Vapaa kuvaus

- täysi-ikäisten lasteni mielestä "maailman paras isä"; saattavat joskus sortua kyllä lievään liiotteluun,mutta tavoilleni uskollisena,en heitä käy tuomitsemaan vaan "rakastan heitä juuri sellaisina" kuin ovat. Ts.olen saanut elämän tärkemmän lahjan,hienot lapset ja siksi kiitos puolisolleni tämän asian toteutumisesta. Jaa'a,ettäkö vaimon mielestä "maailman;;olkoon,eipä siitä enempää,mutta tykkää kuiteskin,ainaskin luulen niin,ainaskin nuorempana,ainaskin jostain jutusta silloin. No,omasta mielestä mussa asuu ainakin muutama hippi,Robin Hood, Pelle Peloton ja Esa Saarinen. S-postia voi lähettää kaiken näköiset,kokoiset,ikäiset,asiallista ja vaikka "epäasiallista",postia lähettävät,koska siinä usein piilee myös joku muu merkitys,kuin kuin toiselle tarkoitettu pahan olon tuottamisen tarve. sp.osoite [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

4775

1. Vaimo on lavatanssin 'pauloissa'ja käy viikottain.
    Se nuortuminen on kyllä myös"ulkoista"sisäisestä puhumattakaan.

Aurinkoista päivänjatkoa ja 'kuivaa'syksyä kaikille.
  2. ,että ei ole tarvinnut ottaa lelua pois lapselta sen takia,että olisi toista yrittänyt vahingoittaa,eikä on tarvinnut laittaa heistä ketään minkäänlaiseen arestiin,esim.omaan huoneseen.
    Eikä ole tarhassa eikä koulusta koskaan ilmoitettu,että olisi ollut jotain riitelyä(fyysistä) toisten lasten kanssa.
    Mutta empä ole minäkään'tapellut'elämässäni kuin kaksi kertaa maapurin pojan kanssa,joka oli silloin hiukan yli kymmenen ja minä vähän alle(3-v.ikäero).
    Siinä oli minun "taisteluni"ja voimakeinojen käyttö tähän ikään mennessä.

ps. nuorin tyttö(19-v.) on tuolla äidin kanssa katselemassa tv-,tai pikemminkin "höpöttävät"niitä näitä ja jos haluat hänen vastaavan oman versionsa,niin uskoisin,että hän sen voisi tehdä.

On kyllä lähdössä vielä tänä iltana "kylille",muuta on ainakin vielä paikalla.

ps.2.Tiedän ettei tämä malli sovi varmastikaan kovin monelle,ja ymmärrän,että esim,kiinnipitäminen on välttämätöntä ja aivan hyväksyttävää,mutta väkivalta,on sitten fyysinen tai psyykkinen se ei johda hyvään lopputulokseen muuta,kuin muiden syiden vuoksi,joita elämä tuo tulessaan;kyllä lapsi on toisaalta hurjan kestävä ja sopeutuva sekä lojaali vanhemmilleen,vaikka olisi kokenut epäoikeudenmukaista kohtelua heidän taholtaan.

Eikä ole ollenkaan ihmeellistä,että lapsista tulee myös aivan fiksuja aikuisia,vaikka olosuhteet eivät ole kaikilla samanlaiset.
    Senhän jo tämänkin ketjun kirjoitukset ovat todistaneet,että omia lapsia ei kuriteta risujen kanssa vaikka itse olisi siitä lapsena saanut liiankin kanssa.
    Elämä on onneksi niin moninaista,että ei pelkästään joku asia pelkaästään saa korvaamatonta vahinkoa tapahtumaan.
    Eiköhän kaikki vanhemmat lastensa parasta halua ja heillä on siihen omat keinot ja onneksi on monta käyttökelpoista mallia ja varitaatiota se tehdä.
    Kyllä olen myös 'usein' lapsilta,varsinkin vanhimmalta anteeksi pyytänyt sanojani,kun olen epäoikeudenmukaisen ratkaisun jossain tilanteessa tehnyt.
    Silloin viimeistään lapsikin oppii sen,että kaikki tekee virheitä,mutta sen ei tarvitse merkitä sitä,että olisi huono tai paha ,vaan on tehnyt virheen ja se on osa elämää, oppimista, joko onnistumisen tai erehdyksen kautta.

Se on sitä käytännön tasa-arvoa lasta kohtaan,siis eräs muoto,josta lapsi tuntee,että hän on ja hänen tunteensa ovat yhtä arvokkaita,kuin aikuisten.

Omasta mielestä jos vertaan henkistä väkivaltaa,alistamista,ihmisarvon kyseenalaistamista, verrattuna johonkin "hallittuun"(vaikea määrittää)voimankäyttöön ääritilanteessa ja yhdistettynä tunteiden tasaannuttua sen perusteluun ja "sovintoon",niin jäkimmäisen hyväksyisin kyllä mieluumin.
    Mutta kuritus ei saa olla kasvatuskeino milloinkaan eikä uusiutua kerta toisensa jälkeen.

Vaikka tämä kuvaukseni saattaa tuntua joltain satukirjan tarinalta niin,tämä on vain pienen pieni osa omasta "koko" elämästä ja samaa arkea ja juhlaa elämme kiun muutkin.
    Esim. huonoja puolia jos yhden sanon,meillä ei olla mitenkään tip top huoneiden ja tavaroiden järjestyksen suhteen vaan siivotaan kun sille tuntuu.
  3. hänen kirjoituksessa oli sellaista,mikä sai tunteesi kuohahtamaan.(ihmettelen)

Itse olen hänen kirjoituksensa takana 100%:sti ja olen mennyt ehkä vieläkin "pidemmälle"sen suhteen,että korostan tasa-arvoista kohtelua lasta kohtaan,ja kasvattaa en edes osaa,mutta omat elmänarvot on annettu iskostua ei selittämällä tai opettaen,vaan elämällä,ja elämällä käytännössä myös itse siten,kuin tahtoo heidän elävän omaa elämää.TÄMÄ EI OLE MEILLÄ FRAASI vaan elämän ohje,jota toteutetaan.
    Tasa-arvoon kuuluu myös ehdoton luottamus puolin toisin,eli lapsille ei olla millään tasolla epärehellisiä ja lapsetkin uskaltavat olla rehellisiä,koska tietävät,että rakkautta ja ymmärrystä riittää,oli tilanne miten vaikea tahansa.
    Enempää emme ole vaatineet ja hymypatsaita on koulusta tuotu,eikä ole vielä tarvinnut olla heitä mistään 'pelastamassa'saati että olisi yhteiskunnan normien kanssa ollut mitään hankaluuksia.

Mitään "henkeviä"keskusteluja ei ole tarvinnut tähän ikään heidän kanssaan käydä,vaan esim,alkoholikeskustelu on ollut sellainen,"että meiltä,aikuisilta,ei raha riitä kaljaan" ja tupakasta ei ole edes sen vertaa keskusteltu.

Sanoin,että tämä ei varmasti ole kaikille oikea tapa toimia,mutta itse olen kasvanut neljän sisaruksen kanssa samanlaisin käytännön metodein ja ainakin omien lasten ja oma lapsuus/nuoruus on hyvin samankaltaisesti edennyt,Jopa hymy-patsaita myöden.
    Alkoholi,tupakka samoin.

Lasten iät ovat 19,21,ja 25-vuotta.I
  4. Mutta loppua kohden pidot paranee.

Kiitos kaikille taas hyvistä hetkistä ja rennosta kirjoittelusta.

Tapaillaan taas jossain ketjuissa ollaan iloisia,että myös leikki sijansa saa,sillä ei ihminen elä pelkästä leivästä vaan "sirkushuvejakin tarvitaan.