Vapaa kuvaus

Iso kuva on Gumbölen kartanosta, jota käytetään Espoon kaupunginjohtajan asuntona tai edustustilana.

Pidän privaatit keskustelut ja kirjeenvaihdot vaitiolon piirissä, joten en myöskään aio pitää mitään ystäväluetteloa, joka sotisi osaltaan tuota periaatetta vastaan. (paitsi törkeitä uhkauksia ja tappouhkauksia en todellakaan lupaa pitää salassa - joten niitä ei enää kannata ladella)

Linkit: http://uskonasioita.blogspot.com/2008/11/miten-voit-pelastua.html, http://www.finbible.fi/head/raam1_uusi.htm, http://uskonasioita.blogspot.com/, http://uskonasioita.blogspot.com/2009/01/how-can-person-be-saved.html, http://uskonasioita.blogspot.com/2009/05/lopunajan-tapahtumat.html,

Koulutus: ---

Ammatti: Muu

Siviilisääty: ---

Lapset: ---

Sähköposti: [email protected]

Hakusanat: pelastus, Usko, Jeesus

Aloituksia

420

Kommenttia

6874

1. Totuus ei pala tulessakaan, mutta siitä lähtien kun Eeva lankesi saatanan houkutukseen on totuuden rinnalla kulkenut myös ihmisten "totuus" tai erilaisiakin ihmisten totuuksia. Niinpä Jumala varoitteli ihmisiä profeettojen, käskyjensä ja toisten saamien rangaistusten esimerkeillä lankeamasta noihin toisiin totuuksiin.

Jumala antoi profeettojensa ja kirjoitustensa kautta ohjeita, miten toimia ja mikä on oikea totuus. Jumala myös siunasi oikeassa totuudessa pysyviä ja näin antoi esimerkin muillekin, millälailla olla otollinen Jumalalle.

Siispä asian vanhuus ei tee siitä totuutta, vaan se onko se Jumalalta tullutta ilmoitusta ja onko siinä Jumalan Henki mukana. Tyhjät puheet ja eksyttävät opit eivät koskaan ole totuutta olivatpa vanhoja tai uusia. Vääräksi jo osoittautuneen profeetan suusta ei pidä ottaa mitään "totuuksia".

Jumala johdattaa ihmistä Raamatun ja henkilökohtaisen johdatuksen kautta. Henkilökohtaisessa johdatuksessa uskova ihminen oppii pikkuhiljaa erottamaan Jumalan äänen ja johdatuksen oman lihansa tai kiusaajan äänistä. Usein oppi tulee tekemisen ja erehtymisen kautta. Jos hyytyy tekemättömäksi erehtymisen pelossa tai alkaa roikkua seurakuntansa johtajassa ja toisissa jäsenissä etsimässä heiltä vakuutusta, miten pitäisi toimia, ei kasva itse Jumalan tuntemisessa, vaan on vain taakkana toistenkin uskonelämälle.

Jumalan suoraa johdatusta tapahtuu arkielämän asioissa, mutta sekään ei koskaan voi mennä Raamatun ulkopuolelle. Jos uskova tuntee johdatusta mennä naimisiin ei-uskovan kanssa, niin Raamattu sanoo, että miten sopii yhteen Kristus ja Beliar, mitä yhteistä on uskovaisella uskottoman kanssa (2Kor 6:15), joten kyseessä ei voi olla Jumalan johdatus, vaan oman lihan tai saatanan. Jos taas molemmat ovat uskossa, niin silloin johdatus on Raamatun rajoissa, mutta voi silti olla oikea tai väärä, Jumalasta tai lihasta.
  2. Kirjoituksestasi käy ilmi, että selvästikin olet tullut etsikkoaikaan. Mietit uskoon tuloa ja olet tullut synnintuntoon. Jumala on jo laittanut sinuun Pyhän Henkensä ja alkanut antamaan sinulle ymmärrystä hengellisistä asioista. Pallo on nyt sinulla, mihin etsikkoaikasi päättyy. Päättyykö se siihen, että pyydät Jeesuksen elämääsi ja lähdet seuraamaan Häntä maksoi mitä maksoi, vai päättyykö se siihen, että päätät jatkaa entistä tietäsi, jolloin Pyhä Henki poistuu sinusta.

Mieti näitä asioita:

Olet Jumalan edessä läpeensä paha: perisyntinen ja syntiä tehnyt. Synteinesi olet ansainnut ikuisen helvetin kärsimykseen. Uskotko sen?

Jeesus oli perisynnitön ja syntiä tekemätön, Hän kärsi ja kuoli sinun syntiesi takia, että sinun ei tarvitsisi saada niistä rangaistusta. Uskotko, että Jeesuksessa olet vapaa synnistä, tuomiosta ja huonosta omastatunnosta?

Sitten sinun pitää laskea kustannukset, mistä joudut luopumaan lähtiessäsi uskon tielle. Sinun on alettava evankelioimaan, alkaen lähipiiristäsi, ja senhän jo vanhastaan tiedät, että siitä seuraa hirveä vastustus, sinut leimataan luopioksi ja petturiksi adventtipiireissäsi ja muutkin pitävät hihhulina. Mutta jotkut heistä saattavat tulla itse uskoon. Sinun on luovuttava Ellenin vääristä teistä ja siinä sinulla on elämänmuutosta, et voi jäädä adventtikirkkoon sen pidemmäksi, koska Raamattu sanoo: harhaoppista karta. Mitä muita muutoksia elämääsi tulisi uskoon tulosta, kaikkeen sinun on oltava valmis. Oletko siis valmis seuraamaan Jeesusta maksoi mitä maksoi?

Jos vastaat noihin kysymyksiin myöntävästi, voit tehdä uskon ratkaisun.

Jään rukoilemaan puolestasi.
  3. Nytkö Jumala on natsilääkäri. Minua voit syyllistää ja manipuloida päivät pitkät, mutta Jumalaa et voi. Se minkä Jumala on Raamattuun kirjoittanut pysyy, piditpä siitä tai et, tai väänteletpä Jumalan sanoja päässäsi tai muille miten paljon tahansa.
  4. Taitavasti lainaat niitä Ellenin selityksiä, jotka hän selitteli, kun oli jo itse joutunut toteamaan, että pieleen meni hänen näkynsä. Uskotko itse tuon väärän profeetan jälkivaleisiin?

Mutta luepas, mitä Ellen sanoi, kun vielä painosti muita suljetun oven oppiin:

Ellen itse kirjoittaa 1846 helmikuussa 1845 tapahtuneesta näystään:
    "Kun olin Exeterissä, Mainessa, kokouksessa Israel Dammonin, Jamesin ja monen muun kanssa, monet heistä eivät uskoneet suljettuun oveen. Minä kärsin paljon kokouksen alussa. Epäusko näytti olevan joka puolella.
    Siellä oli sisar, jota kutsuttiin hyvin hengelliseksi. Hän oli matkustanut paljon ja ollut vahva saarnaaja suurimman osan kahdenkymmenen vuoden ajasta. Hän oli todella ollut oikea Israelin äiti. Mutta oli syntynyt erimielisyyttä suljetusta ovesta. Hän oli hyvin myötätuntoinen eikä voinut uskoa, että ovi oli kiinni (Minä en ollut tiennyt heidän erimielisyyksistään). Sisar Durben nousi puhumaan. Minä olin hyvin, hyvin surullinen.
    Pitkään sieluni näytti olevan suuressa hädässä ja kun hän puhui, minä putosin tuolilta lattialle. Silloin sain näyn, että Jeesus nousi välittäjän valtaistuimeltaan ja meni Pyhimpään Sulhasena ottamaan vastaan valtakuntansa. He olivat syvästi kiinnostuneet näystä. He kaikki sanoivat, että se oli heille täysin uutta. Herra teki töitä mahtavalla voimalla asettaessaan totuuden heidän sydämiinsä.

Sisar Durben tiesi, mikä Herran voima oli, sillä hän oli tuntenut sen monet kerrat; ja pian sen jälkeen, kun minä olin pudonnut, hänet kaadettiin ja hän kaatui lattialle ja anoi itkien armoa Jumalalta. Kun tulin näystäni ulos, korviani tervehti sisar Durbenin laulu ja kovaääninen huuto. Useimmat heistä hyväksyivät näyn ja asettuivat kannattamaan suljettua ovea." Samassa kirjoituksessa Ellen kertoo, kuinka hän näkyineen käännytti epäilijöitä suljettuun oveen muuallakin. Exeterin tapahtumat Ellen kirjoitti alun perin kirjeenä 13.7.1847 Joseph Batesille. (Anderson Dirk 1999. WHITE OUT, s. 26-28. Ottanut lainauksen Manuscript Releases vol 5 In her letter to Bates she gives the setting of this vision and tells of its fruitage in establishing confidence in the fulfillment of prophecy on October 22, 1844.)

Ellen kulki ympäri ja yritti käännyttää näkyihinsä ja uusiin oppeihin pettymyksen jälkeen hajaantuneita milleristejä, muilla ei ollut enää mitään mahdollisuutta. Ellen kirjoittaakin: "Minä näin, että mystiset merkit ja ihmeet ja väärät parannukset lisääntyisivät ja leviäisivät. Parannukset, jotka minulle näytettiin eivät olleet parannuksia virheestä totuuteen, vaan pahasta huonompaan, sillä ne, jotka todistavat muutosta sydämessään olivat vain kietoutuneet uskonnolliseen asuun, joka peitti syntisen sydämen pahuuden. Jotkut näyttivät todella kääntyneiltä, pettääkseen Jumalan kansaa; mutta jos heidän sydämensä nähtäisiin, ne olisivat yhtä mustat kuin aina. Saattava enkelini pyysi minua etsimään hengen tuskaa syntisten puolesta, kuten oli ennen. Minä katsoin, mutta en pystynyt näkemään sitä, sillä heidän pelastuksensa aika on ohi." (Martin Mark J. SEVENTH-DAY ADVENTISM AND THE WRITINGS OF ELLEN G. WHITE, luku 5; ottanut lainauksen Present Truth, s. 21-22, elokuu 1849)

Suljetun oven ajan piti kestää 7 vuotta, sillä Ellen ja seuraajansa odottivat Jeesusta takaisin vuonna 1851 ja Jeesushan oli heidän mukaansa mennyt taivaassa kuvitellusta pyhästä kaikkein pyhimpään 22.10.1844 ja sulkenut oven perässään.

Mutta jälkiselittelyistä huolimatta on tosiasia, että Ellen uhkaillen käännytti ihmisiä suljetun oven sekä muihin oppeihinsa. Ja tosiasia on, että Ellen sanoi, että muut eivät voi enää pelastua kuin vuoden 1844 odotuksessa olleet. Näitä Ellen käännytti suljetun oven oppiin ja heillä oli mahdollisuus pelastukseen vain, jos liittyivät Ellenin joukkoihin ja uskoivat kaikki opit.