Vapaa kuvaus

- täysi-ikäisten lasteni mielestä "maailman paras isä"; saattavat joskus sortua kyllä lievään liiotteluun,mutta tavoilleni uskollisena,en heitä käy tuomitsemaan vaan "rakastan heitä juuri sellaisina" kuin ovat. Ts.olen saanut elämän tärkemmän lahjan,hienot lapset ja siksi kiitos puolisolleni tämän asian toteutumisesta. Jaa'a,ettäkö vaimon mielestä "maailman;;olkoon,eipä siitä enempää,mutta tykkää kuiteskin,ainaskin luulen niin,ainaskin nuorempana,ainaskin jostain jutusta silloin. No,omasta mielestä mussa asuu ainakin muutama hippi,Robin Hood, Pelle Peloton ja Esa Saarinen. S-postia voi lähettää kaiken näköiset,kokoiset,ikäiset,asiallista ja vaikka "epäasiallista",postia lähettävät,koska siinä usein piilee myös joku muu merkitys,kuin kuin toiselle tarkoitettu pahan olon tuottamisen tarve. sp.osoite [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

4775

1. ruotsia osaan suomentaa ja loppuja arvailla ja säveltää,mutta puheesta en käytännössä ymmärrä muuta kuin aivan tavallisemmat selkeät sanat.

Se on jo aiemminkin tullut palstalla sanottua,että ainoa asia nuoruudesta mikä on jäänyt harmittamaan on se,etten tuullut hankkineksi minkään vieraan kielen taitoa, joten täytyy pitää silläkin lapsiin hyvät välit,että josko sitä vois joskus lähtee katselemaan vähä maailmaa kauempaakin.
  2. kun lapsemme olivat 2-3-v. ikäisiä.
    Ei kai ole siinä iässä tarkoituksenmukaista,tressata itseään keskustelemalla oikeasta tai väärästä vaan,eihän kukaan jätä esim.lattioille sellaista suuhun mahtuvaa,jonka vauva tai pieni lapsi siitä suuhunsa laittaa.
    Kyllä se lapselle on juuri ensimmäisinä kuukausina/ensimmäisenä/toisena vuonna tärkeintä antaa hänen tuntea läheisyyttä ja rakkautta,lämpöä ja reagoida tunteisiin tunteella sekä antaa perusturvallisuutta ja hyvää hoivaa.

En kai ole missään vaiheessa ollut sitä mieltä,että kaksi vuotias ymmärtää väärän tai oikean,muuta sen olen sanonut,että vauva ja lapsi kehittyy matkimalla,siis imitoimalla joko vanhempiaan tai muuta ympäristöä.

Toisekseen, melko vähän meillä oli tavaraa käsillä,jotka olisi voinut aiheuttaa vaaraa vauvalle ja yläkerran porras oli aina lukitun oven takana.

Leikki on hyvä tapa antaa lapselle tuntemuksia erilaisista asioista,joita tietää hänen kohtaavan jossain vaiheessa kehitystään.Tosin se vaatii sitä,että omaa lapsen tasolle menevää taitoa eläytyä leikkimään tosissaan,eikä vain ole passiivinen peräänkatsoja tai korokkeella oleva opettaja;kasvattaja.

En oikein tämän kummempaa pysty vastaukseksi tarjoamaan,mutta jos saan jotain muutakin mieleen,niin yritän tehdä lisäyksiä.

Siitä olen kyllä sata "varma",että lapsia on hyvä käsitellä kavereina ja olla nostamatta itseään johonkin jalustalle,koska jos haluaa että on auktoriteettiä,millä ohjailla ilman konflikteja se onnistuu parhaiten olemalla lapselle hänen ensteks paras kamu ja silloin ei tule niitä yhteentörmäyksiä,jolloin auktoriteetti ei riitä ja sanat menettävät merkityksensä ja alkaa kaaos,jossa kaikki tuntevat jonkin asteista suuttumusta tai jopa vihaa.
  3. Eipä mitään anteeksi pyydeltävää,minähän olen itse tuonut asian henkilökohtaiselle tasolle.

Tuosta käsityksestäsi,kun olen pyytänyt lapselta anteeksi jotain epäoikeudenmukaista päätöstä,jonka olen jossain tilanteessa tehnyt,niin itseäni johtopäätöksesi ihmetyttää, eikö se ole juuri sitä rehellistä ja tasa-arvoista kohtelua,jota olen peräänkuulluttanut. Sillä varmasti olen tehnyt, tulen monesti vieläkin tekemään virheitä ja toimimaan loukkaavasti,jopa joskus tahallisestikin,niin on kai se vähintä,että pyytää anteeksi lapselta,että aikuiselta.
    "Epistä olisi vaatia lasta pyytämään anteeksi,jos ei itse niin tee.

Toisekseen ihmetyttää,mikä on se knoppi,josta vedät sellaisen johtopäätöksen,että lastemme tunne-elämä on kontrolloitua,miten se voisi olla,jos meillä ei moralisoida eikä pedagokioida asioita,vaan tasa-arvo ja ehdollistamaton rakkaus on ne pilarit,joiden mukaan itse olen saanut kasvaa ja saman yritän kykyni mukaan toteuttaa omassa perheessä,johon kuuluu myös lasten äiti omana persoonanaan.

Lueppa vielä kokonaisuuden kannalta mitä olen ketjuun kirjoittanut,ei siis sen vuoksi että yrittäisin "torpata" sinun aivan asiallisia mielipiteitä,ja tai käsitystäsi minusta.
    Omalta kohdalta vain tuntuu,että on jotain oleelista, joka ei ole tullut sinulle selväksi,eli en ole saanut tuotua sitä selkokielisesti esiin.
    (Sanavarastoni on aika vajavaista ja muutenkin olen vasta viimevuodenvaiteessa alkanut opettelemaan ilmaisua kirjoittamalla).

Koska eihän elämä ole vain muutamia rivejä tekstiä,vaan aina on joka hetkeen jokin sovellus,mutta periaatteeni kyllä pitäisi käydä selväksi,edes pääpiirteittäin.

Mukavaa on sanan vaihto ja sitähän varten täällä palstalla olemme,että kysytään ja tuodaan esiin mielipiteitä ja pieniäkin vivahteita,jotka saattavat toiselle merkitä paljon enemmän kuin toine voi kuvitella.
  4. tutustumaan "sortin sakkiin".

Tarkoitin mitä aiemmin sanoin,että en kasvata lapsia muuta kuin esimerkin avulla,ja voin vannoa,että se toimii.
    Totta on ettei ole sen kummemmin tarvinnut "opettaa"mitä voi ja saa ja ennenkaikkea pitää tehdä.
    Ei ole lapsemme nähneet kotona koskaan juopuneita vanhempia,eikä ole tarvinnut lasten pelätä tuoda julki elämän suruja,iloja,eikä epäonnistumista tai vastaavasti onnistumisia.
    Ja itsetunto-ongelmaisia lapsemme ei ole,eikä koulukiusattuja tai kiusaajia.
    Mutta on hymypatsaat koulusta sekä kahdella lapsella stipendit todistuksista,sekä myös urheilussa sm-tasolla kuuluminen 15:sta parhaan joukkoon vuositasolla(sarjamuotoisesta lajista kyse)joten sijoituksia ykkösenä ja toisena ja myös epäonnistumisia niiden vastapainona niihin suorituksiin myös mahtuu.

Itse olen saanut kasvaa myös samoin metodein ja kunnioitan ja rakastan vanhempiani,jotka elivät lapsille,myös naapurin lapsille,siksi meillä oli kotona moninkertainen lapsikatras vanhempien ympärillä ja naapureiden lapset edelleen muistavat vielä elävää äitiäni poikkeamalla kylässä,kun ovat paikkakunnalla käymässä,sekä puhelimella pitävät yhteyttä.
    Joten tuolla toisessa avauksessa olen ottanut esiin vanhusten hyvinvoinnin ja inhimillisen vanhenemisen ja siitäkin omat vanhempani ovat kyllä hyvänä esimerkkinä siitä,miten satsaus lapsiin,perheeseen/yhteiskuntaan kannattaa,sillä on sitten vanhana tukea ja turvaa kohdata elämän ilta ja valoisa yö.

Käsität kai että myös meidän elämään mahtuu kaikkea sitä,mitä kenen tahansa perheen elämään,mutta oikeudenmukaisuus sekä sosiaalisuus ovat kyllä korostuneet niin omien,kuin vanhempieni perheissä.

Olen kyllä sitä mieltä,että jo hyvin pieni lapsi reagoi ns,matkimalla ympäristön käytöstä ja silloin opitaan niitä käyttäytymismalleja joita varttuessa ja ymmärryksen kehittyessa voidaan selvittää lapsille/nuorille ja lapsien ensimmäiset ikävuodet ovat juuri ne,jossa pohja luodaan ja silloin heille pitää antaa tasa-arvoon ja rehelliseen omaan elämään perustuvat mallit.
    Siksi en oikein ymmärrä,että lapsia kasvatetaan erilaisiksi,kuin mitä itse rehelliseesti ollaan.

Silloin kun sanoin,että äiti ja tytär puhuvat niitä noita,se on nimenomaa sitä toimintaa,että on välitön suhde ja leppoisasti siinä käsitellään ilman arvovalta aspektia kaikkia elämää ja sitä sivuavaa asiaa,ilman riitelyä.

Silloin kasvatus on kaikkein onnistuneinta,kun lapset/nuoret ovat vanhempien kanssa parhaita kaverieita ja kaikista aioista voidaan tasavertais-periaatteella käydä jutustelua ja myös perustavaa laatua olevista asioista.