>>Itse tuskin viitsin vetäytyä kyseisiin tilaisuuksiin muistelemaan kuka jt-aikana opetti minulle ja mitä. Kuulen näistä pyhimyksistä aivan riittävästi muutenkin.

En tiedä mikä sairas perverssio minua vaivaa, mutta ihan noin niinkuin fiilistelymielessä voisin kuvitella joskus tallaavani piirikonventissa. Näin havahduttua se voisi olla viihdyttävää. No, meitähän on moneen junaan.
>>Te luopiot jaksatte tosiaankin jankuttaa sitä että kuinka hirveää on kun saa kenkää.

Te jehovantodistajat jaksatte tosiaankin jankuttaa sitä, että kuinka luopiot pitävät hirveänä sitä kun saavat kenkää. Erottamisessa ei ole mitään kritisoitavaa. Erosinhan itsekin omasta toimestani. Karttaminen on se joka saa osakseen oman kriittisen tarkastelun. Se kun menee sosiaalisilla suhteilla ja uskonnolla kiristämiseksi. Mitä mieltä olet hesarissa olleesta mielipidekirjoituksesta asiaa koskien? Oliko jotain virheitä? Riittääkö ymmärrys ja myötätunto tajuamaan käytännön epäinhimillisyyden kokonaisuudessaan?

>>Ja sitten kaunistellaan sitä syytä jonka tähden alunperin tuli ylipäätänsä monoa.

Varmaan oli heittää jotain esimerkkejä?

>>Kuinka vaikeaa se on ymmärtää että me ei hyväksytä tupakointia, ryyppämistä, moraalista käytöstä eikä hajaannuksen aiheuttamista?

Tässäkin on kyse ihmisten rehellisyydestä itseään ja muita kohtaan. Itse tiedän tällä hetkellä kymmenkunta jehovantodistajaa, jotka polttavat, ryyppäävät ja harrastelevat irtosuhteita. Näiden jehovantodistajien harrasteista ollaan osittain tietoisia myös seurakunnassa, mutta asialle ei tehdä mitään. Näitä jehovantodistajia ei karteta koska he ovat vielä kirjoilla. Mitä mieltä olet, onko kyseinen meininki ihan ok? Minäkin nimittäin voisin olla vielä seurakunnan jäsen jos haluaisin, päätin kuitenkin olla rehellinen, jehovantodistajuudessa siitä rangaistaan.

>>Nyt korostan uudelleen että erottaminen on kaikkein jyrkin rangaistus, eikä sitä sovelleta ennen kuin on käynyt selväksi ettei henkilöllä ole aikomustakaan katua.

Tietämäni jehovantodistajat, jotka harrastelevat näitä erotusperusteisia aktiviteetteja, ovat tehneet sitä vuosikaudet. Vanhimmisto kyllä tietää etteivät nämä kadu touhujaan pätkääkään. Ehkä siitä syystä vanhimmat eivät uskalla asioita käsitellä, liian monta erotettua kerralla?

>>Tämä on käytäntö. Voisitko selittää mitä vikaa siinä on? Laitas tulemaan

Ai sen lisäksi, että noita neuvoja ja käskyjä toteuttaa vt-seuran mallinen mahdollinen takaisinottaminen on tuossa opuksessa 45-50, mutta raamatun paikkoja näitä neuvoja ja käskyjä tukemaan annetaan tasan viidessä kohtaa?

Eihän takaisinottamisessa sinällään olekaan mitään vikaa. Se vain toteutetaan ihmisarvoa alentavasti ja nöyryyttävästi. Eikä siinäkään mitään, mutta kun sitä tituleerataan raamatulliseksi, eikä siitä raamatussa puhuta, niin voidaan vain ihmetellä että mikä meininki, mikä valuutta? Tai no, kuka ihmettelee ja kuka ei.