Vapaa kuvaus

Iso kuva on Gumbölen kartanosta, jota käytetään Espoon kaupunginjohtajan asuntona tai edustustilana.

Pidän privaatit keskustelut ja kirjeenvaihdot vaitiolon piirissä, joten en myöskään aio pitää mitään ystäväluetteloa, joka sotisi osaltaan tuota periaatetta vastaan. (paitsi törkeitä uhkauksia ja tappouhkauksia en todellakaan lupaa pitää salassa - joten niitä ei enää kannata ladella)

Linkit: http://uskonasioita.blogspot.com/2008/11/miten-voit-pelastua.html, http://www.finbible.fi/head/raam1_uusi.htm, http://uskonasioita.blogspot.com/, http://uskonasioita.blogspot.com/2009/01/how-can-person-be-saved.html, http://uskonasioita.blogspot.com/2009/05/lopunajan-tapahtumat.html,

Koulutus: ---

Ammatti: Muu

Siviilisääty: ---

Lapset: ---

Sähköposti: [email protected]

Hakusanat: pelastus, Usko, Jeesus

Aloituksia

420

Kommenttia

6874

  1. Niin siinäpä se jutun juju juuri oli, että turha on adventistien ja sinun selittää, että Ellen White vaan lainasi. Eihän hän lainannut, kun ei aikomuksenaankaan ollut palauttaa eikä hän tule niitä palauttamaan, kun on kuollut. Turha siis on puolustella Elleniä, että ”hän vain lainasi”. Kova into sinulla on puolustaa syntiä ja suoranaista jumalattomuutta. Eikö varastaminen ole synti mielestäsi, entäs valehtelu, entäs valehtelu Jumalasta: että Jumala antoi näyssä asiat, vaikka varas varasti ne ihmisiltä? Entäs tämä eikö sinua liikuta piirun vertaa, mitä Jumala Raamatussa sanoo vääristä profeetoista (Ellen vielä väitti olevansa enemmän kuin profeetta kaiken lisäksi, no olihan hän sekä väärä profeetta että varas että valehtelija että harhaoppinen että naispappi): ”Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.' Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: 'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?' niin huomaa: kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä." (5 Moos 18:20-22) "Katso, sentähden minä käyn niiden profeettain kimppuun, sanoo Herra, jotka VARASTAVAT minun sanani toinen toiseltansa. Katso, minä käyn niiden profeettain kimppuun, sanoo Herra, jotka ottavat sanansa omalta kieleltään, mutta sanovat: ´Se on Herran sana´. Katso, minä käyn niiden kimppuun, jotka ennustavat valheunia, sanoo Herra, ja kertovat niitä ja eksyttävät minun kansaani valheillansa ja kerskumisellansa, vaikka minä en ole heitä lähettänyt enkä käskenyt ja vaikka heistä ei ole mitään hyötyä tälle kansalle, sanoo Herra. (Jer. 23:30-32)     Ja tietosi maallisista laeista ovat olemattomat ja silti asetut Ellen Whiteä puolustamaan. Jo vuosikymmeniä ennen Ellen Whiten syntymääkin oli Amerikassa ollut laki tekstivarkauksia vastaan: Copyright Act of 1790 http://www.copyright.gov/history/1790act.pdf Eli jo edellisellä vuosisadalla ennenkuin Ellen White alkoi lyödä rahoiksi varastamillaan teksteillä oli tuo laki voimassa.
  2. Tässä nyt sitten muutamia Jeesuksen sanoja copypastattuna Matteuksen evankeliumista. Vastaan sinulle Raamatun copypastauksella, eli ihan niin kuin sinäkin copypastaat. Kaikki nämä Jeesuksen sanat, siis ovat vertausta vai: Matteuksen evankeliumi: 3:15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus." Silloin hän salli sen hänelle. 4:7 Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi.'" 4:10 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: 'Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman.'" 4:17 Siitä lähtien Jeesus rupesi saarnaamaan ja sanomaan: "Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle." 8:4 Ja Jeesus sanoi hänelle: "Katso, ettet puhu tästä kenellekään; vaan mene ja näytä itsesi papille, ja uhraa lahja, jonka Mooses on säätänyt, todistukseksi heille." 8:10 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: "Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa. 8:13 Ja Jeesus sanoi sadanpäämiehelle: "Mene. Niinkuin sinä uskot, niin sinulle tapahtukoon." Ja palvelija parani sillä hetkellä. 8:20 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi." 8:22 Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa." 9:2 Ja katso, hänen tykönsä tuotiin halvattu mies, joka makasi vuoteella. Kun Jeesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: "Poikani, ole turvallisella mielellä; sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi." 9:4 Mutta Jeesus ymmärsi heidän ajatuksensa ja sanoi: "Miksi te ajattelette pahaa sydämessänne? 9:9 Ja sieltä kulkiessaan ohi Jeesus näki miehen, jonka nimi oli Matteus, istumassa tulliasemalla ja sanoi hänelle: "Seuraa minua." Niin tämä nousi ja seurasi häntä. 9:12 Mutta kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. 9:15 Niin Jeesus sanoi heille: "Eiväthän häävieraat voi surra, niinkauan kuin ylkä on heidän kanssaan? Mutta päivät tulevat, jolloin ylkä otetaan heiltä pois, ja silloin he paastoavat. 9:22 Silloin Jeesus kääntyi, näki hänet ja sanoi: "Tyttäreni, ole turvallisella mielellä; sinun uskosi on tehnyt sinut terveeksi." Ja sillä hetkellä nainen tuli terveeksi. 9:28 Ja hänen mentyänsä huoneeseen sokeat tulivat hänen tykönsä; ja Jeesus sanoi heille: "Uskotteko, että minä voin sen tehdä?" He sanoivat hänelle: "Uskomme, Herra." 9:30 Ja heidän silmänsä aukenivat. Ja Jeesus varoitti heitä vakavasti sanoen: "Katsokaa, ettei kukaan saa tästä tietää." 10:5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin, 11:4 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja näette: 11:7 Kun he olivat menneet, rupesi Jeesus puhumaan kansalle Johanneksesta: "Mitä te lähditte erämaahan katselemaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa? 11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. 13:57 Ja he loukkaantuivat häneen. Mutta Jeesus sanoi heille: "Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin kotikaupungissaan ja kodissaan." 14:16 Mutta Jeesus sanoi heille: "Ei heidän tarvitse mennä pois; antakaa te heille syödä." 14:27 Mutta Jeesus puhutteli heitä kohta ja sanoi: "Olkaa turvallisella mielellä, minä se olen; älkää peljätkö." 14:31 Niin Jeesus kohta ojensi kätensä, tarttui häneen ja sanoi hänelle: "Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit?" 15:16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä? 15:28 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Oi vaimo, suuri on sinun uskosi, tapahtukoon sinulle, niinkuin tahdot." Ja hänen tyttärensä oli siitä hetkestä terve. 15:32 Ja Jeesus kutsui opetuslapsensa tykönsä ja sanoi: "Minun käy sääliksi kansaa, sillä he ovat jo kolme päivää olleet minun tykönäni, eikä heillä ole mitään syötävää; enkä minä tahdo laskea heitä syömättä menemään, etteivät nääntyisi matkalla." 15:34 Jeesus sanoi heille: "Montako leipää teillä on?" He sanoivat: "Seitsemän, ja muutamia kalasia." 16:6 Ja Jeesus sanoi heille: "Varokaa ja kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten hapatusta." 16:8 Mutta kun Jeesus sen huomasi, sanoi hän: "Te vähäuskoiset, mitä puhutte keskenänne siitä, ettei teillä ole leipää mukananne? 16:13 Kun Jeesus tuli Filippuksen Kesarean tienoille, kysyi hän opetuslapsiltaan sanoen: "Kenen ihmiset sanovat Ihmisen Pojan olevan?" 16:17 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. 16:24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. 17:7 Niin Jeesus tuli heidän tykönsä, koski heihin ja sanoi: "Nouskaa, älkääkä peljätkö." 17:9 Ja heidän kulkiessaan alas vuorelta Jeesus varoitti heitä sanoen: "Älkää kenellekään kertoko tätä näkyä, ennenkuin Ihmisen Poika on noussut kuolleista." 17:11 Jeesus vastasi ja sanoi: "Elias tosin tulee ja asettaa kaikki kohdalleen. 17:17 Niin Jeesus vastasi ja sanoi: "Voi sinä epäuskoinen ja nurja sukupolvi, kuinka kauan minun täytyy olla teidän kanssanne? Kuinka kauan kärsiä teitä? Tuokaa hänet tänne minun tyköni." 17:22 Ja kun he yhdessä vaelsivat Galileassa, sanoi Jeesus heille: "Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin, 17:25 Hän sanoi: "Maksaa." Ja kun hän tuli huoneeseen, kysyi Jeesus häneltä ensi sanaksi: "Mitä arvelet, Simon? Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?" 17:26 Ja kun hän vastasi: "Vierailta", sanoi Jeesus hänelle: "Lapset ovat siis vapaat. 18:8 Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se pois ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen. 18:22 Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän. 19:14 Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta." 19:18 Hän sanoi hänelle: "Mitkä?" Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta', 19:21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua." 19:23 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan. 19:26 Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista." 19:28 Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdellatoista valtaistuimella ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa. 20:22 Mutta Jeesus vastasi ja sanoi: "Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä olen juova?" He sanoivat hänelle: "Voimme." 20:25 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi: "Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan. 20:30 Ja katso, kaksi sokeaa istui tien vieressä; ja kun he kuulivat, että Jeesus kulki ohitse, huusivat he sanoen: "Herra, Daavidin poika, armahda meitä." 20:32 Silloin Jeesus seisahtui ja kutsui heidät tykönsä ja sanoi: "Mitä tahdotte, että minä teille tekisin?" 21:11 Niin kansa sanoi: "Tämä on se profeetta, Jeesus, Galilean Nasaretista." 21:16 ja sanoivat hänelle: "Kuuletko, mitä nämä sanovat?" Niin Jeesus sanoi heille: "Kuulen; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?" 21:21 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa ettekä epäilisi, niin ette ainoastaan voisi tehdä sitä, mikä viikunapuussa tapahtui, vaan vieläpä, jos sanoisitte tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', niin se tapahtuisi. 21:24 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Minä myös teen teille yhden kysymyksen; jos te minulle siihen vastaatte, niin minäkin sanon teille, millä vallalla minä näitä teen. 21:31 Kumpi näistä kahdesta teki isänsä tahdon?" He sanoivat: "Ensimmäinen." Jeesus sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: publikaanit ja portot menevät ennen teitä Jumalan valtakuntaan. 21:42 Jeesus sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet kirjoituksista: 'Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi; Herralta tämä on tullut ja on ihmeellinen meidän silmissämme'? 22:18 Mutta Jeesus ymmärsi heidän pahuutensa ja sanoi: "Miksi kiusaatte minua, te ulkokullatut? 22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. 22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.' 24:4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. 25:41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. 25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." 26:10 Kun Jeesus sen huomasi, sanoi hän heille: "Miksi pahoitatte tämän naisen mieltä? Sillä hän teki hyvän työn minulle. 26:26 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini." 26:31 Silloin Jeesus sanoi heille: "Tänä yönä te kaikki loukkaannutte minuun; sillä kirjoitettu on: 'Minä lyön paimenta, ja lauman lampaat hajotetaan.' 26:34 Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä yönä, ennenkuin kukko laulaa, sinä kolmesti minut kiellät." 26:36 Sitten Jeesus tuli heidän kanssaan Getsemane nimiselle maatilalle; ja hän sanoi opetuslapsillensa: "Istukaa tässä, sillä aikaa kuin minä menen ja rukoilen tuolla." 26:50 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Ystäväni, mitä varten sinä tänne tulit?" Silloin he tulivat Jeesuksen luo, kävivät häneen käsiksi ja ottivat hänet kiinni. 26:52 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat. 26:55 Sillä hetkellä Jeesus sanoi joukolle: "Niinkuin ryöväriä vastaan te olette lähteneet minua miekoilla ja seipäillä vangitsemaan. Joka päivä minä olen istunut pyhäkössä opettamassa, ettekä ole ottaneet minua kiinni. 26:63 Mutta Jeesus oli vaiti. Niin ylimmäinen pappi sanoi hänelle: "Minä vannotan sinua elävän Jumalan kautta, että sanot meille, oletko sinä Kristus, Jumalan Poika." 26:64 Jeesus sanoi hänelle: "Sinäpä sen sanoit. Mutta minä sanon teille: tästedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä." 27:11 Mutta Jeesus seisoi maaherran edessä. Ja maaherra kysyi häneltä sanoen: "Oletko sinä juutalaisten kuningas?" Niin Jeesus sanoi: "Sinäpä sen sanot." 27:46 Ja yhdeksännen hetken vaiheilla Jeesus huusi suurella äänellä sanoen: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se on: Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? 27:54 Mutta kun sadanpäämies ja ne, jotka hänen kanssaan vartioitsivat Jeesusta, näkivät maanjäristyksen ja mitä muuta tapahtui, peljästyivät he suuresti ja sanoivat: "Totisesti tämä oli Jumalan Poika." 28:5 Mutta enkeli puhutteli naisia ja sanoi heille: "Älkää te peljätkö; sillä minä tiedän teidän etsivän Jeesusta, joka oli ristiinnaulittu. 28:9 Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: "Terve teille!" Ja he menivät hänen tykönsä, syleilivät hänen jalkojaan ja kumartaen rukoilivat häntä. 28:10 Silloin Jeesus sanoi heille: "Älkää peljätkö; menkää ja viekää sana minun veljilleni, että he menisivät Galileaan: siellä he saavat minut nähdä." 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
  3. Etsin sinulle Raamatun kohtia. Kului tovi jos toinenkin, mutta jos et saa selvää tai on aiheesta kysymistä, niin laita viestiä, olen täällä taas maanantaina. IHMINEN: Jumala on yksi. Hän on kolmiyhteinen: Isä, Poika ja Pyhä Henki, sekoittamatta ja erottamatta. Samoin ihminen on ruumis, sielu ja henki (ei-uskovilla tosin näivettyneenä eli kuolleena, uskovilla elävänä) sekoittamatta ja erottamatta. Ihminen on kolminainen eli ruumis (soma), sielu (psuche) ja henki (pneuma, joko elävä tai kuollut): ”Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.” (1 Tes 5:23) "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Mat 10:28) "Kaiken hän ON TEHNYT kauniisti AIKANANSA, myös IANKAIKKISUUDEN hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua." (Saarn 3:11) Raamatun mukaan ihmisen henki kuoli syntiinlankeemuksessa ja niinpä jokainen ihminen elää täällä hengellisesti kuolleena "Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole." (Juud 1:19) Sielullisia ovat ne, joilla on vain ruumis ja sielu. Heillä ei ole elävää henkeä. Mutta heillä on tuo kuollut näivettynyt henki, joka voi herätä uudestaan eloon. Kuolluthenkinen eli ei-uskova ei pääse taivaaseen: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." (Joh 3:3) Kuolleeksi näivettyneen hengen on synnyttävä uudesti: ”Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.” (Joh 3:6-7). Uskovat ovat täällä maan päällä sekä lihallisia (sielu ja ruumis) että hengellisiä (elävä henki): "Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä mitä tahdotte. Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin te ette ole lain alla". (Gal.5:16-18) "Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa." (Joh 4:24) ”Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija” (Heb 4:12). "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Mat 10:28) Henki ja liha ovat koko ajan "sodassa" uskovassa ihmisessä. Sitä kuvasi Paavalikin: "Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei; sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen." (Room 7:18-19) Stefanus näki taivaaseen ennen marttyyrikuolemaansa ja pyysi ottamaan henkensä taivaaseen: ”Mutta täynnä Pyhää Henkeä hän loi katseensa taivaaseen päin ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen seisovan Jumalan oikealla puolella ja sanoi: "Katso, minä näen taivaat auenneina ja Ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella." Niin he huusivat suurella äänellä ja tukkivat korvansa ja karkasivat kaikki yhdessä hänen päällensä ja ajoivat hänet ulos kaupungista ja kivittivät. Ja todistajat riisuivat vaippansa Saulus nimisen nuorukaisen jalkojen juureen. Ja niin he kivittivät Stefanuksen, joka rukoili ja sanoi: "Herra Jeesus, ota minun henkeni!" Ja hän laskeutui polvilleen ja huusi suurella äänellä: "Herra, älä lue heille syyksi tätä syntiä!" Ja sen sanottuaan hän nukkui pois. (Apt 7: 55-60) tottahan hänen ruumiinsa jäi kivitettynä makaamaan, vaikka henki ja sielu lähti taivaaseen. Ajatus, että ihmisessä ei olisi erillistä ruumista ja sielua on täysin väärä, Raamatussa on monia kohtia, joissa kuollut on herätetty henkiin ja tällöin mainittu, että sielu/henki palaa ruumiiseen ja että ruumis ilman sielua on kuollut ”Sitten hän ojentautui pojan yli kolme kertaa, huusi Herraa ja sanoi: "Herra, minun Jumalani, anna tämän pojan sielun tulla häneen takaisin." Ja Herra kuuli Eliaa, ja pojan sielu tuli häneen takaisin, ja hän virkosi henkiin. (1 Kun 17:21-22) ”Mutta hän tarttui hänen käteensä ja huusi sanoen: "Lapsi, nouse!" Niin hänen henkensä palasi, ja hän nousi heti ylös; ja Jeesus käski antaa hänelle syötävää.” (Luuk 8:54-55) ”Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.” (Jaak 2:26). TUONELA: Tuonela ennen pääsiäisen tapahtumia ja sen jälkeen: Ennen menivät myös uskovat tuonelaan, Aabrahamin helmaan, mutta Jeesuksen sovitustyön jälkeen kaikki uskovat ovat menneet ja menevät suoraan taivaaseen, kun heidän ruumiinsa kuolee. He eivät enää maista kuolemaa (Luuk 9:27). Mutta Paavali kirjoitti menevänsä suoraan taivaaseen (Fil 1:23), juuri niinkuin Stefanuskin, kun hänen ruumiinsa tapettiin siihen ja jäi siihen kuolleena, mutta sielu ja henki meni juuri sinne taivaaseen, jonka hän näki auenneena itseään varten, ja jossa hän näki Jeesuksen taivaassa Jumalan oikealla puolella jo häntä odottavan (Apt 7:55-60). Tuonelassa ihmisillä on kärsittävänä ainakin massoittain matoja ja toukkia (Jes 14:11), tuonela kalvaa ihmistä, siellä on ahdistusta, hätää ja murhetta (Ps 49:15, 116:3), siellä ei ole tietoa eikä viisautta (Saarn 9:10), siellä on vaivoja ja hirveä jano eikä mitään juotavaa, tuska liekeissä ja huoli että sukulaiset ovat tulossa samaan paikkaan eikä heitä pääse varoittamaan (Luuk 16:22-31). Pahinta on tietoisuus, ettei mitään hyvää ole tulossakaan, vaan vielä hirveämpi ikuinen helvetti odottaa viimeisen tuomion jälkeen. Syntiä tehneet enkelitkin laitettiin tuonelaan odottamaan helvettiin heittämistä: ”Sillä ei Jumala säästänyt enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan syöksi heidät syvyyteen, pimeyden kuiluihin, ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi.” (2 Piet 2:4) ”ja että hän ne enkelit, jotka eivät säilyttäneet valta-asemaansa, vaan jättivät oman asumuksensa, pani pimeyteen iankaikkisissa kahleissa säilytettäviksi suuren päivän tuomioon” (Juud 1:6) "Tuonela tuolla alhaalla liikkuu sinun tähtesi, ottaaksensa sinut vastaan, kun tulet. Se herättää haamut sinun tähtesi, kaikki maan johtomiehet, nostattaa valtaistuimiltansa kaikki kansojen kuninkaat." (Jes 14:9 ) Jeesus kertoi täällä maan päällä ollessaan millaista tuonelassa oli ja mitä siellä oli tapahtunut tietyille ihmisille: ”Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!' Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.' Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan.' Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä.' Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen.' Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös.'" (Luuk 16:19-31) Epäuskoiset ja eksyttäjät yrittävät mitätöidä Jeesuksen omat sanat ja valehdella niitä vertauksiksi, mutta mitä kerrottavaa vain nukkuvilla tai olemattomiksi haihtuneilla ihmisillä olisi ollut, että he olisivat halunneet tulla siitä sukulaisiaan varoittamaan? Rikas mieshän halusi tulla kertomaan veljilleen, millaiseen kärsimykseen he joutuvat tuonelaan, jos elävät kuten hän oli elänyt. Jeesus kävi tuonelassa kuolemansa jälkeen: Kun Jeesus kuoli, Hänen ruumiinsa jäi tyhjäksi ja se otettiin ristiltä ja kannettiin hautaan. Hän (sielu ja henki) meni tuonelaan ja saarnasi siellä. Mutta sen lisäksi Hän otti tuonelan ja kuoleman avaimet ja päästi tuonelan hyvällä puolella eli Aabrahamin helmassa olleet taivaaseen (Ef 4:8-10). Osan hän päästi takaisin maan päällekin (Mat 27:52-53). Daavid profetoi Jeesuksesta ja tuonelasta: "Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat: Jeesuksen, Nasaretilaisen, sen miehen, josta Jumala todisti teille voimallisilla teoilla ja ihmeillä ja merkeillä, joita Jumala hänen kauttansa teki teidän keskellänne, niinkuin te itse tiedätte, hänet, joka teille luovutettiin, Jumalan ennaltamäärätyn päätöksen ja edeltätietämyksen mukaan, te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte. Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää. Sillä Daavid sanoo HÄNESTÄ: 'Minä näen alati edessäni Herran, sillä hän on minun oikealla puolellani, etten horjahtaisi. Sentähden minun sydämeni iloitsee ja kieleni riemuitsee, ja myös minun ruumiini on lepäävä toivossa; sillä sinä ET HYLKÄÄ MINUN SIELUANI TUONELAAN etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta. Sinä teet minulle tiettäviksi elämän tiet, sinä täytät minut ilolla kasvojesi edessä.' Te miehet, veljet, on lupa teille rohkeasti sanoa, mitä kantaisäämme Daavidiin tulee, että hän on sekä kuollut että haudattu; onhan hänen hautansa meidän keskellämme vielä tänäkin päivänä. Koska hän nyt oli profeetta ja tiesi, että Jumala oli valalla vannoen hänelle luvannut asettavansa hänen kupeittensa hedelmän hänen valtaistuimelleen, niin hän edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ETTEI KRISTUS OLLUT JÄÄVÄ HYLJÄTYKSI TUONELAAN eikä hänen RUUMIINSA näkevä katoavaisuutta." (Apt 2:22-31) Oli siis eri asia, missä ruumis oli ja missä Jeesus itse oli kuoleman ja ylösnousemisen välillä Jeesuksen ruumis kuoli ristillä ja vietiin hautaan, mutta sielu ja henki ei tietenkään jäänyt hautaan niin kuin ei kenelläkään ihmisellä. Miten olisikaan voinut yksi kolmasosa Jumalaa nukkua tai olla olemattomana perjantaista sunnuntaihin. Kun Jeesus kuoli, Hän meni tuonelaan pitämään nuhdesaarnan eli lainsaarnan tuolle pahalle puolelle: "Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä, jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta." (1 Piet 3:18-20) Kreikan sanaa kerusso käytetään sekä lainsaarnasta (Mat 3:1, Apt 15:21, Room 2:21), että evankeliumin saarnasta (Mat 4:23, 9:35) asiayhteydestä riippuen. Tässä yhteydessä saarnaa kuulemassa olivat ei-uskovien ihmisten lisäksi langenneet henget eli demonitkin (1 Piet 3:20, Juuda 1:6). Kreikan pneuma viittaa hyvään tai pahaan henkiolentoon eli enkeleihin tai demoneihin silloin, kun siihen ei liitetä adjektiiveja ennen tai jälkeen (Mat 12:45, Luuk 10:20, Heb 1:14). Tuossa Pietarin kohdassa ei siis voida viitata tuonelassa oleviin ei-uskovien henkiin, hehän ovat siellä vain sieluina (Juud 1:18-19). Ei-uskovistahan Raamattu sanoo, että heidän kuollut henkensä palaa kuolleena Jumalan tykö (ei siis mitenkään ala sielläkään elämään ihmisen puolesta) ”Ja tomu palajaa maahan, niinkuin on ollutkin, ja henki palajaa Jumalan tykö, joka sen on antanutkin” (Saarn 12:7). Ja samalla Jeesus päästi hyvältä puolelta eli Aabrahamin helmasta ihmiset taivaaseen. Jeesus ilmoitti jo tehtävänsä alkaessa, että Hän tulee vetämään kaikki uskovat tykönsä ylös taivaaseen, kun Hänet ylennetään maasta (Joh 12:32). Niinpä Hän sitten oikeana sukulunastajana lunasti verellään sukunsa, siis uskovat, (1 Piet 1:18-21) ja otti näitä tuonelan vankeja saaliikseen astuessaan maan alimpiin paikkoihin ja meni ylös kaikkia taivaita ylemmäs (Ef 4:8-10) juuri niinkuin oli profetoitu jo Psalmeissa (68:19) Jeesus myös ensin julisti evankeliumin (kreikan sana euaggelizo) Aabrahamin helmassa oleville uskoville (1Piet 4:6). Tuosta asiasta kirjoittaa apostolien opettama Ignatios kirjeessään Magnesialaisille: ”Kuinka sitten me voisimme vastedes elää ilman häntä, jonka opetuslapsia profeetatkin hengessä olivat ja odottivat häntä opettajakseen? Siitäpä syystä hän, jota he vanhurskaasti odottivat, saapuikin ja herätti heidät kuolleista.” (Apostoliset isät, Suomalaisen teologisen kirj. seuran, julkaisuja 163, 1989 s.78) Jos Jeesus ei olisi käynyt tuonelassa kuoltuaan ottamassa noita avaimia ja päästämässä uskovia sieltä taivaaseen, niin tuskinpa Paavali sanoisi, että hän kaipaa Jeesuksen luo (2 Kor 5:6-8). Vanhan testamentin aikaan eivät uskovatkaan kovin riemullisesti puhuneet tuonelan hyvälle puolellekaan menosta, koska se kuitenkin oli kuoleman paikka. Tuosta korinttolaiskirjeen kohdasta käy muutenkin selväksi, että ihmiset muuttavat pois ruumiistaan, eli ruumis ja sielu eivät ole yhtenäinen möykky, kuten Ellen Whiten seuraajat on eksytetty uskomaan. Ja koti Herran tykönä ei ole missään muualla kuin taivaassa ja sinne uskovan ihmisen sielu ja henki lähtevät saman tien, kun ruumis lakkaa elämästä. Osan Hän tosin nosti jopa kuolleista takaisin maan päälle ja heitä nähtiin Jerusalemissakin. Tästä kertoo Raamattu: ”ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.” (Mat 27:52-53). HELVETTI: Maailman on pullollaan ihmisiä, jotka eivät halua uskoa joutuvansa iänkaikkiseen helvettiin eivätkä myöskään halua ottaa Jeesuksessa olevaa pelastusta vastaan. Niinpä on valtava määrä erilaisia selityksiä, joilla helvettiä selitetään pois: - kaikki pääsevät taivaaseen, sanoi Kylliäinen - joku ajattelee välttävänsä helvetin tekemällä hyviä tekoja pahojen vastapainoksi - joku sanoo, että helvetin välttää, kun on kastettu johonkin kirkkoon - joku, että uskominen, että on olemassa Jeesus ja Jumala pelastaa taivaaseen - joku ajattelee syntyä yhä uudestaan ja uudestaan maan päälle karmaansa puhdistamaan ja lopulta kierteensä päätteeksi on niin puhdas, että pääsee taivaaseen - sitten on jehovalaiset, jotka ovat kokonaan poistaneet helvetin - adventistit, jotka ovat kytkeneet helvetin maanpiirin palamiseen ikäänkuin helvetin tuli olisikin vain maallinen tuli, joka polttaisi maalliset ruumiit sieluineen olemattomiksi - vielä katolisten kiirastulioppi, jossa hetken kärsimyksellä kiirastulessa pääsee taivaaseen - tähän voi sitten jokainen paatumuksensa asteen mukaan kehitellä omia viritelmiään. Saddukeuksista kirjoitti aikalainen Josefus (s. 184): "Sielun kuolemattomuuden sekä rangaistukset ja palkitsemiset Hadeksessa he kieltävät kokonaan." Jeesushan kovasti nuhteli saddukeuksia maan päällä ollessaan. Mutta Raamattu ei muutu eikä helvetti poistu: "Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä." (Mat 25:41) Kuolleiden muisti pelaa tuonelassakin hyvin, mutta ei heitä enää maan päällä olevat muista: "Sillä kuolemassa (maveth) ei sinua muisteta; kuka ylistää sinua tuonelassa (sh@´owl). ” (Ps 6:6) "Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi."(Ilm 20:14) ”Niinkuin UUDET TAIVAAT JA UUSI MAA, JOTKA MINÄ TEEN, PYSYVÄT minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra. Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä HEIDÄN MATONSA EI KUOLE, EIKÄ HEIDÄN TULENSÄ SAMMU, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.” (Jes 66:22-24) "Heitä kohtaa silloin rangaistukseksi iankaikkinen kadotus Herran kasvoista ja hänen voimansa kirkkaudesta" (2 Tes 1:9) ”mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin." (Mark 3:29) ” Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se pois ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen.” (Mat 18:8-9) Helvetin ikuiseen kärsimykseen ja eroon Jumalasta ei mene henki, vaan vain sielu ja ruumis, kuten Jeesus itse sanoi: "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Mat 10:28) Ihminen viettää ikuisuutensa joko helvetissä tai taivaassa, yhtä kauan ne kestävät niin kuin Jeesus sanoo: ” ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.” (Joh 5:29) "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." (Mat 25:46) Tyhjäksi tekeminen on annihilaatio-oppia ja sitä vastaan on kristikunta ollut Jeesuksesta lähtien: Ja tuon tiesivät profeetat jo ennen Jeesustakin: ”Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN, toiset HÄPEÄÄN JA IANKAIKKISEEN KAUHISTUKSEEN. Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, AINA JA IANKAIKKISESTI. ” (Dan 12:2-3) Jumalahan loi ihmisen kuvakseen ja vaikka kuva on synnin turmelema niin, ettei se enää Jumalaa muistuta, niin ihmisen substanssi on sama ja hänen sielunsa on yhä ikuinen. Jumala on luonut ihmisen iankaikkiseksi alunperinkin. Sellainen on harhaoppia, että ihminen katoaisi olemattomiin kuollessaan ja sitten hänet luotaisiin uudelleen viimeiselle tuomiolle. Ihmistä ei myöskään antiluoda viimeisen tuomion jälkeen, vaan hän jatkaa olemistaan, joskin helvetissä. Uskovat tietysti taivaassa. Ja kyllä se oleminen helvetissä on ihan oikeata, jatkuvaa ja ikuista: ”Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti. Ja minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.” (Ilm 20:10-15 ”Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on TOINEN KUOLEMA." (Ilm 21:8) Jumalan viha todellakin pysyy ei-uskovien päällä ikuisesti: "Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä." (Joh 3:36) Mutta vaikka ihmiset helvetissä saavat tuntea Jumalan vihaa ikuisesti ikinä sen loppumatta, ei Jumala heitä muista enää: ”Minä olen jätetty kuolleitten joukkoon, olen kuin kaatuneet, jotka haudassa makaavat ja joita sinä et enää muista ja jotka ovat sinun kädestäsi erotetut.” (Ps 88:6) Ja uskoville, jotka luopuvat uskosta, eli tulevat luopioiksi, Jumala lupaa: ”Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä, tekee kaikkien niiden kauhistusten kaltaisia, joita jumalaton tekee - saisiko hän tehdä niin ja elää? Ei yhtäkään hänen vanhurskasta tekoansa, jonka hän on tehnyt, muisteta. Uskottomuutensa tähden, johon hän on langennut, ja syntinsä tähden, jota on tehnyt, niiden tähden hänen on kuoltava.” (Hes 18:24). Jumala ei siis lakkaa olemasta, vaan pysyy, samoin pysyvät hänen säädöksensä. Näin kuolleet ruumiit nousevat tuomiolle ja sielut tuonelasta: "Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan." (Ilm 20:13) Jumala loi ihmiset ikuisiksi eikä koskaan luvannut antiluoda heitä: "Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua." (Saarn 3:11) Kristityt kirkot tuntee siitä, että ne hyväksyvät ekumeeniset uskontunnustukset ja Raamatun. Athanasioksen uskontunnustuksessa sanotaan ikuisesta helvetistä seuraavasti: ”Kuka ikänänsä tahtoo autuaaksi tulla, hänellä täytyy ennen kaikkea olla oikea, yhteinen, kristillinen usko. Joka ei sitä täydellisenä ja puhtaana pidä, hän tulee epäilemättä iankaikkisesti kadotetuksi. ... Sillä niinkuin järjellinen sielu ja ruumis on yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen on yksi Kristus. Joka meidän autuutemme tähden kärsi, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista. Astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän kaikkivaltiaan, oikealla puolella. Sieltä on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Jonka tulemiseen kaikkien ihmisten pitää ruumiillisesti nouseman kuolleista ja tekemän tili, kunkin töistänsä. Jotka hyvää ovat tehneet, käyvät iankaikkiseen elämään, mutta jotka pahaa ovat tehneet, käyvät iankaikkiseen tuleen. Tämä on oikea, yhteinen kristillinen usko; joka ei sitä totisesti ja vakaasti usko, ei hän voi autuaaksi tulla.” XVII Kristuksen tuomiolle tulosta Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee IKUISEEN PIINAAN. NE TUOMITSEVAT kasteenuusijat, jotka katsovat, että tuomittujen ihmisten ja perkeleiden RANGAISTUS ON KERRAN SAAVA LOPPUNSA." (Augsburgin tunnustus) Saatana haluaa mahdollisimman monen ihmisen tuudittautuvan väärään turvallisuuden tunteeseen ja halveksimaan Jumalaa ja Hänen säädöksiään. Mutta ääretöntä iankaikkista Jumalaa vastaan tehty synti, vaatii ääretöntä ja ikuista rangaistusta. Voit etsiä Jumalan viha-kohtia Raamatusta. Niitä on siellä riittämiin, joten saatanan ja paatuneitten ihmisten valheet empaattisesta hyssyttelijäjumalasta, joka ei muka voi rangaista ikuisella helvetillä, eivät pidä paikkaansa. TAIVAS JA UUSI MAA: Maassa vielä asuvat uskovat: ”Sentähden me aina olemme turvallisella mielellä ja tiedämme, että, niin kauan kuin olemme kotona tässä ruumiissamme, me olemme poissa Herrasta; sillä me vaellamme uskossa emmekä näkemisessä. Mutta me olemme turvallisella mielellä ja haluaisimme mieluummin muuttaa pois ruumiista ja päästä kotiin Herran tykö.” (2 Kor 5:6-8). Uskovista ihmisistä (sielu + henki) myös kerrotaan, kuinka ne ovat erillään ruumiista taivaassa ja täydessä ymmärryksessä odottamassa, että muuttunut ruumis temmataan maan päältä ja se muuttuu ja yhdistyy sieluun ja henkeen: ”Ja kun Karitsa avasi viidennen sinetin, näin minä alttarin alla niiden sielut, jotka olivat surmatut Jumalan sanan tähden ja sen todistuksen tähden, joka heillä oli. Ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Kuinka kauaksi sinä, pyhä ja totinen Valtias, siirrät tuomiosi ja jätät kostamatta meidän veremme niille, jotka maan päällä asuvat?" Ja heille kullekin annettiin pitkä valkoinen vaippa, ja heille sanottiin, että vielä vähän aikaa pysyisivät levollisina, kunnes oli täyttyvä myös heidän kanssapalvelijainsa ja veljiensä luku, joiden tuli joutua tapettaviksi niinkuin hekin.” (Ilm 6:9-11) Tempauksen yhteydessä sanotaan kuinka ruumiit katoamattomiksi muuttuneina nousevat taivaaseen: ”Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. (1 Kor 15:51-52) Sillä ”Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.” (1 Kor 15:50) Uskovat puhdistetaan taivaassa tempauksen jälkeen turhista teoista: ”Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa.” (Mal 4:1) Tuo Malakian 4:1 kuuluu oikein käännettynä "ei jätä heille juurta eikä oksaa". Siis ihmiset eivät pala olemattomiin, vaan uskovien ihmisten lihalliset aikaansaannokset palavat Bemalla eli palkintotuomioistuimella, mutta he itse pelastuvat kuin tulesta temmaten. Bemalla heille jaetaan palkinnot sen mukaan, kuinka ovat toimineet ja tehneet Jumalan ennaltavalmistamia tekoja täällä uskossa ollessaan. Tuosta aiheesta olen kirjoittanut paljonkin tänne palstoille, joten voit etsiä niitä kirjoituksiani haulla. Viimeiselle tuomiolle uskovat eivät joudu tuomittaviksi: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.” (Joh 5:24) Ei Jumala puhdista tätä maailmaa, vaan tuhoaa koko maan ja maailmankaikkeuden (2 Piet 3:7,10) ja luo sen jälkeen uudet taivaat ja uudet maat hengen ulottuvuuteen, jossa uskovat viettävät iankaikkisuutta (2 Piet 3:13). "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa; ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki." Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet." Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani." (Ilm 21:1-7) Ja kuinka taivaalliset ruumiit ovat erilaisia kuin maalliset ruumiit ”Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten.” (1 Kor 15:40), ”Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen. Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu." "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?" Mutta kuoleman ota on synti, ja synnin voima on laki. Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta! Sentähden, rakkaat veljeni, olkaa lujat, järkähtämättömät, aina innokkaat Herran työssä, tietäen, että teidän vaivannäkönne ei ole turha Herrassa.” (1 Kor 53-58). Noh jokaisesta noista osioista olen kirjoittanut täällä ennenkin, joten niitä voit etsiä haulla http://keskustelu.suomi24.fi/laajahaku/
  4. Siinähän se juuri on, että profeetat profetoivat Jeesuksen tulon, mutta ne juutalaiset, jotka olivat paatuneita eivät käsittäneet Jeesusta ollenkaan Messiaaksi, koska hän ei ollut se kuningas suurine maallisine valtoineen ja rikkauksineen, jota he odottivat. Noin 600 profetiaa Vanhassa Testamentissa on Jeesukseesta ja niistä suurin osa täyttyi parituhatta vuotta sitten ja osa odottaa vielä täyttymistään Jeesuksen toisessa tulemuksessa maan päälle. Niin maan päälle! sinä Ellen Whiten eksyttämä, sillä 1000-vuotinen Jeesuksen hallintokausi on maan päällä tapahtuva. Ei taivaassa tapahtuva, jolloin saatana hallitsisikin tyhjää maata, kuten väärä profeettasi sinulle opetti. Uskovat taas uskoivat Jeesuksen olevan Messias ja turvasivat Häneen. Sanot: "Ellen G. White korjasi itse virheensä huomatessaan, ettei 1844 tarkoittanutkaan Jeesuksen tulemista maalliseen, vaan taivaalliseen pyhäkköön, joka saatettiin jälleen oikeuteensa tutkivine tuomioineen taivaallisessa pyhäkössä, jossa elämän kirjat tutkitaan ja avataan ja katsotaan löytyykö syntisen nimi pelastettujen joukosta." Tuossahan juuri on adventismin, tuon harhaopin alku. Ellen White oli erotettu metodistikirkosta harhaoppisena, kun hän levitti väärää päivämääräennustusta Millerin joukoissa. Noita päivämääriähän oli useita ja aina niitä korjattiin muutama kuukausi eteenpäin, kun Jeesus ei tullutkaan. No Ellen Whitelle (tuolloin vielä Harmon) oli liian kova pala tunnustaa, että hän oli uskonut ja opettanut vääriä ihmisjärkeilypäivämääriä. Niinpä hän keskittyi etsimään keinoja, millä säilyttää kasvonsa, ettei tarvitsisi nöyrtyä ja tehdä parannusta. Tuolloin hän joutui sairaana demoniseen näkytilaan ja demoni antoi hänelle uuden valheen, että Jeesus ei tullut maan päälle, vaan meni taivaassa pyhästä oven taakse kaikkein pyhimpään 22.10.1844 (Raamatun mukaan meni taivaaseen noustessaan kaikkein pyhimpään) ja saatana istui taivaan valtaistuimelle ottamaan vastaan kristittyjen rukouksia ja puhaltamaan heidän päälleen pahuutta ja vain Ellen Whiten näkyihin uskovat voivat pelastua. Kummallista virheen korjaus mielestäsi, kun syntiä ei tunnusteta, vaan sille keksitään selitys ja siihen pitäydytään entistä tiukemmin. Tässä tuosta Ellenin "virheen korjauksesta": http://uskonasioita.blogspot.com/2008/11/suljetun-oven-oppi-la-ellen-white.html