Vapaa kuvaus

Aloituksia

6

Kommenttia

1720

1. Meillekin+Kuopion+vuosina+-+ja+vuosi+vielä+takaisin+etelään+muutonkin+jälkeen+-+tuli+Mullikka+(Savon+Sanomat),+mutta+ei+sitä+sentään+vessaan+pilkottu.+No,+jos+ois+pilkottu,+niin+varmaan+olisi+rööri+tukkeutunut+ja+sakko+sen+mukainen.Kyllä+eilen+niin+otti+pattiin+tuo+Kuhmon+koronatilanne.+Suretti+etenkin+nuorten++puolesta,+joilta+vietiin+yksi+elämänsä+kohokohta,+ylioppilasjuhlat,+mitä+kevään+peruutuksen++jälkeen+olivat+odottaneet+koko+kesän.+Ja+vain+siksi,+että+joku+pönttöpää+oli+noudattanut+menoviettejään.+On+se+nyt+itse+perhanaa,+että+ihmisiä+ei+voi+käskeä+pysyttelemään+aloillaan,+vaikka+kyseessä+on+toisten+ihmisten+terveys,+jopa+henki.+Myös+asianosaisen+liehujan+itsesuojeluvaisto+käyttäytymisessään+pitää+laittaa+kyseenalaiseksi.+Mutku+perustuslain+mukaan+suomalainen+saa+mennä+ja+tulla+omien+mieltymystensä+mukaan.Toinen+just+nyt+pattiin+ottava+asia+on+Whonkin+mainitsema+luonnonsuojeluasia+-+suo,+jota+ei+mainosteta,+jotta+vältettäisiin+kansainvaelluksetLuontohan+on+nyt+muotijuttu.+Ainakin+joka+toinen+ihminen+julistautuu+tänä+päivänä+luontoihmiseksi+-+mitähän+sekin+tarkoittaa?!+Mutta+joka+paikkaan+ei+ihmisen+pidä+päästä.+Täällä+meidänkin+kylällä+on+järven+rannalla+ruovikko,+joka+keväisin+on+melkoinen+lintuparatiisi.+Kuinka+ollakaan,+ruovikon+keskelle+rakennettiin+(kunnan+toimesta)+pitkokset,+jotta+ihmiset+pääsevät+bongaamaan,+kuvaamaan+ja+kertomaan+muille,+että+kävin+siellä+minäkin.++-+Ilman+pitkospuita+alueelle+ei+pääsisi+ollenkaan.+-++Hemmettiin+koko+bongaus,+hemmettiin+miljoonat+kuvat,+joita+sitten+ylpeinä+esitellään+somessa.+Ei+ihmisen+tarvitse+joka+paikkaan+päästä+sähläämään,+ainakaan+eläinten+asuinalueille.No,+kateuttani+tietysti+puhun.+Minun+olisi+huono+noille+pitkospuille+mennä+paarustamaan.+Huonon+tasapainoni+takia+varmaan+putoaisin+polulta+hetteikköön+heti+alkumetreillä.Taidanpa+tästä+lähteä+veivaamaan+telkkarini+lämmitykseen+ja+sitä+tietä+käyntiin,+että+kohta+näyttäisi+jonkun+uuden+-+harvinaista,+ei+siis+uusinta+-+krimin.+Tai+ehkä+ei+ole+uusi,+vaan+joku+IMDb:stä+kaivettu+vanha+juttu.Rauhaisaa+pyhäiltaa!
  2. Jaa-a,+on+se+"lempi"nimeni+ammu+mennyt+niin+veriin,+että+kun+äsken+yritin+kirjautua,+niin+ei+meinannut+hyväksyä.+Ihmettelin,+että+mikä+hätänä,+onhan+nimmarini+aiemminkin+kelvannut.+No,+ei+ollut+mikään+hätänä+olin+vain+kirjoittanut+ammu+amummun+tilalle🤣Ettäkö+eineitä+olette+syöneet!+Meilläkin+nyt+täällä+mökillä+on+nyt+eineksiä.+Tänään+söimme+Ötkerin+pitsaa+ja+huomenna+äitien++-+ei+minun+-+lihamakaronilootaa.+Siippa+niitä+halusi,+vaikka+olisin+ollut+ihan+valmis+ruoat+laittamaan.+Toisaalt+on+mukava+joskus+päästä+nk.+valmiille.Ötkerit+olivat+mukiinmeneviä+-+isäni+sanoisi,+että+syö+ennen+kuin+selkäänsä+ottaa+-+Omaan+Tonnooni+kyllä+lisäsin+runsaasti+anjovista,+siippa+omaansa+tuunasi+sinihomejuustolla.+Jos+maksista+olisi+meillä+ollut,+niin+takuuvarmasti+siinä+ei+olisi+ollut+rusinoita,+pullassakaan+niitä+ei+minulle+saa+olla,+rusinasoppaakin+syön,+mutta+ilman+rusinoita.Juttelitte+Alinkin+tuotoksista.+Minä+en+aikoihin+ole+käynyt+"keskustelu"ketjullaan+-+Ali+taitaa+olla+aforismin+"kun+itse+kysyy+ja+itse+vastaa,+niin+ei+tule+jälkipuheita"+vannoutunut+kannattaja.+Teidän+innoittamananne+kävin+äsken+lukemassa+joitakin+epistoloitaan,+ihan+randomina+niitä+ketjusta+poimien.+Lähes+kaikissa,+omaa+erinoimaisuuttaan+korostaen+suuresti+halveksuu+kaikkia+muita,+etenkin+meitä+elämäläisiä:+ollaan+tyhmiä,+kaikesta+tietämättömiä,+emmekä+ymmärrä+loistavia+musiikkivalintojaan.+Vähän+väliä+kosaisee+Ceetä+tai+Rapusta,+ja+samalla+hengenvedolla+viskaa+sontaa+meidän+muiden+niskaan,+Aran+niskaan+eniten.+Ei+ole+ukko+enää+tästä+maailmasta,+niin+on+juuttunut+vihaansa+ja+halveksuntaansa.+Ehkäpä+siksi+onkin+hyvä,+että+on+tyytyväinen+edes+itseensä.Tulimme+just+saunasta+ja+nyt+olisi+iltapalan+aika.+Se+on+eilen+illalla+vieraillemme+tekemääni+poropiirakkaa,+jota+jäi+juuri+kahden+syötävä+pala.+Pitänee+nyt+myös+sihauttaa+olut.+Jumalaton+jano+iski+pitsan+(ja+saunan)+jälkeen.+Lisäsin+pitsaan+purkillisen+anjovista,+joka+on+suurta+herkkuani.++Isäni+sanoisi+taas,+että+"etpäs+ole+eilen+juonut,+kun+tänään+janottaa".+Viinipullo+olisi+kyllä+kivampi+avata,+mutta+siippa+haluaa+pitäytyä+kaljassaan.+ja+minusta+on+jumalanviljan+väärinkäyttöä,+jos+viinipullo+avataan+ja+siitä+osa+laiteteen+jääkaappiin+säästiin.+Huomenna+se+ei+ole+enää+sitä,+mitä+se+tänään+on.Mukavia+iltapuhteita+kaikille!
  3. Tänään+olen+ollut+ihan+töötti+jo+aamusta.+Siipan+puhelin+herätti+kahdeksalta!+Tiesimme+po+puhelua+odottaa,+mutta+vasta+myöhemmin.+Lapissa+olevan+pojan+huusholliin+tilattua+pesukoneen+huoltoa+varten+ja+siipan+piti+menemän+paikalle+ovea+aukomaan.+Huoltomies+kuuluu+varmaan+näihin+aikainen-lintu-löytää-madon-tyyppeihin,+ja+otti+siis+förskottia+sovitusta+aikataulusta.+Tietysti+kello+kahdeksan+on+jo+normaalin+ihmisen+työaikaa,+minulle+taas+sikeän+unen+aikaa.+En+viitsinyt+enää+siis+puhelimen+kälinään+herättyäni+jatkaa+koisaamista+vaan+nousin+kahvin+keittoon.+Ja+nyt+on+olo+kuin+kesken+unien+herätetyllä:)Huomasin,+että+yllä+olette+maininneet+minunkin+nuoruuteni+suosikkiohjelman+"Kahdeksan+kärjessä".+Serkkuni+kanssa+sitä+kuunneltiin+korva+radiossa+kiinni.+Muistan,+kuinka+vähän+myöhemmin+kuvoihini+mukaan+tullutta+nykyistä+siippaani+rassasi+"Iltatuulen+viesti".+Minua+ei+niinkään,+vaikka+ei+se+kuitenkaan+lempparini+ollut.+Enempi+tykkäsin+silloisista+kotimaan+pop-tähdistä,+Dannystä,+Johnnystä,+Eerosta,+Jussista+ja+Boys'eistä.+Siipan+mieltymysten+mukana++myös+Beatles+ja+Rollarit+kolahtivat,+edelliset+kovemmin.Tänä+päivänäkin+tykkään+noista+em.+laulajista+ja+bändeistä,+mutta+harvoinpa+niitä+radiossa+kuulee.+Levyjään+meillä+on,+mutta+ei+levysoitinta,+millä+niitä+soittelisi.+Siippa+joskus+uhosi+laittavansa+vinyylisoittimen+kuntoon,+kun+jää+eläkkelle.+On+nyt+eläkkeellä+ollut+kolmisen+vuotta,+mutta+eipä+vain+meillä+vinyylit+vielä+vingu.+No,+jospa+joku+päivä.+Tänään+meinaan+käydä+siskon+luona+päiväkaffeilla.+Hän+sai+eilen+vihdoin+koronatestin+tuloksen,+joka+onneksi+oli+negatiivinen.+Kumpikin+olimme+sitä+mieltä,+että+ei+voi+olla+tartunnasta+kyse,+mutta+kuitenkinsitä+jännitettiin.+Sisareni+lähestyy+kahdeksaa+kymppiä,+ja+tauti++olisi+saattanut+olla+vakava+paikka+hänelle,+kun+on+nuoremmallekin.Mukavaa+torstaipäivää!+-+Saisi+jo+Rapu+palata.+Hänhän+usein+toivotteli+meille+toivorikasta+torstaita.+Eivätkä+m:nkään+kirjoitukset+pahasta++olisi.+Minä+ainakin+tykkään+lukea+hänen+kertomuksiaan+elämästä+-+omastaan+ja+tyttärensä+-+tuolla+"kaakana"+Pohjois-Karjalassa.
  4. Onnittelut+minultakin+isovanhemmille!+Kyllä+näillä+vuosilla+yksi+elämän+kohokohdista+on+uuden+pikkuihmisen+ilmaantuminen+perheeseen.+Kaukanahan+tuo+tulokas+on,+mutta+tekniikka+on+ihmeellistä,+Cee+sen+tietää+jos+kuka.+Siipan+kanssa+koemme+olevamme+etuoikeutettuja,+kun+olemme+saaneet+omat+lapsemme+ja+lapsenlapsemme+pitää+lähellä.+Joitakin+vuosia+sitten+pelkäsimme,+että+toisen+perhe+lähtee+kauas,+mutta+(meidän)+onneksi+ei+niin+käynyt.+Meillä+on+myös+muutama+ystävä,+joiden+jälkikasvu+elää+tosi+kaukanaTänään+minua+kuitenkin+potuttaa+-+taas?+Mökillä+ollessamme+istuin+tuntitolkulla+perkaamassa+omppuja,+lohkomassa,+viipaloimassa,+keittelemässä,+soseuttamassa,+purkittamassa+niitä.+Tänään+puoless+välissä+kotimatkaa+yhtäkkiä+muistin,+että+sinne+jäivät.+Piti+ne+tänään+laittaa+kotipakastimeen,+mutta+nyt+ei+niin+tapahdu.Onneksi+laitoin+omenat+mökillä+varajääkaappiimme,+jonka+lämpötilan+säädin+alimpaan+mahdolliseen.+Soseeseen+lisätty++sitruunamehu+ja+lisäsokerin+pois+jättäminen++ehkä+estävät+käymisen,+ainakin+jonkin+aikaa.+Ensi+viikolla+pitää+mennä+katsomaan+kuinka+niiden+on+käynyt.+Jos+menneet+pilalle,+niin+lohduttaudun+sillä,+että+ainakin+autoin+vähän+kovaonnista,+nyt+lähes+kädetöntä+ystävääni+hoitamalla+osan+omenasadostaan:+heidän+ei+ainakaan+sitä+osaa+tarvitse+itse+viedä+kompostiinsa+-+minä++ehkä+sen+sijaan+vien+sen+omaani,+mutta+sitähän+heidän+ei+tarvitse+katsella.+-++Sama+pää+kesät,+talvet,+niin+"shit+happens".Jaahas,+Päiväkahvit+naamaan+ja+sitten+katsomaan+aussisarjaa.+Onkin+muutama+jaksojäänyt+näkemättä.+-+Hyvää+iltaa!
  5. Voi+hyvät+sylvit,+ettäkö+Huovinen+fasisti!+Jo+on+aikoihin+eletty!+Jos+Huovinen+on+fasisti+niin+Il+Duce+sitten+oli+armoton+vitsiniekka.+Huovisen+parissa+olen+monet+makeat+naurut+saanut.Setä+Arkadiaa+luen+silloin+tällöin.+Äsken+luin+hänen+kommenttinsa+mm.+Hutisalon+tekemistä+viimeisimmistä++nimityksistä.+Kauhistuttaa,+mitä+vielä+tuleman+pitää.+Eipä+ole+nainen+kuitenkaan+vähään+aikaan+ollut+äänessä+koskien+Suomeen+Kreikan+leireiltä+pelastettuja+lapsia?.+Jossain+lehdessä+oli+kuva+yhdestä+lapsiryhmästä.+Yhtä+ainutta+pikkutyttöä+tai+yleensäkään+tyttöä+en+kuvassa+nähnyt!+Olivat+ehkä+ujoja+ja+piiloutuivat+jo+aikamiehen+mittoihin+ehtineiden+nuorukaisten+selän+taakse.Kyllä+on+nyt+sormet+hellinä.+Nivelrikkoiset+sormeni+"huutavat+leipää".++Huomenna+yritän+jatkaa;+jäjellä+on+vähintään+saman+kokoinen+annos.+Kolme+kahdeksan+litran+ämpärillistä+omppuja+porasin,+pilkoin,+keitin+ja+soseutin.+Vielä+pitää+niihin+lisätä+sitruunan+kuorta+ja+mehua,+että+soseeseen+tulee+vähän+potkua.+Kesäomenissa+itsessäänhän+sitä+ei+ole.++Kyllä+taas+kelpaa+talvella+tehdä+niistä+mitä+milloinkin+mieli+tekee.+Piirakka+on+ykkössuosikki.+JA+joulukinkun+kanssa+pitää+olla+joko+omenasosetta+tai+keitettyjä+omppulohkoja!Kohta+sauna+palamaan.+Kylyn+jälkeen+terdellä+saunakalja+ja+ilta-auringon+ihailua,+mollihan+laskee+jo+ennen+yhdeksää,++huomenna+vielä+aikaisemmin.+Se+on+melkein+jo+syksy.
  6. Mikä+ei+kuulu+joukkoon:+keskiketterä,+keikyä,+keppana,+mellanöl,+skebat,+kepsukka,++...?+Oikein.+Turku+on+eri+kuin+stadi;))Mökiltä+päivää!+Tulimme+eilen,+vaikka+piti+vasta+tänään.+Meni+pojanpojan+ohjemat+uusiksi,+ja+saimme+vapaaillan.+Vettä+tuli+täälläkin+kohtuullisesti.++Teki+luonnolle+hyvää.+Täällä+ei+meillä+(onneksi)+ole+istutettuja,+kastelua+tai+muutakaan+hoitoa+tarvitsevia+kasveja,+ellei+nyt+paria+rodoa+tai+vuorenkilpeä+niiksi+lasketa+-+en+niitä+kuitenkaan+koskaaan+kastele,+vaikka+kuinka+olisi+kuivaa.+Ai+niin,+rodojen+juurille+kaadan+keväällä+purkillisen+piimää.++Olisikohan+se+niiden+jokakeväisen,+runsaan+kukinnan+salaisuus.Pientä+käsityötäkin+otin+tänne+mukaan.+Kätensä+juuri+katkaissut+ystäväni+on+melkoinen+puutarhuri+ja+säilöjä.+Hän+on+nyt+lähes+kädetön;+kipsikäsi+on+ihan+käyttökelvoton+ja+toinenkin+käsi+lähes+käyttökiellossa+vasta+tehdyn+leikkauksen+jälkitilassa.+Omenansa+menevät+siten+kompostiin,+jos+joku+ei+niitä+pelasta.+Minä+hain+niitä+aikamoisen+satsin,+jonka+otin+tänne+mukaan,+ja+meinaan+ne+hoidella+aikani+kuluksi+säilöttävään+muotoon.+Omput+ovat+kesälajiketta+ja+jo+niin+kypsiä,+että+vaativat+siksi+aika+nopeaa+käsittelyä.Kirjoista+olette+kirjoitelleet.+Waltari+on+yksi+lemppareistani.+Utrio+taas+ei+sinne+päinkään.+En+vain+tykkää+kirjoistaan.+Naisasian+tai+minkään+muunkaan+aatteen+tuputtaminen+ei+tehoa+minuun.+Samoin+historian+sekaan+ympätty,+kuviteltu?+romantiikka+ei+oikein+ole+minun+lajini.+Tosin+en+montakaan+Utrion+kirjaa+ole+lukenut,+joten+arvioni+ei+ehkä+päde+muihin+kirjoihinsa.Henkilöhistoriikkeja+luen+aika+harvoin.+Itse+henkilö+kyllä+voi+kovastikin+kiinnostaa,+mutta+minua+sangen+suuresti+ärsyttää+niissä+kirjailijan+(taiteilijan)+vapaus.+Historian+henkilöistä+ei+aina+tiedetä+läheskään+kaikkea.+Kirjailija+tietysti+tekee+kovan+työn++selvitellessään+parhaan+kykynsä+mukaan+ja+saatavilla+olevan+tiedon+varassa+ko.+henkilön+elämää.+Kun+aukkoja+jää+niin+kirjailija+usein+täyttää+ne+omalla+mielikuvituksellaan.+Siinä+on+se+minulle+vaikea+kohta;+tosi+ja+taru+sekaisin+ihmisestä,+joka+ihan+oikeasti+on+ollut+olemassa.+Se+on+tietysti+omaa+heikkouttani.+No,+selviän+siitä+ongelmasta+jättämällä+ko,+genren+kirjat+lukematta.Tänään+kroppani+ilmoittaa+voimakkaasti+tekemästäni+spagaatista.+Toinen+koipi+on+törkeän+kipeä+ja+yläkroppaakin+kivistelee+melkoisesti,+kuin+olisin+junan+alle+jäänyt.+Eli+istuminen+terdellä+ja+omenoiden+pilkkominen+on+nyt+ihan+sopivaa+hommaa.+Keittely+sen+sijaan+vaatii+vähän+seisomistakin,+mutta+se+varmaan+on+ihan+hyvää+liikuntaa+rytkähtäneille+lihaksille.Mutta+eiku+leppoisaa+pyhäpäivää+kaikille!
  7. Nyt+lähes+naurattaa,+vaikka+ei+kai+pitäisi.Olen+tässä+kauhistellut+ystäväni+kohtaloa.+Kaatui+eilen+kotiportaissaan,+vietiin+sairaalaan+ja+on+tänään+leikattu.+Hänen+toinen+kätensä+meni+poikki+kahdesta+kohdasta+ja+sitä+on+nyt+paikattu.+Otsassa+on+tikkejä+ja+polvi+mustana.+Juuri+äskettäin+hän+pääsi+eroon+toisen+kätensä+leikkauksen+jälkeisestä+paketista.+Monta+muutakin+leikkausta+ja+vakavia+sairaalassa+hoidettavia+sairausjuttuja+hänellä+on+ollut+viimeisen+viiden+vuoden+aikana.+Paljon+yhdelle+ihmiselle.Toinen+ystäväni+kaatui+viime+viikolla+Viron+reissullaan,+ihan+päiväsaikaan+jonkun+kartanon+puutarhaan+tutustuessaan.+Kompastui+puun+juureen+ja+kaatui+kuulemma+pitkin+pituuttaan,+naamalleen.+Nyt+puolet+kasvoista+sinisenkeltaisena+ja+mustunut+polvi+estää+kävelyn.Kettislenkillä+päivällä+kovasti+yritin+huolehtia,+että+astun+korkeammalla+askeleella+väistellen+asfaltissa+olevia+möykkyjä+ja+reikiä.+Eräs+sisareni+kaveri+sanoo,+että+näillä+vuosilla+askel+on+jo+niin+matala.+Hänet+viedään+muutama+kerta+vuodessa+kaupungilta+Haartmanniin,+kun+on+kompastunut+ratikkakiskoihin+tai+jalkakäytävän+reunaan+:+kun+"askel+on+niin+matala".+Kuhmuilla+ja+naaman+mustumisella+on+tähän+saakka+selvinnyt;+on+kuulemma+kaatunut+aina+suoraan+naamalleen.+Ja+sitten+juuri+äsken++itse+"vedin+skebat".+Olin+astumassa+olkkarin+ovesta+kynnyksen+yli+terassille+ja+jalan+alla+matto+lähtikin+luisuun.+Tein+spagaatin+ja+siitä++kylki+edellä+kumoon.+Onneksi+ei+kovin+pahasti+käynyt.+Nivus+on+hellänä,+kyynerpää+laastaroituna,+kaksi+sormea+turvokkeena,+eivät+kuitenkaan+poikki+koska+liikuttamaan+niitä+hyvin+pystyn.+Olisi+siinä+hyvin+voinut+mennä+nenä+ja+neljä+hammastakin.+Mutta+parasta+kaikesta:+tämän+ikäinen+teki+spagaatin:))Eli+jotenkin+äsken+oman+kompuroimiseni+jälkeen+alkoi+jo+naurattaa.+Tämmöseksi+ainakin+me+jotkut+vanhat+ollaan+tultu!Pysykää+pystyssä!
  8. Olen+entisenä+hesalaisena+aina+tykännyt+katsella+kuvia+vanhasta+Hesasta.+En+ole+aikoihin+käynyt+kaupunginmuseossa+(Hakasalmen+huvila),+mutta+ainakin+kauan+sitten+museossa+oli+pienoismalli+Helsingistä+joskus+1800-luvun+lopulta.+Luultavasti+se+on+siellä+vieläkin,+tuskin+kukaan+on+keksinyt+sitä+poistaa.+Muistaakseni+pari+vuotta+sitten+julkaistiin+sen+rinnalle+-+vai+lisäksi+-++Helsinki+peli.+Koululaisille+kai+se+enimmältään+on+tarkoitettu.+Itse+en+siitä+tiedä+mitään,+mutta+lapsenlapset+joskus+sen+mainitsivat.+-+Pitääpä+taas+joku+päivä+mennä+kaupunginmuseon+sivuille.+Viimeksi+katselin+sieltä+kuvia+vanhoista+kouluista.+Kaikki+kolme+omaa+kouluani+ynnä+siipan+koulut+olivat+hyvin+edustettuina.Leppeää+kesäpäivää!