Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8510

1. Ambomaan asukkaita...
  2. "päivät tulevat, sanoo JHWH, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa." Davidin sukuun ei synny jumalia ja Jeesus kristinuskossa on jumalanne eräs persoonista. Suku ei mene äidin mukaan ja UT sanoo että jeesus syntyi neitseellisesti siis ilman isää. Kauanko jeesus hallitsi kuninkaana ja miten oli menestyksen laita? Rooma miehitti ja Jeesus käski maksaa miehittäjälle verotkin.

Mies nimeltä Nasaret ? Natzrat ei tarkoita vesaa ja on feminiini. Messiaan syntymäpaikkaa ei kukaan tiedä vain suku tiedetään ja asia kai vahingossa kerrotaan myös UT:ssa Joh.7: 27"Tästä miehestä me kyllä tiedämme, mistä hän on kotoisin. Kun Messias ilmestyy, kukaan ei tiedä, mistä hän tulee."

Sak. puhutaan jostain jota kutsutaan zemachiksi - entä sitten?
    Sak 6.12 Isänne kovettivat sydämensä timantinkoviksi, ja niin he eivät ottaneet vastaan käskyjäni eivätkä mitään siitä, mitä minä, JHWH Sebaot, olin henkeni voimalla puhunut heille aikaisempien profeettojen välityksellä. Sen vuoksi minä, JHWH Sebaot, vihastuin heihin.
    13 Niin kuin he eivät kuunnelleet minua, kun minä kutsuin heitä, niin en minäkään kuunnellut, kun he vuorostaan huusivat minua avuksi, sanoo JHWH Sebaot.
    14 Myrskytuulena minä puhalsin heidät kansojen sekaan, joita he eivät ennestään tunteneet. Maa jäi autioksi heidän jälkeensä, niin ettei sinne kukaan edes poikennut. Näin he itse muuttivat ihanan maansa autiomaaksi." mutta juurihan oli palattu pakkosiirrosta Sakarja kertoo siitä ajasta.
  3. Jesajan alkujakeissa puhutan Juudean kuningaskunnan ja Israel- Damaskon ja sen ja Assyrian välisistä sodista jotka päättyivät Israelin kuningaskunnan tuhoon ja Juudan pelastumiseen. Sotien aikana syntyi ja taisteluihin osallistui hallitsijoita ja muita merkkihenkilöitä joista ennustettiin mm "Sen tähden JHWH antaa itse teille merkin: nuori nainen tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.
    15 Pelkkää maitoa ja hunajaa tämä lapsi saa syödä siihen asti kun hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän.
    16 Mutta ennen kuin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan vuoksi"
    ja jes 8 "2 Minä kutsuin todistajiksi luotettavat miehet, pappi Urian ja Sakarjan, Jeberekjan pojan.hyvän, autioituvat ne maat, joita sinä nyt pelkäät noiden kahden kuninkaan
    3 Ja minä lähestyin vaimoani, ja hän tuli raskaaksi ja synnytti pojan. JHWH sanoi minulle: "Anna hänelle nimeksi Maher-Salal-Has-Bas,
    4 sillä ennen kuin tämä lapsi on oppinut sanomaan 'isä' ja 'äiti', viedään Damaskoksen aarteet ja Samarian ryöstösaalis Assyrian kuninkaan jalkojen juureen."
    Jes 9:5 Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas.
    9 :6) Suuri on hänen valtansa, ja rauha on loputon Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnassaan. Oikeus ja vanhurskaus on sen perustus ja tuki nyt . Oikeus ja vanhurskaus on sen perustus ja tuki nyt ja aina. Tämän saa aikaan JHWH:n Sebaotin pyhä kiivaus." Sota jatkuu ja Assyria itse lopulta tuhotaan.
  4. Tuossa Jesaja ( kristityille Esaias koska niin lukee kreikkalaisessa käännöksessä) puhuu pakkosiirrosta vapautetuista Jes 61:"JHWH:n henki on minun(=profeetan) ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, parantamaan ne, joiden mieli on murtunut, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kahleitten kirpoamista,
    2 julistamaanJHWH:n riemuvuotta, päivää, jona Jumalamme antaa palkan. Hän on lähettänyt minut lohduttamaan kaikkia murheellisia,

3 antamaan Siionin sureville kyynelten sijaan ilon öljyä, hiuksille tuhkan sijaan juhlapäähineen, murheisen hengen sijaan ylistyksen viitan. Heitä kutsutaan Vanhurskauden tammiksi, JHWH:n tarhaksi, tammiksi jonka hän itse on istuttanut osoittaakseen kirkkautensa.
    4 He rakentavat jälleen ammoin raunioituneet asumukset, isiensä autioituneet tilat he ottavat käyttöön, pystyttävät hävitetyt kaupungit uudelleen ja ottavat viljelykseen kauan autioina olleet maat.
    5 Vieraat joutuvat paimentamaan teidän lampaitanne ja vuohianne, muukalaiset hoitamaan teidän peltojanne ja viinitarhojanne,
    6 mutta teitä kutsutaan JHWH:n papeiksi ja sanotaan meidän Jumalamme palvelusväeksi. Te saatte käyttää kaikkea, mitä kansat omistavat, saatte nauttia niiden rikkauksista.
    7 Teillä on ollut häpeää kaksin verroin, teitä on syljetty ja pilkattu, mutta nyt te saatte omassa maassanne kaksinkertaisen perinnön ja teillä on oleva ikuinen ilo. " Tämä liittyy Jeesukseen vain siten, että ilman paluuta Jeesus olisi asustanut jossain Babyloniassa.