajalle vieraan uskonnon messias? Kuka edes tuntisi termiä aikana jona kristinuskoa ei vielä ollut?
25.12.2022 16:03
Jeesus ei siis kuollutkaan? Kuolevainen on jokainen joka kuolee.
25.12.2022 15:47
Gal. 3 on Paavalin tekstiä siis henkilöltä johon luotat, mutta väittämääsi kohtaa ei sieltä löydy.1. Kor. 3 on myös Paavalia eikä sekään tuota väitä.
25.12.2022 14:03
Sinulle ei kannata järkeä puhua mutta nimi Jirmijahu jo kertoo että henkilö on JHWH:n profeetta ja sillä valtuutuksella tämä Jeremia profetiansakin aloittaa: "1 Jeremian, Hilkian pojan, sanat. Tämä oli Anatotissa, Benjaminin maassa, asuvia pappeja.
2 Hänelle tuli JHWH:n sana Juudan kuninkaan Joosian, Aamonin pojan, päivinä, tämän kolmantenatoista hallitusvuotena,..."
Jeremia oli yksi JHWH:n suurimmista profeetoista ja kuului pappissukuunkin.
Jer. 7:1 Tämä on sana, joka tuli Jeremialle JHWH:lta:
2 "Asetu JHWH:n huoneen portille ja julista siellä tämä sana ja sano: Kuulkaa JHWH:n sana, koko Juuda, te jotka tulette näistä porteista kumartaen rukoilemaan JHWHea
3 Näin sanoo JHWH Sebaot, Israelin Jumala: Vaeltakaa hyvin ja tehkää hyviä tekoja, niin minä annan teidän asua tässä paikassa..."
25.12.2022 13:23
Itse asiassa ei profetoitu.
25.12.2022 12:54
"Jeesus on tietenkin täysin mahdoton nimi alueella, jonka kielet eivät tunteneet J-kirjainta"??? Hmmm: Jisrael, Jaakov, Jehuda ,Jael Joram, Jotam, Jerushalajim ja JaHWeH.
Mistähän tuo jodkirjaimen muka puuteväite on peräisin? Myös moni vokaali äännettiin kahtena hepreassa ja sen tärkeimmät sanat alkavat j:llä Jumalan nimi, kansan nimi, pääkaupungin nimi, kantaisän nimi etc .
Verbejäkin jää valtava joukko olematta kun niissä on tuo jod ja miten ilmaista vaikka verbien tuleva muoto ilman jodia? Nimi Jeshua oli muillakin kuin vain kristinuskon Jeesuksella, nimi on niin tavallinen että se esiintyy erään miehen nimenä hepr. raamatussa ja jonkun aikaa Jeesusta myöhemmin eleli esim. Jeesus Sirak.
25.12.2022 12:52
Kansan ts miesten kirjaaminen oli kuitenkin väärin. Yleisiä luetteloita ei ollut, sellaisesta ei ole todisteita ja niiden ylläpitokin olisi ollut mahdotonta. Papeilla on todennäköisesti ollut omia luetteloita mutta kun pakkosiirroista palattiin- ja vain osa palasi - oli suurta erimielisyyttä siitä kuka mitäkin maata omisti ja oliko vaateita esittänyt suku enää edes juutalainen. Toisen temppelin ajan jako ja nykyinen myös- olikin kohen, levi ja Israel .
Miten lopulta jo pääosin diasporassa asunut jo 2-3 miljoonainen kansa olisi mihinkään luetteloon kirjoitettu? Kuka raportoi ja kenelle? UT joka yrittää kirjoittaa omalle Jumalalleen Jeesukselle juutalaisen sukuluettelon, esittää keskenään ristiriitaisia sukuluetteloita ja kaikki siellä esitetyt ovat erilaisia kuin hepr. raamatussa esitetyt.
24.12.2022 14:40
Israelhan on sen todistaja että on Jumala ja Jumala on yksi jae ei tarkoita messiasta. Ainoa tekijä on Jumala itse, kaikki muut ovat luotuja, messias on JHWH:n palvelija joka tuo rauhan maailmaan mutta ei omasta ansiostaan. Messias on Davidin jälkeläinen ei jumalolento.
23.12.2022 21:40
Todista että oli, ei ihmisiä kirjattu yhtään mihinkään. Ei syntymisiä, ei kuolemia, ei kotipaikkaa, ei ammattia. Kohanim ovat voineet pitää kirjaa omistaan mutta eivät käytännössä hekään voineet pitää kaikista.
23.12.2022 17:14
Minähän olen liitossa jonka JHWH teki Israelin kanssa. Liittoa vain joskus noudatetaan ilman että kenenkään tarvitsee opettaa tai käskeä. Ei lakia kumota, ei sellainen tarkoita toran noudattamista. Myös jos Jeremiaa olet lukenut, liitto on Israelille ei siihen muun uskoisia kutsuta saati että he opettaisivat meitä.
23.12.2022 17:08
Niin olihan sinä uudistuksia jos kristinuskon uutta liittoa uskoo : on kolmiosainen jumala, kaikkea saa syödä, juhlat ja sabatti on peruttu, ympärileikkaus on silpomista, ihmisiä uhkaa helvetti, JHWH ei ole maailman herra vaan sitä nyt hallitsee joku saatana.
Messias tulee ja menee, menee ja tulee, Jeesus-Jumalan palvojat temmataan avaruuksiin ja messias on jumalaolento mutta leikisti ihmissukuun kuuluva. Rauhaa vain ei tule.
Toraa noudatetaan, sano yksi kohta missä? Kristinusko on uskonto jossa ei voi noudattaa toraa jonka perusta on se että Jumala on yksi ja Israel hänen todistajansa.
23.12.2022 16:59
Ivanka ei olisi Kushneriaan saanut ilman kääntymistä mutta Ivanka varmaan on ok, on myös yrittänyt isäänsä hillitä kun tämä on ajanut laittomuuksia.
Israelin ja arabivaltioiden rajat sovitaan sitten kun ollaan tekemässä rauhaa ja jos joku siirtokunta halua nimetä itsensä vaikka Putinin mukaan, ei sille mitään voi, mutta Putin on silti pa-ainen .
Trump illastaa naisten ja valkoisen vallan kannattajien kanssa ja on aiemminkin kieltäytynyt tuomitsemasta natseja, kuulemma kummassakin ryhmässä on hyviä ja pahoja, rasismia vastustavissa ja sitä kannattavissa - niin kuin ryhmät olisivat tarkoitusperiltään saman arvoisia.
Trumpillehan kelpaavat niin Q-anonyymit kuin muutkin salaliittohörhöt kunhan kannattavat häntä. Ei moraalista selkärankaa ollenkaan tuolla ukolla.
23.12.2022 16:35
Kirjoilla? Palestiinassa ei ollut minkään sortin kirjaamisia asuinpaikan tai muunkaan mukaan.
23.12.2022 16:16
Ei vaan Venäjä.
21.12.2022 21:39
Uusi liitto on sama kuin vanha sitä vain noudatetaan ilman että pitää opettaa. Jumala on muuttumaton yksi ja ainoa, ei palvella keksittyjä messiaita jumalana, tai noudateta jonkun Paavali oppeja. Sävelten sekasotku ei ole musiikkia.
21.12.2022 20:48
162 / 426