Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
dikduk
dikduk
dikduk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
12
Kommenttia
8510
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kahden valtion malli tarkoittaa ettei ole miehitystä eikä siis myöskään Hamasia ja Hisbollaa jolloin palestiinalaiset voivat itse päättää kohtalostaan eikä PLO:n johdon tarvitse enää pelätä että tulevat tapetuiksi Hamasin toimesta. Libanonkin vapautuu Hisbollasta joka Iranin käskystä pitää Libanonia omana sotakenttänään. Libanon on käytännössä nyt vieraan valtiollisen toimijan (Iran) miehitysarmeijan armoilla.
04.10.2024 12:49
Raamattua pitää lukea niin että tietää Lähi-idän historiasta edes pääasiat.
Israelin yhtenäiskuningaskunnan aikaan Israelin oma uskonto oli vasta alkutekijöissään joten monet kuninkaat alkoivat palvoa n.k vieraita jumalia(Baal etc) joiden katsoivat parhaiten palvelevan heidän omia intressejään.
Ajatus taivaan valtakunnasta on juutalaisten oppineiden kehittämä, se syntyi toisen temppelin aikaan eksiilin jälkeen, siksi Jeesuskin sen tunsi, muualla ei vastaavaa ole.
Jeesusta ei tarvitse pelastaa, ei UT:n Jeesusta eikä sinun keksimääsi, mutta koska UT:n Jeesus opetti hyvää eikä pahaa toivoisi että se Jeesus joka vaikuttaisi olisi se kunkin heimon yhden edustajan kanssa ympäri Israelin maata kulkenut Jeesus. Se Jeesus joka eilen olisi kuunnellut shofarin soittoa, eikä kenenkään itse keksimä pölöpölöjeesus .
Turhakkeita maailma on täynnä ja kuten olet osoittanut, sellaisen voi ihan hyvin kukin itse keksiä ja alkaa jopa uskoa omaan keksintöönsä.
04.10.2024 12:29
Israel siis tuhoutui vuosituhansia sitten Manassen Hiskian pojan takia ja jokainen profeetta sen jälkeen puhui palturia puhumattakaan hepr. raamatussa Jumalasta jonka suunnitelmat menivät täysin pieleen. Saatko jotenkin edes Jeesuksen pelastettua katastrofista ?
03.10.2024 23:44
Esi-isiä kullakin on valtava määrä jos mennään tuhansia vuosia taaksepäin joten kai sieltä yhteinen esi-isä löytyy .
03.10.2024 23:09
Sanon vain minkä mukaan vuorokausi vaihtuu, ei siis ole tiettyä kellonaikaa jolloin pyhät aina alkavat.
02.10.2024 13:56
Alkaa Helsingissä 18.30 mutta Jerusalemissa 17.47 jne. Ei ole mitään tiettyä aikaa jolloin pyhät alkavat vaan auringon lasku on perustana, kesällä Suomessa välillä 23 aikoihin, joulukuussa ennen klo 15.
02.10.2024 13:30
Emme ole tarinan Aatamista ja Eevasta polveutuneet, voi silti olla yhteinen esi-isä, jos ei muualta niin joku Neanderthal- ukko (tai useampi). Kaikki Lähi- idän kautta Afrikasta Eurooppaan lähteneet ovat joko Lähi-idässä tai myöhemmin Euroopassa sekoittuneet neanderthalilaisiin. Nykyisen Israelin alueelta on myös löydetty paljon neanderthalilaisasutuksen jälkiä .
02.10.2024 11:10
Jeesus ei ollut Israelin messias kuten väitti eikä Israel ole hävittämässä kotia, uskontoa tai isänmaata keneltäkään, sehän ei lähde pois isiensä maalta eikä ole luopunut isiensä uskonnosta vaan on ainoa kansa jolla on oma uskonto siltä ajalta kun kansa syntyi .
Kristinusko on globaali ,maaton ja ilman isien perintöä ja haluaa käännyttää kaikki omaan uskontoonsa. Israelilla on jo kantaisät miksi yrität tuputtaa sille uuden kantaisän? Millä perusteella Jeesus olisi sellainen? Jätä israel pois kaikista laskuistasi .
01.10.2024 21:25
Arabivaltiot kyllä hyökkäsivät tilanteessa 1948 jolloin ei ollut mitään miehitystä ja 1967 samoin. Nyt on Israelin miehitys osassa länsirantaa mutta ei Israel sieltä lähde ilman todellista rauhaa ja takuita että vihollisuudet sitten todella loppuvat.
Israel elää nyt sen varassa että sen puolustuskyky on parempi kuin kaikkien sen vihollisten yhteinen hyökkäyskyky mutta Israel on ilman strategista syvyyttä joten vain hullu luopuisi alueista ennen kuin Hamasia ja Hisbollaa ei ole ja on tehty todellinen rauha.
Kaikillehan on selvää että arabivaltiot ja niitä tukevat islamisterrorijärjestöt voivat hävitä vaikka kuinka monta sotaa, niitä ei hävitetä, mutta Israel vain yhden jonka jälkeen sitä ei enää olisi. Israel ei koskaan suostu tilanteeseen jossa sen koko olemassa olo olisi vaarassa ihan vain kun ulkomaat nyt vaativat jotain jota voi vaatia valtioilta joita ei kukaan ei ole hävittämässä. Niinpä tyhjät julistukset ja vaatimukset ovat lapsellisia puhuiko Stubbkaan mitään Hamasista ja Hisbollasta?
29.09.2024 15:48
Miten Hisbolla ja Hamas, islamistiset terrorijärjestöt, saadaan tunnustamaan Israelinkin oikeus olla olemassa. Kyllä se on joelta merelle johon niiden Palestiina aiotaan perustaa .
Ei rauhalla ole mahdollisuuksia niin kauan kuin tuollaiset järjestöt ovat olemassa ja nehän eivät välitä edes omistaan vai osaako joku kertoa edes jonkun asian jolla Hamas on parantanut Gazan asukkaiden elämää? Tai miten Hisbolla aikoo korvata Libanonille sen että on käyttänyt maata hyökkäysalustanaan niin että koko Libanon on tilassa jossa sen valtio- rakenteet on tuhottu Iranin hullun papiston vuoksi - joka muuten sortaa omaakin kansaansa.
29.09.2024 12:15
Kyllä, vain osa palasi mutta jotka jäivät, jäivät vapaaehtoisesti Babylonian alueille eivät enää olleet vankeina joilla ei olisi ollut vapaata muutto-oikeutta minne halusivat .
Tuolla vähemmistöllä oli suuri merkitys juutalaisuuden säilymisessä myöhemmin ja myös Israelin alueelle palanneista suuri osa muutti myöhemmin Rooman imperiumin eri puolille. Sieltähän Paavalikin tuli ja noihin diasporayhteisöihin yritti vaikuttaa ja tuoda uuden uskonnonkin.
29.09.2024 12:03
Kiemurtelu? Sinulla on oma tulkinta siitä mitä profeetta sanoo 2500 vuotta sitten Babelista palaaville kukaan ei nyt ole pakkosiirrossa.
28.09.2024 23:10
Ihmiset eivät voi olla uhrilahjoja, ristiinnaulitut voivat kyllä elää kituuttaa melko kauankin mutta eivät ole uhrattuja minkään uskonnon jumalille.
28.09.2024 19:58
Silloisista karkotetuista on puhe ja palaajilla oli taas temppelikin kuten oli luvattu. Nimenomaan kaikille Juudan ja Israelin karkotetuille luvattiin vapaus ja paluu jos sitä halusivat, osa ei halunnut vaan jäivät karkotusalueille. Näillä etenkin Babyloniin karkotetuilla oli suuri merkitys juutalaisuuden säilymiselle.
28.09.2024 19:07
Puhe profeetoissa on ensimmäisen temppelin ajoista ja paikoista joihin todella oli israelilaisia sen kaikista heimoista karkotettu eli Assyrian ja Babylonian alueille. Messiaasta tiedämme että hän on Davidin sukuun kuuluva mies ja aloittaa rauhan ajan.
28.09.2024 13:20
Daniel on kirjoitettu toisen temppelin ajan lopulla vaikka yrittää kertoa myös ajasta eksiilin alun aikaan josta kirja kirjoittaa tiedot väärin ja käyttää myös kreikkalaisia lainasanoja ja on osin kirjoitettu arameaksi jota käytettiin vasta toisen temppelin aikaan.
Daniel kirjoittaa ajankohtana jona temppeli on häväisty, sen toiminta lopetettu seleukidien toimesta ja juutalaisia jotka yrittivät noudattaa lakia vainottiin ja tapettiin. Tämä oli vastoin sitä mitä Jeremia oli ilmoittanut tapahtuvan eksiilistä paluun jälkeen . Daniel yritti selittää asian luomalla uuden aikakäsitteen vuosiviikot joka sopi tuohon aikaan jona makkabealaiset voittivat sodan. Daniel onkin kirjoitus ei profetia ja sen ja toisen nuoren kirjoituksen eli Esterin osalta oli keskustelua otettaisiinko ne ollenkaan mukaan kädet saastuttavien kirjoitusten joukkoon.
Hepr. raamattu ei missään puhu uudesta eksiilistä joka tapahtuisi Babelista paluun jälkeen. Mitä tuleen messiaan aikaan niin miekat taotaan auroiksi. Messias on ihminen eikä kuole, nouse ylös tai tule ja mene. Tempaukset ja tulijärvet kuuluvat yksin kristinuskoon. Ei meistä kukaan tiedä kuka on "kelvollista messiasmatskua" vain sen, että kyseessä on ihminen joka polveutuu Davidista.
27.09.2024 14:55
Millä lailla älyllä käsitellään jotain Hamasia tai Hisbollaa joiden rahat, aseet ja käskyt tulevat tulevat ulkopuolisilta valtioilta ja tarkoitus on juuri ettei rauhaa saada. Mikään äly ei vaadi uhrautuu vaan että puolustautuu.
Juutalainen kansa ei ole minkään asian mannekiini vaikka onkin olosuhteiden pakosta pari tuhatta vuotta ollut lähes ilman mahdollisuuksia vaikuttaa omaan kohtaloonsa, nyt voi ja valinta on että itse jää eloon jos taistella pitää.
Netanjahu on tehnyt raskaita virheitä etenkin siinä että on päästänyt äärioikeistolaiset siirtolaiset arabiasukkaiden kimppuun osassa Länsirantaa se on vastoin kansainvälistä oikeutta ja ihmisoikeusrikos .Myös tuon toiminnan pitää loppua toisenlainen hallitus Israelissa tulee niin toimimaan mutta kuka lopettaa Hamasin ja Hisbollan sodan Israelia vastaan jota niiden mukaan ei saisi edes olla ja jonka hävittäminen on niiden ainoa päämäärä. Onko YK:lla tai Suomella toimivia ehdotuksia siihen?
26.09.2024 23:31
Ei välttämättä voittaisi mutta esim Abbas yrittää olla Hamasin kaveri jottei tuli surmatuksi ja osa PLO:n johtoa elää nykyään paossa Israelissa juuri koska halua pysyä hengissäsi .
26.09.2024 19:29
Aivan. Ne jotka nimenomaan eivät halua että on olemassa jokin muita kuin arabivaltioita missään Lähi-idässä ja etenkin Palestiinan alueella, ovat islamilaiset terrorijärjestöt mm Hamas ja Hisbollah. Iran ja sen muutamat ystävävaltiot mm Venäjä noita tuhojärjestöjä ylläpitävät eikä rauhaa siksi tule eivätkä palestiinalaiset omaa valtiota saa.
Nyt Israelin rajat Egyptin ja Jordanian kanssa ovat rauhalliset mutta Gazan alueelta ja Libanonista on ollut vuosia jatkuva rakettisade jos Palestiinan valtio nykytilanteessa syntyisi länsirannalle Hamas ja Hisbolla ottaisivat tuonkin alueen toiminta-alueekseen alta aikayksikön. Sitten Israel jolta puuttuu strateginen syvyys olisi kauttaaltaan jatkuvassa pommisateessa. On selvää mitä se merkitsi Palestiinan valtion asukkaille joilta islamistiset terrorijärjestöt eivät lupia toiminnalleen kysele, vaan saavat toimintaohjeet alueen ulkopuolelta.
26.09.2024 19:25
Niinpä, kuviteltu ei-juutalainen meni pääsiäiseksi Jerusalemiin vieläpä temppeliin ja päivittäin. Kuvitteli temppeliä jonkun vieraan jumalan palvontapaikaksi mutta kehui paikan pyhyyttä ja kertoi että olisi tuon väärän JHWH:n valitsema messias.
26.09.2024 13:02
31 / 426