Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Missä kohtaa JHWH ilmoittaa että tulee uusi liitto jossa saa jumalana palvoa jotain muutakin kuin vain Häntä ja koko muukin ilmoitus sekä tora ovat jätesangossa?
24.11.2022 16:15
Hepr. raamatttu sanoo että messias on ihminen joten luvattu tapahtuu hänen elinaikaan.
24.11.2022 16:02
Ihmiseen ei uskota vaan vain JHWH.een. Uskomme messiaan tuloon emme messiaaseen.
24.11.2022 15:54
JHWH ei kuole.
24.11.2022 15:49
Kyse on kuningas Sargonista monien kansojen tuhoajasta joka kaatui sotatantereelle jäi sinne löytymättä siis ilman ilman hautaa joka oli häpeä ja ruumis jäi matojen syötäväksi.
Sheol jota Jesaja tuossa käyttää ei ollut helvetti se on aivan varma asia. Israelin uskonnon mukaan sinne päätyivät kaikki kuolleet, se oli maanalainen paikka kuolleille.
Minulla ei ole mitään käsitystä miten tarkkoja ovat esim. englantiin alkukielestä tehdyt käännökset. Käännös kuitenkin aina vain käännös.
24.11.2022 15:11
Se joka väitti että kopion vastaukseni jostain selitysteoksesta tuskin tarkoitti oppineiden luomaa kirjallisuutta.
"Juutalaiset, jotka itse ovat tunnettuja eri selitysksistään, niin kirjallisista kuin suullisistakin selittetyistä - ja jos me kristityt sitten viittaamme joskus johonkin teokseen, niin kylläpäs olikin hirvittävää".
Sekin miten opiskelemme ja tulkitsemme omia kirjoituksiamme riittää edelleen irvailun aiheeksi. Jos puhutaan juutalaisuudesta ei silloin voi vedota teidän teoksiinne. UT sanoo mitä sanoo KOSKA se on jo kristinuskon kirja, ei meidän. Ettehän te Koraaniakaan tarjoa ja varmaan ymmärrätte syyn.
Juutalaisuus sellaisena kuin se on, ei osalle teistä koskaan kelpaa vaan meidän pitäisi uskoa teidän luulojanne siitä. Edes JHWH:n ilmoitukset joiden varassa koko Israelin uskonto seisoo, eivät näy kelpaavan. Suurin osa kristityistä kyllä ajattelee jo toisin eivätkä yritä laittaa meitä enää osaksi milloin mitäkin teidän omaa ajatteluanne.
24.11.2022 14:59
Sheol ei ollut helvetti vaan aikanaan sitä pidettiin eräänlaisena kuolleiden loppusijoituspaikkana. Vainajia oli kielletty häiritsemästä eli manaamasta esiin.
23.11.2022 16:32
Nimitys nyt kaikille kristityille on että olette kristittyjä. Heprealaisella nimellä viitaan joko JHWH:n antaman aseman vuoksi voideltuihin (mm kuninkaat) tai Davidin sukuiseen ihmiseen jonka JHWH valitsee, "voitelee", erityiseen tehtävään. Sellainen oli myös Kyyros Jesajan mukaan, mutta ei kuitenkaan kristitty, vaan nimenomaan JHWH:n tahtoa noudattanut henkilö.
23.11.2022 16:23
Juutalaisuus on etninen uskonto johon kuitenkin voi kääntyä ja josta voi kääntyä pois. Kristinuskoon kääntynyt on, oli lähtöuskonto mikä hyvänsä, kasteen otettuaan ja Jeesusta jumalolentona palvovana, kristitty. Näin vaikka osa kääntyneistä sitä toisella nimellä ja monesti naamioasuilla yrittää peittää .
Osalla teistä muistakin kristityistä on jonkinlainen pakkomielle selittää juutalaisuus kokonaan pois : mikään minkä JHWH itsestään on ilmoittanut ei pidäkään paikkaansa, jos ja kun se on vastoin kr.uskon omaa opetusta, jos tästä huomauttaa, saa kuulla että käyttää jotain opaskirjaa joka opastaa antamaan vastauksia vaikka ne joista kerron, ovat hepr. raamatusta .
23.11.2022 16:06
Tässähän on kyse siitä että joukko kristinuskoon kääntyneitä juutalaisia ei kehtaa nimittää itseään kristityiksi vaan ovat olevinaan yhä juutalaisia vaikka ovat kristittyjä. Sillä yritetään harhauttaa ja haetaan jotain erityistä mainetta. Vanhoihin kirkkoihin kääntyneet nimittävät itseään kristityiksi eivätkä yritä väittää että heillä olisi mitään erityistä tietoa yhtään mistään. Tuskin heitä kirkoissakaan näkyy kipaan ja tallitiin sonnustautuneina.
22.11.2022 23:39
Kristinuskossa sen Jumalan poika, Jeesus inkarnoituu juutalaismieheksi ja kuolee koska sen Jumala ei voi muuten antaa syntejä anteeksi ja hänet sitten muutaman päivän kuluttua herätetään olemaan taas elävä. Kuolemakin mielletään joksikin joka pitää jotenkin voittaa.
Israelin uskonnossa sheolista, joka ei siis ole helvetti, voitiin nousta, ainakin Samuel nousi, tosin ei mielellään.
Jes.14 on "pilkkalaulu Babelin kuninkaasta " kyseessä oli Assyrian kuningas Sargon, Israelin verivihollinen joka kaatui taistelussa ja jäi hautaamatta taistelukentälle vaikka oli ilmoittautunut jumalalliseksi ja voittamattomaksi.
"11 Alas sheoliin on vaipunut sinun komeutesi, sinun harppujesi helinä; sinun allasi ovat vuoteena madot, toukat ovat peittonasi.
12 Kuinka olet taivaalta pudonnut, sinä kointähti, aamuruskon poika! Kuinka olet maahan syösty, sinä kansojen kukistaja!
13 Sinä sanoit sydämessäsi: 'Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle, pohjimmaiseen Pohjolaan.
14 Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman vertaiseksi.'
15 Mutta sinut heitettiin alas sheoliin, pohjimmaiseen kuoppaan
16 Jotka sinut näkevät, ne katsovat pitkään, tarkastavat sinua: 'Onko tämä se mies, joka järisytti maan, järkytti valtakunnat,
17 joka teki maanpiirin erämaaksi ja hävitti sen kaupungit, joka ei päästänyt vankejansa kotiin?'
18 Kansojen kuninkaat kaikki lepäävät kunniassa, kukin kammiossansa.
19 Mutta sinä olet kaukana haudastasi, poisviskattuna niin kuin hylkyvesa, olet peittynyt surmattujen, miekalla lävistettyjen, kiviseen kuoppaan suistuneitten alle, olet kuin tallattu raato.
20 Et sinä saa yhtyä heidän kanssaan haudassa, sillä sinä olet maasi hävittänyt, kansasi tappanut. Ei ikinä enää mainita pahantekijäin sukua." Jesaja tekee inhotusta vihollisesta verbaalista pilkkaa.
22.11.2022 23:21
" Minä olen JHWH, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä." Kumpikohan voittaa maailman luoja vai sinä, mikä ilmoituksessa on vaikeaa ymmärtää?
22.11.2022 20:49
Siis jumalana uskonnossanne palvottu juutalaismies jonka roomalaiset aikoinaan tuomitsivat kuolemaan ja surmasivat lain kieltämällä tavalla rituaalisesti saastuneella alueella, on jotenkin sovittanut kaikki epäpuhtaudet ja vahingossa tehdyt rikkeet? Niistä voi puhdistua hetkeksi kunnes taas on epäpuhdas ja jos unohtaa vaikka jonkun rituaaliasian miten joku muu sen voi korvata ?
Tuollaista voi vieras uskonto omassa teologiassaan opettaa, mutta juutalaisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Sentään olet rehellinen siinä ettet väitä palvelijaksi kutsuttua JHWH:ksi mutta kuten kristityt aina, niin sinäkin jätät kertomatta että puheena oleva palvelija saa omia jälkeläisiä ja elää kauan. Jeesus kuoli nuorena eikä tiettävästi siittänyt omia lapsia.
Kauhistus ei ole helvetti, eikä hepr. raamattu lupaa kenellekään mistään asiasta ikuista elämää. Jos pitää tietyt käskyt saa elää kauan maan päällä ja jos kestää valittamatta kovan kohtalon kuten Job, saa maallista mammonaa palkaksi. Helvetillä ei uhata ketään missään, eikä kerrota miten helvetiltä välttyisi jos sellainen olisi.
22.11.2022 16:48
Yhteys Jumalaan ei ole ollut koskaan poikki ja synnit saa anteeksi kun sitä pyytää. Rituaalisesta epäpuhtaudesta ei puhdistu muuta kuin temppelin toimintojen kautta. JHWH on ilmoittanut että on AINOA syntien anteeksiantaja ja AINOA Jumala ja että Israelin pitää totella sitä mitähän sanoo, minkään muun uskonnon opeilla tai palvomilla olennoilla ei siis tässä ole mitään sijaa.
Juutalaisuudessa uskotaan rabbien opetukseen tästä elämästä ja tulevasta ja perustana on kaksi hepr, raamatun kohtaa. Toinen on tuo Danielin kohta jossa sanotaan "monet maan tomussa makaavat heräävät".
Helvettiä ei ole, mutta on tietty välivaihe noiden kahden välillä. Toisaalta hepr. raamatussa on kohtia joissa kielletään ajatus ikuisesta elämästä ja muinoin uskottiin sheoliin, Jesajakin siitä vielä puhuu .Ei ole mitään "kadotusta" jolta jotenkin pitäisi yrittää välttyä.
22.11.2022 14:06
Kyllä ja kaikilla on omat selitykset asioihin joita he opettavat. Jotkut nk. Israelin ystävät jotenkin ajattelevat että jos juutalainen hylkää oman uskonnon ja kääntyy kristityksi, niin hänellä on silloin jotain erityistä tietoa uudesta ja/tai vanhasta uskonnostaan jopa yli sen mitä muut kristityt tai juutalaiset tietävät.
22.11.2022 13:03
Sinulle ei mene perille että Israelin uskonnon sanoma on, että kaikki paitsi JHWH ovat luotuja ja jos on ylösnousemus se on yhden ja ainoan Jumalan tekoa, ei minkään palvelijan.
Kristinuskossa ylösnousemus ja pelastuminen joltain helvetiltä sen jälkeen ovat pääasiat ja niistä vastaa Jumalanne poika joka siksi on uskontonne päähenkilö, jota pitäisi meidän muidenkin alkaa palvoa.
21.11.2022 21:07
Tapahtuiko Jeesuksen aikaan kuolleiden ylösnousemus? Tora ei muuten puhu ylösnousemuksesta mitään, sen opetus on sheol, oppineet opettavat että on tämä maailma ja tuleva. Saddukeukset seurasivat toraa.
Messiaan rauhanajan kokevat ne jotka silloin ja sen jälkeen maailmassa elävät.
21.11.2022 16:46
Messiaaniset ovat kristittyjä jotka eivät kehtaa tunnustaa että sitä ovat vaan käyttävät eufemismia ja välillä omalla kohdallaan naamiaisasuja, mm kipaa ja tallitia. Niillä on paikkansa juutalaisuudessa mutta ovat hölmöjä kristityn käytössä.
Nk. vanhoihin kirkkoihin kääntyy myös juutalaisia jotka sen jälkeen ilmoittavat että ovat katolaisia, luterilaisia tms. Mitään erityistä juutalaisuuden tuntemista kukaan ei saa ottamalla kristinuskon kastetta, ja se mitä messiaaniset ex-juutalaiset opettavat on kristinuskoa. Tosin heidän eri ryhmänsä voivat olla eri mieltä sekä uudesta että entisestä uskonnostaan, Israelissa on ollut ainakin kaksi keskenään riitelevää messiaanisryhmää.
>> jos nainen ja vaikka avaruusolento saavat lapsen ei kyseessä ole ihminen <<
"Kylläpäs on molempia. Wikipedian mukaan esim. kuha ja ahven ovat joskus risteytyneet ja jälkeläistä sanotaan kuha-ahveneksi.
Ja ufologian uskomuksien mukaan avaruusolennon ja ihmisen risteymä on kumpaakin, sekä ihminen että avaruusolento, vaikkakin hybridi. "
Jeesus oli siis hybridi, ihmisen ja jumalan risteytymä ?
Jättäisin sinut kyllä rauhaan jos tunnistautuisit jotenkin, anonyymeistä ei aina tiedä kelle kulloinkin vastaa.
21.11.2022 16:24
Kyllä Jeesusta kristinuskossa luonnehditaan sekä täytenä ihmisenä että uskontonne täytenä Jumalana. Hepr. raamattu kertoo että messias on ihminen, tietyn suvun jäsen joten isän pitää olla tuohon sukuun kuulunut ja onhan selvää että jos nainen ja vaikka avaruusolento saavat lapsen ei kyseessä ole ihminen. Ei liioin naisen ja jonkun jumalan jälkeläinen kuuluisi ihmislajiin.
Israelin ajan muissa uskonnoissa jumalat usein syntyivät ihmisiksi, kuolivat ja palasivat sitten elävinä jumaliksi takaisin. Israelin uskonto kertoo täysin toisenlaisesta Jumalasta ja sen todistajaksi Israel on asetettu.
JHWH kertoi Israelille kuka ja mikä on, ilmoitus ei varmaankaan ole tarkoitettu vitsiksi eikä ilmoittaja ole kuka hyvänsä vaan ylemmäksi ei pääse. Jos joku omassa asiassaan yrittää sen ilmoituksen muuttaa tai selittää pois, niin se ei onnistu, yrittäjä on väärässä.
20.11.2022 16:41
Jeesus on saattanut uskoa kuolevansa jos kerran tarkoitus oli mennä mellakoimaan pääsiäisen aattona juuri maaherran ikkunan alle (Antonian linnoitus). Ei olisi ollut ensi kerta kun kapina alkaisi pääsiäisen aikaan temppelistä, siksi paikalla myöhemmin aina olivat sekä maaherra että legioonalaiset jotka muuten olivat Kesareassa.
Jumala ei kuole eivätkä ihmiset kuoltuaan nouse kuolleista. Paavali oli kristinuskon perustan luojia ja kun hän toimi juutalaisella pohjalla hän ei löytänyt hepr. raamatusta mitään Jeesus- ennustuksia joita siellä ei olekaan, vaan vainosi Jeesusliikettä. Vasta jokin näky sai Paavalin rupeamaan Jeesuksen kannattajaksi ja tärkeimmäksi opin luojaksi. Mihin muuten perustat väitteen Paavalin äänestämisestä Jeesuksen kuoleman puolesta?
20.11.2022 16:18
168 / 426