Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2050

Kommenttia

25515

  1. Taktistenkin ydinaseidein räjähdysvoima olla kymmenkertainen Hiroshoman atomipommiin verrattuna. Ei niitä voida pitää minään tavallisina pommeina. Mikään sota ei varmasti rajoittuisi vain taktisten ydinaseiden käyttöön silloin, kun vastakkain ovat ydinasevallat. Häviöllä oleva siirtyy silloin strategisten ydinaseiden käyttöön. Suomea kohtaan on vaikea käyttää taktisia ydinaseita, koska joukkomme pyritään lähtökohtaisesti hajauttamaan eikä Suomella ole mitään suurta laivojen maihinnousukolonnaa, jota vastaan tällaista ydinasetta voitaisiin käyttää. Suomea uhkaa suurella todennäköisyydella asutuskeskuksiin kohdennettu ydinasehyökkäys, joka ei silloin eroa kuin teholtaan strategisesta ydinaseesta. Mahdollisia joukkojen keskittämisiä vastaan niitä voitaisiin tietysti teoriassa keskittää, mutta on täydellistä typeryyttä uskoa, että mitään sotaa käytäisiin taktisin ydinasein jonkinlaisena ydinsodan kevytversiona.
  2. Mikä on se pelivara, joka tarvitaan nopeille tilannemuutoksille rauhan aikana. Kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, Suomessa toimittiin nopeasti. Liittymispäätös oli muutamassa kuukaudessa valmiina. Sitä rajoitti silloin se, että Suomi joutui neuvottelemaan asiasta muiden maiden kanssa. Nyt olisi kyse pelkästään Suomen päätöksetä rauhan aikana. Kerro nyt meille, mitkä ovat sellaiset tilanteet rauhan oloissa, jotka edellyttäisivät pari kuukautta nopeampaa reagointia? Kyllähän samaa koskee poliittista sitoutumistakin. Siinä tarvitaan silloin kaikkien poliittiseen sitoumukseen osallistuneiden puolueiden suostumus. Se voi tarkoittaa esim. 5/6 enemmistöä eduskunnassa, kun lain muuttamiseen voisi riittää yksinkertainen enemmistö. Itse asiassa laaja-alaisen poliittisen julistuksen purkaminen voisi olla epävarmempaa kuin lain muuttaminen.

    Kaikkonenkin oli selvästi tyytymätön hallituksen toimintatapaan. Kepu on valmis jonkinlaiseen poliittiseen julistukseen, mutta kyllähän sellaisen sitovuus ja merkitys tuli samalla selvittää. Jos se on vain tyhjä paperi, miksi sopia yhtään mistään. Vai onko se sitä kepulaista perinnettä, että Kepu pettää aina eikä se Kepun petospolitiikan näkökulmasta ole muuta kuin heidän linjansa mukainen ratkaisu.

    Itse asiassa pohjoismaisissa poliittisissa julistuksissa on ollut laajempia rajoituksia kuin Suomen ydinenergialaissa. Heidän rajoituksensa eivät ole koskeneet vain ydinaseita, vaan niissä on ollut myös kieltoja ulkomaalaisista tukikohdista ja joukoista ko. maan alueella. Norja on asettanut alunperin tällaisia rajoituksia sen vuoksi, ettei se ole halunnut provoisoida NL:a. Norja on siis halunnut korostaa sitä, että Norjan Nato-jäsenyys on täysin vain puolustuksellinen ratkaisu eikä Norjan aluetta ole tarkoitus käyttää hyökkäykseen NL:a vastaan. Tämähän oli meillä Suomessakin Kekkosen ajatus, kun hän ajoi sopimusta ydinaseettomasta Pohjolasta. Oliko Kekkosen ulko- ja turvallisuuspolitiika silloin mainitsemaasi pölhöpopulismia?
  3. Olen osin samaa miieltä ja tässä asiassa pitäisikin pohtia sitä, mitä hyötyä Suomelle tulisi, jos lainsäädäntöä nyt muutattaisiin. Lisääkö ydinaseen Suomen sijoittaminen millään tavoin Suomen turvallisuutta sen paremmin rauhan kuin sodan aikanakaan. Tänne sijoittaminen ei nimittäin suinkaan tarkoita, että meillä olisi se napin painamisen oikeus. USA päättää siitä.

    Ydinaseita on tuskin edes sotastrategista syistä järkevää sijoittaa Suomeen. Ne ovat sen nopeita, että muutaman minuutin aikasäästöllä ei ole merkitystä. Kyse on vain siitä, kykeneekö vihollinen ylipäätään torjumaan ne ilmalennon aikana. Sijoittaminen Suomeen taas tarkoittaisi sitä, että se on vihollisen maali ja silloin pitäisi olla omaa kykyä torjua se vihollinen hyökkää mahdollisesti ydinasein tällaiseen kohteeseen.

    Sota-ajan varauksella on tuskin mitään merkitystä sota-aikana. Ydinaseiden siirtoja ei siinä tilanteessa tehdä vaan niiden pitää olla koko ajan valmiudessa. Natolla on jatkuvasti siirtyviä ydinaseita ja ne ovat sukellusveneissä. Nämä sukellusveneet seilaavat suurilla merillä. Ne taitavat olla niin suuria, etteivät pääse ainakaan huomaamatta Tanskan salmien läpi.

    Olen valmis olemaan eri mieltä edellä esittämäni kanssa, jos kyetään perustellisesti esittämään näkemys siitä, että ydinaseiden sijoittaminen Suomeen torjuisi jotenkin ennakolta vihollisen hyökkäyksen. Jos se päinvastoin ei sitä edistäisi vaan maalittaisi Suomea, ajatus sijoittamisesta on huono.
  4. Kirjoituksesi tai välittämäsi tieto Trmpista saattaa olla hyvinkin totta, mutta Trumpin käytös ei selity pelkästään eikä ehkä voittopuolisesti sillä. Mm. hänen veljensä tytär, joka on ammatiltaan psykologi, on kirjoittanut sedästään kirjankin. Hän kuvailee Trumpia narsistina ja empatikyvyttömänä ihmisenä, jossa voi olla myös psykopaatin ominaisuuksia. Mary Trumpin mukaan Donaldin Fred -isä loi pojastaan hirviön jo lapsena. Se selittää sen, miksi Trump kohtelee kanssaihmisiä erittäin epäkunnioittavasti ja töykeästi, jos nämä ovat eri mieltä hänen kanssaan. Donald oppi tai hänen isänsä opetti hänet siihen, että muiden eduista piittaamattolla kyynäpäätaktiikalla pärjää maailmassa parhaiten. Isänsä ohella Trumpin toinen merkittävä oppi-isä oli hänen ensimmäinen asianajajansa Roy Cohn, joka ei kaihtanut mitään keinoja edistäessään asiakkaiden asioita. Trumpista tehty elokuva "Apprentice" kertoo tästä Trumpin ja Cohn suhteesta.

    Trump on siis ollut erittäin hankala ihminen jo nuoruudessaan ja aikuisiässään. Dementia voi selittää kyllä osan hänen nykyisestä tempoilevuudestaan. Se voi selittää myös hänen älyllistä laiskuuttaan, sillä hän ei välitä ottaa selvää mistään faktoista ja päätösten seurauksista vaan luottaa omaan tunnelmaansa, vaistoihinsa ja hänen ystäviensä kuiskutteluun. Trump tajusi Bidenin hallinnon aikana, että hän teki suuren virheen, kun valitsi hallintoonsa ensimmäisellä kaudella ns. aikuisia. Toisella kaudella hän korjasi tämän virheen ja valitsi vain hänelle lojaaleja ihmisiä. Diktaattoreille lojaalisuus on aina ensisijainen valintakriteeri, osaamisesta viis.
  5. Elähän nyt nyt sentään satuile. Eikä tähän aikaan päivästä edes vielä ole iltasadun aika.

    Ideologiset putlerin serkukset löytävät Suomesta ääri- ja laitaoikeistosta. Näitä yhdistää "ideologinen veriside". Se elementtejä ovat nationalismi, jota meillä kaunistellaan sanalla kansallismielisyys ja konservatismi, joka ilmee liberaalien arvojen vastustamisena, sukupuolten tasa-arvon vastustamisena, seksuaalisen tasa-arvon vastustamisena jne. Yksi yhteinen ja ehkä jopa merkittävin sävel löytyy EU:n vastustamisessa. Se liittyy tähän kansallismielisyyteen, missä korostetaan ihanteellisen epärealistisesti omaehtoista päätöksentekoa. Se on tyypillistä impivaaralaisuutta. Ilmastonmuutoksen olemassaolon vastaisuus ja tietoon perustuvan yhteiskuntamallin vastaisuus, yhdistäviä tekijöitä tuntuu olevan loputon määrä. Yllättäen maahanmuuttovastaisuutta putler ja Euroopan äärioikeisto eivät ainakaan suoraan jaa. Venäjä on aina ollut monikansallinen yhteistö, mikä varmaa selittää sen, että eri kansallisuuksia siedetään maassa paremmin. Sekin kuitenkin edellyttää venäläisten määrätynasteisen käskyvallan hyväksymistä vastineena.

    Demareilla ja vihreillä ei ole mitään em. yhdistäviä tekijöitä putlerin sen paremmin kuin ääri- ja laitaoikeiston kanssa. Demarit ja Vihreät ovat aina kannattaneet demokratiaa, tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä erilaisia kansalaisvapauksia, joita Venäjällä puolestaan halutaan rajoittaa. USA konservatiivinen oikeistohallinto on alkanut myös rajoittaa kansalaisvapauksia kovin ottein kuten esim. Minnesota ja Kalifornian osavaltioissa on nähty ja rajoitukset on otettu käytäntöön vastoin näiden osavaltioiden hallintojen tahtoa.
  6. Et sitten löytänyt Venäjän ay-liikkeestä kuin 15 vuotta vanhan jutun. Siinähän kyllä kerrotaan hyvin, että hallinto pyrkii rajoittamaan ay-liikkeen toimintaa, koska mielenilmaukset voivat olla hallitsemattomia. Venäläisomisteinen yritystoiminta on myös hyvin ay-vastaista. Sen sijaan kansaiväliset ja suomalaiset työnantajat ovat tottuneet toimimaan ay-liikkeen kanssa, joten sopimuksiin päästään helpommin.

    Venäjähän on totalitaristen äärioikeistolainen ja fasistinen valtio, missä valtiovalta pyrkii suitsemaan kaikkea kansalaistoimintaa ja niin muodoin myös ay-likettä. Sinulta tämä kaikki on sujahtanut niin kuin moni muukin asia, koska elät vain jossain täysin harhaisissa omissa kuvitelmissasi.

    Supon tuoreen raportin mukaan Suomessa eikä Euroopassa esiinny juuri lainkaan äärivasemmistolaista valtion vastaista aktivismia ja terrorismia. Uhkana ovat sen sijaan äärioikeistolainen ja islamistinen terrorismi niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa.
  7. En odota Venäjän tulevan Iranin avuksi. Venäjä varoo vaarantamasta suhdettaan Trumpiin. Venäjälle Ukraina on tärkein ja siinä se odottaa Trumpin apua kuten on nähty.

    En usko, että Iranin kohtaloa on vielä päätetty. Jos USA haluaisi päättää Iran kohtalosta haluamallaan tavalla, se vaatisi suurten maajoukkojen lähettämistä ja pitkäaikaista sotaa. Vastustus olisi todennäköisesti kovempi kuin Irakissa. USA juuttui Irakiin ja varsinkin Afganistaniin useiksi vuosiksi. Näiden sotien seuraukset olivat USAlle karmeat. Syntyi Isis ja Taleban palasi valtaan. Mitään länsimaalaistyylistä johtajaa ei tule ilman Iranin miehittämistä. Siltä näyttää. Kansannousuun Iran on nyt varautunut ilmoittamalla, että sellaiseen ryhtyviä pidetään vieraan valtion vihollisina. Tulevaisuutta on tietysti vaikea ennustaa enkä minäkään siinä mikään erehtymätön ole. Sen vuoksi yritän miettiä eri vaihtoehtojen todennäköisyyksiä. Tällä hetkellä kallistun siihen, että USA ja Israel eivät onnistu lopettamaan sotaa kukistamalla Iranin. Iranin tavoite on pitkittää sotaa niin paljon kuin mahdollista. He kyllä ymmärtävät Trumpin kiukun syyt - öljyn hinnan nousun ja pörssikurssien laskun. Eivät iranilaiset tyhmiä ole.

    Jos Iran alkaa miinoittaa Hormuzin salmea ja jos yksikin miina osuu johonkin alukseen, on selvää, että sen jälkeen liikenne pysähtyy. Mikään laivayhtiö ei vaaranna aluksiaan, koska vakuutuksetkaan ei yleensä kata sotatilanteen vahinkoja varsinkin kun aluksen kapteeni ymmärtää vaaran eli vahinko katsotaan silloin olleen sen uhrin välinpitämättömyyden tulosta. Jos öljykuljetukset pysähtyvät, sota pitkyttyy melko varmasti hyvin pitkäksi aikaa. Se olisi Trumpille ja häntä tukevalle Maga-liikkeelle äärimmäisen kova poliittinen tappio ja syksyn välivaalien lopputulos on silloin varma.

    Partapapeissa ei kiehdo mikään. Minähän olen kutsunut sitä islamilaiseksi fasismiksi. Nämä eivät ole kommunisteja, eivät sinnepäinkään. Iranissa yksityismistus ja yrittäminen ovat sallittuja. Tällaisessa maassa partapapit kukistaisivat kommunistit väkivaltaiseksi. He kukistavat myös demokratiaan pyrkivät. Iran oli jonkinlainen demokratia vielä vuonna 1953. Silloin tulivat USA ja Iso-Britannia, jotka kukistavat tämän demokraattisen hallinnon ja asettivat shaahin diktaattoriksi. Demokratia siis tuhottiin silloin länsimaisin voimin ja tilalle asetettiin diktatuuri. Maan väestön USA-viha on perua tältä ajalta. USA ja britit tekivät tämän vallanvaihdon tietysti öljyn vuoksi. Iranin demokraattinen hallinto nimittäin halusi pidättää maansa luonnonvarojen tuoton itsellään eikä antaa sitä länsimaisille öljy-yhtiöille.

    Vastauksena kysymykseesi asetelma pitää nähdä ihan toisesta perspektiivistä. Iranhan ei esim. uhkaa millään tavalla meitä eurooppalaisia eikä USAtakaan. Länsimailla ei ole erityistä syytä sotia Iranissa. Kyse on Israelin halusta tuhota Iran. Netanjahu esitteli YKssä kaaviota, jonka mukaan Iran oli muutaman viikon päässä ydinaseen saamisesta. Tämä tapahtui vuonna 2012. Nyt eletään vuotta 2026. Väite muutamasta viikosta on siis tähän päivään venynyt jo noin 170 kuukauteen ja 8 800 viikkoon. Israelin väite on siis samantapainen,millä USA perusteli hyökkäystä Irakiin, mistä kukaan ei sitten löytänytkään yhden yhtä ydinasetta eikä edes sellaisen aihioita. Enemmän pitäisi kysyä sitä, miksi me siedämme kerrasta toiseen, että Israel sotaisalla politiikallaan asettaa länsimaat ja niiden talouden vaaranalaiseksi. Tällä kertaa vaarana on suuren öljynkriisin mahdollisuus. USAlla on kummallinen erityissuhde Israeliin ja menee usein näihin Israelin asettamiin miinoihin. Netanjahu on tajunnut, että Trumpissa on nyt suurin mahdollisuus. Tämä on edeltäjiään monta kertaa tyhmempi ja vedätettävissä hyvin esitetyillä valheilla mihin vaan. Nyt Trumpille on käymässä kylmät juuri hänen tyhmyytensä vuoksi. Hän ei ole ymmärtänyt tällaisten sotaretkien riskejä, vaikka USAlla on lähimenneisyydestä paljon kokemusta näiden riskien toteutumisesta. Unohda siis partapapir ja keskity siihen, miksi USA on valinnut itselleen kaikkien aikojen suurimman hölmön presidentikseen.
  8. Niinhän se menee. Mähän tiesin jo päivää ennen sotimisen alkua, että huomenissa sitten pamahtaa ja niin kävi. Porukka täälläkin ihasteli vähän ennustajanlahjojani. Se että tietää enemmän kuin USAn nykyinen presidentti, ei paljon vaadi. Hänen äly- ja osaamistasonsa on sen verran matala, että sen ylittää suuri osa amerikkalaisista, suomalaisista nyt puhumattakaan.

    Trump noudattaa kuitenkin järjestelmällisesti tiettyä kaavaa, mikä jenkeissäkin on havaittu ja sitä on alettu kutsu nimellä Taco (Trump always chickens out). Trump on ennen kaikkea narsisti. Hän peilaa kaikkea sitä vastaan. Jos hänen narsisiminsa on uhattuna, hän pakittaa. Merkkejä ovat kansan suosio, pörssikurssien kehitys, öljyn hinnan kehitys. Kun hän joutuu ottamaan nämä aina huomioon, se asettaa rajat hänen uholleen. Hän ei kykene pakottamaan kansaa asettumaan puolelleen ja ihailemaan häntä. Hitler pystyi tähän, koska rakensi autoritaarisen valtion, missä tiedonvälitys oli hallituksen hallussa. Paska osattiin paketoida herkkuruuaksi. Trumpin toiminnan ennakointi on vain loogista järkeilyä, ei se sen kummoisempaa ole. Aina on tietysti mahdollisuus, että asiat menevät totaalisesti pieleen ja ennusteeni silloin sakkaa. Jos Trump juuttuu sotaan tahdostaan riippumatta, silloin hän on hukassa. Pahoja seuraksia tulee silloin väistämättä, amerikkalaisia kuolee, pörssit sakkaavat, öljyn hinta nousee pilviin. Tämä on se kauhuskenaario, jota Trump yrittää välttää, vaikka ottaa hurjia riskejä siihen suuntaan. Eli kyllä siis vaihtoehtoinenkin jatko tälle on olemassa ja se on silloin Trumpin loppu.
  9. Iranilla on kolme tapaa sulkea Hoemuzin salmi. Ensimmäinen on vaarailmoitus. Se on käytännössä annettu, koska liikenne on seisahtanut. Toinen on hyökkäykset aluksia vastaan drooneilla ja ohjuksilla. Kolman keino on salmen miinoittaminen. Varsinkin nykyaikaiset herätemiinat ovat vaikeita torjuttavia. Niissä on älytoimintoja, jotka kykenevät jopa tunnistamaan yläpuolella kulkevia aluksia. En osaa sanoa, onko Iranilla tällaisia miinoja vai vanhanaikaisempia kosketusmiinoja. Syvemmälle sijoitettavien herätemiinojen raivaaminen ja kaikuluotaaminen lienee työlästä. Kosketus- ja ajomiinat ovat helpompia raivata.

    Lentotukialukset eivät ole mitään miinanraivaajia. Niiden avulla voidaan estää varmaan rannalta tapahtuva tulitus. Droonien torjuntakyvystä en tiedä. Miinoitus voidaan tehdä monella tavalla ja sen estäminen vaatisi varmaan alueen suurta valvontaa ja tunkeutumista Iranin aluevesille. Ranska ei takuuvaramasti lähetä aluksiaan Iranin puolelle. Jos Iran onnistuisi miinoittamaan salmea laajalti, miinojen raivaamiseen menisi varmaan viikkoja ehkä kuukausia. Toisen maailmansodan aikaisia miinoja on edelleen meressä esim. merenkurkun alueella Pohjanlahdella ja muualla Itämerellä. Ne voivat edelleen olla hengenvaarallisia. Aluksen kapteeni ottaa suuren riskin, jos voidaan epäillä, että yksikin toimintakykyinen herätemiina on Hormuzin salmen syvyyksissä. Sen vuoksi pelkkä miinoituksen suorittamisen aloittaminen on erittäin suuri riski.