Vapaa kuvaus

Aloituksia

12

Kommenttia

8510

1. Fariseukset+++eivät+++olleet++pappeja+vaan++ryhmä/puolue++johon+kuului+ihmisiä+kaikista+kansankerroksista,++myös++pappeja++jotka+++eivät+ole+verrattavissa++kristinuskon+pappeihin+vaan+olivat+sen+suvun+jäseniä+++jolla+oli+velvollisuus+ylläpitää+temppelin++uhritoimintaa.Jeesus+itse+haukkui+fariseuksia+tavalla+jolla+uhkasi+muita+Suuren++neuvoston+tuomiolla.++Synagogia+++oli+tuolloin+pääasiassa++diasporassa+sikäläisten++juutalaisten++kokoontumispaikkoina++eikä+niissä+ollut++tiettyä+istumajärjestystä++++ennen+temppelin+tuhoa++eikä++tiettyä+jumalanpalvelustakaan,+sen++sekä+tarve+että+sisältö+määräytyivät+myöhemmin+kun+ei+enää+ollut++temppeliä.
  2. Luomiskertomus+on+kertomus,+emme+ole+alkuisin+yhdestä+ihmisparista+joka+olisi++vieläpä+ollut+++elossa++kun+Egyptiä+jo+hallitsivat+faaraot.++Raamatussa+esitetty+++luonnontieto+on+myös+aikansa+++luuloja,+ristiriitoja+on++paljon,++tässä+nyt+yksi+:lain+eli++toran+pääosa++kertoo+miten+israelilaiset+jo+autiomaassa++Siinailla++alkoivat+ylläpitää+uhrikulttia,+mutta+profeetta+Amos+sanoo++ettei+uhraus+ole++tärkeä+koska+eiväthän++israelilaiset+uhranneet+autiomaassakaan."Toitteko+te+minulle+teuraita+ja+ruokauhreja+autiomaassa+niiden+neljänkymmenen+vuoden+aikana,+te+israelilaiset?"Osa+hepr.+raamatun+tarinoista++on+lainaa+Israelia+++vanhemmilta+kulttuureilta,+redaktiot++näkyvät+monin+tavoin++ja+toisinaan++kirjoittajat+vetoavat+muihin++kirjoituksiin,++esim++1.Aikak.++29:29:+"Daavidin+vaiheet,+sekä+aikaisemmat+että+myöhemmät,+ovat+kirjoitettuina+näkijä+Samuelin+historiassa,+profeetta+Naatanin+historiassa+ja+tietäjä+Gaadin+historiassa;"Ja++vaikka+Joos.10:13:"+Niin+aurinko+seisoi+alallansa,+ja+kuu+pysyi+paikallansa,+kunnes+kansa+oli+kostanut+vihollisilleen.+Niinhän+on+kirjoitettuna+"Oikeamielisen+kirjassa".+Niin+aurinko+pysyi+paikallansa+keskitaivaalla+päiväkauden,+kiirehtimättä+laskemaan."+Vuorokausivaihtelu+kuten+nyt+tiedämme+++johtuu++maan+kiertämisestä+++akselinsa++ympäri+eikä+aurinkokaan+kierrä+maata.+++Noita+vetoamuksia+jo+kadonneisiin++muihin+kirjoituskin+on+hepr,++raamatussa+useampia,++jotkut+tutkijat+tosin+arvelevat++ettei+noita+kirjoja+ehkä+ole++ollutkaan++vaan+kirjoittajat+ovat+yrittäneet+saada++omat++tekstinsä+vakuuttavammiksi+++vetoamalla+vanhempiin++edeltäviin+kirjoituksiin.
  3. Nyt+on+niin+päin++että+sinä+et+ymmärrä+Israelin+lakia,++toraan+sisältyi+kansan+siviili-+ja+rikoslaki+ei+vain+kulttilaki,+mitään+näistä++ei+kukaan++voi+muiden++puolesta++"täyttää".++Joka+kansalla+pitää+olla++++lainsäädäntö+muuten+yhteiskunta+ei+voi+toimia,+joka+ikiselläkin+kristinuskoisella+maalla+on+ollut+ja+on++omat+lait,+eikä+niitä+kukaan+ole+vaatinut+pois+teologisiin+selityksin+että+nyt+riittää+++Jeesuksen+opetusten++mukaan+eläminen+eikä+lakeja+tarvita+kun+te+kerran++ole+kristittyjä.+Tämähän+olisi+mahdotonta+mutta+teistä++kuitenkin+aina+++jotkut++tarjoatte++tuota+meille+muille+jotka+emme+edes++ole+kristittyjä.++Torassa+++ajan+tapaan+on+myös+uskonnon+lait,+++tässä++tapauksessa++rituaalisen++puhtauteen+kuuluvat+lait,++temppeliä+ja+sen+uhreja+ja+pappeja+koskevat++lait.+Nämä+ovat++koska+Israelin+++++Jumala+++ilmoitti+että+Israel++on+"pyhä+kansa++ja+pappisvaltakunta+"+jolle+on+annettu++erityistehtävä+eivätkä+nämä+lait+katoa+++paitsi+++jos++ei++olekaan+++sitä+jumalaa++joka+nuo+++lait+antoi+ja+määräsi+ne+ikuisiksi.+Niitä+++ei++siis+kristinuskon+++Jeesus+tai+kukaan++muukaan++joka++ei+lakia++antanut+voi+muuttaa+saati+julistaa+"täytetyksi".++Periaate+on+sama+++kuin+että+Suomi+julistaisi++että+Ruotsin+lait+nyt+on+täytetty+kun+kerran+Suomella+on+oma++lainsäädäntö+jota++ruotsalaistenkin+pitää+++noudattaa,+jos+lakeja+++johonkin+tarvitsevat.+"Kyllä+Jeesus+pystyi+täyttämään+Mooseksen+lain.+Sen+päätarkoitus+on+sama+kuin+uuden+testamentin+lainkin,+eli+rakkauden+kolmoiskäskyn+noudattaminen."+Ei++++pystynyt+laki+oli+ennen+Jeesusta+ja++"+jälkehensä"++jäi,+eikä+lailla++ollut+tarkoituksena+rakkauden+kolmoiskäskyn++noudattaminen++vaan+olla+koko+yhteiskuntaa++ja+sen+kulttia++eri+aloilla+ohjaava+säännöstö.++"Se,+että+laissa+on+määräyksiä+kuukautistilaisesta+naisesta,+ei+tarkoita,+että+mies+automaattisesti+rikkoisi+lakia."+Ei+tietenkään+koska+nuo+lait+++eivät+miehiä+koske."+Lakiin+vetoaminen+tarkoittaa+sitä,+että+lain+rangaistussäännökset+ovat+hänen+kohdallaan+edelleen+voimassa".+Millä+viimeisellä+tuomiolla??+Missä+JHWH+sellaisesta+ilmoittaa?"Uhrieläinten+veren+tarkoitus+oli+muistuttaa+meitä+siitä."+uhrit+voivat+olla+myös+ruokaa+juomaa+tai+esineitä,++ei+veri+ollut+välttämätön,+vasta+kristinusko+++alkoi+väittää+niin+ja+uhrit+olivat+rituaaliseen++puhtauten+++liittyviä+muutoin+JHWH+ilmoitti+että+antaa+anteeksi++synnit+jakaisella++joka+++katuu++ja+pyytää+.+JHWH+on+kaikkivaltias+++ei+hän+ole+asettanut+++mitään+esteitä++omalle+anteeksiannolleen.+++"Jeesus+ei+tullut+tuomitsemaan+sinua,+ystäväni,+vaan+pelastamaan+sinut+pahojen+tekojesi+seurauksilta."Ei+niin+tuomitsekaan,++ainoa++toimija+on+maailman+luoja+++JHWH++ja+kun+olen+kuninkaan+++lapsi+ja+minulla+häneen+suora+yhteys,+++miksi+menisin++jonkun+muun+uskon+hahmolta+mitään+pyytämään?+"Minä+++olen+JHWH+,+eikä+ole+muuta+pelastajaa,+kuin+minä."++Tämän+ylemmäs+ei+voi+päästä.