Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Oikonomi
Oikonomi
Oikonomi
Vapaa kuvaus
Aloituksia
218
Kommenttia
3834
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Höpö höpö. Suomen tämänhetkinen julkinen velka on lopputulos Orpon hallituksen epäonnistuneesta talouspolitiikasta. Ennen Orpon hallitusta Suomen julkinen velka oli EU-maiden keskitasoa. Orpon hallitus ajoi Suomen velkakierteeseen. Orpon hallituksen kansaa köyhdyttävästä ja työttömyyttä kasvattavasta politiikasta on seurannut julkisten menojen kasvu. Samaan aikaan BKT on junnannut paikallaan. Kun BKT ei kasva ja valtion menot kasvavat niin julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen eivät todellakaan alene. Orpon hallituksen epäonnistumista seuraa nyt sitten se, että vihervasemmisto voittaa vaalit ja muodostaa tulevan hallituksen. Tulevalla hallituksella ei liene paljon muuta tarjottavaa kuin "kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa" ja "rasismin vastustamista". Ei niistä Suomen asema taloustilastoissa parane. Ei Suomen julkinen sektori euroissa/kansalainen ole suurempi kuin Ruotsissa, Tanskassa tai Norjassa, mutta BKT henkeä kohti on selvästi pienempi. Julkinen sektori on osa BKT:ta. Sen nuo tilastot kyllä osoittavat, että Suomen julkinen sektori on paitsi iso myös heikosti tuottava ja siihen on omat syynsä.
Arvoisa Ano jaksaa esitellä noita lukujaan yhä uudelleen, mutta syyt ja seuraukset ovat pahasti sekaisin. Suomalaisten varallisuustaso/nenä olisi huomattavasti korkeampi ellei sitä markka-aikana olisi leikattu toistuvilla devalvaatioilla ja euro-aikana ihmisiä köyhdyttämällä kuten nyt taas. Ano ja reunaoikeistolaiset ovat sitä mieltä, että "köyhillä" ei ole mitään väliä, mutta kyllä hyvinvointivaltiossa "köyhilläkin" ON väliä. Kun Suomessa puhutaan köyhistä niin tarkoitetaan suurta määrää ihmisiä, joilla voisi olla enemmän varallisuutta. Niin on muissa pohjoismaissa. Suomi voisi aivan hyvin olla nykyisen kokoisen julkisen sektorinsa kanssa varallisuustilastossa samalla tasolla muiden pohjoismaisen kanssa, mutta ei nyt sentään öljymaiden ja veroparatiisimaiden tasolla.
12.05.2026 16:42
Vaikuttaa hokkuspokkus-tempulta. Orpon hallitus on tarjonnut omaansa eikä halua millään myöntää, ettei se toimi. En usko hokkuspokkus-temppuihin, tämä maa on kärsinyt niistä jo ihan tarpeeksi.
12.05.2026 12:17
En ole vihervasemmiston kannattaja enkä Sanna-fani, mutta olen rehellinen suomalainen. Marinin hallitus hoiti maan asioita ihan OK kolme ensimmäistä vuottaan - sitten tuli stoppi. Kun olisi pitänyt reagoida ketterästi maailmantalouden rajuun muutokseen niin Marin itse alkoi hoitaa omia asioitaan ja hallituksen hommat lässähtivät. Ei maan tilanne kuitenkaan ehtinyt niin huonoksi mennä etteikö Orpon hallitus olisi selvinnyt tilanteesta helposti jos olisi hoitanut hommansa vastuullisesti. Niin ei Orpon hallitus ole tehnyt vaan on tehnyt reunaoikeistolaista luokkakantaista politiikkaa rikkaiden hyväksi köyhempien kustannuksella. Ainoa asia, mistä Marinin hallitusta voi aiheellisesti syyttää lepsuilun lisäksi on susi-Sote, se on huonosti toimiva rahasyöppö, jonka korjaamiseen olisi voinut leikkauksia kohdistaa. Ehkä Sote ajan myötä paranee ainakin toiminnallisesti, mutta kovin hitaasti se näyttää niin tekevän.
12.05.2026 08:43
Oikeassa olet siinä, että NSDAP oli nimenomaan kusettajapuolue, kusetti saksalaisia muka nationalismilla ja sosialismilla. Hautaan päätyi moni kusetettu saksalainen. Persujen suhteen olet mielestäni väärässä. Mielestäni persut ovat kusettaneet enemmänkin itseään kuin kansaa, mutta on siinä kansakin tullut samalla kusetetuksi. Emmeköhän me suomalaiset sentään tästä kusetuksesta hengissä selviä.
11.05.2026 19:05
Suomen valtion pitäisi välittää kaikista suomalaisista sekä myös niistä LAILLISESTI maahan tulleista, jotka oikeasti haluavat tulla suomalaisiksi kantamaan kansalaisina vastuuta tästä maasta. Muista ei Suomen valtion tarvitse välittää varsinkaan jos oma maa ja sen kansa on pulassa - ja nyt muuten on! Iso ongelma on, että suuri osa suomalaisistakaan ei tunne tarvetta kantaa vastuuta omasta maastaan. Kuinka pieni osa suomalaisista lopulta haluaa olla demokraattisen valtion vastuullisia kansalaisia - sitä en tiedä, mutta hälyttävän pieneltä se osa vaikuttaa. Oikeisto ajattelee luokkakantaisesti, vasemmiston johtava eliitti taas välittää vain itsestään ja lemmikeistään. Perussuomalaisilta on pallo pahasti hukassa kun on sorruttu rikkaitten etuja ajavan luokkakantaisen kokoomuksen apupuolueeksi.
11.05.2026 09:26
Totuus voi huonosti näinä ankeina aikoina. Se on hylätty hyödyttömänä. Sen yli kävellään. Sitä pidetään haitallisena tai vaarallisena. Pahimmillaan sitä vainotaan. Jos ei vainota niin ainakin se julistetaan pahaksi, se ääritetään ja eristetään ja sitä käsketään pysymään piilossa. Näinä aikoina aatteet ja arvot ovat tärkeitä. Ne ovat tärkeitä koska niillä perustellaan oikeutta käyttää valtaa. Totuus voi olla ristiriidassa aatteen ja arvojen kanssa. Totuus ei kuitenkaan ole korvaamaton - jos se on aatteeseen ja arvoihin sopimaton niin se on mahdollista korvata aatetta ja arvoja varten räätälöidyllä "totuudella". Kun "totuus" on valmiste niin sitä kutsutaan "propagandaksi".
10.05.2026 20:41
Pelko vaalitappiosta on aiheellinen, mutta valitettavasti vaalitappiokin on aiheellinen ja oikeutettu. Vihervasemmiston vaalivoitto sen sijaan ei ole oikeutettu. Varsinkin SDP ja Sanna Marin ovat osasyyllisiä Suomen nykyiseen karmeaan tilaan.
10.05.2026 10:50
Olen taas tässäkin keskusteluketjussa yrittänyt juntata ihmisten kalloihin jonkinlaista talouspoliittista perusviisautta. Ihmisten kallot ovat kuitenkin niin paksun ideologian suojaamia, että olen pessimisti sen suhteen uppoaako järki niihin ollenkaan. No, yrittämisen puutteesta minua ei ainakaan voi syyttää.
10.05.2026 10:03
Tuloveron alennus on euroissa pienituloisille niin mitätön, että se hukkuu kokonaan jo hintojen nousuihin. Tukien leikkaus pudottaa sitten "köyhien" ostovoimaa niin paljon, että se näkyy kulutuksessa ja vaikuttaa kotimarkkinoilla toimivien yritysten kannattavuuteen. Supistukset ja konkurssit sitten näkyvät työttömyyden rajuna kasvuna.
10.05.2026 09:56
Kulutuksen verottaminen vähentää valtion tuloja jos kulutus vähenee liikaa. Nyt on käynyt juuri niin - tosin ei niin pahasti kuin itse pelkäsin, siinä auttoi pitkään raakaöljyn matala hinta. Nyt on sitten sekin apu mennyttä ja öljyn hintakin kaatuu kaiken muun päälle.
Tuloveron ideologinen alennus oli kertakaikkisen vastuutonta järjettömyyttä. Tuloveroa olisi pitänyt ehdottomasti NOSTAA valtiontalouden tasapainottamiseksi jotta hallitsematon velkaantuminen olisi saatu katkaistua. Tuloveron korotustarve olisi ollut tilapäinen. Nyt homma olisi hoidettu ja tulovero olisi voitu palauttaa vuoden 2023 tasolle. Jos nyt sitten hommat olisi hallussa niin hyvin kuin ne voisivat olla niin nykyiset hallituspuolueet voittaisivat vaalit ja SITTEN jos hyvin menee voitaisiin tuloveroja harkitusti alentaa jopa lisää. Reunaoikeistolainen jenkkilästä kotoisin oleva ajatus, että "työn verotus" saa liikkua vain alaspäin on Suomen oloissa järjetön, suorastaan mielisairas. Euro-Suomessa verotus on ainoa tehokas väline suhdanteiden tasaamisessa. Tuloveron pitää voida liikkua tarpeen vaatiessa myös ylöspäin. Ideologia, jossa järki ja todellisuus sivuutetaan kokonaan on politiikan mielisairautta. Orpon hallituksen politiikka on ollut juuri sitä.
10.05.2026 09:47
Orpon hallitus teki "säästöt" itselleen pakollisiksi. Eivät ne "säästöt" mitään säästöjä ole, ne joudutaan maksamaan tuplasti lisävelan hoitokustannuksina ja uusina tukitarpeina, joita tulee nopeammin kuin tukia ehditään leikata. Hallitus ei ole säästänyt vaan toteuttanut ideologisia leikkauksia, jotka ovat johtaneet Suomen talouden syöksykierteeseen. Leikkaukset ovat muuttuneet hallitsemattomiksi kun ne poikivat aina vain lisää leikkaustarvetta. Miljardit ovat moninkertaistuneet.
10.05.2026 09:23
Maksaahan työ tosiaan Suomessa enemmän kuin Nigeriassa, Bangladeshissa, Hondurasissa ja monessa muussa maassa. Vähemmän suomalainen työ kuitenkin maksaa kuin Ruotsissa, Tanskassa, ja monessa muussa EU-maassa. Norjassa ja Sveitsissä työ maksaa selvästi enemmän kuin Suomessa. Tietenkin USAssa, Kanadassa ja Australiassa palkat ovat parempia kuin Suomessa. Olettaisin, että Japanissa ja Etelä-Koreassakin palkat ovat Suomea paremmat. Pohjois-Koreassa palkkataso sen sijaan todella on matalampi kuin Suomessa kuten myös Venäjän federaatiossa. Hyvin monessa kehittyneessä teollisuusmaassa palkat ovat parempia kuin Suomessa ja silti niiden vienti vetää. Mielestäsi siis Suomen pitäisi alkaa kilpailla kehitysmaiden sarjassa kun ei pärjätä kilpailussa kehittyneiden teollisuusmaiden kanssa? Oletko tosiaan niin tyhmä vai luuletko vain, että muut palstalaiset ovat?
09.05.2026 18:27
Olet ilmeisesti kiinnittynyt persuihin tuli mitä tuli. Jos persut uppoaa niin haluat upota mukana. Minä puolestani hartaasti toivon, että persut jättäisivät reunaoikeistolaisuuden kokoomukselle ja palaisivat takaisin ajamaan koko Suomen asiaa ja niiden suomalaisten etuja, joiden kannatus nosti PS:n suureksi puolueeksi, jopa melkein suurimmaksi. Nyt persut ovat ajaneet itsensä sellaiseen nalkkiin, mistä ei millään islamisaatiosta meuhkaamalla selviä. Islamisaatio on etäinen uhka, mutta Suomen talouden syöksykierre on tässä ja nyt.
Kirjoitin, että pitää leikata harkiten. Harkinta tarkoittaa ettei niitä leikkauskohteita voi tosta noin vaan hatusta vetäistä. Pitää olla lukuja ja tarkkaa tietoa siitä, mitä mistäkin seuraa. Hallituksella ihan varmasti pitäisi olla luvut ja tieto. Ohjeeni on vaan se, että ei pidä
leikata yksipuolisesti eikä niin, että talous häiriintyy. Tärkeää on, että luottamus Suomen talouteen säilyy, niin Suomen kansan kuin luottoluokittajien ja sijoittajienkin. luottamus.
09.05.2026 16:06
Et ole ilmeisesti lukenut yhtään ainoata niistä noin sadasta kommentista, jotka olen aiheesta kirjoittanut? Eikö ole osunut kohdalle vai eikö ole kiinnostanut? Ovatko näyttäneet liian pitkiltä vai liian vaikeilta? Olen tehnyt erittäin selväksi, mikä talouspolitiikassa on ollut pielessä - siis suunnilleen kaikki ja se näkyy siitä, mitä kaikki talouden mittarit osoittavat. Ihan kaikki näyttävät punaista ja osa kiljuu hälytystä.
Olen myös kertonut, miten mielestäni olisi pitänyt toimia. Hallituksen olisi pitänyt ensi töikseen katkaista velkaantumiskierre tuloveroja VÄLIAIKAISESTI korottamalla ja menoja harkitusti leikkaamalla jotta voitaisiin tehdä niin tasapainoinen budjetti, ettei velkaantuminen ainakaan kiihdy eikä velanhoitokustannukset älyttömästi kasva. Samaan aikaan kulutus, joka talouden pyöriä näinä aikoina pitää liikkeessä olisi pitänyt säilyttää riittävällä tasolla. Meneekö yli hilseen? Taitaa mennä joten en jatka tämän pitempään. Jos jotain tajuat, mutta et kaikkea niin kysy pois. Vastaan kyllä heti kun ehdin.
Mitä tulee äänestyskäyttäytymiseeni niin olen äänestänyt perussuomalaisia kaksissa vaaleissa ja yksissä vaaleissa keskustaa. Keskustaa äänestin 2019 vaaleissa, mutta petyin pahasti. Keskusta hylkäsi kylmästi Sipilän, Suomen ehdottomasti parhaan pääministerin ainakin 2000-luvulla ja meni Suomen historian törkeimmällä valhepropagandalla vaalivoiton saaneen vihervasemmiston apupuolueeksi, hyi olkoon.
09.05.2026 11:23
Olen nyt kallistumassa siihen päätökseen, että EN ÄÄNESTÄ PS-puoluetta seuraavissa eduskuntavaaleissa. Päätös on ehdollinen. Jos PS selkeästi ja hyvissä ajoin tunnustaa, että Orpon hallituksen talouspolitiikka on ollut katastrofaalisen epäonnistunutta niin pyörrän päätökseni. PS:n pitää irtisanoutua kokoomuksen reunaoikeistolaisesta linjasta silläkin uhalla, että se kaataa hallituksen. Se olisi armottoman kova päätös ja sillä alkaa olla kova kiire. Mitään merkkiäkään ei ole näkyvissä, että sellainen tunnustus ja päätös olisi tulossa. PS tukee hallituksen nykylinjaa aina katkeraan loppuun saakka. Raskain sydämin siis vuoden 2027-vaaleissa jätän äänestämättä kokonaan - ellei joku muu puolue yllättäen muuta omaa linjaansa kohti omia ajatuksiani Suomesta ja maailmasta. Äänestämättä jättäminenkin on Suomen nykytilanteessa kannanotto. Jos äänestysprosentti jää poikkeuksellisen alhaiseksi, jonnekin 60% tuntumaan niin se on selkeä protesti politiikan polarisoitumista vastaan.
09.05.2026 08:20
En ole lainkaan samaa mieltä tuosta, mitä kirjoitat: "ihan sama mikä kokoonpano hallituslehtereille istuu, niin alamäki on sama ja yhdessä tehty". Asiat ovat huonosti ja siihen on syynä hallituksen kokoonpano ja hallituksen politiikka. Ajat ovat ankeita, mutta Suomen asiat voisivat olla huomattavasti paremmin. Asenteesi on luovuttajan asenne, se on antautumismielialaa, en voi hyväksyä sitä. Ei huonoa politiikkaa pidä puolustella sillä, ettei parempaa olisi voinut olla. Ei pidä paikkaansa. Parempi vaihtoehto Orpon hallituksen politiikalle olisi ollut tarjolla.
Kun on tehty huonoa oman valtion ja kansan etujen vastaista politiikkaa niin se pitäisi tunnustaa ja korjata. Suomen valtio on perustaltaan hyvä ja toimiva, sitä on vain hoidettu ja ohjattu huonosti eikä Orpon hallitus ole ensimmäinen, jonka politiikka on ollut huonoa.
Suomen vahvuutta kuvastaa se kuinka pahastakin jamasta on aina selvitty. Kyykyssä on oltu ja pystyyn on noustu. Olen miettinyt miten maa makaisi jos kaiken haihattelun, lepsuilun ja yltiöpäisyyden tilalla olisi ollut vakaata ja onnistunutta asioiden hoitoa. Silloin tämän päivän Suomi todella ansaitsisi tittelin "maailman onnellisin maa".
08.05.2026 07:38
Toivoa nyt voi, että EU-federalismin kiihkein vaihe on ohi. Syynä on maailman muuttuminen. Vaikuttaisi nyt pikemminkin siltä, että niissä välimerenmaissa, joissa kiihkeimmin vaadittiin federalistista yhteisvastuuta on nyt otettu enemmän vastuuta omasta maasta. Toivottavasti EU:ssa vastuunjako nyt selkiytyy niin, että jokainen jäsenmaa vastaa omasta taloudestaan ja omista sisäisistä asioistaan. Yhteisvastuun tilalle voisi tulla yhteistyö ja jäsenmaiden keskinäinen solidaarisuus ulkoisen uhan edessä. Näinä ankeina aikoina se uhka näyttää tulevan sekä idästä, että lännestä. Välillä vaikuttaa, että Trump käy julistamatonta sotaa Eurooppaa vastaan kun kaikki Trumpin toimet kaatuvat eurooppalaisten niskaan. Toivottavasti se lännestä tuleva uhka menee pian ohi. Idän uhka todennäköisesti säilyy vielä pitkään ellei Venäjällä tapahdu jotain todella dramaattista. Sellaistahan siellä kyllä voi tapahtua, se on nähty.
07.05.2026 20:17
Jos nyt sanon sen nimen niin olenko järkevä? Paavo Väyrystä varmaan tarkoitat. Se, että tajuan ketä tarkoitat ei kylläkään tarkoita, että olisin samaa mieltä kanssasi. Paavo oli sitonut oman uransa ja kohtalonsa Venäjään ja piti sitoutumisestaan kiinni loppuun asti asenteella tuli mitä tuli. Mielestäni sellainen asenne ei ole järkevä.
07.05.2026 19:48
Pohjoismainen malli oli toimiva yhdistelmä kapitalistista markkinataloutta ja demokraattista sosialismia. Se toimi ihan hyvin myös Suomessa. Nyttemmin malli on vähän väljähtynyt kun siihen on sotkettu mukaan kaikenlaista asiaankuulumatonta. Ehkä demareille kohosi menestys vähän hattuun. Ei tyydytty enää siihen, että kansallisvaltion tasolla homma toimi. Lähdettiin parantamaan koko maailmaa.
Nyt on sitten ihan uusi sosialistinen menestyjä - ja tosi kova menestyjä onkin. Ennustetaan pian ohittavan USAn ja olevan sitten maailman ykkönen - jo nyt on "maailman työpaja". Juutuubista löytyy videoita kyseisestä maasta. Katselkaa ja ihmetelkää.
Kiina siis on ihan kommunistimaa. Toinen pienempi kommunistimaa tulee lujaa perässä samalla reseptillä. Miten moinen on mahdollista? No, itse asiassa Kiinan ja Vietnamin resepti on kuin toisin päin käännetty pohjoismainen malli. Pohjoismaisen mallin lähtökohta on kapitalistinen markkinatalous, johon on lisätty sopiviin kohtiin annos sosialismia. Kiinassa lähdettiin sosialismista, johon lisättiin markkinatalous ja kapitalismiakin.
Maon Kiinassa hallitsi ideologia ja kaikki meni pieleen. Kaikenlaista yritettiin, mutta mikään ei ottanut onnistuakseen. Sitten ohjat otti pieni mies monenvärisine kissoineen ja johan perkele alkoi pelittää! Kiinan malli on valtiojohtoista kapitalismia, johon demokratia ei kuulu. On se ainakin toteuttanut Kiinassa teollisen vallankumouksen ja nostanut maan teknologisen kehityksen kärkeen monilla aloilla kuten tekoälyssä ja sähköautoissa. Nyt ovat kuitenkin ekonomistit ja kiinalaiset itsekin havainneet maassa myös ongelmia. Saa nähdä kuinka Kiina niistä selviää.
Kaupunkirakentamisessa, jossa kommunistinen autoritaarisuus on ollut vielä vahvaa ongelmia näkyy eniten. Kiinalaiset suhtautuvat karsaasti kolossaalisiin kerrostaloihin, joihin kommunistihallinto on määrännyt heidät asumaan. Ne kolossit olisivat varmaan Suomen vihreiden mieleen, mutta kiinalaiset ei niistä tykkää. Asuvat mieluummin vaikka tornitalokorttelien väliin syntyvissä slummimaisissa, mutta kotoisissa ja vapaissa kortteleissa - tai muuttavat takaisin maalle. Monet kalliit tornitalot ovat tyhjillään.
07.05.2026 18:26
блять!
07.05.2026 16:43
5 / 192