Vapaa kuvaus

Rauhaa kaikille! Tulkoon meidän kaikkien osaksemme Jumalan Isän rakkaus, Jeesuksen Kristuksen armo ja Pyhän Hengen täyteys! Sähköpostia vastaanotan osoitteessa :[email protected]. Koulutus: --- Ammatti: Eläkeläinen Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

136

Kommenttia

3979

  1. Saarnataudin asiantuntijana voin kertoa jotakin. Saarnatautia on kahta laatua, mutta esikoisuudessa ei ole indikaattoria, joka ne erottaisi toisistaan.

    Ykköstyypin saarnatauti on sellainen, että saarnaajan tehtävä täytekakkujen korkkaajana ja yleisön edessä esiintyjänä kiehtoo niin, että alkaa suorittaa toimia, jotka edesauttaisivat siirtymistä siihen kastiin. Siihen liittyy huomattava nöyryyden esittäminen tyyliin: Enhän minä mitään ymmärrä, minä vai kuuntelen ja opin. Sanon jotain, jos muistan Nikun tai Kuoksun tai muun wanhimman sanan. Usein myös keskustelutilanteessa yhtyminen paikkakunnan vahavn miehen mielipiteeseen on kätevää. Vanhusten kuskaaminen kuuluu myös ohjelmaan ym aputehtävät, perunain kuoriminen on hyvä alku. Yllättävän usein tämä kaista vetää paremmin.

    Kakkostyypin saarnatauti syntyy siitä, kun nsana alkaa kiinnostamaan ja pelastuksen syvin olemus. Silloin myös sisimpään tulee Pyhältä Hengeltä kutsu lähempään yhteyteen. Tulee siis kutsumustietoisuus. Tällaiset henkilöt voivat sairastua myös ykköstyyppiin, koska tämä kakkostyypin kaista ei vedä. Se laittaa tutkimaan sanaa ja arvioimaan kriittisesti seurakunnan ilmiöitä. Elikkäs ovat hankalia tyyppejä valtaeliitin silmissä. Oma mielipide on vaarallinen, jos se ei sovi seurakunnan ymmärryksen haarukkaan, vaikka sitä haarukkaa ei koskaan määriteltäisikään. Itsenäinen ajattelija ei menesty esikoisuudessa muuta kuin riidan rakentajan roolissa, näin ajattelee suuri enemmistö.
  2. Kävin päivällä kuulemasa ihan paikanpäällä. Sen verran pitää olla kunnioitusta, että puolivuosittain käyn kuulemassa. Joskus kuuntelen, kun tunnukset aikanaan sain. Siinä koeteltiin saarnaajan ja minu hermot ja minulta petti ensin. Puolen kahden maissa päätin, että lähden kello 14.00, jos ei asia valmistu siihen mennessä. Ei valmistunut, joten toteutin aikomukseni ja poistui,

    Siellä luettiin myös kirje,, joka vahvisti sen, että suomalaiset ovat päättäneet tehdä sitä ja tätä. Ei siis enää neuvottelua. Tietenkin samassa yhteydessä mainittiin, että neuvot on otettu vastaan. Seurakunta on yksityisen herra. Siis on utopiaa ajatella, että yksi pääsky rakentaisi pesän. eikä ainakaan muni. Minun ei sovi sanoa ebnempää, koska en ole osapuoli. Sen vain totesin, että hengen kiivaudessa yksi ja toinen ilmiantaa itsensä tämänkin palstan seuraamisesta. Ehkä se on hyvä, en tiedä.