Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
HeIIäkoukku
HeIIäkoukku
HeIIäkoukku
Vapaa kuvaus
Aloituksia
139
Kommenttia
2364
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kykene tieteellisesti todistamaan siis.
16.05.2026 19:23
"Ei ole meidän nykykäsityksen mukaan olemassa laitetta jolla valovuosien takaa olisi mahdollista varmuudella havaita että "Hei tuollapas on hauskan näköistä porukkaa, mennäänpäs sinne tutkimaan heidän touhujaan"
"On olemassa. Muun muassa kaukokatselu - Controlled Remote Viewing"
On olemassa teorioita, lukuisiakin, mutta ne kaikki ovat vain teorioita juuri siksi että emme kykene niiden olevan toimivia, joten on edelleen todettava että emme nykykäsityksen mukaan tiedä millä he liikkuu.
Oma veikkaukseni tiedeuutisiin pohjautuen on jonkinlainen kvanttiloikka, lomittautuminen reaaliajassa. Saattaa olla niin että se alkuperäinen "loikkari" jää sinne kotiplaneetalleen ja lähettää identtisen klooninsa tänne.
Siksi he eivät kenties ole murheissaan ufocrasheistä, koska originelli matkaanlähtijä on edelleen elossa ja vain duplicate menehtyi.
16.05.2026 19:23
Uskon että Vatikaanissa on vastauksia moniin kysymyksiin salaisissa kirjoissa, asiakirjoissa ja pergamenteissa. Vain aniharvat on päässeet niitä tutkimaan.
Se miksi niitä salaillaan on aika helppoa päätellä: - Se informaatio jota siellä on, ei miellytä kristinuskoista suurta kansaa eikä palvele nykykäsitystä eikä Raamattua. Miltä osin? -Ei voi tietää.
On mahdollista että siellä on jopa järkyttävää tai mullistavaa tietoa, joka muuttaisi kaiken.
Sitä voi jokainen mielessään miettiä, olisiko sellaista tietoa ylipäätään hyvä koskaan julkaista, joka laittaa kaiken mullin mallin.
Ufot ovat nimenomaan vain yksi asia kokonaisuudesta ja he liittyvät selvästi meihin, mutta tuntemattomalla tavalla. Meidän tieteellisen käsityksen mukaan kun tällaista pientä planeettaa ei voi löytää vaikka he olisivat kotigalaksistamme Linnunradasta.
Ei ole meidän nykykäsityksen mukaan olemassa laitetta jolla valovuosien takaa olisi mahdollista varmuudella havaita että "Hei tuollapas on hauskan näköistä porukkaa, mennäänpäs sinne tutkimaan heidän touhujaan"
On mahdollista arvioida planeetan koko ja koostumus sen kulkiessa tähtensä edestä. On mahdollista tutkia Maata isompien planeettojen spektrejä ja tehdä siitä joitakin päätelmiä. Maa on liian pieni siihen hommaan.
Seuraava ongelma on etäisyys. Jos Universumi ja avaruus on sellainen kuin me tavalliset se mielletään, niin matka on liian pitkä ja mikään energia tai tekniikka ei riitä tähtienväliseen matkailuun.
Mutta koska "he" ovat täällä, on käsityksemme Universumista, avaruudesta, olemassaolosta ja etäisyyksistä pielessä, koska vierailut on mahdollisia ja todistettuja.
Maailma on maailmansodan partaalla tai ehkä jo siinä. Sodat on aina lisänneet ufoilmiötä rajusti. Koska "he" voivat reagoida muutoksiin maapallolla niin nopeasti, se todistaa sen saman että käsityksemme Universumista, avaruudesta, olemassaolosta ja etäisyyksistä on pielessä.
Elizondo sanoo tietävänsä jonkin niin ikävän tai synkän seikan näistä asioista ja tapahtumista, ettei halua kertoa sitä ihmiskunnalle. Täytyy toivoa ettei se ole totta, sillä usko tulevaisuuteen on elintärkeää sille että maailma pyörii.
16.05.2026 10:32
Lääkehuuruisia purkauksia vaihteeksi runsaasti, mutta on täällä järjenkin ääntä joukossa kuten tässä:
"Ihminen ei ole universumin ja ”jumalan” keskipiste. Taitaa pelottaa jos elämä onkin luonnollinen vakio universumissa, myös älyllinen? Niinpä, ei taida sopia kristinuskoon"
Koen itse olevani keskiverto ev lut kristitty ja olen saanut siitä paljon hyvää elämääni ja jopa hakenut turvaa Jeesuksesta.
Lasten kastajaiset, kaikki kirkolliset häät ja hautajaiset ovat olleet kauniita, perhepappimme on huipputyyppi jne tykkään rauhoittua ja herkistyä kirkossa. Siitä saanut perustaa elämään.
Mutta en ymmärrä näitä tulkintoja joissa höpötellään demoneista ja epäjumalista koskien ufoilmiötä, sillä päivänselvästi kyse ei ole demoneista eikä epäjumalista, vaan toisenlaisesta elämästä kuin tuntemamme.
Toki jos paljastuisivat vihollisiksi ja- tai sielunvihollisiksi, alkaisin taistella heitä vastaan, mutta toistaiseksi en näe mitään järjellistä syytä siihen tai ufotutkimuksen lopettamiseen.
Ymmärrän myös salailun tarkoituksen ja merkityksen, sekä sen että eivät halua päsmäröidä täällä ylivertaisina ja pitää valtaa.
Ihmiset sen päsmäröinnin hoitaa ja näin tulee huolehdittua, että asiat menee päin vittua.
Jos jokin taho voi viedä meitä eteenpäin henkisessä kehityksessä, niin sellainen olisi erittäin tervetullutta, kuten myös teknologia joka auttaisi pitämään planeetastamme huolta.
Edes Vatikaani ei taistele ufoja vastaan ja Raamatun mukaan Jeesus kertoo että me emme ole ainoita paimennettavia me ihmiset, vaan Jumalalla on monia muitakin.
Itse koen tuon symboliikkana, kuten myös suurimman osan Raamatusta, mutta hyväksyn sen kirjoitetun hyvässä tarkoituksessa tarkkaan asioita miettineiden toimesta, mutta kieltämättä se on vanhoollinen ja lapsekas, nykyajassa arvioituna.
Se ei poista itse sanomaa, mutta kirjan perusteella on täysin älyvapaata lähteä tekemään ikiomia tulkintoja jotka palvelee omia uniikkeja näkemyksiä. Samaten Koraanista on tehty oman edun mukaisia tulkintoja, jotka palvelee eritoten muslimimiesten perversioita ja omistuksenhalua, sekä väkivallan oikeuttamista.
Vaan mitenpä kristitty voi tuomita Islamin, kun muistamme ristiretket ja sen kuinka ne edelleen vaikuttavat maailmanmenoon ja ovat muokanneet sitä.
Itse olen aina ihaillut Pohjois-Amerikan alkuperäisasukkaiden elämäntyyliä, ja vihannut sitä kuinka eurooppalaiset kristityt valloittajat sen kulttuurin tuhosi ja maan otti itselleen tuhoten kaiken.
Joiltakin osin Raamattu on historiankirja, mutta inhimillisistä syistä varsin löyhä sellainen. Historian tunteminen on jokaiselle äärimmäisen tärkeää tietää mistä me ollaan tultu ja mistä meidät on tehty.
"Aquel que no conoce su historia está condenado a repetirla."
-George Santayana-
15.05.2026 19:59
Lisättävä on että on tunnettu tosiasia Rowellista lähtien että ihmisiä uhkaillaan niin rankasti, että aina on sekin mahdollisuus että omaisten on viisaampaa tyytyä annettuun selitykseen.
En tietenkään väitä että esim juuri tässä tapauksessa on käynyt niin, mutta sellaista on tapahtunut historiassa ja tapahtuu edelleen. Man in blackit on olemassa, siitä ei ole epäilystäkään.
14.05.2026 19:00
Tarkoitin sen kehon / maljan ja sen eletyn elämän maallisen vaelluksen päättymistä.
En tarkoittanut etteikö voisi olla jälleensyntymistä, sielunvaellusta tai toiseen olomuotoon siirtymistä, vaan sitä että se sama henkilö ja keho eivät nouse kuolleista ja jatka samanlaisena matkaa.
Ihminenhän on tieteellisestikin määriteltynä energiaa, energian olomuoto ja meillä on valokeho jonka jotkut näkee aurana paljain silmin ja joka on laitteillakin havaittavissa.
13.05.2026 22:39
Noin juuri menee logiikka. Stressaantuminen on sinänsä selvää jos joutuu kantamaan suuria salaisuuksia ja vieläpä uhkaavassa ilmapiirissä jossa sinun siviilielämääkin tarkkaillaan.
Nämä salaisuudet joita mahdollisesti ovat kantaneet, saattaa olla täysin eri levelillä kuin mitä kukaan ulkopuolinen voi edes arvata. Voin kuvitella sen paineen.
Tuon tason henkilöitä seurataan jatkuvasti ja heidän mielentilaansa, pankkitilejä, viestejä ja kaikkia peläten loikkaamista tai tietovuotoa väärille tahoille.
Kyse kun todellakin saattaa olla asioista, joiden avulla maapalloa hallitaan sekä taloudellisesti että sotilaallisesti. Triljoonat on pelissä jos kyseessä on ylivertaisen tekniikan tutkiminen ja kehittäminen.
Sen vuoksi ja eteen hallinnot ja varjohallinnot tekee ihan mitä vaan pitääkseen kaiken itsellään.
12.05.2026 21:49
Minä ymmärsin kyllä ensilukemalla jo mitä siinä lukee ja niin varmaan tuo vastannutkin.
Siinä annetaan vastoin uutista yleistäen ymmärtää ettei mitään yhteyksiä tapauksissa ole ja että kuoleminen on normaalia. Se on aivan totta että kuoleminen on normaalia ja siihen päättyy maallinen vaellus.
Mutta tässä ei ole kyse normaaleista eikä epänormaaleista kuolemista, joita olisi koottu pitkin maailmaa satunnaisotoksella sieltä täältä ihmeteltäväksi, jotka tilastollisesti osuisi normaalin piikkiin, kuten vitsiniekka ehdottaa.
Tässä on kyse hyvin spesifillä tavalla toisiinsa liittyvistä henkilöistä ja heidän kuolemista, murhista ja katoamisista.
(Spesifi (tai spesifinen) tarkoittaa tarkkaa, erityistä, määrättyä tai ominaislaatuista. Se viittaa johonkin tiettyyn asiaan, tapaukseen tai ominaisuuteen, ja sanaa käytetään usein teknisessä, tieteellisessä tai lääketieteellisessä kontekstissa erottamaan asia yleisestä)
Puhutaan spesifin tekniikan ja propulsion parissa työskennelleistä henkilöistä, joita oli yhteensä 14 tässä kontekstissa. Kiinassa on tapahtunut samaa.
Sattuman mahdollisuutta ei toki voida sulkea pois, mutta näiden ihmisten korkea koulutus, asema ja ura ei anna viitteitä itsemurhiin, päihteisiin, epäonnistuneisiin huumekauppoihin, intohimorikoksiin, hörhöilyyn eikä mihinkään sellaiseen.
He eivät olleet sellaisia jotka tyypillisesti joutuisivat tämänkaltaisiin tilanteisiin. Ne on ihan eri porukkaa ne. Kun sitten heitä on tämä mainitut 14 henkilöä, luonnollisuuden mahdollisuus on varsin pieni.
Mikäli tässä on jotakin takana tuntien tämän meidänkin isoveljen USA:n, niin kyseessä on jonkin tiedon leviämisen salaaminen ja pitäminen itsellään.
Siellä kun käsky käy niin siihen loppuu vapaudet, ihmisoikeudet ja demokratia, aivan kuten muissakin roskamaissa joita tällä pallolla riittää. On mahdollisuus myös että Kiina tai Venäjä ovat vieneet teollisuusvakoilun äärimmilleen.
12.05.2026 17:29
Loogiseen päättelyyn perustuva arvioni on että ajankohtaan, viime vuosien tapahtumiin kuten sotiin "drooneihin" ja paljastuksiin, lupauksiin paljastuksista ja uusiin paljastuksiin, niin nämä eivät ole sattumaa.
Kaikki kuuluu samaan aihepiiriin ja samojen tahojen intresseihin.
10.05.2026 17:33
Tämä erittäin hyvin asioihin perehtyvä ja asiassa pysyvä tubettaja / tutkiva journalisti Pinja-Mari käy 53 minuutissa läpi kaiken näihin kuolemiin ja katoamisiin liittyvän aineiston ja spekulaatiot.
https://www.youtube.com/watch?v=w4mvse3NRaA
10.05.2026 13:59
"Kuten joku todisti" 8)
Olet täysin seinähullu lahkolainen ja aivan paniikissa! Varo ettet mene psykoosiin.
08.05.2026 20:05
Kaikkein surkeinkaan koulupudokas lahkolassen seurakunnasta ei voi kieltää näitä tapahtumia.
08.05.2026 19:46
"Ufolla käsitetään kansankielessä vieraan avaruusolion käyttämää lentävää laitetta eli lentävää lautasta"
-Asiaan perehtymätön voi noin sanoa, mutta UFO on vain tunnistamaton lentävä objekti.
"Sellaisesta ei ole olemassa konkrettisia todisteita yhtä ainuttakaan lukuisista sekopäiden vastaväitteistä huolimatta"
-Kyse ei ole sekopäistä eikä vastaväitteistä, vaan jopa miljoonien ihmisten kokemuksista ja näitä ihmisiä on kaikista eri ihmisryhmistä, ammateista ja koulutustasoista riippumatta.
"Tunnen useita ammattilentäjiä joista yksi on vaimon serkku. Hän on lentänyt Finnairin ja Lufthansan lentokapteenina vuosia. Eräs toinen on lentänyt rahtilentäjänä Afrikan maissa vuosikymmeniä"
-Omiin kokemuksiin ja lähipiirin ufokokemuksien puuttumiseen vetoaminen on varsin naiivia, sillä otos on mitätön ja miksi he sinulle tulisi kertomaan, jos jotakin olisivat nähneet tai ei? Et varmaankaan ole serkkusi luotettu tietopankki?
"Myös merimiehillä luulisi olevan runsaasti ufokokemuksia"
-Ei tarvitse luulla, sillä asia on tiedossa että suurin osa luotettavista havainnoista tehdään laivoilla ja laivastojen toimesta. Laivastoilla on aivan eri luokan resurssit ja intressit tähän kuin rahtilaivoilla. Rahtilaivojen miehistö ei ole taivaan tarkkailutehtävissä.
"Lapsuuden aikainen kaverini seilasi merikapteenina eläkeikäänsä asti ympäri maailmaa"
-Oletat siis että lapsuudenaikainen kaveris ottaa sinuun yhteyttä ja alkaa kertoa sinulle mahdollisista ufokokemuksistaan? Minun lapsuudenaikainen ystäväni on YK:n korkeimmilla jakkaroilla, enkä ole kuullut hänestä mitään 42 vuoteen.
"Työelämässäni lensin matkustajana Suomen ja Etelä Amerikan väliä kymmeniä kertoja"
-Okei ja oletat että sinun olisi pitänyt nähdä lennoilla ufoja jolloin niiden olisi pitänyt olla sinun näkökentässäsi juuri oikeaan aikaan oikealla paikalla kun sinä katselet hyvässä päivänvalossa koneen ikkunasta?
-Minulla on Finskin gold- tason jäsenyys ja olen lentänyt kaukolentoja noin 80 kertaa, jos meno ja paluu lasketaan erikseen. Lisäksi lyhyempiä lentoja jotakin 40. En ole nähnyt yhtään ufoa, mutta hävittäjä lensi kerran todella läheltä, mutta siitä ei kerrottu julkisuuteen.
-Maailmassa reilut 8,5 miljardia ihmistä. Jos oletetaan että ne tuttavasi muodostaa vaikkapa kahdeksan hengen ryhmän, jotka kertoisi sinulle siitä mikäli näkisivät ufon, niin se on yksi kahdeksasta miljardista ihmisestä eli 1 / 8 500 000 000.
-Prosentuaalisesti nämä kahdeksan luotettavaa kaveriasi muodostavat ryhmän siis joka on 0,000000017% maapallon väestöstä. Miksi kuvittelet nämä kaverisi merkitykselliseksi?
-Minulla ei ole kahdeksaa kaveria, jotka tulisi kertomaan minulle ufokokemuksista. On ollut elämäni aikana vain pari. Oma kokemukseni on vuodelta 1977.
-Mutta tämä oma yksittäinen kokemus ja lähipiirin puhumattomuus ufoista ei liity millään tavalla siihen mitä Suomessa ja maailmalla kerrotaan, on nähty, videoitu, kuvattu.
-Saatu armeijoilta tutkaraportteja ja valaehtoisia lausuntoja huipputasolta, kuten Pentagonilta, FBI:ltä, CIA:lta, GEIPANilta, Iso-Britannian, Venäjän, Ranskan, monen Etelä-Amerikan maan ja monen muun virallisista uforeportaaseista.
-Hävittäjälentäjät, astronautit, laivaston sotilaat, poliisit, poliitikot, presidentit ja monet muut ovat nähneet ufoja ja tutkineet niitä.
-USA:ssa oli lehdistökonferenssi jonka järjesti liikennelentäjät. Allekirjoitus tuli 550 lentäjältä jotka olivat kohdanneet ufoja. Vaatimus oli että hallituksen on kerrottava asiasta tietonsa ja antaa ohjeet miten toimia.
-Esimerkiksi Japani ja USA vaatii lentäjiä raportoimaan ufohavainnoista puolustusministeriölle, eivätkä he saa kertoa niistä muualle. Sitä varten on säädetty uusia lakeja aina Toisesta Maailmansodasta lähtien koskien ufoja.
https://vault.fbi.gov/donald-keyhoe/donald-keyhoe-final
Kyse ei siis ole sinusta eikä minusta, eikä meidän kavereista, vaan koko maailmanlaajuisesta asiasta joka on koko ajan enemmän tapetilla.
07.05.2026 19:54
Pentagon veti peruutusvaihteen päälle heti kun Ukrainan sota alkoi. Sitä ennen ehtivät tunnustaa ufoilmiön, raportit ja videot tosiksi ja sallivat esimerkiksi Elizondon ja Fravorin lausunnot.
Nyt on suut taas tukittu.
04.05.2026 20:39
Mielestäni kaikkien aikojen paras ufologi ja sanansaattaja oli Stanton Friedman.
Huippuälykäs, huippukoulutettu astrofyysikko joka osasi pukea kaiken myös ulkopuolisille ymmärrettävään muotoon.
Vakuuttavuus oli sitä luokkaa että kukaan ei pärjännyt hänelle väittelyssä, sillä Stanton veti aina oikeista naruista.
Ennenkaikkea hän oli rohkea ja ahkera, mutta ei mikään turhan kouhottaja eikä intoilija.
Voi kunpa Stanton olisi nähnyt tämän ajan jälkeen 2019, niin hän olisi varmasti osannut niputtaa sen siten, että sitkeinkin skeptikko olisi ollut hiljaa.
Stanton lähti myös varsin nopeasti lyhyen sairauden jälkeen.
04.05.2026 20:35
Oli myös väite että kun yksi marskulkijoista saatiin toimimaan ja liikkeelle, sen kamerat laitettiin päälle ja se lähetti hienoa videota sillä viiveellä kuin mitä se sieltä tulee.
Väitteiden mukaan kuvaruutuun ilmestyi kaksi tavallista miestä. Olivat pukeutuneet "casual"- tyyliin ja juttelivat keskenään. Siis MARSISSA! 8)
Lähetys katkaistiin samantien ja pyydeltiin anteeksi teknistä häiriötä. Se on aika lievä ilmaus tuollaiselle tapahtumalle.
Tuo tietenkin saattaa olla vain tarina, mutta se voi olla tarina myös siitä että NASA on lavastanut jonkin marskulkijan onnistuneen laskeutumaan ehjänä ja ottamaan laadukasta kuvaa Marsista kulkiessaan.
Todistettavasti on tapahtunut planeetan pinnalle murskautuneita luotaimia ja ainakin yhdestä kulkijasta ei koskaan kuultu mitään sen oletetun laskeutumisen jälkeen.
NASA tarvitsee onnistumisia ja saavutuksia, jotta toiminta pysyy uskottavana ja valtion rahoitus säilyy suurena. Musk pääsi NASAn alihankkijaksi juuri siksi, kun kykenee viemään kiertoradalle matskua jopa 90% halvemmalla kuin NASA aiemmin.
03.05.2026 17:30
Iloista huudahdusta "Minä täällä Marsissa", emme todennäköisesti tule elinaikanamme siis kuulemaan. Ainakaan ihmistekniikalla.
Lisään vielä tähän tositarinan tuohon liittyen, jolla on onnellinen loppu. Oltiin poikaporukalla matkailuautolla menossa Ruotsin halki kohti Saksaa.
Pidimme tauon levähdysalueella, joka oli suuren järven yläpuolella korkealla. (Vättern)
Yksi sankareistamme oli ottanut hieman reippaammin urheilujuomaa ja hoippui lepikkoon jyrkkään rinteeseen valtava vilttihattu päässä.
Kohta kuului hirmuinen ryske sieltä rinteestä. Katsottiin toisiamme kauhuissaan että ei helevetti se putos nyt sitten rotkoon ja kuoli. Mentiin katsomaan putoamispaikkaa ja se todellakin oli melkein pystysuora pudotus kohti järveä, ehkä 40 metriä.
Kukaan ei voi selvitä sellaisesta pudotuksesta. Mutta hetken kuluttua alhaalta kuului iloinen lällättävä huuto: "Minä täällä rannalla!"
Oli niin vahva vesakko ja aluskasvillisuus siinä rinteessä että oli saanut siitä jarrutuksen putoamiselle, eikä äijässä ollut kuin muutama naarmu.
Eihän siinä, otettiin pyyhkeet mukaan ja levähdyspaikan sivusta lähti polku alas rannalle, joten käytiin samalla uimassa.
03.05.2026 13:39
Juurikin noin. Olen testannut esittää kysymyksen eri muodoissa jotta saisin vastauksen esittämääni kysymykseen eikä asian vierestä tai jopa ohi.
Vastaukset saattaa vaihdella rajusti vaikka kysymys on miltei sama. Jos ei omaa medialukutaitoa ja ole itsellä valmiiksi kattavaa taustatietoa, niin hätäinen kysymys saattaa johtaa vastaukseen joka ei pidä paikkaansa.
Tuo on mielenkiintoinen kysymys, miten tekoäly suhtautuu salaliittoteorioihin. Teenpä tässä samantien empiirisen tutkimuksen ja kysyn että "Onko enemmän todisteita Lee Harvey Oswaldin syyllisyyden puolesta, kuin syyllisyyttä vastaan koskien JFK:n salamurhaa?"
AI: Yhteenveto:
"Vaikka fyysinen todistusaineisto (ase, sormenjäljet, ballistiikka) sitoo Oswaldin tiukasti murhapaikalle ja suoraan ammuntaan, kongressin tutkimukset (HSCA) ovat myöhemmin viitanneet siihen, että kyseessä saattoi olla salaliitto, eikä Oswald välttämättä toiminut yksin.
Siten syyllisyyden puolesta on enemmän suoraa fyysistä todistusaineistoa, mutta syyllisyyttä vastaan (tai ainakin yksin toimimista vastaan) on merkittäviä circumstantial (asiayhteyteen liittyviä) ja akustisia todisteita, jotka viittaavat laajempaan juoneen. Yleinen mielipide on pitkään epäillyt, että virallinen tarina ei kerro koko totuutta"
Vastaus on häränpaskaa eli bullshittiä. En jaksa alkaa erittelemään miksi.
02.05.2026 16:57
Esimerkkinä vaikkapa se että tekoäly ei suostu ottamaan kantaa rikollisten mamujengien etnisistä taustoista eikä arvioimaan sen merkitystä koska tekoäly ajattelee vasemmistolaisten tavoin sen olevan rasistista.
02.05.2026 09:36
Nopeisiin tietotiivistelmiin oiva säästämään aikaa. Olen esimerkiksi ottanut kuvan mysteeriesineestä tai koneesta ja tekoäly kertoo mikä se on ja antaa sille käyttöohjeet, ohjaa sivustoille.
Tuntee myös esimerkiksi uskonnot varsin hyvin, kuin myös kulttuureille ominaiset piirteet ja vaikkapa sen mitä mieltä ihmiset olivat aikoinaan jostakin presidentistä tai autosta.
Tekoäly siis osaa hakea olemassaolevilta sivuilta hetkessä informaatiota ja muodostaa siitä kokonaisuuden ja yhteenvedon.
Tekoälyn ikävin puoli markkinataloudessa on se että se korvaa kiihtyvällä tahdilla ihmistä. Esimerkiksi Nordea aikoo irtisanoa 1700 henkilöä koska heidät voi korvata tekoälyllä. Intiassa oli yksi ketju joka irtisanoi miljoona ihmistä, tosin joutui pyytämään suurimman osan takaisin.
Tekoly ei toisaalta ole sen kummempi kuin tietosanakirjat, lääkärikirjat ja lakikirjat kirjahyllyssä. Ei tarvi mennä niitä selailemaan enää.
Mutta jos jollakin taholla on intressejä muokata tekoälyn vastauksia subjektiivisiksi, niin silloin se on propagandan lähde tiedon ohella ja se ei ole hyvä asia.
Suomessa on tehty havaintoja että tekoäly on varsin vasemmistolainen, eikä suostu antamaan oikeistolaisia vastauksia. Kuka on tämän takana vai se että Suomessa valtamedia on tutkimuksen mukaan yli 70% vasemmistolainen?
En usko että yksilö paljoa menettää tekoälyn vuoksi muuta kuin työpaikkansa kenties, mutta olen havainnut henk koht että puupäät on alkaneet käyttää tekoälyä päteäkseen ja jos esität kysymyksen tietyssä valossa, niin vastauskin tulee mielistelemään kysyjää, varsinkin jos aate on vasemmistolainen.
02.05.2026 09:33
3 / 119