mielipidepankki

mielipidepankki profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Liittynyt 21v sitten
2051 aloitusta · 25606 kommenttia
Sinä olet kovasti peräänkuuluttanut sitä minulle, ettei pidä arvioida omien pyrkimysten mukaan. Miksi siis kehut kirjoitusta, missä on kokonaan unohdettu Soininvaaran pitkä miinus Niinistölle ja lopputulema eli tämä:

"Minua taas kiinnostavat sisällöt. Nämä vihreiden tenteissä esiin tulleet puhuvat mielestäni Niinistön puolesta, mutta sitten tulee pitkä miinus:

Niinistö linnoittautuu sen vanhan teorian taakse, että rikkaiden rikastumisesta hyötyvät ennen pitkää myös köyhät. Jos puhutaan absoluuttisesta tulotasosta, tämä teoria näyttää pitävän paikkansa. Olen kuitenkin kirjoittamassa kirjaa, jonka koko perusajatus on, että vauraudessa merkitystä on vain suhteellisella vauraudella, jolloin Niinistön suosima teoria on täysin vastoin sitä, mitä maailmasta ajattelen. Tämä on aivan fundamentaalinen ero.

Siksi en aio kannattaa julkisesti kumpaakaan."

Muutoin arvostan Soininvaaraa yhtenä parhaimmista poliitikoistamme. Hän on älykäs, arvot kohdallaan ja rehellinen. Hänen kirjoituksiaan ja analyysejaan on ilo aina lukea. Myönnän rehdisti yllättyneenä nyt Soininvaaran joistain näkemyksistä ja ne vaikuttivat ihan perustelluilta ja oikeaan osuvilta. Erityisesti näissä perustuloasioissa olen ollut aina kovasti soininvaaralainen. Mutta kyllä siinä asiassa myös Kokoomus on ollut hyvin vastahakoinen, välillä suorastaan ivallinen Soininvaaralle. Niinistö poikkeaa tässä suhteessa mieluisasti kokoomuslaisesta peruslinjasta. Demarien näkemykset ovat tässä asiassa liian jähmeitä ja paikalleen semnetoituneita.

Natoa koskevien uskomusten osalta on kuitenkin vaikea uskoa Soinivaaran visiota. Jos sellainen eurooppalainen Nato syntyy, jossa Venäjäkin on mahdollisesti mukana, Suomi voi minunkin ja varmaan monen muunkin puolesta silloin liittyä siihen varsinkin, jos sillä lailla voidaan säästää puolustusmenojamme kuten Soininvaara asian näkee. Tässä Natossa USAlla ei ole roolia, vaan se vetäytyy Soininvaaran vision mukaan Euroopasta. Niinistö ei valitettavasti ole pyrkinyt tarkoin yksilöimään sitä, millainen hänen visionsa eurooppalaisemmasta Natosta on. Ei tiedetä, onko se samanlainen kuin Soininvaaran näkemys.
Evankelis-luterilainen kirkko ei suinkaan ole tukemassa Sauli Niinistöä sen paremmin kuin muitakaan ehdokkaita. Kyse on joidenkin kirkolliskokousedustajien antamasta tuesta.

Tuossa tuessa pääperusteena on ehdokkaan sitoutuminen kirkkoon. Tosin Niinistö eräässä vaalitentissä sanoi, että hänelle uskonto on kirkkoa tärkeämpi. Olisi mukava nähdä, oliisvatko nämä ehdokkaat samanlaisessa tilanteessa samoilla perusteilla kantansa takana, jos vasemmistolainen ehdokas olisi kirkon jäsen ja porvariehdokas ei tai olisi jonkun muun kirkkokunnan jäsen.

En kyllä Halosena ottaisi tällaista tukea edes vastaan, koska siinä halutaan sivuuttaa uskonnonvpauden Suomessa sellaisten ihmisten mielipiteiden arvo, jotka eivät ole sitoutuneet tietyn uskonnon tunnustamiseen. Kannanotossa ei haluta tunnustaa sitä, että uskonnolliset vakaumukset ovat viime kädessä yksityisasioita. Kirkossamme on paljon viisaita ja elämää ymmärtäviä ihmisiä kuten piispa Eero Huovinen, mutta sitten on paljon näitä kirkollisedustajia, jotka ovat suvaitsemattomia huru-ukkoja ja muita ajatollaheja. He juuri tukevat mielellään kaikkea yhdenmukaisuutta, jos se on heistä sopivaa.

Tässä kohdin voisi vertailun vuoksi esim. ottaa ruotsinkielisen vähemmistön asian. Joku suomalaisuuden liittokin voisi tukea jotakin ehdokasta sillä perusteella, että suomalaisuus on suomenkieliseen kulttuuriin sitoutumista niin, että suomalaisuuden perintö säilyy elinvoimaisena myös tuleville sukupolville. Arvata vain sopii, miten ruotsinkielinen vähemmistömme reagoisi tällaiseen.
Itse arvioisin, että jopa vastaehdokas Sauli Niinistö arvioisi Halosen tietotason aivan toiseksi kuin sinä. Luulen, että hänkin arvostaa presidentti Halosta suuresti. Ei kai Niinistö vaalimainonnassaankin muuten kehuisi kaikkia Suomen presidenttivalintoja hyväksi. Halosen kohdalla kuten muiden kohdalla oli vielä erityinen tunnustus, jonka tarkkaa sisältöä en nyt muista. Mutta mitenkään väheksyvä se ei ollut toisin kuin sinun käsityksesi.

Halonen on esitellyt pitkin matkaa hyvinkin konkreettisia asioita. Luulen, että kyse on nyt eneään sinun kyvystäsi huomoida asioita, tai ehkä paremminkin jättää huomioimatta niitä.

Kyllähän Saulin tiedot paikka paikoin ihan hyviä ovat. Joissain asioissa on kuitenkin käynyt niin, että kun hän on arvostellut sitä, että joki asia on jäänyt tekemättä, Halosen on pitänyt valistaa häntä siitä, miten kyseiseen asiaan on reagoitu ja mitä siinä on tehty. Yhdessä lähetyksessä Halonen joutui jo hieman tuskaantuneena sanomaan Niinistölle, että tervetuloa Suomeen, kun Niinistö ei ollut lainkaan perillä Suomessa tehdyistä toimista.

Nämä Niinistön tiedot puutteet ovat kyllä korjaantuneet kamppailun myötä eli hän oppimiskykyinen. Niinpä valistustyö osui vaalin ensimmäiselle kierrokselle, missä pääasiallisessa valistusvastuussa Niinistölle oli silloin oma porvaritoveri pääministeri Matti Vanhanen. Et ilmeisesti seurannut kovin tarkkaan vaalin ensimmäistä kierrosta, jolloin juuri Vanhanen ansiokkaasti paikkasi Niinistön tiedon puutteita. Vanhanen ja Halonenhan olivatkin useimmissa asioissa samaa mieltä. Ehkä tämäkin on päässyt unohtumaan.

Itse en pidä lainkaan Sauli Niinistön olemuksesta ja ylimielisestä esiintymistavasta. Omasta mielestäni Matti Vanhanen olisi ollut tässä suhteessa paljon parempi. Niinistö sopisikin paremmin kepuliksi ja Matti kokoomuslaiseksi. Asetelmat voisivat silloin olla nyt paljon herkullisemmat. Valitettavasti Vanhasen kyvyt eivät vain riittäneet edes oikeaan puoluevalintaan porvarileirissä.
DDR:n hän heitti peliin ainakin MTV3-vaalitentissä. En nyt jaksa enää muistaa, mitkä Niinistön sanat olivat, mutta kyse oli Halosta kohtaan suunatusta piikistä.

Stasiakin käsiteltiin elisessä tentissä, mutta siinä se aihe tuli kysymyksenä. Stasia on käsitelty jossain muussakin tentissä, muistini mukaan ensimmäisessä ruotsinkielisessä (tai sitten jossain toisessa) ja siinä Niinistö otti asian esille siten, että maan pitää tuntea historiansa yms.

Tällaisia asioita ei ole tarkoitus ottaa esille muussa tarkoituksessa kuin yrittämällä saattaa vastapuoli jotenkin epäilyttävään valoon. Asiahan on tämän päiviän presidentin viran kannalta muutoin täysin merkityksetön ja eilispäivää. Eihän tässä voi palata esim. sisällisodan aikoihin saakka, ellei kyse on jostakin mustamaalausyrityksestä.

En ole väittänyt sellaista, että Niinistö olisi kaivanut nämä asiat suurina kysymyksinä esille. Niitä käytetään lähinnä heittoina, joiden ilmeinen tarkoitus on vihjailla vastaehdokkaasta jotain mielikuvatasoista.

En voi esittää sinulle tämän tarkempia todisteita, koska minulla ei ole taltioituna noita tv-esiintymisiä. Uskon, että joku muukin on näitä ohjelmia nähnyt ja ehkä pystyy todentamaan tai tarkentamaan muistikuviani.