Vapaa kuvaus

- täysi-ikäisten lasteni mielestä "maailman paras isä"; saattavat joskus sortua kyllä lievään liiotteluun,mutta tavoilleni uskollisena,en heitä käy tuomitsemaan vaan "rakastan heitä juuri sellaisina" kuin ovat. Ts.olen saanut elämän tärkemmän lahjan,hienot lapset ja siksi kiitos puolisolleni tämän asian toteutumisesta. Jaa'a,ettäkö vaimon mielestä "maailman;;olkoon,eipä siitä enempää,mutta tykkää kuiteskin,ainaskin luulen niin,ainaskin nuorempana,ainaskin jostain jutusta silloin. No,omasta mielestä mussa asuu ainakin muutama hippi,Robin Hood, Pelle Peloton ja Esa Saarinen. S-postia voi lähettää kaiken näköiset,kokoiset,ikäiset,asiallista ja vaikka "epäasiallista",postia lähettävät,koska siinä usein piilee myös joku muu merkitys,kuin kuin toiselle tarkoitettu pahan olon tuottamisen tarve. sp.osoite [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

4775

1. Siis on vaikea kirjoittaa mitä pitäisi kunkin tehdä.

Minulle tuntuu vieraalle sana, 'keskustelu', sillä meillä parisuhde on alusta asti olut kahden 'kemioiltaan' uhteensopivan yksilön liitto.

Ymmärrän, että kannattaa keskustella, jos siitä on hyötyä.

Kuitenkin, olen huomnnut muissa asiayhteyksissä, että 'keskusteluin' ei useinkaan korjata tilannetta, kuin hetkellisesti ja toisekseen keskustelu alkaa vasta sitten, kun tilanne on luisunut jonkinasteisen kriisin asteelle.

Itse olen aina ja jokasuhteessa ennakoinnin ja intuition puolestapuhuja.
    Mieluumin herkillä aisteilla seuraten asioita ja tehdä omakohtaisesti ratkaisuja sen eteen, ettei ajauduta umpikujiin ja vastaaviin.

Kuten jo sanoin, tämä on ainoastaan omakohtainen malli ja meillä toiminut reilun kolmekymmentä vuotta.

Silti uskon, että perinpohjaisella 'keskustelulla' voidaan kääntää uuteen kurssiin parisuhde tai laittaa se rullaamaan jämähtäneistä' kaavoistaan, kunhan se ei ole ns. päivittäistä säätämistä ja liian yksityiskohtaista toimintaa, joka tekee molemmista sääntöjen vankeja ja joiden noudattaminen tai noudattamatta jättäminen aikaansaa pelkästään jännitteitä ja riitelyn aiheita.

Perusasiat kannatta aikaajoin ottaa esille, jotta myös toinen tietää, mikä mahdollisesti 'närästää'.

Muuten omalla asenteella ja sitä kautta vaikuttamalla on fiksumpaa 'ohjata' toisen mielialaa ja sen myötä asennetta itseään kohtaan.

Klisee pätee tässäkin, niin metsä vastaa, kuin huudetaan. Jos ei heti, niin todennäköisesti pidemmällä aikavälillä niin tapahtuu.

ps. Ehkä välinpitämättömyys toista kohtaan on parisuhteissa se sudenkuoppa, joka tuo aikanaan 'yllätyksenä' sellaisen loppuratkaisun, että toinen saa tarpeekseen, koska tuntee olevansa pelkää ilmaa ja näyttää "tarpeellisuutensa" lähtemällä pois!
  2. 'reilua tekemistä'.
    Itse en sille tielle lähde.

Jos puolisoni pettäisi, niin ei se 'tekona' pelkästään riitä syyksi eroon.

Silti 'tiedän', että jos niin tapahtuisi, myös hänellä olisi painava syy siihen.
    Yksi sellainen syy olisi vaikka meidän keskinäisen suhteen ajautuminen pitkäkestoiselle törmäyskursille muista syistä.

Toinen, "hyväksyttävä" syy on, että kohtaa sellaisen oikean, että 'oksat pois'.
    Kuitenkin tällaisessa tapauksessa me molemmat kertoisimme mitä on odotettavissa ja edettäisiin sen jälkeen uuden suhteen eteen täysillä.

Sen jälkeen olisi kysymys on siitä, kuinka osataan antaa toiselle uusi mahdollisuus ilman katkeroitumista ja riitelyyn päättyvää ositusta yhteisen omaisuuden jakamiseksi.

Siis yhteenvetona: Ei välttämättä syrjähyppy ole yhtäkuin avioero.

Omasta puolesta voin sanoa, että ei ole sellaista tilannetta, että tekisin 'aviorikoksen'.
    Vaimolla on hyvin samanlainen lojaalisuus ja moraali, kuin minulla, joten hänellä ainakin riittää uskallusta sanoa, jos niin käy.
    Hän myös tietää, että se ei aiheuta mitään sellaista kohtelua, josta joutuu tekemään tiliä loppuikänsä.

Käytännössä, jos sattuisi silmittömästi rakastumaan johonkin toiseen, uskon meillä tapahtuvan niin, että ensin siitä kerrotaan toiselle. Jos tuntuu, että toinen haluaa aloittaa uuden kanssa, niin erotaan ensin tai 'pyydetään lupa' katsoa miten uusi suhde lähtee etenemään.
    Minä vosin jopa sellaiseen suostua, vaimosta en sen asian suhteen mene sanomaan mitään!

jk. Niin tämä on ainoastaan oma mielipide ja spekulointi ko. aiheesta.
    Ja siihen on myös sen yhdenverran kokemusta, joten myös käytännössä näin on menetelty.
    Ei siis varsinaista aviorikosta, mutta rakastuminen toiseen melko tarkkaan 20-v. sitten.
  3. ainakin laitonta!;)
  4. arjen 'karismatti', sillä menin katsomaan erästä liikuntarajoitteista yksineläjämiestä.

Hän oli ostanut puolitoistakiloisen lohen ja sain olla hänen kätensä ja jalkansa, kun tein elämäni ensimmäisen kalan fileerauksen. Puolikarkeaa merisuolaa, pieni määrä sokeria, (tilliä ei ollut)ja voipaperiin kalanpuolikkaat ja kuulemma huomenillalla on hyvää särvintä leivän päälle.

En uskalla vaimolle kertoa, että keittiöhommat alkais olemaan hanskassa.;)
    Vois käydä niin, että harjoittelua pitäisi jatkaa täällä kotonakin, ja sehän johtais siihen, että olisinkin hetken päästä kokopäiväinen ja karismaattinen kotikokki!:))
  5. edes niin vaikeeta.

Taitaa vaan jäädä siltä varkaalta anteeksipyyntö tekemättä?

Mutta olen joskus maksanut erään takaukseni vajaan 20000mk., kun pankista tuli kirje. että laina erääntyy maksettavaksi.

Kävin ja maksoin velvoitteeni pois.
    Pankkivirkailija ehdotti, että saatava voitaisiin mitata ulos velalliselta.
    (asui ok-talossa, molemmat kävivät ja käyvät yhä vakituisessa työssä)
    Siihen en suostunut, mutta otin ko. kaverin töihin ja maksoin työehtosopimuksen mukaisen palkan.
    Lainan erääntyminen tapahtui oiskohan ollut v.-94. aika ja kirvesmiehille ei löytynyt rakennettavaa.
    En edes vihjaissut, että hän vois maksella hiukan takaisin tileistään.
    Ei hän milloinkaan ole pahoitellut minulle ko. tapausta, enkä ole hänelle vihoitellut vaan olemme entiseen malliin kavereita.
    Olen hänen kanssaan 'tekemisissä' varmasti noin parikymmentä kertaa/ vuosi.

Vieläkin, jos hän tarvitsee vaikka p-autoa lainaksi, niin se käy, kuin kenen muun kanssa tahansa.
    Joo, enkä vuokraa autoja vaan ainoastaan lainaan.

JK.
    Mitäs sanot tästä toisesta ääripäästä.

Kirjoitan sanasta sanaan erään postin tuoman kirjelapun sisällön, poislukien tietysti nimen ja osoitteen.

" Terve!

Kiitos kärsivällisyydestä!
    Jos sopii laitan nyt kakskymppiä ja yritän laittaa lopun kun se on mahdollista.

Ei asia unohtunut ole, mutta rahasta on ollut pulaa.

Terv: ........... "

Jospa olisi ollut edes hänen osoite, niin olisin palauttanut rahan ja sanonut, että saldo on tasan.
    On hiton 'surullista' kun satasen velka painaa ja ei raha riitä!!
    Hän oli minulle aivan outo 'asiakas', joka haki verstaalta hänelle laittamat tarvikkeet, kun en ollut paikalla.
    Millaisissa itsesyytöksissä hän elää.
    Liian kovaa hintaa hän maksaa, sen tiedän.