Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

2

1. Aivan+uskomatonta+että+satuin+törmäämään+tähän+ketjuun!+Olen+repinyt+itseäni+niin+kauan+kuin+muistan;+sormet,+nimenomaan+kynsinauhat+ja+sormenpäät,+päänahka,+ruvet,+finnit,+jalkapohjat...+Lapsesta+lähtien+muistan+aina+repineeni+rupia,+sen+osalta+mikään+ei+ole+muuttunut.+Sormien+ja+käsien+repiminen+alkoi+kynsien+pureskelulla,+josta+pääsin+jossain+kohti+eroon+-+mutta+tilalle+tuli+nahan+repiminen.+Huomaan+jatkuvasti+hakevani+jotain+epätasaista+pintaa,+ja+sellainen+kun+löytyy,+revin+sen+verille.+Kehon+yltäpäältä+arpia,+eri+tasoisia.+Saan+jatkuvasti+kuulla+erityisesti+sormien+repimisestä+ja+nykyään+myös+karvojen+nyppimisestä+huomauttelua,+mutta+en+osaa+lopettaa.Olen+tajunnut+jo+aikoja+sitten,+että+kyseessä+on+jonkin+asteinen+pakko-oire,+mutta+että+näillä+on+nimetkin+-+ja+että+muutkin+kärsivät+samoista+asioista!+Mikä+valtava+helpotus!Käyn+juuri+intensiivisessä+psykoterapiassa+ja+siellä+olen+tajunnut,+että+raapimieni/repiemieni+haavojen+kipu+on+ollut+keino,+jolla+olen+voinut+harhauttaa+mieltäni.+Kun+vaan+vielä+oppisin+ymmärtämään,+mitä+koitan+pitää+itseltäni+piilossa.+Täytyy+ottaa+tämä+palsta+puheeksi+seuravassa+sessiossa.+Taustalla+on+keskivaikea+masennus+ja+vakava+uupumus,+johon+liittyi+viiltelyä+ja+itsetuhoisia+ajatuksia.Jossain+joku+mainitsi+että+tämä+ihon+repiminen+ja+nyppiminen+olisi+mahdollisesti+synnynnäistä,+niin+näen+tämän+hyvin+mahdollisena..+isoäitini+on+aina,+niin+kauan+kuin+muistan+repimisen+peukaloitaan.+Sellaista+jatkuvaa+saman+käden+etusormella+rapsuttamista+ja+nahan+syömistä.+Kävin+joskus+homeopaatilla+kun+yritin+omasta+tavastani+päästä+eroon+ja+mainitsin+isoäitini+siinä+samassa.+Homeopaatti+kertoi,+että+tällaiset+vaivat+siirtyvät+eteenpäin+ja+ovat+tavallaan+suojamekanismeja,+jotka+tarpeeksi+vahvoina+voivat+siirtyä+sukupolvelta+toiselle.+Tämän+jälkeen+olen+huomannut+että+nimenomaan+myös+isäni+kädet+ovat+aivan+järkyttävän+näköiset+(muuten+äärimmäisen+siisti+ja+jopa+korostetun+viimeistelty+habitus).+Otin+asian+kerran+puheeksi+isäni+kanssa+ja+hän+sanoi,+että+hänhän+on+aina+repinyt+käsiään,+mutta+pitää+kädet+usein+piilossa.+Nyt+kun+itselläni+on+lapsia,+olen+surukseni+huomannut+että+myös+he+hieman+jo+repivät+juurikin+peukaloitaan.+Olen+halunnut+heille+näyttää,+miten+pahalta+omani+näyttävät+(välillä+kaikki+10+sormea)+ja+kertonut+kuinka+kipeätä+tekee+-+jos+he+siitä+tajuaisivat,+että+voi+vielä+lopettaa.+Ja+olen+koittanut+puhua+heille,+miltä+juuri+sillä+hetkellä+tuntuu,+kun+aloittavat+repimisen,+jos+saisi+vielä+kiinni+sen+syyn..+mutta+tietysti+on+ollut+tosi+hankalaa+saada+ajatuksista+kiinni.Nyt+lähti+rönsyilemään,+mutta+olen+niin+onnellinen+että+löysin+tämän+keskustelun..Voimia+kaikille+repijöille,+onneksi+ei+olla+yksin!
  2. Aivan+uskomatonta+että+satuin+törmäämään+tähän+ketjuun!+Olen+repinyt+itseäni+niin+kauan+kuin+muistan;+sormet,+nimenomaan+kynsinauhat+ja+sormenpäät,+päänahka,+ruvet,+finnit,+jalkapohjat...++Lapsesta+lähtien+muistan+aina+repineeni+rupia,+sen+osalta+mikään+ei+ole+muuttunut.+Sormien+ja+käsien+repiminen+alkoi+kynsien+pureskelulla,+josta+pääsin+jossain+kohti+eroon+-+mutta+tilalle+tuli+nahan+repiminen.+Huomaan+jatkuvasti+hakevani+jotain+epätasaista+pintaa,+ja+sellainen+kun+löytyy,+revin+sen+verille.+Kehon+yltäpäältä+arpia,+eri+tasoisia.+Saan+jatkuvasti+kuulla+erityisesti+sormien+repimisestä+ja+nykyään+myös+karvojen+nyppimisestä+huomauttelua,+mutta+en+osaa+lopettaa.Olen+tajunnut+jo+aikoja+sitten,+että+kyseessä+on+jonkin+asteinen+pakko-oire,+mutta+että+näillä+on+nimetkin+-+ja+että+muutkin+kärsivät+samoista+asioista!+Mikä+valtava+helpotus!Käyn+juuri+intensiivisessä+psykoterapiassa+ja+siellä+olen+tajunnut,+että+raapimieni/repiemieni+haavojen+kipu+on+ollut+keino,+jolla+olen+voinut+harhauttaa+mieltäni.+Kun+vaan+vielä+oppisin+ymmärtämään,+mitä+koitan+pitää+itseltäni+piilossa.+Täytyy+ottaa+tämä+palsta+puheeksi+seuravassa+sessiossa.+Taustalla+on+keskivaikea+masennus+ja+vakava+uupumus,+johon+liittyi+viiltelyä+ja+itsetuhoisia+ajatuksia.Jossain+joku+mainitsi+että+tämä+ihon+repiminen+ja+nyppiminen+olisi+mahdollisesti+synnynnäistä,+niin+näen+tämän+hyvin+mahdollisena..+isoäitini+on+aina,+niin+kauan+kuin+muistan+repimisen+peukaloitaan.+Sellaista+jatkuvaa+saman+käden+etusormella+rapsuttamista+ja+nahan+syömistä.+Kävin+joskus+homeopaatilla+kun+yritin+omasta+tavastani+päästä+eroon+ja+mainitsin+isoäitini+siinä+samassa.+Homeopaatti+kertoi,+että+tällaiset+vaivat+siirtyvät+eteenpäin+ja+ovat+tavallaan+suojamekanismeja,+jotka+tarpeeksi+vahvoina+voivat+siirtyä+sukupolvelta+toiselle.+Tämän+jälkeen+olen+huomannut+että+nimenomaan+myös+isäni+kädet+ovat+aivan+järkyttävän+näköiset+(muuten+äärimmäisen+siisti+ja+jopa+korostetun+viimeistelty+habitus).+Otin+asian+kerran+puheeksi+isäni+kanssa+ja+hän+sanoi,+että+hänhän+on+aina+repinyt+käsiään,+mutta+pitää+kädet+usein+piilossa.+Nyt+kun+itselläni+on+lapsia,+olen+surukseni+huomannut+että+myös+he+hieman+jo+repivät+juurikin+peukaloitaan.+Olen+halunnut+heille+näyttää,+miten+pahalta+omani+näyttävät+(välillä+kaikki+10+sormea)+ja+kertonut+kuinka+kipeätä+tekee+-+jos+he+siitä+tajuaisivat,+että+voi+vielä+lopettaa.+Ja+olen+koittanut+puhua+heille,+miltä+juuri+sillä+hetkellä+tuntuu,+kun+aloittavat+repimisen,+jos+saisi+vielä+kiinni+sen+syyn..+mutta+tietysti+on+ollut+tosi+hankalaa+saada+ajatuksista+kiinni.Nyt+lähti+rönsyilemään,+mutta+olen+niin+onnellinen+että+löysin+tämän+keskustelun..Voimia+kaikille+repijöille,+onneksi+ei+olla+yksin!