Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

0

Kommenttia

5

1. Lto:n rooli ei ole helppo... Pedagoginen vastuu ryhmän toiminnasta on hänellä, mutta kuitenkaan hän ei ole ryhmässään esimies. Tämä tuo ajoittain ristiriitoja tiimissä, jos ryhmässä on sattumalta toinen tai molemmat hoitajat niin vahvoja persoonia, että kulkevat omia polkujaan lto:n ajatuksista piittaamatta? Koska lto ei ole esimies, ei hänellä ole siis välineitä laittaa "hanttiin" tai saada ääntään kuuluville.

Sitten kuitenkin samaan aikaan samaiset hoitajat saattavat moittia ryhmänsä lto:ta huonosti tehdystä työstä ja vastuun pakoilusta, vaikka itse ovat omalla tavallaan toimia aiheuttaneet sen...

Yllä kuvailemaani tilanteeseen olen törmännyt usein ja monessa eri päiväkodissa.
  2. Joskus on todellakin pakko viedä lapsi hoitoon ja silloin ei saisi muu ympäristö sinua siitä syyllistää.

Kysyt kuitenkin tekstissäsi, että koska haku hoidosta? Vastaukseni tähän on, että mahdollisimman pian! Anna lapsellesi mahdollisuus niin lyhyeen hoitopäivään kuin suinkin pystyt. Älä vie lastasi aamupalalle hoitopaikkaan jos itse menet vasta myöhemmin töihin/hae lapsesi heti hoidosta kun pääset (ei tietenkään kesken päiväunien tarvitse hakea).

Pyri pitämään säännöllistä päivärytmiä. Kannattaa miettiä myös sitä, että onnistuisiko sinulla kotona pitää samanlaista päivärytmiä, kuin lapsesi hoitopaikassa on? Hoitajalla on todennäköisesti kolme muutakin lasta hoidossa, eli hän ei välttämättä pysty pitämään kaikille neljälle yksilöllistä päivärytmiä. Muuten käy niin, että kaikki syövät, nukkuvat ja ulkoilevat eri aikoihin ja hoitajia on kuitenkin vain yksi...

Anna lapsellesi töistä tullessasi aikaa. Valmista jo aina edellisenä iltana seuraavan pöivän ruoka (kun lapsesi on jo nukkumassa), niin säästyt nälkäisen lapsen kiukulta kun voit lämmittää hänelle ruoan heti.

Laita kaikki vaatteet ja varusteet illalla jo valmiiksi, niin aamut sujuvat helpommin.

Muista huolehtia myös omasta levosta ja jaksamisestasi (ja parisuhteestasi jos et ole sinkku). On monia kotitöitä joita voi jättää vähemmälle tai vaikkapa viikonloppuun.

Tässä muutamia vinkkejä, osa varmasti aivan päivänselviä, mutta tulipa nekin laitettua...