Heip. elikkäs nyt puolivuotisas tyttäreni lähtee äippälomani loputtua perhepäivähoitajalle. Minun on palattava töihin talouden vaatiessa. Tyttö on tuolloin 9kk. Sydäntä raastaaa, mutta pakko on pakko. Kertokaas vinkkejä miten arki kulkee teillä ja vauvoillanne. Aamusta iltaan. Koska herätys? syödäänkö aamupala kotona? Miten sujuu muuten? Entä koska haku hoidosta ja miten loppupäivä ja Ilta rutiineineen...?
Vinkkejä kaipaan ja haluan alusta asti miettiä kaiken oleellisen huomioitavan, jotta kaikki sitten h-hetken koittaesssa sujuisi vaivattomammin.. Kiitos etukäteen.
Vinkkejä alle 1v. hoitoon menevän vanhemmille
17
2098
Vastaukset
- Oletko niin hyväpalkkainen
että kannattaa raahat noin pieni hoitoon?
Yleensä lapset syö aamupalan hoitajalla, mutta jos viet jo seiskaan tai aiemmin, on aika pitkä aika edellisestä ruuasta.
Illalla kaikki hommat vasta sit kun vaavi on omissa hommissaan, eli ehtii ne kotityöt oottaa, ei ne karkaa.
Kannattaa seurustella se vähä hereilläoloaika.- alkup.
Ehkä ilmaisin hieman huonosti aloitustekstissni sanomalla "talous vaatii". Tarkoitin tietenkin että perheessämme sen verran huonot tulot ettei hoitovapaalle jäänti ole mahdollista.
- hinta, jonka SAAT
alkup. kirjoitti:
Ehkä ilmaisin hieman huonosti aloitustekstissni sanomalla "talous vaatii". Tarkoitin tietenkin että perheessämme sen verran huonot tulot ettei hoitovapaalle jäänti ole mahdollista.
olla vauvan kanssa kotona, kolme ekaa vuotta on lapsen tärkeimmät.
Ja kun kaksi tienaa, niin menee korkein maksu, laske siihen työmatkat, mahdolliset autojen pitokustannukset...
Kun olette yyhden palkalla lapsilisät asumistuki kodinhoitotuki=yhtäpaljon kuin kahden palkka miinus noi kaikki kulut...ja vaavi saa onnellisen lapsuuden..
ja onko sun työ sen vaivan arvoinen?
Monelta joudut lähtemään, moneltako tulet, tuleeko vaaville kymmen tuntinen päivä.... - Ei tuo alkuperäinen
hinta, jonka SAAT kirjoitti:
Ja kun kaksi tienaa, niin menee korkein maksu, laske siihen työmatkat, mahdolliset autojen pitokustannukset...
Kun olette yyhden palkalla lapsilisät asumistuki kodinhoitotuki=yhtäpaljon kuin kahden palkka miinus noi kaikki kulut...ja vaavi saa onnellisen lapsuuden..
Monelta joudut lähtemään, moneltako tulet, tuleeko vaaville kymmen tuntinen päivä....Me emme ainakaan ole järin hyväpalkkaisia kumpikaan. Meillä on neljä lasta, joista nuorin nyt 2 kk ja kaksi vanhinta jo koulussa. Valitettavasti minun on pakko palata töihin äitiysloman jälkeen, sillä talous sitä todella vaatii. Olen laskenut, että lastenhoitomaksujen jälkeen ja huomioituna lastenhoidontuen menetys minulle jää työstäkäynnistä noin 500 euroa palkkaa enemmän kuin kotiin jäämisestä. Se on naurettavan pieni summa matkoineen kymmenen tunnin työpäivistä, mutta ilman sitä meille jää asumisen jälkeen käyttörahaa 100 euroa kuussa ja valitettavasti minun taloudenhoidollani se ei riitä kuuden ihmisen ruokakuluihin.
Kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuutta jäädä pois töistä. Itse yritän epätoivoisesti kehitellä jotain pientä bisnestä, jota voisin hoitaa sivussa ja jolla tienata sen verran, että jotenkin pärjäisimme. Toki mieluummin tienaisin sen 500 euroa jollain muutaman tunnin ilta- tai viikonlopputyöllä niin, että voisimme hoitaa lapset kotona. - sulla on tuttuja paljon...
Ei tuo alkuperäinen kirjoitti:
Me emme ainakaan ole järin hyväpalkkaisia kumpikaan. Meillä on neljä lasta, joista nuorin nyt 2 kk ja kaksi vanhinta jo koulussa. Valitettavasti minun on pakko palata töihin äitiysloman jälkeen, sillä talous sitä todella vaatii. Olen laskenut, että lastenhoitomaksujen jälkeen ja huomioituna lastenhoidontuen menetys minulle jää työstäkäynnistä noin 500 euroa palkkaa enemmän kuin kotiin jäämisestä. Se on naurettavan pieni summa matkoineen kymmenen tunnin työpäivistä, mutta ilman sitä meille jää asumisen jälkeen käyttörahaa 100 euroa kuussa ja valitettavasti minun taloudenhoidollani se ei riitä kuuden ihmisen ruokakuluihin.
Kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuutta jäädä pois töistä. Itse yritän epätoivoisesti kehitellä jotain pientä bisnestä, jota voisin hoitaa sivussa ja jolla tienata sen verran, että jotenkin pärjäisimme. Toki mieluummin tienaisin sen 500 euroa jollain muutaman tunnin ilta- tai viikonlopputyöllä niin, että voisimme hoitaa lapset kotona.lapsia ja aikuisia , vanhoja ja nuoria..mitäs jos perustaisit sellasen nettipuodin että:
"Mulla on 19v poika joka tykkää uida ja sukeltaa, soittaa kitaraa, lukee animea ja rakastaa suklaata ja lakua, mitä ostan lahjaksi, ai niin, ei käytä koruja...lahja tulee synttäriksi, ja se saa maksaa 50€ ">sitten sä ettisit sellasen jutun, johon sitten ostaisit...tuo on hyvä...ja toi...mieletöntä...ja se palvelumaksais sitte....jotakin...5-10-20-30...miltäs kuulostaa...onko ihan pöllö idea?
Itte käyttäsin, kun on niin vaikeeta aina se lahjan ostaminen.... - Tuo edellinen
sulla on tuttuja paljon... kirjoitti:
lapsia ja aikuisia , vanhoja ja nuoria..mitäs jos perustaisit sellasen nettipuodin että:
"Mulla on 19v poika joka tykkää uida ja sukeltaa, soittaa kitaraa, lukee animea ja rakastaa suklaata ja lakua, mitä ostan lahjaksi, ai niin, ei käytä koruja...lahja tulee synttäriksi, ja se saa maksaa 50€ ">sitten sä ettisit sellasen jutun, johon sitten ostaisit...tuo on hyvä...ja toi...mieletöntä...ja se palvelumaksais sitte....jotakin...5-10-20-30...miltäs kuulostaa...onko ihan pöllö idea?
Itte käyttäsin, kun on niin vaikeeta aina se lahjan ostaminen....Joo, ei mikään paha idea. Mahtaisko olla muita asiakkaita kuin sinä... Mulla on yritys pystytysvaiheessa, mutta toi sopisi ihan hyvin vielä repertuaariin muun lisäksi. Lahjatavaraa kun tulen myymään.
- TAIVAS,
hinta, jonka SAAT kirjoitti:
Monelta joudut lähtemään, moneltako tulet, tuleeko vaaville kymmen tuntinen päivä....ETTÄ TOLLASET IDIOOTIT ÄRSYTTÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eiköhän jokainen (ainakin suuri osa) äiti haluaisi olla lapsensa kanssa kotona sen 3vuotta.
MUTTA KUN SE VAAN EI YKSINKERTAISESTI ONNISTU KAIKILLA!
- välitä
näistä, jotka paheksuvat sinua, kun viet lapsesi hoitoon. Vanhemmat itse tekevät ratkaisut. Ei kaikille ole mahdollista jäädä kotiin äitiysloman jälkeen.
Hoidon aloittamisesta sen verran, että tuon ikäiselle se yleensä on helppoa. Meillä päiväkodissa on yleensä joka syksy muutama alle vuoden ikäinen. Tuon ikäiset eivät juurikaan vierasta eikä eroitkujakaan ole (toisin kuin monilla vähän yli vuoden ikäisillä). Aamupalasta ja muista käytännön asioista kannattaa puhua hoitajan kanssa. Aamupala riippuu paljon lapsen hoidon alkamisajasta ja siitä moneltako herää. Tsemppiä hoidon aloitukseen ja älä turhaan syyllistä itseäsi, varmasti lapsesi saa hyvää hoitoa työpäiviesi ajan myös hoitajan luona.- sillä hyvällä
taloudenhoidolla kyl selviää vähälläkin rahalla.
Itse jäin yksin lapsen kanssa jo ennen synnytystä, eikä isä osallistunut millään muotoa, ei halunnut...halusi...ei halunnut jne...eli oli pakko
tulla toimeen niillä rahoilla mitä oli, kotihoidontuki asumistuki lapsilisät elatustuki kunnasta, siinä kaikki, ei sukulaiset auttanu...siis omillaan oltiin. Syötiin halavinta mahdollista, kasviksia ja muuta "heinää"...
Ja hyvin meni, tuossa se nyt rakentaa omaa elämää, ja kituutettu on kaikki nämä vuodet, mutta ihana lapsi, mukava ja kohtelias! Pärjääjä!
On ollut pakko oppia.
Ja sulle neljän lapsen äiti...eikös niitä nettimyymälä-juttuja ole pilvinpimein...niitä missä myydään muovailuvärkkejä ja leluja...kynttilöitä ja kransseja, lankoja...katteleppa nimellä nettikauppa/nettipuoti/ ymsyms...
Mun rakkaimpia muistoja on kun tulin kotiin koulusta ja äiti oli kotona...ja sain tarjota sen omallenikin!
Vaikka oli vähän rahaa!
Raha ei ole kaikkea! - tyoelamassa
sillä hyvällä kirjoitti:
taloudenhoidolla kyl selviää vähälläkin rahalla.
Itse jäin yksin lapsen kanssa jo ennen synnytystä, eikä isä osallistunut millään muotoa, ei halunnut...halusi...ei halunnut jne...eli oli pakko
tulla toimeen niillä rahoilla mitä oli, kotihoidontuki asumistuki lapsilisät elatustuki kunnasta, siinä kaikki, ei sukulaiset auttanu...siis omillaan oltiin. Syötiin halavinta mahdollista, kasviksia ja muuta "heinää"...
Ja hyvin meni, tuossa se nyt rakentaa omaa elämää, ja kituutettu on kaikki nämä vuodet, mutta ihana lapsi, mukava ja kohtelias! Pärjääjä!
On ollut pakko oppia.
Ja sulle neljän lapsen äiti...eikös niitä nettimyymälä-juttuja ole pilvinpimein...niitä missä myydään muovailuvärkkejä ja leluja...kynttilöitä ja kransseja, lankoja...katteleppa nimellä nettikauppa/nettipuoti/ ymsyms...
Mun rakkaimpia muistoja on kun tulin kotiin koulusta ja äiti oli kotona...ja sain tarjota sen omallenikin!
Vaikka oli vähän rahaa!
Raha ei ole kaikkea!Ennen kuin sain lapsen, ajattelin etta hoidan vauvani kotona ainakin kolmevuotiaaksi asti.
Pakko olla rehellinen itselleni, etta vilkkaan ja erittain seurankipean vuoden ikaisen lapsen hoitaminen ei yksin kotona onnistu.
Lapseni viihtyy erittain hyvin paivahoidossa ja itsekin jaksan nykyaan paremmin sydamen kyllyydesta, nauttia lapseni touhotuksesta.
Minulla ei ollut taloudellista pakkoa, jopa taloudenhoitaja kavi kotonamme siivoamassa pari kertaa viikossa.
En usko, etta pystyn antamaan lapselleni kaikkea sita mita paivakoti tarjoaa, monen vuoden kokemuksella, didaktiikka ja fyysinen ymparisto, ja kaikkein tarkeimpana pidan erilaisten lasten seuraa. - didaktiikka se kaikkein paras!
tyoelamassa kirjoitti:
Ennen kuin sain lapsen, ajattelin etta hoidan vauvani kotona ainakin kolmevuotiaaksi asti.
Pakko olla rehellinen itselleni, etta vilkkaan ja erittain seurankipean vuoden ikaisen lapsen hoitaminen ei yksin kotona onnistu.
Lapseni viihtyy erittain hyvin paivahoidossa ja itsekin jaksan nykyaan paremmin sydamen kyllyydesta, nauttia lapseni touhotuksesta.
Minulla ei ollut taloudellista pakkoa, jopa taloudenhoitaja kavi kotonamme siivoamassa pari kertaa viikossa.
En usko, etta pystyn antamaan lapselleni kaikkea sita mita paivakoti tarjoaa, monen vuoden kokemuksella, didaktiikka ja fyysinen ymparisto, ja kaikkein tarkeimpana pidan erilaisten lasten seuraa.Vähänkö tuolla on noita heitteillejätettyjä lapsia pitkin ja poikin...varhainen kiintymyssuhde solmitaan jo kohdussa ja sitä pitää jatkaa!
- hallussa?
didaktiikka se kaikkein paras! kirjoitti:
Vähänkö tuolla on noita heitteillejätettyjä lapsia pitkin ja poikin...varhainen kiintymyssuhde solmitaan jo kohdussa ja sitä pitää jatkaa!
Didaktiikka= opetusoppi. Mikä ihme on äidin didaktiikka???
Se, että haluaa turvata lapselle taloudellisesti vakaan tilanteen jossa ei tarvise joka senttiä venyttää ei tarkoita heitteille jättöä,vaan minusta päin vastoin. Ruoka on tänä päivänä helkkarin kallista ja lapselle terveellinen ja monipuolinen ruoka ei ole tonnikalaa ja makaroonia vähintään 4 kertaa viikossa, kun muuhun ei ole rahaa. Ja ihan turha tulla mussuttamaan jostain salaateista jne. koska nehän ne vasta kalliita onkin.
Toivottavasti saitten hyvän perhepäivähoitajan(kaikenlaisia kun on liikkellä..) joka aidosti välittää ja haluaa hoitaa lapsia, silloin lapsesi saa ihan varmasti syliä ja hellyyttä myös sinun työpäiväsi ajan ja pärjää mainiosti hoidossa. Kannattaa myös muistaa että pph:llekkin pitää voida soittaa vaikka kesken päivän ja kysellä lapsen kuulumisia jos on huoli.
Nuo arki järjestelyt kannattaa tietysti miettiä perheen ja hoitajan kanssa riippuen hoitoajasta niin kuin monet ovat sanoneetkin. Ehkä noin pienelle antaisin jotain pientä aamulla jos on pitkä aika ennen aamupalaa. - didaktiikka on kaukana
hallussa? kirjoitti:
Didaktiikka= opetusoppi. Mikä ihme on äidin didaktiikka???
Se, että haluaa turvata lapselle taloudellisesti vakaan tilanteen jossa ei tarvise joka senttiä venyttää ei tarkoita heitteille jättöä,vaan minusta päin vastoin. Ruoka on tänä päivänä helkkarin kallista ja lapselle terveellinen ja monipuolinen ruoka ei ole tonnikalaa ja makaroonia vähintään 4 kertaa viikossa, kun muuhun ei ole rahaa. Ja ihan turha tulla mussuttamaan jostain salaateista jne. koska nehän ne vasta kalliita onkin.
Toivottavasti saitten hyvän perhepäivähoitajan(kaikenlaisia kun on liikkellä..) joka aidosti välittää ja haluaa hoitaa lapsia, silloin lapsesi saa ihan varmasti syliä ja hellyyttä myös sinun työpäiväsi ajan ja pärjää mainiosti hoidossa. Kannattaa myös muistaa että pph:llekkin pitää voida soittaa vaikka kesken päivän ja kysellä lapsen kuulumisia jos on huoli.
Nuo arki järjestelyt kannattaa tietysti miettiä perheen ja hoitajan kanssa riippuen hoitoajasta niin kuin monet ovat sanoneetkin. Ehkä noin pienelle antaisin jotain pientä aamulla jos on pitkä aika ennen aamupalaa.ylisuurissa ryhmissä kun se kullannuppu siellä painaa.
Eikä se senkummempaa se ruokakaan siellä ole kuin kotona,samaa tonnikalaa sielläkin saa, ja makaronimössöä.... - pas+an jauhajat
ei sen lapen vienti päivähoitoon ole. Joten jätä tollaiset omaan arvoonsa. Kaikilla ihmisillä on suu, mutta joiltakin sieltä tulee puheensijaan ulos tavaraa joka kuuluisi tulla perä p ää stä!
mulla menossa lapsi pk:hon 1v2kk se on ihan max mitä voin olla kotona. velat painaa päälle... olen saanut kuulla miksi miksi yhdeltä sun toiselta. mutta kun muista iakka taaksepäin niin nää samat(nyt suun soittajat) silloin valittivat kuinka nyt ollaan näin kun hoidetaan lastakotona. ei ole rahaa kun juuri ruokaan ja vuokraan. nekään ihmiset ei tiedä asuntolainasta mitään.
en tajua miksi ihmiset viittii kirjoittaa masentavia kommentteja kun mielestäni täällä olis tarkoitus hakea hieman vinkkejä, kokemuksia ja tukeukin!
(taitaa niillä marisijoilla olla hiukan liikaa aikaa siellä koto mökissään ;) )
siis onne hoitoon vientiin ja paluuseen töihin!
Joskus on todellakin pakko viedä lapsi hoitoon ja silloin ei saisi muu ympäristö sinua siitä syyllistää.
Kysyt kuitenkin tekstissäsi, että koska haku hoidosta? Vastaukseni tähän on, että mahdollisimman pian! Anna lapsellesi mahdollisuus niin lyhyeen hoitopäivään kuin suinkin pystyt. Älä vie lastasi aamupalalle hoitopaikkaan jos itse menet vasta myöhemmin töihin/hae lapsesi heti hoidosta kun pääset (ei tietenkään kesken päiväunien tarvitse hakea).
Pyri pitämään säännöllistä päivärytmiä. Kannattaa miettiä myös sitä, että onnistuisiko sinulla kotona pitää samanlaista päivärytmiä, kuin lapsesi hoitopaikassa on? Hoitajalla on todennäköisesti kolme muutakin lasta hoidossa, eli hän ei välttämättä pysty pitämään kaikille neljälle yksilöllistä päivärytmiä. Muuten käy niin, että kaikki syövät, nukkuvat ja ulkoilevat eri aikoihin ja hoitajia on kuitenkin vain yksi...
Anna lapsellesi töistä tullessasi aikaa. Valmista jo aina edellisenä iltana seuraavan pöivän ruoka (kun lapsesi on jo nukkumassa), niin säästyt nälkäisen lapsen kiukulta kun voit lämmittää hänelle ruoan heti.
Laita kaikki vaatteet ja varusteet illalla jo valmiiksi, niin aamut sujuvat helpommin.
Muista huolehtia myös omasta levosta ja jaksamisestasi (ja parisuhteestasi jos et ole sinkku). On monia kotitöitä joita voi jättää vähemmälle tai vaikkapa viikonloppuun.
Tässä muutamia vinkkejä, osa varmasti aivan päivänselviä, mutta tulipa nekin laitettua...- alkuperäinen.
Sieltä sitten tuli oletetusti kaikennäköistä mielipidettä.
Minäpä tarkennan vielä että tarkoitukseni on jäädä osittaiselle hoitovapaalle, eli tekisin lyhennettyjä päiviä tai viikkoa. Juuri ja vain siksi että itselläni myös olisi aikaa hänelle.
Hoto on jo sovittu aloitettavan niin että minä olen vielä lomalla 2 ensimmäistä viikkoa jolloin tyttö saa rauhassa ja pikkuhiljaa tutustua hoitopaikkaansa. (pehmeä lasku) aluksi käydään tutustumassa ja ihan pikkuhilhaa kokeillaan päivän venyttämistä. Kaikkea olen yrittänyt ajatella.
Kiitos vielä kaikille vastanneille. Aihe tosin versosi omia polkujaan, mutta niinhän usein taitaa käydä kun on mielipiteitä tasan saman verran kuin ihmisiäkin ;) HYvää ja lämmintä kesää!! Vielä saan nauttia 3 täyttä kuukautta äippälomastani!- didaktiikka...se on kaukana
ylisuurissa ryhmissä kun se kullannuppu siellä painaa.
Eikä se senkummempaa se ruokakaan siellä ole kuin kotona,samaa tonnikalaa sielläkin saa, ja makaronimössöä....koska ruoka on niin kallista..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?893834- 252156
- 2002072
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell871654PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3531532Varoitus kyläläisille Suomussalmella
Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo161213Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale921205- 931130
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.32995Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha72926