Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
HeIIäkoukku
HeIIäkoukku
HeIIäkoukku
Vapaa kuvaus
Aloituksia
139
Kommenttia
2359
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Akateemisuus ja koulutus eivät itsessään tuo viisautta eikä ymmärrystä, mutta ne antaa työkaluja asioiden käsittelyyn ja ymmärryksen saavuttamiseen, esim siihen miten syy ja seuraus toteutuu ja mistä mikäkin johtuu.
Itsemurhariskiin liittyen koulutettu ihminen on lukenut todennäköisesti jonkin verran psykologiaa ja ymmärtää esim sen että masennus ja ahdistus on häiriötila johon on mahdollista saada apua ja siitä on mahdollista toipua.
Heikommin koulutettu ei näe ehkä niin helposti sitä sairautena eikä näe mahdollisuutta selviytyä koska ei tunne psykologiaa eikä lääketiedettä, eikä luota terapiaan, vaan valitsee helpon tien.
Maailmassa on niin paljon muutakin elämisen arvoista kuin me itse. Kaikennäköistä koettavaa, nähtävää, ihmeteltävää, odotettavaa, toivottavaa ja ihmeellistä tapahtuu kaikkialla ja muidenkin elämässä.
Uteliaisuus on ihmisen terveimpiä piirteitä ja ilman sitä tuskin täällä yhtään ihmistä olisikaan enää. Ongelmat on tehty ratkaistavaksi, eikä paettavaksi. Ne ratkeaa aina joko hyvällä tavalla tai pahalla, mutta ne ratkeaa aina.
07.06.2026 10:13
Erittäin hyvä pointti ja hyvinkin mahdollinen! Kautta historian on sodanvastustajia eliminoitu etteivät levitä ideologiaansa tai paljasta juonia.
Ei olisi uusi asia ollenkaan. Juice teki aiheesta parikin hienoa laulua.
https://www.youtube.com/watch?v=USiHsEq0DWA&list=RDUSiHsEq0DWA&start_radio=1
05.06.2026 20:16
William Neil McCassen oli ilmavoimien tutkimuslaboratorion johtaja 34 vuotta ja työskenteli kaikkein salaisimpien projektien parissa. Astronomisena insinöörinä, avaruuskysymyksissä, tunnistusohjelmissa, vakoojasatelliittien kanssa jne.
Komensi samaa tukikohtaa joka hoiti Roswellin tapausta aikanaan. Kollegansa kertoi että hänellä oli korkein turvallisuusluokitus ja että hän on se mies kenen nimi on ufodokumenteissa.
Eli siis USA:n ufotutkimuksen ehkä korkein henkilö kyseessä ja parhaalla mahdollisella näköalapaikalla tässä paradigmassa.
Olivatko jonkin niin suuren äärellä, että heidät piti lakaista pois?
05.06.2026 13:24
Akateeminen ja huippuvirassa työskentelevä ihminen on älykäs ja oppinut hallitsemaan stressiä, osaa väitellä ja osaa puolustautua oletettavasti, joten tuon haastateltavan kaverin kommentti "huonosta päivästä" ei kyllä mene läpi.
Se on loukkaavaa tutkijan älyä kohtaan ja edelleenkin katoaminen on harvinainen tapa itsemurhan yhteydessä, joten kyllähän tämä joka tapauksessa haiskahtaa.
05.06.2026 12:48
Löytyi alueelta joka oli jo tutkittu. Lähti viimeisten sanojensa mukaan toiselle tutkimuslabralle töihin. Ei lähtenyt kuitenkaan vapaaehtoisesti koska jätti kamansa kotiin?
Jäännösten luota löytyi käsiase. Luonnollisen selityksen ystävät ovat ehdottaneet että eläin kuten kojootti olisi kuljettanut aseen ruumiin luokse ja joku kysyikin jo että oliko se se sama kojootti joka tyhjensi Melissan puhelimen?
Läheiset eivät usko itsemurhaan, mutta on sitäkin tukevia asioita kuten että hänestä on turvakamerakuvaa kävelemässä kevyessä varustuksessa ja löytyi lopulta 10km päästä kotoa, oli erittäin stressaantunut jostakin työstä joka piti saada valmiiksi.
Itsemurhaan olisi voinut johtaa painostus ja uhkailu työn puolesta jos häntä oli kielletty kertomasta kellekään kansalliseen turvallisuuteen liittyvästä työstään.
Nämä tahot kun uhkailee myös perhettä ja kaikkia tuttavia, jos vuoto tapahtuu, niin ehkäpä Melissa siksi päätyi epätoivoiseen tekoon ja puhelimen tyhjennykseen suojellakseen perhettään, ettei ainakaan heille tapahtuisi mitään.
05.06.2026 12:41
Pidän tuota mahdollisena mutta epätodennäköisenä, sillä olisin kyllä muistanut mitä olen lukenut ja tarkistelin tuota mahdollisuutta, mutta en löytänyt siihen viitteitä. Toinen tapaus oli yhtä harmiton, hyödytön ja arkinen, mutta kuva oli unessa kirkas.
Isäni oli varsin rehellinen perusjätkä, jolla ei ollut taipumusta satuilla, vaan kertoi asiat sellaisena kuin ne tapahtui. Hän ei uskonut kummituksiin eikä Jumaliin, vaan hyvinkin kulki jalat maassa.
Hän kertoi mielenkiintoisen tapauksen nuoruudestaan joka tuo mieleen "Man in black"- tyyppisen miehen. Hänellä oli nuorena aikuisena moottoripyörä, IC tai Jawa. Oli ajelemassa rimpsalta kohti kotia, kun pärrä sammui keskelle korpisuoraa yhtäkkiä.
Iltahämärä oli ja matkaa kotiin vielä kymmenen kilometriä. Isäukko oli laittanut pyörän jalalle ja alkoi tutkia ja huomasi pian että kyseessä on sähkövika, kun bensansaannin kanssa ei ollut ongelmaa mutta tulppa ei lyönyt kipinää.
Huomasi että tyristori tai puola (en muista tarkkaan) oli kärähtänyt ja meinasi että nyt meni työntöhommiksi. Yhtäkkiä paikalle tuli jostakin tummiin pukeutunut mies joka kysyi mikä ongelma?
Isäukko oli sanonut että tämä osa on kärähtänyt. Mies laittoi käden taskuunsa ja ojensi uuden vastaavan osan ja sanoi "kokeile tuota". Isäukko oli hämillään ja alkoi sovittaa osaa paikalleen ja kun hän nosti katseensa, oli mies kadonnut.
En tietenkään voi tietää oliko tarina täysin totta mutta isäni tuntien se oli ainakin pääpiirteittäin. Olisiko käynyt niin että UFOn sähköpulssi tuhosi moton sähköt ja he kävivät jeesimässä?
Ei voi tietää. Sen tiedän että tarinalla on tosipohja, juurikin koska isälläni ei ollut taipumusta satuilla.
04.06.2026 21:42
Olen luvannut kirjoittaa vain kirjautuneena, mutta jostakin syystä vaatii tuplakirjautumista että kirjautuminen onnistuu. Tuon siis kirjoitin minä.
03.06.2026 20:26
Tiedän että käsityksemme ajasta ei ole täydellinen. Siitä on tieteellistä todistetta. Tuoreimpia tieteellisiä todisteita on se että tulevaisuus "vuotaa" nykyisyyteen kvanttitasolla informaatiota.
Tämä ajan vääristymä selittäisi esim etiäiset ja toteutuneet ennustukset. Syvällisesti asioita ymmärtävä älykkö kykenee historian pohjalta myös päättelemään asioiden kulun hyvällä tarkkuudella, mutta vain tiettyyn rajaan saakka.
Eräs teoria on että menneisyys ja nykyisyys ovat sama asia ja sillekin on perusteita.
Olettekos koskaan ajatelleet että asiat menee vaan omalla painollaan ja niihin on vaikeaa vaikuttaa edes oman elämän osalta? Itse olen usein tuntenut niin ja kokenut voimattomuuden tunnetta sen voiman edessä.
Se on ikävä ajatus että kaikki olisi määrätty ja ennalta sovittu ja siihen en usko. Sattumilla ja epärationaalisilla valinnoilla on valtava vaikutus tulevaan, kun sääntöön tulee poikkeus.
Radikaali epärationaalinen teko voisi muuttaa kaavaa. Ihminen joka palaa loppuun oravanpyörässä, saattaa repeytyä irti totutusta kaavasta taikka jossakin muussa ääritilanteessa. Vaikkapa läheinen yhtäkkiä kuolee tai sairastuu vakavasti.
Kaikki voi mennä hetkessä uusiksi ja silloin voi valoisana puolena nähdä sen että silloin sinä olet elossa. Sinä elät, tunnet ja koet voimakkaita tunteita ja asiat on sillä hetkellä sinun käsissäsi, eikä siinä arjessa jota pyörittää joku muu.
Olen luotettavista lähteistä lukenut todisteita erittäin onnistuneista etänäkemisistä.
Sellaiseksi luen senkin esimerkkinä että ihminen vaistoaa jonkun läheisen tilanteen jos tämä on hädässä tms.
Itselläni on ehkä noin kolme sellaista etänäkemistä tapahtunut, joita on vaikeaa selittää.
Yksi oli kun näin unta eräästä kolmannen luokan luokkakaverista, jonka nimeä en edes muistanut. Muistin vain sen että varsin älykäs ja ikäistään paljon fiksumpi, akateemisesta perheestä.
En ollut koskaan nähnyt hänestä aiemmin unta eikä hänellä koskaan ollut mitään vaikutusta omaan elämääni.
Seuraavana päivänä loppupäivästä oli uunituore uutinen, jossa tämä koulukaveri nimettiin korkeaan virkaan YK:ssa. En ollut todellakaan kuullut hänestä mitään. Kun näin nimen ja kuvan tunnistin hänet heti samaksi henkilöksi.
Oliko minulle mitään hyötyä tuosta unesta? Ei todellakaan ollut mutta se toimi yhtenä todisteena siitä että emme ymmärrä ajankulua sellaisena kuin se todellisuudessa on.
Aikamatkailu on erittäin kiehtova aihe. Itse olen aika pitkälti taipuvainen uskomaan lukemattomiin multiversumeihin.
03.06.2026 20:23
Termi "ufomies" on äärimmäisen hauska ja historiallinen, ja se on synonyymi myös miespuoliselle henkilölle joka käyttäytyy kummallisesti ja epärationaalisesti. Se on etäistä sukua nimikkeelle "Leija".
Lapsena kun juteltiin pikkupoikien kesken, niin ei muistettu / tiedetty miksi kutsutaan sitä henkilöä joka lentää lentokoneella. Niinpä lentäjä sai nimen "lentokonemies".
Sitä sitten mietittiin että millaiset vessat on lentokoneissa, kun lentokonemies menee paskalle. Tuleeko pökylä tonttiin ja onko osuessaan vaarallinen?
David Bowien laulussa "Starman" on sanoma:
"Taivaalla odottaa tähtimies
Hän haluaisi tulla tapaamaan meitä
Mutta hän pelkää että se on liikaa järjellemme
Hän on käskenyt meitä olemaan pilaamatta sitä (Maapalloa)
Koska hän tietää, että kaikki on sen arvoista.
Laita televisio päälle, saatamme nähdä hänet kanavalla kaksi
Katso ikkunastasi, näen hänen valonsa
Jos olemme valmiita, hän saattaa laskeutua tänä iltana
Älä kerro isällesi tai hän lukitsee meidät pelkoomme"
03.06.2026 10:24
Kuulostaa hurjalta todellakin, koska ihmiskunnasta yli puolet on liian tyhmiä äänestääkseen vaaleissa oman etunsa mukaan. Siksi demokratia ei voi toimia suuressa mittakaavassa.
Voisiko joku asiantuntija kertoa mitkä ovat kanavoitsijoiden suurimmat saavutukset tähän mennessä? Koska en muista sellaisista koskaan lukeneeni. Tarkoitan siis että ovatko he saaneet jotakin aikaan muuta kuin puhetta?
02.06.2026 15:22
Muistan joskus hieman tutkineeni Mark McCandlishin tapausta ja hyvin yksityiskohtaisesti on tarinassa pysytellyt loppuunsa saakka.
Ulosantinsa ja habitus on hyvinkin samankaltainen kuin ensimmäisellä miehellä Kuussa, Neil Armstrongilla. Puhetapa ja elekieli on sellainen että pelkää sanoa sanottavansa, koska on joutunut uhkailun kohteeksi.
Neil Armstrog, yksi maailman rohkeimmista miehistä oli äärimmäisen epävarma ja arka puhuja, jolla oli selkeästi jokin salaisuus, jota ei saanut möläyttää. Hän piti sen loppuun saakka.
Hyvin vakuuttava tarina todisteineen ääninauhoineen kertoo siitä että he kohtasivat ufoaluksen, joka laskeutui jonkin matkan päähän heistä. Toinen vaihtoehto käytöksille oli se etteivät he käyneet Kuussa laisinkaan.
02.06.2026 15:19
Suomalaisessa viihteessä on taitureita jotka osaavat antaa useita merkityksiä sanoituksilleen ja runoilleen. Näin se on aina ollut muuallakin.
On ollut lukemattomia aikakausia ihan nykyäänkin ja lähihistoriassa jolloin diktaattorit ja kuninkaat / muu "virallisen kanavan" ohjaama yleisesti vallitseva mielipide kelpaa kansalle (vaikka väkisin) joka on uppoutunut rutiineihin eli lisäämään johtajiensa vaurautta.
Näitä kaksoismerkityksiä ei kaikki tunnista. Tässä biisissä ei naureskella "ufouskovaisille", vaan niille joiden ymmärrys ei riitä tämän näkyvän ja havaitun virallisen version käsityksen ulkopuolelle.
On myös vapaus ymmärtää toisin. Se etu kaksoismerkityksissä on. Tulee vaan enemmän klikkauksia.
Nämä disclosuret, aarot, aatipit, kongressin kuulemiset, Nasan "tutkimukset", droneaallot, Trumpin lupaukset, pressojen puheet, Trumpin valheet, oudot selityksen ja muut on kuitenkin edenneet lineaarisesti kiihtyvään tahtiin.
Ei tarvitse olle Einstein että voi päätellä jotakin olevan tapahtumassa ufoasian suhteen.
Asioilla on tapana ratketa. Ne ratkeaa joko hyvällä tavalla tai huonolla tavalla, riippuen itse tapahtumasta, uutisen lukijasta ja- tai eri tahojen edustajista / kannattajista.
Esimerkkinä hypoteesi siitä että onko hyvä asia että saisimme puhdasta energiaa? -On planeetan ja ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta, mutta onko se hyvä asia öljyntuottajien kannalta ja niiden, jotka siitä elävät?
26.05.2026 18:23
Heittäisin karkean arvion että jos uutta vahvistettua materiaalia tulee julkisuuteen siten kuten lupailtu, niin se kiinnostanee arviolta minun lisäkseni vähintään noin viittä miljardia ihmistä tällä planeetalla.
Vettä myllyyn saisi silloin jokainen jota maailman ja Universumin asiat kiinnostelee.
Jos ei kiinnosta, niin olen sellaisen ihmisen mielenterveydestä hieman huolissaan.
25.05.2026 21:30
Tunnettu tapaus ja löytyy virallisista kirjoista ja kansista. Tyypillinen poltergeist- ilmiö.
Tein aikoinaan jo ennen sukututkimusohjelmia sukututkimusta kirkkojen ja muiden lähteiden, kuten esim. Ellis Islandin kautta Jenkkilään matkustaneita koskevista asiakirjoista.
USA:n mormoneilla on valtava tietokanta kaikkialta maailmasta ja sieltä myös löytyi infoa. Nykyäänhän sukututkimus on naurettavan helppoa, kun annat DNA:si ja muutaman satasen rahaa MyHeritagelle tai vastaavalle taholle.
Suomalaiset kirkonkirjat ulottuu ainakin 1400- luvun lopulle ja sieltä löytyi sukulaisten tiedot esim viinanpoltosta ja muista tuomioista. Löytyi myös tuntomerkkejä ja erilaisia luonnehdintoja syytetyistä.
En tiedä paljonko näitä kirkonkirjoja on tuhoutunut esim suurpaloissa, mutta nykyisin ne on jättimäisillä projekteilla siirretty digitaaliseen muotoon jokaiselle tutkittavaksi. En tiedä ottaako kirkko tiedoista rahaa, vai onko rahoitettu verotuloilla.
Ellis Islandilla oli tiedot kauttamatkustajien ulkonäöstä, pituus, paino, hiusten- ja silmien väri, terveydentila ja rahatilanne. Ukkini broidilla oli viisi dollaria rahaa kyseisellä saarella Titanicin onnettomuuden aikoihin mentyään toisella laivalla etsimään onneaan.
Niin tuon poltergeistin on havaittu liittyvän johonkuhun asukkaaseen ja hänen riivaajaansa, joten poismuuttaminen talosta ei auta, sillä henki kulkee ihmisen mukana eikä siinä talossa.
Varsinaiset "kummitustalot" sitten taas sen sijaan liittyy paikan tapahtumiin ja edesmenneisiin asukkaisiin.
19.05.2026 18:11
Sähläsin näppiksen kanssa niin karkasi ennenaikojaan.
Kun ollut juttuja vanhoista tapauksista, niin tämä "suht tuore" on jäänyt vähälle huomiolle.
"Auroran ufotapauksen kerrotaan tapahtuneen 17. huhtikuuta 1897, kun paikallisten asukkaiden mukaan ufo syöksyi maatilalle lähellä Texasin osavaltiossa sijaitsevaa Auroran kaupunkia.
Tapauksen väitetään johtaneen lentäjän kuolemaan. Ohjaaja oli "ei tästä maailmasta" ja hänen sanottiin olevan avaruusolento. Lentäjä haudattiin Auroran hautausmaalle[3] ja haudalle asetettiin muistomerkiksi kivi, mutta se on sittemmin poistettu.
19. huhtikuuta 1897 Dallas Morning News -lehdessä julkaistussa S. E. Haydonin kirjoittamassa artikkelissa kuvattiin ufon putoaminen. Ufon kerrotaan törmänneen tuulimyllyyn tuomari J.S. Proctorin kiinteistöllä kaksi päivää aikaisemmin noin klo 6 aamulla paikallista aikaa.
Tiettävästi aluksen osia heitettiin läheiseen kaivoon, joka sijaitsi vaurioituneen tuulimyllyn alla, kun taas osa päätyi lentäjän hautaan. Mysteeriä lisäsi tarina herra Brawley Oatesista, joka osti tuomari Proctorin kiinteistön noin vuonna 1935.
Oates siivosi kaivon romuista käyttääkseen sitä vesilähteenä, mutta sai myöhemmin erittäin vakavan niveltulehduksen, jonka hän väitti johtuvan kaivoon heitetyistä romuista peräisin olevasta saastuneesta vedestä. Tämän seurauksena Oates sulki kaivon betonilaatalla ja rakensi sen päälle ulkorakennuksen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Auroran_ufotapaus
17.05.2026 21:29
Kykene tieteellisesti todistamaan siis.
16.05.2026 19:23
"Ei ole meidän nykykäsityksen mukaan olemassa laitetta jolla valovuosien takaa olisi mahdollista varmuudella havaita että "Hei tuollapas on hauskan näköistä porukkaa, mennäänpäs sinne tutkimaan heidän touhujaan"
"On olemassa. Muun muassa kaukokatselu - Controlled Remote Viewing"
On olemassa teorioita, lukuisiakin, mutta ne kaikki ovat vain teorioita juuri siksi että emme kykene niiden olevan toimivia, joten on edelleen todettava että emme nykykäsityksen mukaan tiedä millä he liikkuu.
Oma veikkaukseni tiedeuutisiin pohjautuen on jonkinlainen kvanttiloikka, lomittautuminen reaaliajassa. Saattaa olla niin että se alkuperäinen "loikkari" jää sinne kotiplaneetalleen ja lähettää identtisen klooninsa tänne.
Siksi he eivät kenties ole murheissaan ufocrasheistä, koska originelli matkaanlähtijä on edelleen elossa ja vain duplicate menehtyi.
16.05.2026 19:23
Uskon että Vatikaanissa on vastauksia moniin kysymyksiin salaisissa kirjoissa, asiakirjoissa ja pergamenteissa. Vain aniharvat on päässeet niitä tutkimaan.
Se miksi niitä salaillaan on aika helppoa päätellä: - Se informaatio jota siellä on, ei miellytä kristinuskoista suurta kansaa eikä palvele nykykäsitystä eikä Raamattua. Miltä osin? -Ei voi tietää.
On mahdollista että siellä on jopa järkyttävää tai mullistavaa tietoa, joka muuttaisi kaiken.
Sitä voi jokainen mielessään miettiä, olisiko sellaista tietoa ylipäätään hyvä koskaan julkaista, joka laittaa kaiken mullin mallin.
Ufot ovat nimenomaan vain yksi asia kokonaisuudesta ja he liittyvät selvästi meihin, mutta tuntemattomalla tavalla. Meidän tieteellisen käsityksen mukaan kun tällaista pientä planeettaa ei voi löytää vaikka he olisivat kotigalaksistamme Linnunradasta.
Ei ole meidän nykykäsityksen mukaan olemassa laitetta jolla valovuosien takaa olisi mahdollista varmuudella havaita että "Hei tuollapas on hauskan näköistä porukkaa, mennäänpäs sinne tutkimaan heidän touhujaan"
On mahdollista arvioida planeetan koko ja koostumus sen kulkiessa tähtensä edestä. On mahdollista tutkia Maata isompien planeettojen spektrejä ja tehdä siitä joitakin päätelmiä. Maa on liian pieni siihen hommaan.
Seuraava ongelma on etäisyys. Jos Universumi ja avaruus on sellainen kuin me tavalliset se mielletään, niin matka on liian pitkä ja mikään energia tai tekniikka ei riitä tähtienväliseen matkailuun.
Mutta koska "he" ovat täällä, on käsityksemme Universumista, avaruudesta, olemassaolosta ja etäisyyksistä pielessä, koska vierailut on mahdollisia ja todistettuja.
Maailma on maailmansodan partaalla tai ehkä jo siinä. Sodat on aina lisänneet ufoilmiötä rajusti. Koska "he" voivat reagoida muutoksiin maapallolla niin nopeasti, se todistaa sen saman että käsityksemme Universumista, avaruudesta, olemassaolosta ja etäisyyksistä on pielessä.
Elizondo sanoo tietävänsä jonkin niin ikävän tai synkän seikan näistä asioista ja tapahtumista, ettei halua kertoa sitä ihmiskunnalle. Täytyy toivoa ettei se ole totta, sillä usko tulevaisuuteen on elintärkeää sille että maailma pyörii.
16.05.2026 10:32
Lääkehuuruisia purkauksia vaihteeksi runsaasti, mutta on täällä järjenkin ääntä joukossa kuten tässä:
"Ihminen ei ole universumin ja ”jumalan” keskipiste. Taitaa pelottaa jos elämä onkin luonnollinen vakio universumissa, myös älyllinen? Niinpä, ei taida sopia kristinuskoon"
Koen itse olevani keskiverto ev lut kristitty ja olen saanut siitä paljon hyvää elämääni ja jopa hakenut turvaa Jeesuksesta.
Lasten kastajaiset, kaikki kirkolliset häät ja hautajaiset ovat olleet kauniita, perhepappimme on huipputyyppi jne tykkään rauhoittua ja herkistyä kirkossa. Siitä saanut perustaa elämään.
Mutta en ymmärrä näitä tulkintoja joissa höpötellään demoneista ja epäjumalista koskien ufoilmiötä, sillä päivänselvästi kyse ei ole demoneista eikä epäjumalista, vaan toisenlaisesta elämästä kuin tuntemamme.
Toki jos paljastuisivat vihollisiksi ja- tai sielunvihollisiksi, alkaisin taistella heitä vastaan, mutta toistaiseksi en näe mitään järjellistä syytä siihen tai ufotutkimuksen lopettamiseen.
Ymmärrän myös salailun tarkoituksen ja merkityksen, sekä sen että eivät halua päsmäröidä täällä ylivertaisina ja pitää valtaa.
Ihmiset sen päsmäröinnin hoitaa ja näin tulee huolehdittua, että asiat menee päin vittua.
Jos jokin taho voi viedä meitä eteenpäin henkisessä kehityksessä, niin sellainen olisi erittäin tervetullutta, kuten myös teknologia joka auttaisi pitämään planeetastamme huolta.
Edes Vatikaani ei taistele ufoja vastaan ja Raamatun mukaan Jeesus kertoo että me emme ole ainoita paimennettavia me ihmiset, vaan Jumalalla on monia muitakin.
Itse koen tuon symboliikkana, kuten myös suurimman osan Raamatusta, mutta hyväksyn sen kirjoitetun hyvässä tarkoituksessa tarkkaan asioita miettineiden toimesta, mutta kieltämättä se on vanhoollinen ja lapsekas, nykyajassa arvioituna.
Se ei poista itse sanomaa, mutta kirjan perusteella on täysin älyvapaata lähteä tekemään ikiomia tulkintoja jotka palvelee omia uniikkeja näkemyksiä. Samaten Koraanista on tehty oman edun mukaisia tulkintoja, jotka palvelee eritoten muslimimiesten perversioita ja omistuksenhalua, sekä väkivallan oikeuttamista.
Vaan mitenpä kristitty voi tuomita Islamin, kun muistamme ristiretket ja sen kuinka ne edelleen vaikuttavat maailmanmenoon ja ovat muokanneet sitä.
Itse olen aina ihaillut Pohjois-Amerikan alkuperäisasukkaiden elämäntyyliä, ja vihannut sitä kuinka eurooppalaiset kristityt valloittajat sen kulttuurin tuhosi ja maan otti itselleen tuhoten kaiken.
Joiltakin osin Raamattu on historiankirja, mutta inhimillisistä syistä varsin löyhä sellainen. Historian tunteminen on jokaiselle äärimmäisen tärkeää tietää mistä me ollaan tultu ja mistä meidät on tehty.
"Aquel que no conoce su historia está condenado a repetirla."
-George Santayana-
15.05.2026 19:59
Lisättävä on että on tunnettu tosiasia Rowellista lähtien että ihmisiä uhkaillaan niin rankasti, että aina on sekin mahdollisuus että omaisten on viisaampaa tyytyä annettuun selitykseen.
En tietenkään väitä että esim juuri tässä tapauksessa on käynyt niin, mutta sellaista on tapahtunut historiassa ja tapahtuu edelleen. Man in blackit on olemassa, siitä ei ole epäilystäkään.
14.05.2026 19:00
2 / 118