Vapaa kuvaus

Yhteystiedot: [email protected] Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

662

Kommenttia

7700

1. TOSI-uskisman: "Mitä leipää Jeesus käski tavoittelemaan ja mitä leipää Jeesus käski olemaan havittelematta"?
    ---
    Hyviä kysymyksiä sinulla TOSI-uskisman!

ELÄMÄN LEIPÄ
    Joh.6:22-59
    --
    Kansa lähtee Kapernaumiin etsimään Jeesusta (22-24). Kansa toivoi, että he saisivat taas nähdä jotakin ihmeellistä.
    Miten tavallista tänäänkin!

Ja kun he löysivät hänet järven toiselta puolelta, sanoivat he hänelle:
    "Rabbi, milloin tulit tänne?" (25).
    Jeesus moittii ihmisiä siitä, että he olivat nähneet ruuan lisäämisihmeen (Jeesus ruokkii 5000 miestä; Joh. 6:1-15), mutta eivät välittäneet sen merkityksestä ja mikä tässä elämässä on tärkeintä iankaikkisuuden kannalta.

Jeesus vastaa:
    ” Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut." (27).

Jeesus aloittaa nyt laajan puheensa useammanlaatuisesta ruuasta (27-59).
    Se ruoka, mitä ihmeellä ravitut olivat nyt saaneet, oli katoavaista, samoin kuin mannakin, jota israelilaiset söivät erämaassa (31,32).
    Ihmisen Poika tahtoo antaa katoamatonta leipää, ”totista leipää” (32), joka vie iankaikkiseen elämään.

Jeesus itse on ”elämän leipä” niille, jotka uskovat häneen (35).
    Jeesus vakuuttaa:
    ”... sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos” (37). Sinäkin saat uskoa tämän todeksi omalle kohdallesi.

Jeesuksen puhe leivästä on moniulotteinen.
    Sen lisäksi, että hän ruokkii kuulijansa ihmeellisellä tavalla maallisella leivällä, hän toiseksi täyttää sen, mitä VT:ssa oli esikuvallisesti esitetty; Mannaihmeen (1.Moos.16.).
    Kolmanneksi hän monin sanoin ennakoivasti puhui Ehtoollisesta, jonka hän pian tuli asettamaan (53-58).
    --
    Virsi 224
    --
    1.
    Oi Jeesus, leipä elämän,
    nyt olet läsnä tässä
    ja näet köyhän, nääntyvän
    armoa pyytämässä.
    Rukoilen, Herra, hartaasti:
    Valmista armopöytääsi
    myös minut vieraaksesi.

2.
    Vie vihreälle niitylle
    nälkäinen pöydässäsi,
    elävän veden lähteelle
    saattele äänelläsi.
    Sieluni anna nauttia
    pyhästä ehtoollisesta
    suloista virvoitusta.

3.
    Suo minun uskollisesti
    pysyä ristin tiellä
    ja tue palvelijaasi,
    armoas älä kiellä.
    Vahvista heikko uskoni,
    tee sydän asunnoksesi
    ja ruoki mannallasi.
  2. Elävä vesi

Lehtimajan juhlan viimeiseen päivään liittyi veden tuominen Siiloan lammikolta juhlakulkueessa pyhäkön alttarille.
    Tästä Jeesus sai aiheen puhua elävän veden virtoihin verrattavasta Pyhästä Hengestä (Joh. 7:37-39), jonka hän antaa kaikille niille, jotka elävät uskonyhteydessä hänen kanssaan.

Jeesus sanoo:
    ”Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat." (38).

Tämä elävä vesi vuodatetaan kaiken lihan ylle vasta sen jälkeen, kun Jeesus on palannut takaisin Isänsä kirkkauteen (39).

Ne, jotka uskossa ovat vastaan ottaneet Pyhän Hengen lahjan, tekevät rakkaudessa työtä ympäristössään lähimmäistensä hyväksi.
    ”Lahjaksi te saitte, lahjaksi myös antakaa” (Matt. 10:8).
    --
    Jeesus puhui myös samarialaiselle naiselle elävästä vedestä. (Joh.4:1-15).
    Nainen luuli, että Jeesus tarkoitti elävällä vedellä luonnollista juoksevaa lähdevettä, jonka vastakohtana on seisova vesi. Nainen ei ymmärrä sitä, että Jeesus puhuu hengellisistä asioista

Jeesus tarkentaa sanomaansa: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään" (Joh.4:13,14)

Ps.23:1,2
    1.”Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu.
    2.Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään, virvoittavien vetten tykö hän vie minut lepäämään”.
    --
    Lauloimme hiljakkoin sisareni luona laulua:
    ”Lähde Jumalan pulppuaapi, virta Herran täynnä on. Lähde...”

Jes. 58:11
    ”Ja Herra johdattaa sinua alati ja ravitsee sinun sielusi kuivissa erämaissa; hän vahvistaa sinun luusi, ja sinä olet oleva niinkuin runsaasti kasteltu puutarha, niinkuin lähde, josta vesi ei koskaan puutu”.
  3. ekivaari: "Sekä Jeesus itse ja apostolit olivat sitä mieltä, että meillä on vain YKSI Jumala, ja se on ISÄ, joka on kaikki kaikissa eikä vain kolmessa persoonassa:...".
    ----
    Linkistä:
    http://www.kotiposti.net/~raamattu/jt/oppi/opinkappaleet/#erityiskysymys_kuoliko_jumala_ristilla

"Miten on mahdollista, että kristinuskossa sanotaan Jumalan olevan yksi, Jos Jeesus on Jumala ja Isä on Jumala? Eikö silloin ole kaksi Jumalaa?"

Kysymys saattaa olla seuraus siitä, että henkilö ei ole saanut tarpeeksi tietoa siitä, mitä krisitinusko tarkoittaa kolminaisuus-käsitteeseen liittyvällä ykseydellä.

Suoraviivaisen ajattelun rinnalla usein unohdetaan, että sana yksi (5. Moos. 6:4), ei ole sellaisenaan itsestäänselvä.
    Se voi tarkoitaa singulaarista, matemaattista yksikköä, kuten sanoissa: "yksi omena, yksi sormi".
    Mutta se voi tarkoittaa myös komposiittista tai kollektiivistä yksikköä, kuten ilmaisussa yksi käsi, yksi marjaterttu tai yksi apila.
    Kädessä on monta sormea, tertussa on monta marjaa ja apilassa on muutamia lehtiä.

Kolminaisuus-sanaa on tavallisesti myös pyritty havainnollistamaan viittamalla geometriseen piirrokseen, kolmioon, jossa kaikki kolme kulmaa yhdessä tekevät "yhden kolmion", mutta silti jokainen kulma on oma erillinen kulmansa.

Kristinuskon ilmoitus Jumalasta "yhtenä", ei tarkoita matemaattisesti jakamatonta yksikköä.
    Kristinuskossa yksi-sanalla viitataan kollektiiviseen ykseyteen. Tämä käsitys perustuu juutalaisten Vanhan testamentin uskontunnustukseen:

5. Moos. 6:4: : – Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
  4. Toteat: "Et voi valita yhtä "suosikkikohtaasi" asiayhteydestä erotettuna ja perustaa oppiasi vain siihen".
    ---
    Johanneksen evankeliumissa Jeesusta kutsutaan kahdesti Jumalaksi,
    evankeliumin alussa ja lopussa (Joh. 1:18; 20:28) kuten on usein tullut jo sanottuakin.

Johanneksen evankeliumi puhuu paljon Jeesuksen olemuksesta; Kuka Jeesus on?
    ----Joh. 5:18
    "Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi".

----Joh.6:20
    Jeesus sanoi heille: "Minä se olen; älkää peljätkö".
    ”Minä olen” (20). Näillä sanoilla Jumala ilmaisee itsensä Vanhassa Liitossa (2.Moos.3:14, 5.Moos. 32:39, Jes. 43:10, vrt. Joh.8:28,58).

Jeesus käytti itsestään Jumalan nimeä "minä olen" (Hebreaksi: ANII HUU).
    Juutalaiset syyttivät sentähden Jeesusta jumalanpilkasta ja halusivat kivittää hänet:
    "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi" (Joh. 10:33.).

Evankeliumeissa Jeesus antaa viitteitä samastumisestaan Jumalan kanssa ("Minä ja Isä olemme yhtä") sekä tunnustaa olevansa Jumalan Poika.
    Juutalaisille tämä oli jumalanpilkkaa, ja siitä seurasi kuolemanrangaistus.
    --------
    Apostolisissa kirjeissä Jeesuksen sanotaan olevan Jumala (Room. 9:5, 1. Joh. 5:20).
    --
    Jeesus oli sekä ihminen, että Jumala!
    Hänessä asui jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti ja hän oli täydellinen ihminen.
    "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti meidän syntimme".

Jeesuksessa oli siis sekä jumalallinen että inhimillinen puoli "sekoittamatta, muuttamatta, jakamatta ja erottamatta".

Näin minä uskon Raamatun sanan.