Vapaa kuvaus

Olen kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, urheilusta, elokuvista, kirjallisuudesta, valokuvista, ruuasta - tai siis hyvästä ruuasta - juomisesta, onkimisesta, maalaamisesta, kävelemisestä, nukkumisesta, ajattelemisesta, keskustelemisesta, kylttyyristä, luonnosta, eläimistä, elävistä, puutarhanhoidosta, uhkapeleistä, korttipeleistä, matkustamisesta ja tietenkin omasta perheestäni. Yritän olla tietävä ja terävä, mutta myös nöyrä ja kiitollinen. Nautin elämäni jokaisesta jäljellä olevasta päivästä menneiden päivien lisäksi. Tässä iässä Stephen Hawkingin ajatus maailmankaikkeuden kiepsahtamisesta takaisin rutistumisvaiheeseen niin, että näkee tulevaisuuteen, muttei muista menneisyyttä, kiinnostaa ja viehättää yhä enemmän. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

2048

Kommenttia

25505

  1. Ei tässä ole ollut kyse mistään islamin uskon voittokulusta. Lähi-idässä islamin uskonto on pääuskonto. Ei se ole häviämässä eikä vaarassa. Toinen eurooppalaisille vieras uskonto alueelle on juutalaisuus. Kristittyjä on myös jonkun verran siellä täällä. Sekä ääri-islamismi että ortodoksijuutalaisuus näyttävät olevan kovin sotaisia uskontosuuntia. Maltillisimpia näillä alueilla ovat kristityt, mutta heillä on alueella mitään omaa valtiota ja se selittää heidän syrjäytyneisyytensä.

    Trump on tietysti hävinnyt nyt käydyn katastrofaalisen sodan. Trump tuli vedetyksi sotaan sen vuoksi, että hän on äärityhmä eikä uskonut asiantuntijoitaan asiassa. Netanjahu ymmärtää Trumpin heikkolahjaisuuden ja veti tätä kevyesti höplästä. Trump on vihdoin huomannut tämän ja suuttunut nyt sitten Netanjahulle ja Israelille. Uskoisin, että Trump yrittää siirtää osan Iranille luvatuista vahingonkorvauksista Israelin maksettavaksi, mikä pitää tietysti yrittää pitää salassa, koska se, että Israel maksaisi korvausta Iranille, olisi Israelille äärimmäinen nöyryytys. Nöyryytys se on tietysti myös Trumpille, mutta tämän on helpompi jotenkin häivyttää tämä suurmoka tulevien sähellystensä alle.
  2. Äärityperä sota on todennäköisesti kohtalokas Trumpille ja republikaaneille. Sota kesti tässä mielessä liian pitkään ja se ehti vaikuttaa talouteen ja polttoaineiden hintoihin negatiivisesti. Vaikutusten häntä on myös pitkä ja ulottuu helposti vaalien alle asti.

    Mutta tässä voi olla mukana myös paljon sellaista, mitä emme tiedä. Tästä tulee mm. mieleen ne tapahtumat, mitkä saivat Suomen solmimaan epäedullisen rauhansopimuksen talvisodan lopettamiseksi. Yksi ja ehkä kaikkein merkittävin taustasyy siihen oli Saksan kehotus. Saksan roolista ei tuossa vaiheessa silloin tiedetty mitään. Se pidettiin salassa samoin kuin se, että Saksa lupasi silloin Suomelle palkkioksi hyvityksen korkojen kera.

    Iranin sodan yksi taustavaikuttaja voi olla Venäjä. Se tietysti hyötyi sodan jatkumisesta öljyn hinnan kohotessa, mutta putlerilla on muitakin intressejä. Hän ei halua, että USAn hallintoon tulee voimia, jotka eivät ole yhtä myötämielisiä Venäjälle kuin Trump. Venäjän ehdoton intressi on pitää Trump ja republikaanit vallan kahvassa. Vallan luisuminen demokraateille saattaisi olla kohtalokasta Venäjälle ja edullista Ukrainalle. Tämän vuoksi Venäjä on voinut - samoin kuin Herman Göhring lupasi Suomelle hyvityksen korkojen kera - antaa Iranille erinäisiä lupauksia Venäjän tuesta tulevaisuudessa. Nyt se on helpompaa, koska Trump poltti näppinsä Iranissa ja saattoi oppia siitä, ettei sitä kannata toistaa. Näin Iran voi saada enemmän toimintavapautta. Venäjän intressissä on kytkeä Trumpin Venäjä-myönteisyyden jatkumnen asiaan. En ihmettelisi, vaikka putler jossan vaiheessa antaisi ymmärtää, että hänkin oli Trumpin apuna rauhan synnyttämisen kätilönä.

    Mutta kuten sanoit, Trump ja republikaanit alkavat olla mission impossible -tilanteessa, missä vain jotkut hokkuspokkus-temput voivat enää pelastaa. Trumpin suurin ongelma on Trump. Hän luottaa vain itseensä eikä ymmärrä omaa heikkolahjaisuuttaan. Trump saattaisi koheltaa jotenkin eteenpäin, jos hän ymmärtäisi kuunnella viisaampiaan. Nyt hänellä on ympärillän Hegsethin tapaisia ääliöitä, jotka ovat jopa Trumpiakin tyhmempiä. USAssa on onnistuttu kokoamaan hallinto, joka on jonkinmoinen idioottien kokoontumisajot.
  3. Israel hyökkäsi Gazaan ja tuhosi Hamasin sekä samalla suuren osa alueella asunutta palestiinalaisväestöä lapset ja vanhuokset mukaanlukien. Palestiinalaisia on kuollut tässä sodassa noin 73 000 ihmistä. Tämä on 60 kertaa enemmän kuin mainitsmiesi kuolleiden juutalaisten määrä. Hamas aloitti tämän sodan. Siitä ei ole epäselvyyttä.

    Nyt keskusteltiin kuitenkin Israelin ja USAn hyökkäyksestä Iraniin ja nyt siis toistamiseen viime kesän jälkeen. Hyökkääjät eivät ole millään lailla perustelleet hyökkäystään millään Hamasin hyökkäyksellä. Eihän Hamas ole USAhan koskaan edes hyökännyt. Perusteluista päällimmäisenä on ollut tavoite torjua Irania hankkimasta ydinasetta. Muitakin perusteluista aluksi esitettiin, mutta tämän ydinasevarustatumisen torjuminen nousi lopulta keskeisemmiks ja sitähän Trump tässä koko ajan hehkuttaa, että tavoite on nyt saavutettu.

    Sinullahan nuo kirjat ovat sekaisin. Sekoitat Hamasin Iraniin. Näissä kahdessa sodassa on kyse eri asioista, vaikka Iran muodostaa Israelin mukaan uhan sille eri tavoilla. Irankin liittää konflikteja tosiinsa. Se on vaatinut, että tulitauko ja rauhansopimus koskevat myös sotaa Libanonissa. Israel on tässä se, joka ei tunnu haluavan rauhaa. Nyt näyttää enemmänkin siltä, että Israelin ja Trumpin suksetkin ovat menossa ristiin, kun Trump haluaa rauhan mutta Israel ei.

    Sodan juuria voii etsiä vaikka kuinka kaukaa, jos niin haluaa. Ei Palestiinan konflikti kaikkiaan ole mistään Hamasin hyökkäyksestä alkanut. Koko konflikti juontaa juurensa jo 1800-luvun lopulle, jolloin Israel alkoi asuttamaan palestiinalaisten ja arabien hallussa olleita alueita. Tämä sitten huipentui Israelin valtion perustamiseen. Kyse on siitä, että juutalaisvaltio perustettiin kysymättä alueelle asuneiden asukkaiden mielipidettä. En usko, että hyväksyisit ajatusta siitä, että esim. eteläiseen Suomeen perustettaisiin uusi valtio muualta tulleille maahanmuuttajille. Vai olisiko se hyvä ajatus?
  4. Jaahas, taas huudetaan pankkia apuun, kun omat rahkeet eivät riitä ajatteluun. Mutta auliistihan minä niitä tietoja aina jakelen.

    Avauksessa tosiaan jo kerroti, että olen kommunisti, joka elää muiden ansaitsemilla varoilla. Olet tässä kyllä osiittain oikeassa. Pitkään kestäneen työurani jälkeen olen tosiaan alkanut elämään enemmän muiden kuin itseni ansaitsemilla varoilla. Sitä edelsi noin 50 vuotta kestänyt vaihe, jolloin olin töissä jokseenkin yhdenjaksoisesti noin 50 vuotta, kun tein töitä myös opiskeluaikoina ja rahoitin työlläni omat opintoni. Sen jälkeen siirryin täysipäiväiseksi kommunistiksi. Eilen olin niin tohkeissani kommunismini kanssa, etten varmaan ehtinyt edes tulla katsomaan näitä höpinöitäsi.

    Minä seuraan aina innolla jääkiekkoa ja sieltä on tullut ajatus ykkösketjusta ja kakkosketjusta. Kommunistinen ykkösketjuni on tänä vuonna ollut Micron-Sandisk-SK Hynik. Tätä voi kutsua muistipiiriketjuksi. Kakkosketju on Nvidia-Broadcom-Credo. Tämä on puhdas tekoälyketju. Kiire oli eilen sen vuoksi, että se päivä lienee kaikkien aikojen tuottoisin minulle kommunistina. Ajattele nyt. Yhden ainoan päivän aikana kommunistinen varallisuuteni kasvoi 6 prosenttia. Samalla tuli täyteen vuoden vähimmäistavoite eli 25 %. Kaiken tämä olen saanut ansaittua muiden työllä. Painan vaan valtaistuimeltani vuoroin "osta" ja "myy" -nappuloita. Minun kommunistisessa varallisuudessani 6 % tarkoittaa useita kymmeniä tuhansia euroja. Tai dollareita ne nyt ensin ovat. Amerikkalaiset kapitalistit uurastavat hiestä märkinä ja minä korjaan heidän työnsä hedelmiä.

    Siitä kommunismista voi ottaa pari tunnuslausetta, jotka kertovat kaiken olennaisen. Toinen lienee sinullekin tuttu jo Ranskan suuren vallankumouksen ajoilta ja kolmen muskettisoturin elämästä. Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta. Toisen kehiteli sakslainen Karl Marx. Jokaiselta vaaditaan kykyjensä mukaan ja jokaiselle annetaan tarpeidensa mukaan. Tässä se kommunismin perussanoma on kiteytettynä. Minä en osaa tehdä muistipiirejä enkä tekoälyä, joten minulle annetaan tarpeideni mukaan, joiden suuruus on yllättänyt itsenikin. Minusta tuntuu, että kyse on överijätskistä. Minulta vaaditaan kykyjeni mukaan eli osaan painaa osta ja myy -nappuloita. Tämä on sitä kommunismia parhaimmillaan.

    Pitkään jatkunut perhe-elämäni on noudattanut sitä samaa kommunismia. Olen jakenut pereheelleni hankkimaani elantoa avokätisesti ja saanut vastineeksi heidän rakkauttaan. Symbioosi tai siis se kommunismi on toiminut vallan mainiosti. Win-win -tilanne. Kaikki olemme olleet tyytyväisiä. Monikin elää perheessään samanlaista kommunismia. Ties vaikka sinäkin vähän salaa toimit tällä kommunismitavalla.

    Pridea ylistän mielelläni, koska ole aina ollut tasa-arvon puolella. Se on se kaikki yhden ja yksi kakkien puolesta -juttu. Vaikken ole uskovainen, yhden kommarin eli sen tarinoiden Jeesuksen opit ovat sävähdyttäneet. Hänkin marssi köyhien, sairaiden ja syrjittyjen puolesta. Eli siinä kommunismissa on mukana aimo annos moraalikäsitystämmekin ja siis samalla niitä uskonnolisia oppeja, joita siellä Raamatussa kerrotaan. Nämä uskovaiset sen sijaan kertovat niitä juttuja erittäin valkoiden.

    Nyt onneksi noiden mainitsemien ketjujen raivo on vähän laantunut ja ehtii taas muutakin. Eilinen oli seurausta siitä, että Trump onnistui lopettamaan aloittamansa sodan ja avaamaan sulkemansa Hormuzin salmen. Kuinka hyvin hän siinä onnistui, on edelleen arvoitus. Ainakin Israel tulee tekemään kaikkensa, jotta Trumpin saavutukset voitaisiin mitätöidä.