Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Ja vastaus siihen kysymykseen, oliko JHWH jotenkin lempeämpi tai vähemmän ehdoton vaatimuksissaan ennen, on siis, että ei ollut". Kyllä oli ja on. Kukaan ei ole menossa helvettiin kuoltuaan emme me, te, hindut tai muslimit eivät myöskään ateistit. Ei ole niin pahaa tekoa maan päällä että siitä seuraisi ikuisrangaistus ihmisen kuoltua .
11.12.2022 18:39
Ambomaan asukkaita...
11.12.2022 18:26
Kristinusko syntyi tietyn juutalaispiirin toiminnan tuloksena sen jälkeen kun pienen oppilasjoukon johtaja Jeesus, oli Rooman toimesta teloitettu .Ilman Paavalia kristinuskoa tuskin olisi ja vaikka kristityt yrittivät vedota juutalaisiin kirjoituksiin uskontoa perustettaessa, ei se syntynyt hepr. raamatun kirjoitusten pohjalta. Kristinusko eroaa kaikissa pääkohdissa mm siitä mitä hepr. raamattu ilmoittaa Jumalasta.
Siksi kristityt yrittävät käännyttää meitä omaan uskontonsa Jumalan palvontaan, siis tismalleen samasta syystä kuin vaikka Abomaan asukkaita aikanaan.
Kirjoitus johon viittaat oli mielipidekirjoitus.
11.12.2022 18:25
Israelin Jumalan OMA nimi on JHWH. Jumalaa tarkoittavia substantiiveja ovat el ja elohim. Sana herra (adon) on käännöksissä ja muistaakseni vain kerran itse hepr. raamatussa JHWH:een viittaamassa.
Sitten on substantiiveja ja adjektiiveja joita käytetään kuvaamaan JHWH: ea, osaa niistä käytettiin myös Israelin naapureiden uskonnoissa niiden omien jumalien yhteydessä eli kaikki eivät ole olleet yksin israelilaiskäytössä. Israelin kansahan oli osa ja melko myöhäinen tulokas tiettyä lähi-idän kulttuuripiiriä vaikka sen uskonto onkin ainoa etninen uskonto joka niistä jäi eloon.
11.12.2022 18:08
Ei toiselle olekaan etsitty sijaa, te kristityt vain väitätte että on.
10.12.2022 20:21
Kaikkihan on turhuutta? Kyllä hepr. raamatussa on ristiriitoja ei niitä voi noin vain pois selittää.
10.12.2022 20:18
Rangaistukset Israelille olivat maallisia eivät kuoleman jälkeen sijoitettuja . Kristinuskoisethan ovat erityisesti kunnostautuneet juutalaisten maallisen elämän tekemiseen helvetilliseksi niinä aikoina kuin teillä siihen oli valta.
Mikä on se hyvä minkä olemme nähneet sen jälkeen kun kristinusko syntyi ja tuli monen maapallon osan valtauskonnoksi? Rauha ja lähimmäisen rakkausko?
Meidän kirjoituksemme ovat täynnä itsekritiikkiä ja hepr. raamatussa on myös julmuutta pääosin siksi että siinä kuvataan tapoja joita pidettiin oikein 2-3000 v sitten, mutta julmuus on väärin, ei se voi koskaan olla oikein.
"Oliko JHWH sinusta jotenkin lempeämpi tai vähemmän ehdoton vaatimuksissaan vanhan liiton aikana...? "ei ole muuta liittoa kun se yksi, kun Israelin kansa syntyi silloin kesti todella kauan ennen koko kansa ymmärsi ettei ole ketään muuta jumalaa kuin JHWH eikä ketään muuta saa palvoa koska silloin palvoo tyhjää, epäjumalaa. Sanoma on nyt kyllä jo täysin perillä siksi en käänny Jeesuksen palvojaksi. Eikä kenenkään muunkaan juutalaisen pidä niin tehdä.
10.12.2022 20:10
Aurinko siis kiertää maata, kaikki on turhaa muinoin on ollut jättiläisiä koska jumalien pojat tulivat ja makasivat ihmisnaisia ym
Itse et usko et todeksi mitään mitä JHWH itsestään ilmoitti mutta katsot silti että olet pätevä opettamaan meitä omissa kirjoituksissamme. Sitten kun oikea messias toimii asia menee toisin.
10.12.2022 19:30
JHWH:n sana onkin totta siksi tiedämme että Hän on yksi ja että henkilö jonka Hän voitelee messiaaksi on Davidin sukuinen mies.
Hepr. raamatussa on monenlaista tekstiä koska hyvin laaja kirjo israelilaisjuutalaista tekstiä on tuohon kirjaan oppineiden toimesta otettu. Saarn. 3:19:
"Sillä ihmislasten käy niin kuin eläintenkin; sama on kumpienkin kohtalo. Niin kuin toiset kuolevat, niin toisetkin kuolevat; yhtäläinen henki on kaikilla. Ihmisillä ei ole mitään etua eläinten edellä, sillä kaikki on turhuutta." Tämäkö on totta vai ne päinvastaiset kohdat ?
10.12.2022 16:47
Davidin sukuun ei synnytä neitseellisesti .Se että kristinuskossa on tällainen neitseestäsyntymis/inkarnatio-oppi jumalaksi ja messiaaksi uskomastanne juutalaismiehestä on yksin teidän asianne.
Hepr. raamatussa on monenlaista ainesta, runoudesta viisauskirjallisuuteen , on myös luonnontieteisiin kuuluvia väitteitä jotka eivät olla tosia emme tiedä ovatko aikalaisetkaan ottaneet ne tosina vai tarinoina ei niitä tarvitse uskoa.
10.12.2022 16:30
Kristinusko tehtailee noita omia uskomuksiaan. Taivaan valtakunta malchut hashamajim ei ole koskaan ollut kaukana. Parannuksen on voinut aina tehdä koska vain.
09.12.2022 20:59
Mosesta ei tarvitse uskoa mutta JHWH:ea kyllä joka on ilmoittanut itsensä myös Moseksen kautta, Moses ei opettanut mitään omasta päästään. JHWH itse ilmoitti että on yksi eikä ole muuta jumalaa joten vain JHWHea saa palvella ja rukoilla. Te opetatte että pitää uskoa että joku Jeesus on jumala ja ottaa kaste hänen nimiinsä tai tuo Jeesus laittaa meidät helvettiin rangaistuksena väärän Jumalan eli JHWH:n tottelemisesta.
Israelin todelliset oppineet, ne joiden muistokin on siunaukseksi, toivat esiin uutta ja vanhaa mutta niin että opetuksellaan pyhittivät Jumalan nimen. Mitään ei Jeesuksessa käynyt toteen tuli vain uusi uskonto, vihamielisin mitä juutalainen kansa on koskaan kohdannut.
09.12.2022 20:54
JHWH on yksi vaikka yrität väittää häntä valehtelijaksi, ei kolmen jumalan kimppa.
Mutta UT siis valehteli kun väitti että isien jumala herätti Jeesuksen kuolleista. Pyhä henki herätti.
09.12.2022 20:37
Sekään ei riitä että uskontonne Jeesus-jumala laittaa meidät keksimäänsä helvettiin kitumaan ikuisesti koska luotimme oman uskontomme Jumalaan JHWHeen, vaan kristinuskolla on vielä jotain sitäkin pahempaa tarjolla meille pakanoille joihin rinnastettaviin kristityt meidät juutalaisetkin lukevat.
Tämä hirveys ihan vain koska meillä heidän mielestään on väärä jumala emmekä silti suostu kääntymään ainoan oikean, eli Jeesusjumalan palvontaan. Onko kristinuskoa julmempaa uskontoa ? Joko uskotte ja uskotte kuten me tai kärsitte ikuisesti. Siinäpä hyvä sanoma. Toivoa kuitenkin on kaikilla: Israelin Jumala on ainoa Jumala ja oikea messias ei ole vielä toiminut ja kun toimii silloin rauha vallitsee eivätkä kristityt pääse pelottelemaan ketään.
09.12.2022 20:29
Ok. Jeesuksen kuninkuus ei ole Davidin suvusta joka on maallinen hallitsijasuku. Kerrankin olemme yhtä mieltä - teille Jeesus on uskontonne jumaluuden eräs persoonista. Oikea messias sen sijaan on Davidin jälkeläinen, ihminen joka toimii maan päällä eikä kuoltuaan mene jumalaksi taivaaseen eikä tule takaisin.
JHWH ei ole ihminen että valehtelisi ja ilmoitti että on aina elävä toisin kuin pakanauskontojen jumalat. Maailman luojaa ei voi tappaa eivätkä roomalaiset jumalaa tappaneet kun ristiinnaulitsivat Jeesuksen. UT:kin väittää että " isien Jumala" herätti Jeesuksen kuolleista - jos paria päivää voi kuolemana edes pitää. Ne jotka antoivat henkensä Suomen puolesta ovat yhä kuolleita. Se on oikea uhri jonka tuhannet ja tuhannet antoivat toisten puolesta. Mutta kristinuskon mukaan siis JHWH tapettiin, kuka jumala mahtoi herättää JHWH:n ?
09.12.2022 14:33
Otatte jakeita irti yhteydestään ja selitätte että kohta muka kertoo Jeesuksesta vaikka puhuu aivan muusta.
09.12.2022 14:08
"päivät tulevat, sanoo JHWH, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa." Davidin sukuun ei synny jumalia ja Jeesus kristinuskossa on jumalanne eräs persoonista. Suku ei mene äidin mukaan ja UT sanoo että jeesus syntyi neitseellisesti siis ilman isää. Kauanko jeesus hallitsi kuninkaana ja miten oli menestyksen laita? Rooma miehitti ja Jeesus käski maksaa miehittäjälle verotkin.
Mies nimeltä Nasaret ? Natzrat ei tarkoita vesaa ja on feminiini. Messiaan syntymäpaikkaa ei kukaan tiedä vain suku tiedetään ja asia kai vahingossa kerrotaan myös UT:ssa Joh.7: 27"Tästä miehestä me kyllä tiedämme, mistä hän on kotoisin. Kun Messias ilmestyy, kukaan ei tiedä, mistä hän tulee."
Sak. puhutaan jostain jota kutsutaan zemachiksi - entä sitten?
Sak 6.12 Isänne kovettivat sydämensä timantinkoviksi, ja niin he eivät ottaneet vastaan käskyjäni eivätkä mitään siitä, mitä minä, JHWH Sebaot, olin henkeni voimalla puhunut heille aikaisempien profeettojen välityksellä. Sen vuoksi minä, JHWH Sebaot, vihastuin heihin.
13 Niin kuin he eivät kuunnelleet minua, kun minä kutsuin heitä, niin en minäkään kuunnellut, kun he vuorostaan huusivat minua avuksi, sanoo JHWH Sebaot.
14 Myrskytuulena minä puhalsin heidät kansojen sekaan, joita he eivät ennestään tunteneet. Maa jäi autioksi heidän jälkeensä, niin ettei sinne kukaan edes poikennut. Näin he itse muuttivat ihanan maansa autiomaaksi." mutta juurihan oli palattu pakkosiirrosta Sakarja kertoo siitä ajasta.
09.12.2022 14:01
Jesajan alkujakeissa puhutan Juudean kuningaskunnan ja Israel- Damaskon ja sen ja Assyrian välisistä sodista jotka päättyivät Israelin kuningaskunnan tuhoon ja Juudan pelastumiseen. Sotien aikana syntyi ja taisteluihin osallistui hallitsijoita ja muita merkkihenkilöitä joista ennustettiin mm "Sen tähden JHWH antaa itse teille merkin: nuori nainen tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.
15 Pelkkää maitoa ja hunajaa tämä lapsi saa syödä siihen asti kun hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän.
16 Mutta ennen kuin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan vuoksi"
ja jes 8 "2 Minä kutsuin todistajiksi luotettavat miehet, pappi Urian ja Sakarjan, Jeberekjan pojan.hyvän, autioituvat ne maat, joita sinä nyt pelkäät noiden kahden kuninkaan
3 Ja minä lähestyin vaimoani, ja hän tuli raskaaksi ja synnytti pojan. JHWH sanoi minulle: "Anna hänelle nimeksi Maher-Salal-Has-Bas,
4 sillä ennen kuin tämä lapsi on oppinut sanomaan 'isä' ja 'äiti', viedään Damaskoksen aarteet ja Samarian ryöstösaalis Assyrian kuninkaan jalkojen juureen."
Jes 9:5 Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.
9 :6) Suuri on hänen valtansa, ja rauha on loputon Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnassaan. Oikeus ja vanhurskaus on sen perustus ja tuki nyt . Oikeus ja vanhurskaus on sen perustus ja tuki nyt ja aina. Tämän saa aikaan JHWH:n Sebaotin pyhä kiivaus." Sota jatkuu ja Assyria itse lopulta tuhotaan.
09.12.2022 13:32
Tuossa Jesaja ( kristityille Esaias koska niin lukee kreikkalaisessa käännöksessä) puhuu pakkosiirrosta vapautetuista Jes 61:"JHWH:n henki on minun(=profeetan) ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, parantamaan ne, joiden mieli on murtunut, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kahleitten kirpoamista,
2 julistamaanJHWH:n riemuvuotta, päivää, jona Jumalamme antaa palkan. Hän on lähettänyt minut lohduttamaan kaikkia murheellisia,
3 antamaan Siionin sureville kyynelten sijaan ilon öljyä, hiuksille tuhkan sijaan juhlapäähineen, murheisen hengen sijaan ylistyksen viitan. Heitä kutsutaan Vanhurskauden tammiksi, JHWH:n tarhaksi, tammiksi jonka hän itse on istuttanut osoittaakseen kirkkautensa.
4 He rakentavat jälleen ammoin raunioituneet asumukset, isiensä autioituneet tilat he ottavat käyttöön, pystyttävät hävitetyt kaupungit uudelleen ja ottavat viljelykseen kauan autioina olleet maat.
5 Vieraat joutuvat paimentamaan teidän lampaitanne ja vuohianne, muukalaiset hoitamaan teidän peltojanne ja viinitarhojanne,
6 mutta teitä kutsutaan JHWH:n papeiksi ja sanotaan meidän Jumalamme palvelusväeksi. Te saatte käyttää kaikkea, mitä kansat omistavat, saatte nauttia niiden rikkauksista.
7 Teillä on ollut häpeää kaksin verroin, teitä on syljetty ja pilkattu, mutta nyt te saatte omassa maassanne kaksinkertaisen perinnön ja teillä on oleva ikuinen ilo. " Tämä liittyy Jeesukseen vain siten, että ilman paluuta Jeesus olisi asustanut jossain Babyloniassa.
09.12.2022 13:07
Peite silmillä =kristinuskon selitys sille miksi emme kääntyneet teidän uuteen kolmijumalaiseen uskontoonne. " Peite" kuitenkin on JHWH:n ilmoitus itsestään johon emme enää kristittyjen mielestä saisi uskoa.
Jeesus, Paavali, kirkolliskokoukset, lutherit ja muut muka tietävät kaiken maailman Luojaa paremmin joten jos pysymme siinä missä meitä käskettiin ja jonka todistajiksi meidät määrättiin niin kristinuskon mukaan päädymme kuoltuamme teidän uskontonne helvettiin.
09.12.2022 12:41
164 / 426