Vapaa kuvaus

Aloituksia

218

Kommenttia

3834

  1. Höpö höpö. Suomen tämänhetkinen julkinen velka on lopputulos Orpon hallituksen epäonnistuneesta talouspolitiikasta. Ennen Orpon hallitusta Suomen julkinen velka oli EU-maiden keskitasoa. Orpon hallitus ajoi Suomen velkakierteeseen. Orpon hallituksen kansaa köyhdyttävästä ja työttömyyttä kasvattavasta politiikasta on seurannut julkisten menojen kasvu. Samaan aikaan BKT on junnannut paikallaan. Kun BKT ei kasva ja valtion menot kasvavat niin julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen eivät todellakaan alene. Orpon hallituksen epäonnistumista seuraa nyt sitten se, että vihervasemmisto voittaa vaalit ja muodostaa tulevan hallituksen. Tulevalla hallituksella ei liene paljon muuta tarjottavaa kuin "kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa" ja "rasismin vastustamista". Ei niistä Suomen asema taloustilastoissa parane. Ei Suomen julkinen sektori euroissa/kansalainen ole suurempi kuin Ruotsissa, Tanskassa tai Norjassa, mutta BKT henkeä kohti on selvästi pienempi. Julkinen sektori on osa BKT:ta. Sen nuo tilastot kyllä osoittavat, että Suomen julkinen sektori on paitsi iso myös heikosti tuottava ja siihen on omat syynsä.

    Arvoisa Ano jaksaa esitellä noita lukujaan yhä uudelleen, mutta syyt ja seuraukset ovat pahasti sekaisin. Suomalaisten varallisuustaso/nenä olisi huomattavasti korkeampi ellei sitä markka-aikana olisi leikattu toistuvilla devalvaatioilla ja euro-aikana ihmisiä köyhdyttämällä kuten nyt taas. Ano ja reunaoikeistolaiset ovat sitä mieltä, että "köyhillä" ei ole mitään väliä, mutta kyllä hyvinvointivaltiossa "köyhilläkin" ON väliä. Kun Suomessa puhutaan köyhistä niin tarkoitetaan suurta määrää ihmisiä, joilla voisi olla enemmän varallisuutta. Niin on muissa pohjoismaissa. Suomi voisi aivan hyvin olla nykyisen kokoisen julkisen sektorinsa kanssa varallisuustilastossa samalla tasolla muiden pohjoismaisen kanssa, mutta ei nyt sentään öljymaiden ja veroparatiisimaiden tasolla.
  2. Et ole ilmeisesti lukenut yhtään ainoata niistä noin sadasta kommentista, jotka olen aiheesta kirjoittanut? Eikö ole osunut kohdalle vai eikö ole kiinnostanut? Ovatko näyttäneet liian pitkiltä vai liian vaikeilta? Olen tehnyt erittäin selväksi, mikä talouspolitiikassa on ollut pielessä - siis suunnilleen kaikki ja se näkyy siitä, mitä kaikki talouden mittarit osoittavat. Ihan kaikki näyttävät punaista ja osa kiljuu hälytystä.

    Olen myös kertonut, miten mielestäni olisi pitänyt toimia. Hallituksen olisi pitänyt ensi töikseen katkaista velkaantumiskierre tuloveroja VÄLIAIKAISESTI korottamalla ja menoja harkitusti leikkaamalla jotta voitaisiin tehdä niin tasapainoinen budjetti, ettei velkaantuminen ainakaan kiihdy eikä velanhoitokustannukset älyttömästi kasva. Samaan aikaan kulutus, joka talouden pyöriä näinä aikoina pitää liikkeessä olisi pitänyt säilyttää riittävällä tasolla. Meneekö yli hilseen? Taitaa mennä joten en jatka tämän pitempään. Jos jotain tajuat, mutta et kaikkea niin kysy pois. Vastaan kyllä heti kun ehdin.

    Mitä tulee äänestyskäyttäytymiseeni niin olen äänestänyt perussuomalaisia kaksissa vaaleissa ja yksissä vaaleissa keskustaa. Keskustaa äänestin 2019 vaaleissa, mutta petyin pahasti. Keskusta hylkäsi kylmästi Sipilän, Suomen ehdottomasti parhaan pääministerin ainakin 2000-luvulla ja meni Suomen historian törkeimmällä valhepropagandalla vaalivoiton saaneen vihervasemmiston apupuolueeksi, hyi olkoon.
  3. Olen nyt kallistumassa siihen päätökseen, että EN ÄÄNESTÄ PS-puoluetta seuraavissa eduskuntavaaleissa. Päätös on ehdollinen. Jos PS selkeästi ja hyvissä ajoin tunnustaa, että Orpon hallituksen talouspolitiikka on ollut katastrofaalisen epäonnistunutta niin pyörrän päätökseni. PS:n pitää irtisanoutua kokoomuksen reunaoikeistolaisesta linjasta silläkin uhalla, että se kaataa hallituksen. Se olisi armottoman kova päätös ja sillä alkaa olla kova kiire. Mitään merkkiäkään ei ole näkyvissä, että sellainen tunnustus ja päätös olisi tulossa. PS tukee hallituksen nykylinjaa aina katkeraan loppuun saakka. Raskain sydämin siis vuoden 2027-vaaleissa jätän äänestämättä kokonaan - ellei joku muu puolue yllättäen muuta omaa linjaansa kohti omia ajatuksiani Suomesta ja maailmasta. Äänestämättä jättäminenkin on Suomen nykytilanteessa kannanotto. Jos äänestysprosentti jää poikkeuksellisen alhaiseksi, jonnekin 60% tuntumaan niin se on selkeä protesti politiikan polarisoitumista vastaan.
  4. Pohjoismainen malli oli toimiva yhdistelmä kapitalistista markkinataloutta ja demokraattista sosialismia. Se toimi ihan hyvin myös Suomessa. Nyttemmin malli on vähän väljähtynyt kun siihen on sotkettu mukaan kaikenlaista asiaankuulumatonta. Ehkä demareille kohosi menestys vähän hattuun. Ei tyydytty enää siihen, että kansallisvaltion tasolla homma toimi. Lähdettiin parantamaan koko maailmaa.

    Nyt on sitten ihan uusi sosialistinen menestyjä - ja tosi kova menestyjä onkin. Ennustetaan pian ohittavan USAn ja olevan sitten maailman ykkönen - jo nyt on "maailman työpaja". Juutuubista löytyy videoita kyseisestä maasta. Katselkaa ja ihmetelkää.

    Kiina siis on ihan kommunistimaa. Toinen pienempi kommunistimaa tulee lujaa perässä samalla reseptillä. Miten moinen on mahdollista? No, itse asiassa Kiinan ja Vietnamin resepti on kuin toisin päin käännetty pohjoismainen malli. Pohjoismaisen mallin lähtökohta on kapitalistinen markkinatalous, johon on lisätty sopiviin kohtiin annos sosialismia. Kiinassa lähdettiin sosialismista, johon lisättiin markkinatalous ja kapitalismiakin.

    Maon Kiinassa hallitsi ideologia ja kaikki meni pieleen. Kaikenlaista yritettiin, mutta mikään ei ottanut onnistuakseen. Sitten ohjat otti pieni mies monenvärisine kissoineen ja johan perkele alkoi pelittää! Kiinan malli on valtiojohtoista kapitalismia, johon demokratia ei kuulu. On se ainakin toteuttanut Kiinassa teollisen vallankumouksen ja nostanut maan teknologisen kehityksen kärkeen monilla aloilla kuten tekoälyssä ja sähköautoissa. Nyt ovat kuitenkin ekonomistit ja kiinalaiset itsekin havainneet maassa myös ongelmia. Saa nähdä kuinka Kiina niistä selviää.

    Kaupunkirakentamisessa, jossa kommunistinen autoritaarisuus on ollut vielä vahvaa ongelmia näkyy eniten. Kiinalaiset suhtautuvat karsaasti kolossaalisiin kerrostaloihin, joihin kommunistihallinto on määrännyt heidät asumaan. Ne kolossit olisivat varmaan Suomen vihreiden mieleen, mutta kiinalaiset ei niistä tykkää. Asuvat mieluummin vaikka tornitalokorttelien väliin syntyvissä slummimaisissa, mutta kotoisissa ja vapaissa kortteleissa - tai muuttavat takaisin maalle. Monet kalliit tornitalot ovat tyhjillään.
  5. блять!