Vapaa kuvaus

Aloituksia

176

Kommenttia

3011

1. Miksi juuri minun pitäisi "linkittää vertaisarvioitua tieteellistä paperia" kun palstan alarmistit linkittävät vain kohu-uutisia ja propagandaa? "Vertaisarvioidut tieteelliset paperit" ovat varsin vaikeasti luettavaa jos ne vielä ovat vieraskielisiä. Ihan turhaa niitä on palstalle tuputtaa, yli hilseen menevät. Olen kokeillut linkittää tai siteerata ihan yksinkertaisia tieteellisiä perusasioita ja railakkaasti yli hilseen ovat nekin menneet. Vastaukseksi tulee ihan muuta kuin tietoa koskevaa kommenttia - ja aiheesta riippumatta usein aina samaa paskaa.

Mitä se lämpötila oli ennen pientä jääkautta? - linkki vertaisarvioituun tutkimukseen please.
  2. Kun "keskustelee" niin olisi kiva tietää, että kenen anon kanssa milloinkin keskustelee. En tiedä, oletko se sama ano, jota kehoitin ottamaan rauhoittavaa ennenkuin lukee kommenttejani jottei ärsytys kohoisi punaselle. Jos olet se sama niin tämä kommenttisi on kyllä vähemmän kiihkeästi päällekäyvä joten mielelläni annan pari vastausta.

Kun kysyin jostain asiasta, jota en tiedä tai mistä olen epävarma niin olen ilahtunut jos ylipäänsä saan vastauksen ja sitäkin ilahtuneempi jos vastaus koskee asiaa, mistä kysyn. Kun kysyn asiasta niin EN KYSY mielipidettä. Asian voi aina tarkistaa. Tietoa löytyy kun osaa hakea. Siihen hakuun pyrin saamaan vinkkiä

EN esitä omia näkemyksiäni tieteenä. Pyrin aina kertomaan, milloin esitän ihan omia ajatuksiani. Nyt vain on niin, että kommenttejani lukevat haluavat nähdä niin, että kaikki, mitä esitän on vain omia juttujani. Niinhän voi ajatella kun en jokaikiseen esittämääni asiaan liitä mukaan lähdeluetteloa. Jos esittää jotain yleisesti tiedossa olevaa eikä tee omaa tutkimusta - mitä siis todellakaan en tee - niin sen yleisesti tiedossa olevan asian voi jokainen itse tarkistaa vaikka netistä googlaamalla.

Noiden kahden kaavan esittämisen tarkoituksen ymmärsit vähän väärin. Esimerkin 1 esitin vain testinä. Esimerkki 2, Beer-Lambertin laki on kyllä itsellenikin vähän vaikea, mutta minulle olisi iloinen yllätys jos joku palstalainen osaisi siihen vastata jotain, mitä en itse tiedä tai ymmärrä.
  3. Millä hemmetin perusteella voit väittää että en ymmärrä tieteellisiä artikkeleita? Tittelikö sen ratkaisee? En ole prof enkä tri oletko itse? Havaintoni mukaan kovin korkean koulutuksen saaneita ei paljon näillä palstoilla pyöri. Esiintyvät ihan muilla foorumeilla. Ilmastopalstalla en ole tunnistanut oikein ainoatakaan ammattitutkijaa. Jos heitä näkyisi niin minulla olisi paljon kysyttävää. Kun olen palstalla esittänyt jotain tieteellisemmin perusteltua niin siihen tosi harvoin otetaan kantaa. sen sijaan keskitytään analysoimaan Oikonomin henkisiä kykyjä ja luonnetta.

Fysiikan ja kemian nippelitietoni ovat vajavaisia, sen toki voin tunnustaa. Perusasiat ovat silti hyvin hallussa. Kun olen silloin tällöin pyytänyt avukseni "palstan fyysikoita" täsmentämään jotain fysiikan käsitettä niin olen kovasti ilahtunut jos saan asiallisen vastauksen. Yleensä en saa mitään vastausta tai vastaus on asian vierestä. Semmoista se näillä palstoilla on. On turha elätellä mitään kuvitelmia sillä perusteella, että aihealue on "Tiede". Varsinkin "Ilmastonmuutos"-palsta on enemmänkin poliittinen palsta, missä eri puolille sitoutuneet pyrkivät mollaamaan toisiaan. Onhan se tavallaan hauskaa peliä.

"Tietotekniikka" -palstalta voi sen sijaan löytää jotain hyödyllistäkin. Sielläkin linuxin, windowsin ja macin kannattajat läimivät toisiaan, mutta jos kysyy jotain niin voi todella saada vastauksen, josta on hyötyä. Palstalla vaihdetaan omia arkisia kokemuksia ja netistä napattuja toimivaksi todettuja neuvoja.

Pistän tähän lopuksi pari sinänsä helpolta näyttävää kaavaa, jotka ovat ilmasto-opin ydintä. Toisen niistä olen esittänyt useaan kertaan. toisen esitän eka nyt kertaa.

Esaimerkki 1, kasvihuonekaasujen vaikutus lämpötilaan:
    ΔTs= λΔF
    Kaavassa ΔTs on ilman lämpötilan muutos maan pinnan tasolla, λ on ilmaston herkkyys kasvihuonekaasuille ja ΔF on säteilypakote.
    Kysymys: miten argumenttien arvot yhtälöön saadaan?

Esimerkki 2, Beer-Lambertin laki, joka osoittaa (?), että kasvihuonekaasun lisääntymisen vaikutus ilmastoon on logaritminen:
    A= ϵLC
    Missä A= Absorbance, ϵ = Molar extinction coefficient, L = Path length,
    C = Concentration of the sample
    Kysymys: miten argumenttien arvot yhtälöön saadaan?
  4. Kasvihuoneissa on lämmintä, mutta se ei kyllä siitä johdu, että niissä on tuplamäärä hiilidioksidia vaan siitä, että paikallaan seisova ilma lämpenee lasin läpi tulevan auringonsäteilyn vaikutuksesta (wikipedia). Kasvihuone toimii kyllä erinomaisesti kokeena osoittamaan sen, että hiilidioksidin lisääminen parantaa kasvien kasvua. Luonnossa tilanne on tietenkin monimutkaisempi, mutta ei se tätä tosiasiaa kumoa.