Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2050

Kommenttia

25515

  1. En ole erityisemmin havainnut, että tällä palstalla erityisemmin leimattaisiin muita keskusteljoita persuiksi, äärioikeistolaisiksi, etnonationalsiteiksi jne. Toki sellaistakin esiintyy. Itse pyrin keskittymään vain itse ilmiöön eli juuri näihin asioihin, jotka ovat vaaraksi suomalaisille ja ylipäätään yhteiskuntarauhalle. Niiden vaarallisuus on historiallisesti nähty usein ja tietysti laajimmin toisen maailmansodan edellä ja aikana. Siksi tällaisten epätoivottavien ilmiöiden uudelleen noususta on aina järkevien ihmisten syytä varoittaa.

    Yhdysvalloissa näyttäisi siltä, että kritiikin kärjeksi on noussut tunnettu akateemikko, taloustietelija ja politiikan tuntija Jeffrey Sachs. Hän ei arkaile kutsumasta Trumpia psyykkisestä sairaaksi, narsitiksi ja maailmanrauhan vakavaksi uhaksi. Sachsilla on myös pitkältä ajalta historiallinen kokemus ja näkemys USAn hegemoniapolitiikan pitkästä linjasta, joka Trumpi aikana on kärjistynyt hulluuden asteelle. Sachs sanoo John F. Kennedyn olleen viimeinen tästä hegemonia-ajattelusta irti ollut presidentti, mutta CIA murhautti hänet sen vuoksi. Toinen näkyvä kriitikko USAn muun poliittisen kehityksen suhteen on ollut pitkään Bernie Sanders, joka paljolti vastannee näkemyksiltään keskiverto pohjoismaista demaria. Sanders on arvostellut myös Israelin vaikutusvaltaa USAssa. Tällaiset kriitikot leimataan sumeilematta konservatiivien keskuudessa antisemitiskeiksi, mutta Sandersin kohdalla se problemaattista, koska hän on itse juutalainen.

    USAta ei ole syytä syyttää kaikesta. En ole itse havainnut, että niitä nyt juuri tällä palstalla kirjoittaisi. Itse pidin esim. oikein hyvänä Bidenin politiikkaa auttaa Ukrainaa Venäjän hyökkäystä vastaan. En havainnut kritiikkiä täällä tältä osin kuin yhdeltä osallistujalta, VKK-puolueen eduskuntavaaliehdokkaalta, joka näkee Kapin haamun vaanivan joka paikassa. USAta voi kuitenkin syyttää silloin, kun aihetta esim. nyt, kun se aloitti täysin laittoman hyökkäyssodan ja syytti mm. Espanjaa siitä, että Espanja ei halua olla osallisena tällaisessa laittomuudessa. Trumpilla on vakavia henkisen puolen ongelmia kuten Sachs luettelee tai hän on pähkähullu kuten kuten suomalainen emeritys akateemikko sanoo. Trump ansaitsee kaiken arvostelun. Vai sanoisistko, että jotain keskustelua sabotoivat ne, jotka koko ajan väittävät hitleria monesta asiasta ja että he ovat vain juuttuneet Hala-ahon termein johonkin hölökaustiin.
  2. Ei sillä ole väliä, antaako vai myykö joku toinen valtio aseita sotaa käyvälle maalle. Emme tiedä esimerkiksi sitä, kuinka paljon Kiina antaa ja kuinka paljon se myy aseitaan Venäjälle. Ukraina myös ostaa ja saa aseita länsimailta. Myöskään ulkomaisia vapaaehtoistaistelijoita ei pidetä minkään lähtömaan asevoimina. Rajanveto on tietysti tässä vaikeaa kuten nähtiin vuonna 2014 pienten vihreiden tunnuksettomien miesten tapauksessa Ukrainassa. Varmaan voidaan puhua eri maiden proxy-armeijoista, mutta siitä pitäisi saada näyttöä. Iranin kohdalla voi olla niin kuin sanot. Venäjä väittää taas, että Ukrainan armeija käy länsimaiden proxy-sotaa. Kun Saddam Hussein hyökkäsi 1980-luvulla Iraniin, hän teki sen USAn vahvalla tuella. Varmaan sitäkin voidaan pitää USAn proxy-sotana, kuka tietää.

    Israel ei tietääkseni ole vienyt mitään Iranin aloittamaa hyökkäystä 7.10.2023 YKn käsiteltäväksi. Sen sijaan Hamasin tekemä hyökkäys on yleisesti tuomittu raakalaismaiseksi terroriteoksi. Hamas on useiden maiden taholta luokiteltu terroristijärjestöksi. Eniten rahoitusta aseiden hankintaan Hamas on saanut Qatarilta. Israel ei ole pyrkinyt millään lailla estämään tätä rahoitusta vaan on sallinut sen vapaasti. Israel on itse asiassa pitkään tukenut Hamasia. Tukeminen ei tietenkään ole ollut pyyteetöntä vaan Israelin äärioikeiston kehittämä juoni, joka sitten osui omaan jalkaan. Hamasin avulla on ollut tarkoitus estää kahden valtion syntyminen. Israelilaiset voivat sanoa, ettei siitä tulisi mitään, koska Hamas ei sellaista halua. Hamas on osin Israelin projekti maltillista Al Fatah -palestiinalaispuoluetta vastaan, joka on ollut valmis neuvottelemaan kahden valtion mallista.

    Sekä Hamasin että Israelin vastahyökkäys on saatettu niin Haagin kv.rikostuomioistuimen kuin YK-tuomioistuimen käsiteltäväksi kansanmurhana ja rikoksina ihmisyyttä vastaan. Israelin vastahyökkäyksessähän on kuollut monikertainen määrä ihmisiä verrattuna Hamasin aiheuttamiin kuolonuhreihin ja Israel on raunioittanut koko Gazan. Israelin väkivalta on ollut pitkäkestoista ja paljon laajempaa kuin Hamasin. Molemmat ovat tietysti äärimmäisen vastenmielisiä ja ihmisarvoa loukkaavia.

    USAn ulkoministeri Rubio on kertonut, ettei USA lähtenyt sotaan tukeakseen Israelia vaan puolustaakseen ennalta ehkäisevästi itseään siltä varalta, että Iran iskisi USAn tukikohtiin Israelin hyökkäyksen vuoksi. Melkoista spekulaatiota sotimisen seurauksista. Olisiko esim. jollain muulla maalla nyt samanlainen ennaltaehkäisevä oikeus puolustautua Israelia vastaan, jos voidaan olettaa, että Israelin hyökkäys voisi tarkoittaa hyökkäystä samalla myös tätä kolmatta maata vastaan. Kyllä tämä on ennen kaikkia sekopäistä. Eihän tuollaista hölynpölyä usko kukaan. Rubiokin on kai yrittänyt vetää sanojaan takaisin, kun ne saavat Trumpin näyttämään vedätyksen hölmöltä uhrilta.
  3. Kansainvälinen oikeus ei anna oikeutusta tehdä mitään vastahyökkäyksiä. YK:n peruskirjan mukaisesti hyökkäyksen kohteeksi joutuneella valtiolla on oikeus puolustautumiseen. Iran ei ole nyt hyökännyt ensin Israeliin vaan puolustautunut Israelin ja USAn aloittamaa hyökkäystä vastaan.

    Iran on hyökännyt itse vain kerran hiistoriansa aikana Israeliin. Tämä tapahtui 13.-14.4.2024. Sitäkin edelsi Israelin hyökkäys Iranin Syyrian Damaskoksessa sijaitsevaan konsulaattiin ja hyökkäyksessä kuoli toistakymmentä iranilaista. Iranin hyökkäystä ei tuomittu YK:ssa, mutta YK:n pääsihteeri ja monet länsimaat tuomitsivat sen. Suomen ulkoministeri tuomitsi myös hyökkäyksen mutta presidentti Stubb toivoi, että Israel ymmärtäisi oman hyökkäyksensä varjopuolet. Tuosta episodista on kulunut niin paljon aikaa, ettei myöhempiä Israelin hyökkäyksiä viime ja tänä vuonna voida pitää minään puolustautumisena. Muutoinhan jokainen valtio voisi vedota siihen, että joku muu on hyökännyt jossain kaukaisessa sodassa sitä vastaan, mikä oikeuttaa puolustussodan. Suomi ei edes vedonnut vuonna 1941 siihen, että jatkosota olisi ollut talvisodan hyökkäyksen puolustussotaa. Tavoite oli silloin vain ottaa takaisin talvisodassa menetetyt alueet, joiden menettämisen Suomi oli vahvistanut rauhansopimuksessa.

    Iran ei hyökännyt Israeliin 7.10.2023 vaan kuten edellä kerroin myöhemmin vuonna 2024. Hamas hyökkäsi Israeliin 7.10.2023. Iran on tukenut Hamasia, mutta tukijoita ei pidetä hyökkääjinä. Kiinakin on myynyt aseitaan Venäjälle, mutta sitä ei pidetä hyökkääjänä Ukrainaan. USAta ei myöskään pidetä hyökkääjä pelkästään sen vuoksi, että se tukee Israelia aseellisesti mutta ei osallistu sotaan niin kuin se nyt osallistuu. Iranilla eikä muillakaan valtioilla ole siis oikeutta hyökätä mihinkään toiseen valtioon. Vain puolustautumiseen välitöntä hyökkäystä vastaan on oikeus. Iranilla on siis nyt kansainvälisen oikeuden mukainen oikeus puolustautua. Sillä oli myös 1980-luvulla oikeus puolustautua, kun USAn tukema Saddam Husseinin armeija hyökkäsi Iraniin. USA on siis tukenut näitä hyökkääjiä Iraniin. Välillä Saddam Husseinia, välillä Benjamin Netanjahun Israelia.
  4. Kiitos! Jos olen Koskenniemen tasoa, otan sen imarteluna. Vaikka olen ollut asiantuntija eräissä oikeudellisissa kysymyksissä, en ole likimainkaan samantason asiantuntija kv. oikeuden osalta kuin Koskenniemi, koska en urani aikana perehtynyt erityisemmin niihin asioihin. Tietoni siitä jäivät sille tasolle, joka riitti sen alan tentin läpäisemiseen. Taisi olla niin, että omana opiskeluaikana kv. oikeus oli osa valtiosääntöoikeuden opintokokonaisuutta. En muista enää.

    Veikkaan, että Israel ja USA eivät nyt tasan tarkkaan tiedän sotahulluudensa seurauksista. Israel ei niistä välitäkään, koska se ei ole koskaan piitannut politiikkansa globaaleista seurauksista. Ei Trumpkaan muuten piittaisi, mutta nyt tulee käymään niin, että sodan globaalit seuraukset iskevät lujaa myös Trumpin kannattajiin. Siitä voi seurata hyvinkin pian Taco-ilmiö. Toivottavasti seuraisi, sillä se helpottaisi kaikkia. Kuten tiedät Taco tarkoittaa Trump chickens always out. Trump jänistää aina. Kun öljyn nousee ja pörssikurssit laskevat, Trumpin kannattajat suuttuvat. Se on ainoa asia, joka saa Trumpin vielä muuttamaan mieltään ja salamannopeastikin. Tacolle löytyy varmasti nytkin selvät mittarit. Luulen, että öljyn Brent-laadussa, raja on siinä 120 dollaria tynnyriltä ja osakkeissa SP500 osalta ehkä siinä 6 200 pisteen kohdalla. Näiden rajojen rikkominen voi tarkoittaa pitempiaikaista taloudellista romahdusta ja se on silloin Trumpille menoa. Raha on rakkaampi useimmille tärkeämpää kuin Trump. Vain äärikristityille konservatiiveille Trump voi olla loppuun asti mieluisampi vaihtoehto. He ovat valmiit maksamaan hulludesta miten kovan hinnan tahansa.
  5. Sinusta kyllä tiedetään, ettet osaa ymmärtää mitään, joten keskittyminenkään ei auta.

    Marinin hallituksen aikana polttoaineet kallistuivat, mutta mikä oli se päätös, joka nosti hintoja. Ja miksi ne polttoaineet kallistuivat silloin muissakin pohjoismaissa ja Euroopassa. Miten Marin nosti myös muiden maiden polttoaineiden hintoja? Vihreä siirtymä ei nostanut hintoja vaan öljyn hinnan nousu. Öljyn hinta nousi jyrkästi vuonna 2022, kun putler aloitti hyökkäyssodan. Brent-laadun hinta kohosi suurimmallaan 130 dollariin tynnytriltä ja pysyi noin 100 dollarin tasolla vuoden 2022 loppuun saakka. Nyt Brent-laatu on kohoamassa yli 100 dollarin ja pumppuhinnat Suomessakin nousevat. Vuoden 2022 ennätys menee jokseenkin varmasti rikki, jos sota jatkuu vielä muutaman viikon. Jos se jatkuu vielä muutaman kuukauden, sitten alkaa mennä 5 euronkin raja rikki pumppuhinnoissa eli hinta kallistuu yli kaksinkertaiseksi. Sekä vuoden 2022 että nykyinen hinnannousu johtuvat sodista. Tämä sota on pitempään jatkuessa paljon pahempi öljyn hinnan nousun suhteen, Jos sota pitkittyy, tulet sen näkemään.

    Korotukset eivät ole toinen toistaan parempia. Ne ovat seurausta kahden täyskahelin sotahulluudesta. putlerin ja trumpin. Ensin maksoimme putler-lisää, nyt maksamme trump-lisää. Eikä se koske vain polttoaineita. Niiden hintojen nousut sysäävät inflaation liikkeelle eli kallistuminen tarttuu kaikkiin muihinkin hyödykkeisiin. Tämä ymmärtäminen on varmaan kaikille tomppeleille vaikeaa ja mahdotonta, mutta onneksi täällä on muitakin lukijoita kuin sinä.
  6. Voi olla historiallinen virhe, mutta päätöksiä joudutaan tekemään aina ajassa. Tulevaa on hankala ennustaa. Natoon liittymispäätös tehtiin nopeasti Venäjän hyökkäyssodan alettua. Sota kertoi Venäjän aggressioista naapurimaitaan kohtaan. Suomessa älyttiin nopeasti, että me voimme olla seuraava kohde. Tätä vasten tarkasteltuna päätös ei ollut virhe vaan ainutlaatuisen tilaisuuden viisas hyväksikäyttäminen. Jos niin, ei olisi, sinun pitäisi kyettävään osoittamaan vakuuttavasti, ettei Venäjä tulisi missään oloissa hyökkäämään Suomeen. Suomella on nimittäin kokemusta siitä, että Venäjä hyökkää. Baltian mailla ja Puolalla on myös samanlaisia kokemuksia. Kerro nyt, miksi Venäjä jättäisi Suomen rauhaan, kun se historiallisesti kohtelee naapureitaan aina pyrkien alistamaan ne valtaansa.

    Liittyminen voi olla historiallinen virhe tulevaisuuden osalta. Voi olla liityimme "aivokuolleeseen" Natoon kuten Macron aiemmin kuvaili Natoa. Natosta tekee aivokuolleen nyt Trump. Hän ei ole erityisemmin sitoutunut Natoon ja uhannut aiemmin lopettaa sen. Lopettamispäätös saattaa olla edelleen hänen pöydällään. Yksikin poikkipuolinen sana tai teko voi laukaista sen. Olemme jo nähneet, miten Trump vastikään reagoi Tanskaan, Espanjaan ja Iso-Britanniaan, jotka eivät totelleet hänen käskyjään. Trumpin aiheuttama epävarmuus sekä se, että hän tuntuu olevan pahimman vihollisemme Venäjän suuri ystävä tekevät asiasta nyt enemmän kuin hankalan. Eurooppa on reagoinut asiaan panostamalla omaan puolustukseen ja puhumalla oman ydinaseen tarpeesta. Nato on heikko myös sen muiden Venäjä-mielisten osien eli Unkarin ja Slovakia takia. Oma lukunsa on myös Turkki, joka voi aiheuttaa suurtakin hämminkiä liittokunnan sisällä. Jos Nato hajoaa, aletaan valmistella nopeasti sen eurooppalaista korvaajaa, missä olisivat mukana Saksa, Englanti, Ranska, Puola, pohjoismaat, Baltian maat ja Benelux-maat ja mahdollisesti Kanada, jolla on puolustautumistarpeita uhittelevaa eteläistä naapuriaan kohtaan.

    Tätä menoa USAn ja Euroopan sukset menevät ristiin. Tahdottoman Euroopan on jossain vaiheessa alkaa osoittaa omaa tahtoa. Voi hyvinkin olla, että alamme nähdä Kiinan USAta vakaampana ja yhteistyöhaluisempana valtiona, jotka voisivat alkaa toimia rauhan ja vakauden puolesta EurAasian alueella. Siis EU ja sen liittolaiset, Kiina ja Intia sekä Japani ja Etelä-Korea ensisijaisesti. Kanadalla, Australialla sekä ns. globaalilla etelälle voisi olla halua laajemminkin liittyä tähän prosessiin. Näin sotaisat USA ja Venäjä jäisivät ulkokehälle eristäytyneinä.
  7. Kerro se päätös, jolla Sanna Marin nosti polttoaineiden hintoja. Hänen hallituksensahan päinvastoin laski jakeluvelvoitteen rajoja polttoaineiden hinnan noustessa. Polttoaineiden hinnat nousivat kaikkialla maailmassa, eivät vain Suomessa. Nostiko Sanna hintaa samantien koko Euroopassa? Jakeluvelvoite tuli polttoaineiden myyntiin Sipilä hallituksen päätöksillä.

    Hinnat ovat nyt nousussa sen vuoksi, että Trump aloitti sodan. Loppua hinnannousulle ei ole näkyvissä. Jos sota jatkuu pitkään, mennään varmaan yli 5 euron litrahintoihin. Trump luuli, että Iran tuli hoidetuksi jo viime kesänä. Sitten Netanjahu juksasi hänet uuteen sotaan uskoen, että sekin hoituu viikossa. Kun kävi selväksi, ettei se viikossa tule onnistumaan, Trump pidensi aikaa 4 - 6 viikkoon. Oma veikkaus on, että kohta hän joutuu asettamaan uuden aikataulun, ehkä 4 - 6 kuukautta ja sen jälkeen voidaankin joutua tilanteeseen, missä se 4 - 6 vuotta. Trump on astunut miinaan ja hän ei voi ottaa jalkaansa pois miinan päältä, koska se voi silloin räjähtää.

    Venäjän suhteen Trump ei ole kiristänyt mitään. Päinvastoin. Hän on asettanut sen sijaan Ukrainalle vaatimuksia, ettei se pommita Venäjän öljy- ja kaasuteollisuuden kohteita. Trump suuttui toimittajalle, joka kysyi häneltä, mitä mieltä hän on Venäjän tiedustelutiedon jakamisesta Iranille. Se oli Trumpin mielestä erittäin typerä kysymys. Typerä sen vuoksi, että sellaiset kysymykset kyseenalaistavat hänen tarvettaan olla putlerin ylin ystävä. Katso vaan, niin Trump asettaa edelleen pitkiä punaisia mattoja Trumin tallustella, mutta haukuu Zelenskyn pataluhaksi, kun tämä on aiheuttanut koko sodan ja on täysin rauhantahdoton hyväsydämisen ja jalon putlerin edessä.
  8. Trumppia voi hyvällä syyllä verrata hitleriin. He molemmat ovat kärsineet vakavista psyykkisistä ongelmista, narsismista ja heillä on psykopaattinen empatiakyvytön luonne. Trump ja hitler osaavat (hitleri kohdalla osasi) näytellä sanoissa ja toissisijaisissa teoissaan myös empatiaa, koska ymmärtävät, että normaali-ihmiset arvostavat sellaista. hilter silitteli hymyillen pikkutyttöjen päitä, kun nämä ojentivat tälle kukkatervehdyksen. Trump kertoo olevan suuri rauhanrakentaja ja kehuu vuolaasti ylisanoin kaikkea mahdollista, jos nämä eivät asetu missään Trumpia vastaan.

    Sekä hitler että Trump ovat pyrkineet hegemoniaan. Trumpin kohdalla tämä on tullut selväksi tällä kaudella. Hän itse sanookin, että hänen toimintansa ainoa rajoite on hänen oma moraalinsa. hitlerillä näytti olleen samalla tavoin vain tämä yksi ja ihan sama rajoite. Yksi asia erottaa kuitenkin nämä miehet toisistaan. hitler tavoitteli alueellista hegemoniaa, Euroopan ja ehkä Lähi-idän (öljykenttien) valloittamista. Trump sen sijaan tähtää koko maailman valtiaaksi. Hänellä ei näytä olevan missään rajaa, ei varmaan avaruudessakaan, mutta vähemmän älykkäänä ihmisenä hän ei ehkä ole vielä oikein oivaltanut tätä ulottuvuutta.

    Näissä on aina tärkeää esittää se kysymys, että miksi järkevät ihmiset ja ihmisten ylivoimainen enemmistö sallii tällaisten mielen- ja luonnevikaisten ihmisten nousta valtaan ja pysyä siinä, kun selvästi havaitaan heidän hulluutensa ja ymmärretään historiallisenkin tiedon valossa sellaisen seuraukset. Useita syitä voi esiintyä samaan aikaan. USAn osalta hegemonian tavoittelu on ollut pitkäaikaista, se on ikään kuin kirjoitettuna kansakunnan luonteeseen. Me olemme valtiaita kuten Rooman valtakunta aikoinaan. Toisena on politiikan kiinnostamattomuus. Politiikka kerää luokseen suureksi osaksi ihmisiä, joiden vallanhimo on suuri ja joissain tapauksissa pohjaton. Mitä suurempi se on, sitä kovempi on pyrky valtaan. Maailma nähdään taistelukenttänä, missä kaikki kansakunnat taistelevat toisiaan vastaan ja vain yksi suuri hegemoninen valta voi ylläpitää rauhaa alistamalla muut. Trumphan on tehnyt YKstä ja kaikista kansainvälisista organisaatioista lähes toimintakyvyttömiä ja vetänyt maansa pois niiden toiminnasta. Tällaiset vallanpitäjät levittävät aina yksinkertaistettua sanomaa. Make America Great Again ja America First. Ei tarvitse selittää, mitä ne merkitsevät. Riittää kun suuri osa kansasta saadaan hurraamaan. Ein folk, ein reich, ein fuhrer. Onko tuttua? Ihmiset ovat hurmoksessa, kun heille luvataan kaikkea hyvää ja vastaanpaneville kaikkea pahaa. Syntipukit löydetään myös aina. hitlerin aikana juutalaiset ja kommunistit, Trumpin aikana maahanmuuttajat, islaminuskoiset, globalistit, liberaalit ja kaikki sellaiset, jotka uskaltavat asettua Trumpin tielle.

    Valitettavasti ihminen on vielä pahasti älyllisesti ja luonteensa puolesta alikehittynyt eläinlaji, jolla on taipumusta tuhota paitsi toisensa myös itsensä. Se vaikuttaa tällaisina aikoina suoranaiselta tavoitteelta. Suurikin osa ihmisistä käsittää näkevänsä pähkähulluuden, mutta ei reagoi siihen. Jos täysperävaunu rekka lähestyy meitä suurella nopeudella kohti, pyrimme itsesäiltysvaiston ohjaamina väistämään alle jäämisen. Mutta se toimi silloin, kun tällaiset hullujen poliitikkojen ohjaamat sotavoimat ovat asettautuneet tuhoamaan meidät kaikki. Olemme porukalla sokeita sen käsittämiseen.
  9. Vaikuttaa siltä, ettei Trumpilla ole ollut mitään erityistä tavoitetta aloittaa sota. On spekuloitu muilla vaikutteilla. Trump haluaa siirtää huomion pois Esptein -dokumenteista, koska ne sisältävät ikävää tietoa hänestä, on yksi teoria. Trump on altis kavereidensa vaikuttamiselle ja varsinkin golf-kaveri Grahamin kuiskutteluille, on toinen teoinen teroria. Netanjahulla on ote Trumpiin ja hän soitti Trumpille, että helmikuun 28. päivänä Khameini on kokoustamassa Teheranissa ja siinä on loistava tilaisuus iskeä. Tämä on kolmas teoria. USAssa on maailmanloppua odottavien evankelistikristillisen lauma, joka on eufoorisessa hurmoksessa pykien yllyttämään Jumalan valittua Trumpia aloittamaan profetioidun sodan. Se on neljäs teoria. 200 sotilasta on jo tehnyt valituksen siitä, että heille sotaa on komentajien taholta markkinoita tällaisena Harmageddon-sotana. Viides teoria osuu minusta ehkä lähimmäs maaliaan. Trump on yksinkertaisesti mielenvikainen ja arvaamaton sellainen. Mitään järkevää selitystä hänen hölmöilylleen ei löydy. Hän elää vanhoilla päivillään jatkuvaa maanista vaihetta. Hän on ikuinen saunoja, joka lyö yötä päivää löylyä kiukaalle, kunnes kuivuu itse tähän hitaaseen savustamiseen.

    Trumpilla ei ole muuta logiikkaa kuin eteenpäin kiitävän höyryjunan logiikka. Häneltä puuttuu jopa varapresidenttinsä Vancen linja. Vance vaikuttaa nyt ajautuneen hallinnossa sivuraiteelle, Trumpin epäsuosiin. Se johtuu siitä, että Vance kuuluu porukan anti-sodanaloittamisjoukkoon. Maga-liikkeen keskeinen idea on ollut se, että USA lopettaa varsinkin sotansa Lähi-idässä. Nyt Trump ei lopeta vaan päinvastoin aloittaa niitä. Eihän Vancekaan mikään linjastaan kiinni pitävä ole. Hän on aikoinaan nimittänyt Trumpia Hitleriksikin mutta käänsi kelkkansa kun haistoi urakehityksen mahdollisuuden. Vancen omalletunnolle olisi ollut suurta ravintoa, jos hän olisi pysynyt aiemmassa näkemyksessään. Trumpissa on todellakin aimo annos samaa hulluutta kuin hitlerissäkin oli.