Mitä teille merkitsee

anteeksianto

ja miten toimitte käytännössä, jos pyydetään anteeksi?
Toivoisin, että ihmiset pystyisivät enemmän selvittämään asioita puhumalla ja pyytämään / antamaan anteeksi kaikenlaisen vääryyden.

45

1195

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HTZA

anteeksiantoa, turhaa lässytystä vain.
      Virhettä ei unohda kukaan.
      Se säilyy kuolemaan saakka, ja ehkä senkin jälkeen.
      Anteeksi "annetaan" vain siksi että uskotaan siitä saatavan jotain lisähyötyä.
      Se on hyvä kiristyskeino.

• tosissasi?

Tai sitten olet?

• rajulla päällä

tänään vai pitäiskö sanoa, että tiukkana?

• HTZA
        emw34 kirjoitti:

tosissasi?

Tai sitten olet?

näe syytä huumoriin, vaikka sitä viljelenkin ahkerasti, silloin kun on vakava kysymys.
        Odotan vakavissani mitä muut kirjoittavat, ovatko rehellisiä tai lässyttäjiä.

• saattaa antaa anteeksi

mutta ei unohda koskaan, niin se menee.

• HTZA
        rajulla päällä kirjoitti:

tänään vai pitäiskö sanoa, että tiukkana?

kysymys on niin vakava että en voi "olla".
        Vastaukseni oli sitä mitä minä olen ja miten ajattelen.

• se oli tarkoitettu
        HTZA kirjoitti:

kysymys on niin vakava että en voi "olla".
        Vastaukseni oli sitä mitä minä olen ja miten ajattelen.

sillä allekirjoittanut on pirstaleina tällä hetkellä.

• HTZA
        saattaa antaa anteeksi kirjoitti:

mutta ei unohda koskaan, niin se menee.

Anteeksiantoa ei ole. Se vaatisi täydellisen unohtamisen.
        Ja sellaista ei ole.
        Teko, josta vaaditaan anteeksiantoa ja josta se saadaan, tulee aina aiheuttamaan epämääräisiä huokauksia, silloin tällöin.
        Se on silloin väärinkäytöksen painamista villaisella sielun sopukkaan, mutta se tulee aina esiin.
        Älä koskaan hyväksy anteeksipyyntöä.
        Kiellä se, niin voit paremmin, terve viha on aina parempi kun luonnetta pilaavaa kuvittelu ja uskottelu.
        Onhan se selkiyttänyt suhteita.
        Ja mikä parasta, lapsellinen luottamus katoaa ja tilalle tulee aikuisen ymmärrys.
        Toimii myös avioliitossa.

• HTZA

• oppinut viimeinkin
        HTZA kirjoitti:

Ja sellaista ei ole.
        Teko, josta vaaditaan anteeksiantoa ja josta se saadaan, tulee aina aiheuttamaan epämääräisiä huokauksia, silloin tällöin.
        Se on silloin väärinkäytöksen painamista villaisella sielun sopukkaan, mutta se tulee aina esiin.
        Kiellä se, niin voit paremmin, terve viha on aina parempi kun luonnetta pilaavaa kuvittelu ja uskottelu.
        Ja mikä parasta, lapsellinen luottamus katoaa ja tilalle tulee aikuisen ymmärrys.

näitten viimeisten kahden vuoden aikana, että ei kannata luottaa liikaa ihmiseen ja ihmisyyteen.
        Sanoit "älä unelmoi" mutta kukaan ei voi loppusaatossa luonteelleen mitään.

• HTZA kirjoitti:

Ja sellaista ei ole.

Mieluumin näin sanoisin.

Aivan kuin ihmisen erolaisuus muutoinkin, ulkonäkö, luonteenpiirteet, älykkyyserot, makutottumukset, saadut elämän mallit, ym.ym.

En voisi ajatella elämää niin, että vihaisin jotain.

Eikö ole näin? Jokainen ihminen on yksilö ja jokaisella on oma tapa antaa ja pyytää anteeksi.
        Tai olla tekemättä kumpaakaan.
        Variaatioita riittää ja ei ole tässäkään asiassa sellaista yleispätevää toimintamallia jonka mukaan ihmiset käyttäytyvät ja toimivat.

Tiedän jo hyvin nuoresta alkaen olevani monessakin suhteen marginaali ihminen.
        Ehkä tässäkin asiassa olen hyvin pienen vähemmistön edustaja, sillä mitä ylempänä sanoin, on niin totta, kuin osaan kirjoittamalla julki tuoda.

• HTZA
        oppinut viimeinkin kirjoitti:

näitten viimeisten kahden vuoden aikana, että ei kannata luottaa liikaa ihmiseen ja ihmisyyteen.
        Sanoit "älä unelmoi" mutta kukaan ei voi loppusaatossa luonteelleen mitään.

sellainen uskomaton ja epätodellinenn tilanne että kyseessä on mies ja nainen.
        Miehellä on syy tehdä väärin.
        Ja mies tekee.
        Pyytää sitten anteeksi ja sinä kyynelehdit siinä tiskipöydän ääressä ja kuuntelet hänen lempeitä sanojaan.
        Mitä enemmän sitä juttua tulee, sitä enemmän sinun silmäsi kirkastuvat ja onni alkaa täyttää sydäntäsi.
        Miten seuraava yö? Nyyhkytystä tyynyyn? Mies kysyy että mitä nyt, ja sinä sanot että ei mitään.
        Ja näin jatkuu arkkuun saakka.
        Mutta jos sanot että lopeta tuo lässytys, katsotaan miten menee.
        Niin on mies varovainen ja sinulla on edelleen täysi oikeus mennä "Tallinnan laivalle".
        Ja jos menet niin loppuelämäsi on onnellinen, voit ajatella että siittäs sait.
        En jaksanut laittaa kaikkia väli- ja korostus ym. merkkejä.
        Anteekai

• HTZA
        emw34 kirjoitti:

Mieluumin näin sanoisin.

Aivan kuin ihmisen erolaisuus muutoinkin, ulkonäkö, luonteenpiirteet, älykkyyserot, makutottumukset, saadut elämän mallit, ym.ym.

En voisi ajatella elämää niin, että vihaisin jotain.

Eikö ole näin? Jokainen ihminen on yksilö ja jokaisella on oma tapa antaa ja pyytää anteeksi.
        Tai olla tekemättä kumpaakaan.
        Variaatioita riittää ja ei ole tässäkään asiassa sellaista yleispätevää toimintamallia jonka mukaan ihmiset käyttäytyvät ja toimivat.

Tiedän jo hyvin nuoresta alkaen olevani monessakin suhteen marginaali ihminen.
        Ehkä tässäkin asiassa olen hyvin pienen vähemmistön edustaja, sillä mitä ylempänä sanoin, on niin totta, kuin osaan kirjoittamalla julki tuoda.

kannattaisi kirjoittaa omakustanteinen kirja.
        Ei tänne?

• HTZA kirjoitti:

kannattaisi kirjoittaa omakustanteinen kirja.
        Ei tänne?

sitten kaksi 'kirjailijaa' saman kadun varrella.

Molemmat outoja, niinkuin hyvä on.

Se vain, josko joku kirjoittais, kyllä minä 'marginaalini' julki toisin.

Koskas sä jäitkään tästä nykyisestä työstä vapaalle.
        Jos vaikka yhdessä, minä piirtäisin hiilellä ja sinä maalaisit siltä pohjalta faktaisen fiktion!

Aki Kaurismäki vois siitä tehdä paljon sanovan mykkäfilmin Cannesiin palkittavaksi.

• HTZA
        emw34 kirjoitti:

sitten kaksi 'kirjailijaa' saman kadun varrella.

Molemmat outoja, niinkuin hyvä on.

Se vain, josko joku kirjoittais, kyllä minä 'marginaalini' julki toisin.

Koskas sä jäitkään tästä nykyisestä työstä vapaalle.
        Jos vaikka yhdessä, minä piirtäisin hiilellä ja sinä maalaisit siltä pohjalta faktaisen fiktion!

Aki Kaurismäki vois siitä tehdä paljon sanovan mykkäfilmin Cannesiin palkittavaksi.

ja sitten lasku.
        Minun kirjastani tulisi peruskirja yliopistoon.
        Ihmissuhdelinjalle.
        Minä osaan puhuakin kaikki juttuni, joten ei Kaurismäki.
        Ehkä Miikkula ja Pölönen?

Sinun kirjasi olisi "minäkirja".
        En tiedä mihin sitä tarvittaisiin kun sellaisen kirjoittaa kuka vaan.
        Rohkaisevasti: H.

• ei ole ensimmäistäkään ihmistä, jota kohtaan tuntisin antipatiaa ja jonka kanssa olisi jotain skismaa.

Minulta ei 'tarvitse' pyytää anteeksi, koska tiedän, milloinka joku toimii tahallisesti ja tarkoitushakuisesti minua kohtaan.
      Ei ole juurikaan sellaista vastaan osunut, että kokisin jonkun tahallisesti ja tarkoituksella toimivan minua 'vastaan.

Olen niin väljillä asenteilla itseni suojannut, että kovasti pitää yrittää, että anteeksipytämisen tarvetta toiselta helkilöltä tuntisin.
      Aina myös annan anteeksi ja lopullisesti, kun sellainen tilanne vastaan tulee.

Itse pyydän anteeksi toiselta, jos vähäkään huomaan, että olen saattanut loukata tahallisesti tai vahingossa tehneeni väärin.

• kuuluvat sivistykseen

"Kiitos" ja "anteeksi" lipsahtavat ihan luonnostaan vaikka oviaukoissa.

Itse joskus jälkeenpäin palauttelee mieleen, miten olikaan ystävällinen henkilö - osasi tapojakin eikä heti niitä v-alkuisia.

Ihmissuhteissa vakavampia loukkauksia en pysty antamaan anteeksi. Mikä on rikottu, se on rikki. Siksi vaimostanikin tuli ex ja sai lähteä.

• kuuluvat sivistykseen kirjoitti:

"Kiitos" ja "anteeksi" lipsahtavat ihan luonnostaan vaikka oviaukoissa.

Itse joskus jälkeenpäin palauttelee mieleen, miten olikaan ystävällinen henkilö - osasi tapojakin eikä heti niitä v-alkuisia.

Ihmissuhteissa vakavampia loukkauksia en pysty antamaan anteeksi. Mikä on rikottu, se on rikki. Siksi vaimostanikin tuli ex ja sai lähteä.

aviokriisi on meille sattunut kahdeksankymmenluvun lopulla.

Vaikka sillä hetkellä koski kovasti, niin siitä selviäminen ja yhteisen elämän jatkaminen on ollut yksi parhaista päätöksistä, minun ja uskon, että myös vaimoni mielestä.
        Emme silloinkaan muuttaneet erilleen, mutta puhetasolla kyllä siitäkin keskustelua käytiin.

Edelleen meillä on yksityiset menomme ja osa omia ystäviä/kavereita, joiden kanssa liikumme ja vietämme aikaa.
        Silti en ole vähääkään mustasukkainen, tai varautunut negatiivisesti, kun vaimo on omissa riennoissaan.

Luotan hänen arvostelukykyyn ja jos hän sattuisi kohtaamaan 'uuden oikean', niin olen sen sanonut hänelle, että rakastan häntä, niin paljon, että päästän irti.

jk. Olen kyllä vahvalla itsetunnolla varustettu mies ja uskon siihen, ettei 'kovin usein' parempaa ja hänelle sopivampaa miestä löydy!:))

jk.2.
        Tiedä, johtuuko ammatistani, niin pahastikin rikki menneen laitteen/koneen/ asian saa korjattua entiselleen, vahvistettua ja paranneltua, jopa samalla poistaa rikkoutumisen aiheuttamia syitä!.

• Minulla on paha tapa letkautella suustani sellaista "huumoria" jota pyytelen pitkin päivää anteeksi. Pyydän anteeksi vain varmistaakseni, että huumori meni varmasti perille eikä tule turhia väärinkäsityksiä.
      Mutta ihan oikeesti, jos joku tekee minulle jotain vvääryyttä, niin miksi minun pitäisi antaa anteeksi. En edes tiedä mitä se siinä tapauksessa tarkoittaa. Siis mitä se tarkoittaa, jos joku varastaa lompakkoni ja minun pitää antaa anteeksi ?

• edes niin vaikeeta.

Taitaa vaan jäädä siltä varkaalta anteeksipyyntö tekemättä?

Mutta olen joskus maksanut erään takaukseni vajaan 20000mk., kun pankista tuli kirje. että laina erääntyy maksettavaksi.

Kävin ja maksoin velvoitteeni pois.
        Pankkivirkailija ehdotti, että saatava voitaisiin mitata ulos velalliselta.
        (asui ok-talossa, molemmat kävivät ja käyvät yhä vakituisessa työssä)
        Siihen en suostunut, mutta otin ko. kaverin töihin ja maksoin työehtosopimuksen mukaisen palkan.
        Lainan erääntyminen tapahtui oiskohan ollut v.-94. aika ja kirvesmiehille ei löytynyt rakennettavaa.
        En edes vihjaissut, että hän vois maksella hiukan takaisin tileistään.
        Ei hän milloinkaan ole pahoitellut minulle ko. tapausta, enkä ole hänelle vihoitellut vaan olemme entiseen malliin kavereita.
        Olen hänen kanssaan 'tekemisissä' varmasti noin parikymmentä kertaa/ vuosi.

Vieläkin, jos hän tarvitsee vaikka p-autoa lainaksi, niin se käy, kuin kenen muun kanssa tahansa.
        Joo, enkä vuokraa autoja vaan ainoastaan lainaan.

JK.
        Mitäs sanot tästä toisesta ääripäästä.

Kirjoitan sanasta sanaan erään postin tuoman kirjelapun sisällön, poislukien tietysti nimen ja osoitteen.

" Terve!

Kiitos kärsivällisyydestä!
        Jos sopii laitan nyt kakskymppiä ja yritän laittaa lopun kun se on mahdollista.

Ei asia unohtunut ole, mutta rahasta on ollut pulaa.

Terv: ........... "

Jospa olisi ollut edes hänen osoite, niin olisin palauttanut rahan ja sanonut, että saldo on tasan.
        On hiton 'surullista' kun satasen velka painaa ja ei raha riitä!!
        Hän oli minulle aivan outo 'asiakas', joka haki verstaalta hänelle laittamat tarvikkeet, kun en ollut paikalla.
        Millaisissa itsesyytöksissä hän elää.
        Liian kovaa hintaa hän maksaa, sen tiedän.

• hyväksyn anteeksipyynnön, kun asia on selvitetty, ja annan anteeksi. En oma-aloitteisesti enää puhu asiasta sen jälkeen, vaikken ehkä sitä heti unohtaisikaan. Jos kyseessä on pikkuasia, unohdan sen saman tien. Jos kyseessä on tärkeämpi asia, ja anteeksipyynnöt toistuvat ilman tarkoitustakaan muuttaa toimintamallia, hylkään ihmisen ja yritän päästä hänestä mahdollisimman kauas - ainakin henkisesti ellei se fyysisesti olisi mahdollista.

Anteeksi pyytäminen on mielestäni useimmiten helppoa, teen sen aina vilpittömästi ja yritän olla tekemättä toista kertaa samaa virhettä.

Vaikeissa asioissa saatan tarvita vähän harkinta-aikaa, ennen kuin olen valmis keskustelemaan asiasta. Silloin kerron sen ja sovitaan, että puhutaan asiasta jonkin ajan päästä yhdessä.

Joillekin menneisyyden ihmisille koen mielessäni antaneeni anteeksi, vaikkeivät he olisi sitä pyytäneetkään, eivätkä ole enää pyytämässä.
      Kun olen ehtinyt pohdiskella asioita mielessäni, olen kuvitellut jollain tapaa heitä ymmärtäneeni, ja voin ajatella heitä lempeämmin. Ne asiat eivät enää vaivaa omaa mieltäni.

Yhdyn toiveeseesi. On tosiaan kurjaa, miten jotkut pariskunnatkin voivat joskus myrkyttää omaa ja läheistensä elämää kantamalla kaunaa puhumattomista asioista. Perintöriidat taitavat myös olla joillekin ajankohtainen riidanaihe, johon saattaa liittyä anteeksiantamattomia asioita sisarusten kesken.

• HTZA

pyydä ihmiseltä anteeksi.
        Tällä palstalla kyllä sillä huvittelen.
        Koska tiedän mitä se lässytys sisimmiltään on.

• HTZA kirjoitti:

pyydä ihmiseltä anteeksi.
        Tällä palstalla kyllä sillä huvittelen.
        Koska tiedän mitä se lässytys sisimmiltään on.

esim. ihmistenilmoilla liikkuessasi?

Oletko koskaan oikeasti pyytänyt joltain ihmiseltä anteeksi ja tarkoittanut sitä?

• HTZA
        optimisti-orvokki kirjoitti:

esim. ihmistenilmoilla liikkuessasi?

Oletko koskaan oikeasti pyytänyt joltain ihmiseltä anteeksi ja tarkoittanut sitä?

miettiä.
        Ihan vakavissaan en ole koskaan pyytänyt anteeksi.
        Lässyttänyt kyllä olen, paljonkin.
        Useimmat ovat sen uskoneet.
        Miksi sanoa "OHO" jos joku tönii minua?
        Parempi on kampata se rullaportaissa.
        Oppiipahan pyytämään anteeksi.

• Heta Niskavuori

Kohteliaisuuteen kuuluvat anteeksi-jutut asia erikseen. esim.Hups, tönäisinpä : Anteeksi.

Mutta, että antaisi anteeksi kaikenlaisen vääryyden.
      Minusta ei. Se hidastaisi kehitystäkin.
      Jos antaisimme kaiken anteeksi meidän ei tarvitsi vaatia muutosta.

Jos aina kääntäisi toisen posken jäisi tietynlaisten ihmisten polkemaksi....

Tämmöistä tästä mieleen

• Anskuliini

merkitsee enemmän kuin anto, kun on pyytänyt vilpittömästi anteeksi tekemäänsä virhettä, voi asian unohtaa vaikka sitä ei anteeksi annettaisikaan.

• HTZA

tehnyt niin mitä se anteeksipyyntö on?
        Mitä merkitystä sillä on?
        Miksi teit sen pahan teon?
        Anteeksipyyntö on turhaa.
        Pahainen keino saada omatuntonsa lepytetyksi omasta hölmöilystään.
        Kun se ei auta yhtään mitään.
        Virheesi on sielussasi ja pysyy. Piste.

• Anskuliini
        HTZA kirjoitti:

tehnyt niin mitä se anteeksipyyntö on?
        Mitä merkitystä sillä on?
        Miksi teit sen pahan teon?
        Anteeksipyyntö on turhaa.
        Pahainen keino saada omatuntonsa lepytetyksi omasta hölmöilystään.
        Kun se ei auta yhtään mitään.
        Virheesi on sielussasi ja pysyy. Piste.

en ole, että tekisin pahaa anteeksipyytämisen ilosta.

• HTZA
        Anskuliini kirjoitti:

en ole, että tekisin pahaa anteeksipyytämisen ilosta.

vaan sen että miksi yleensä tehdä anteeksipyynnönarvoista pahaa?

• Anskuliini
        HTZA kirjoitti:

vaan sen että miksi yleensä tehdä anteeksipyynnönarvoista pahaa?

ihan tahattomasti loukata toista.
        Olen hemmetin herkkä ihminen, en varmasti koskaan tee yleisen mittapuun mukaan ikinä anteeksipyynnönarvoista pahaa, mutta joskus joku voi tulkita hyvää tarkoittavan asian väärin.

• HTZA
        Anskuliini kirjoitti:

ihan tahattomasti loukata toista.
        Olen hemmetin herkkä ihminen, en varmasti koskaan tee yleisen mittapuun mukaan ikinä anteeksipyynnönarvoista pahaa, mutta joskus joku voi tulkita hyvää tarkoittavan asian väärin.

ei tämä ole henkilökohtaista.
        Minulta.
        Tarinaa vaan asiasta ja ajatuksesta.
        Olen pahoillani jos se polttaa sieluasi.
        Se ei ole tarkoitukseni.
        Jutellaanko jostain muusta?

• Anskuliini
        HTZA kirjoitti:

ei tämä ole henkilökohtaista.
        Minulta.
        Tarinaa vaan asiasta ja ajatuksesta.
        Olen pahoillani jos se polttaa sieluasi.
        Se ei ole tarkoitukseni.
        Jutellaanko jostain muusta?

sieluun nämä jutut yletä :-).
        En vain osaa ilmaista tarpeeksi hyvin itseäni.
        Sitten alan selittelemään.
        Sinä kyllä tiedät mitä mä ajattelen. ;)

• HTZA
        Anskuliini kirjoitti:

sieluun nämä jutut yletä :-).
        En vain osaa ilmaista tarpeeksi hyvin itseäni.
        Sitten alan selittelemään.
        Sinä kyllä tiedät mitä mä ajattelen. ;)

sopiva viesti nukahtamiseen. Tiedä näkiskös uniakin.
        Hyvä, pelkäsin jo että sinulle tulee paha olo tästä huulenheitosta.
        Öitä.
        Kampaa liinaharjasi.

• Anskuliini
        HTZA kirjoitti:

sopiva viesti nukahtamiseen. Tiedä näkiskös uniakin.
        Hyvä, pelkäsin jo että sinulle tulee paha olo tästä huulenheitosta.
        Öitä.
        Kampaa liinaharjasi.

Käväsin jo viestien välillä iltapesulla.
        Öitä.

• HTZA

kuvaa koko homman hyvin:
      Ja nyt ei ole kysymys vain miehestä.
      "Frankly, my dear, I don't give a damn!"

• sivalluksia

annat "kuuntelijoille" vai pitäsikö tässä tapauksessa sanoa katselijoille.

• HTZA
        sivalluksia kirjoitti:

annat "kuuntelijoille" vai pitäsikö tässä tapauksessa sanoa katselijoille.

en halua että kukaan jää älystä paitsi.
        Ihmisten täytyy elää minunkin jälkeeni.
        :)

• aika hyvä pointti
        HTZA kirjoitti:

en halua että kukaan jää älystä paitsi.
        Ihmisten täytyy elää minunkin jälkeeni.
        :)

ja hyvä ohjenuora.
        Samaan hengenvetoon voisi siis jatkaa, että elämää on kuoleman jälkeen.
        Mitä mieltä olet kohtalosta?
        Itse ajattelen, että ihmisen elämä on sinetöity jo syntymähetkellä ja piirretty taivaankarttaan.
        Ei pieni ihminen pysty paljon sitä muuttamaan vaikka kuinka pyristelee vastaan.

• HTZA
        aika hyvä pointti kirjoitti:

ja hyvä ohjenuora.
        Samaan hengenvetoon voisi siis jatkaa, että elämää on kuoleman jälkeen.
        Mitä mieltä olet kohtalosta?
        Itse ajattelen, että ihmisen elämä on sinetöity jo syntymähetkellä ja piirretty taivaankarttaan.
        Ei pieni ihminen pysty paljon sitä muuttamaan vaikka kuinka pyristelee vastaan.

Otetaan esimerkki:
        Vauva syntyy ja kasvaa, aikuisena hän käy huvikseen ensiapukurssin.
        Ja osaa pelastaa jonkun, raskaana olevan, naisen, oppimallaan Heimlich-otteella.
        Tuo syntyvä lapsi on esi-isä sille ihmiselle joka on tärkeä lenkki tapahtumassa joka tapahtuu 350 vuotta siitä eteenpäin.
        Ja joitain elämä tappaa. Joku onkii ahvenen jonka ruotoihin joku tukehtuu. Se tukehtuva ihminen oli vaaraksi jollekin tulevalle tapahtumalle joten elämä poisti hänet.
        Eli joku Jean Sibelius on merkityksellinen joku joka oli tuo onkija oli hänkin merkityksellinen.
        Vähän mutta kuitenkin. Me pikkuihmiset kuolemme pois ja meidät unohdetaan.
        Lohdutonta? Niin on.
        Noita tärkeitä ihmisiä tarvitaan johonkin, mihin?
        Sitä en tiedä.

• Buttiska

Anteeksiantaminen vapauttaa katkeruudesta.
      Anteeksipyytäminen itsensä pakenemisesta.

Molemmat tahtoasioita.

• Pirre*

saaminen on synninpäästö.

• annetaan,kun

joku pikku juttu,mutta jos loukattu tarpeeksi,niin ei koskaan.... Mulle on sanottu,että on norsun muisti,eli joitain juttuja ei vaan voi unohtaa :)) Petturille ,jos anteeksi annat,niin heti kohta huomaat,että taas sama tilanne :)) Niin kova olen,että jos kerran petetään ,niin toista kertaa ei tule, sellaiset ihmiset on heti ex ystäviä ja onneks mulla niitä vähän :)))

• syysunelma

pienet asiat voi kuitata anteeksiannolla, mutta niitä isoja asioita ei unohda koskaan, eikä rehellisesti sanottuna voi antaa anteeksi, vaikka niin väittääkin tekevänsä.

Jos minä "annan anteeksi", tarkoittaa se lähinnä sitä, ettei siitä asiasta enää keskustella. Mutta kyllä pettymys toiseen ihmiseen jättää aina särön luottamukseen, eikä suhde enää palaa ennalleen. Yleensä ihmiset, joille joudun usein antamaan anteeksi, katoavat lopulta ystäväpiiristäni. Jotkut jo yhdestä kerrasta.

• Puidenhalaaja

...tosi pitkälle. Mutta jos huomaan, että minua kohtaan toimitaan toistuvasti väärin, nauha katkeaa enkä enää halua olla sen ihmsen kanssa tekemisissä. Paras anteeksipyyntö on, kun ottaa opikseen, eikä enää toimi toisen vahingoksi. Tyhjät sanat eivät merkitse mitään, vain teoilla on merkitystä.

• Kaivanto

vastaan "ei se mitään". Se ei ole sama kuin unohdus. Jos anteeksipyynnön syy on todella paha, iso ja loukkaava asia, muisti voi olla todella pitkä. "Ei se mitään" on jo lapsena opetettu asia, joka on yhtä itsestään selvä kuin "ole hyvä" tai "kiitos paljon" ja myös "anteeksi".

Pyrkimys elää niin, ettei tarvitse pyydellä anteeksi, on oikea tapa elää. (En nyt tarkoita vahingossa tuuppaamista tai maitolasin kaatamista.)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7393
    2. 78
      4913
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4809
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4218
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2998
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2639
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2541
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      46
      2186
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2181
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1810
    Aihe