Vapaa kuvaus

Aloituksia

254

Kommenttia

5626

1. >>Sinähän usein esität ettei raamatulla ole mitään tekemistä todistajuuden kanssa. Kai olet tietoinen Mitä raamatussa sanotaan avioeroista?

Jaa, vai sellaista olen sanonut. On sillä ainakin merkittävä sivurooli, joka tulee ilmi esimerkiksi tällaisissa tapauksissa. Sekään ei tosin tee tästäkään raamatun mielipiteestä yhtään sen järkevämpää. Varsinkaan nykypäivään aseteltuna. Ei ole kenenkään etu että umpikujaan päätynyttä avioliittoa jatketaan pelkän perinteen, raamatun kannan tai minkään muunkaan käytännön sivuseikan asian takia (paitsi ehkä lasten, mutta sitäkään ei tarvitse siinä tapauksessa jatkaa loputtomiin). Siinä tärvääntyy ihmisten elämät ihan hukkaan.
  2. >>Kerro miksi sitten ei näy erotilaston merkittävänä parantumisena tämä koeajo mahdollisuus?

Ei tutustuminen ole tae mistään muusta kuin tutustumisesta. Sillä taataan ainakin se että todella halutaan se persoona puolisoksi, joka ollaan ottamassa. Jt-seurustelumallissa tuleva puoliso saattaa olla - ja todennäköisesti onkin - ihan eri ihminen kuin se johon tutustuttiin pintapuolisesti ilman särmien tarkistusta. Jos yritettäisiin kehitellä mahdollisimman surkea tapa naittaa ihmisiä, niin jt-malli olisi kärkikahinoissa mukana.

Vanhakantaisempaa ja yksinkertaisesti typerämpää asennoitumista on vaikea löytää, kuin sellaista että avioliitossa tulisi olla väkisin elämän loppuun saakka, jos homma ei kerta kaikkiaan toimi. Eivät ihmiset avioeroja huvikseen ota (jo senkään takia että siinä on pelissä yhteinen omaisuus*), vaan pääsääntöisesti todella hyvästä syystä. Ja se syy on se että yhteiselo ei syystä tai toisesta toimi. Se että avioeron ottaminen on tehty jehovantodistajuudessa mahdollisimman vaikeaksi, yhdistettynä surkeaan seurustelumalliin, teettää väkisinkin huonosti voivia liittoja, joissa ihmiset tärväävät elämäänsä huonossa parisuhteessa. Väkisin yhdessäolo ei ole minkään sortin terve ratkaisu. Se on konservatiivinen jäänne historiasta.

Siihen nähden kuinka vaikeaksi avioerot jehovantodistajuudessa on tehty, on mielenkiintoista että omassa suvussani jt-avioeroja on ihan samalla prosentilla kuin täällä todellisuudessakin. Ei ole hyvä malli mennä avioon tutustumatta ensin, ei ollenkaan hyvä malli.

*) Vain vajaa kolmannes pareista tekee Suomessa avioehdon.
  3. Kolmella?
  4. >>Turhaa väistelyä, esitit aiemmin että kognitiivisen dissonananssin tunteminen edellyttää todistajuutta tai jotain muuta uskovaisuutta.

Tottahan nyt toki henkilökohtaisen kokemuksen kautta ko. termin toiminnan käytännössä ymmärtää parhaiten. Täytyy olla vähän enemmän kuin yksinkertainen että näin selvää asiaa lähtee edes yrittämään kieltää.

>>Kuten todettua mekanismin tunteminen ei edellytä minkäänlaista uskovaisuutta.

Se, miten sitä toteutetaan missäkin ryhmässä, on oma maailmansa, josta sinulla ei ainakaan jehovantodistajuutta ajatellen ole mitään käsitystä.

>>Ja on muuten tasan 100-varmaa että todistajuudessa ei tarvita joka päivä kognitiivista dissonanssia

Saivartelu - se on hieno laji. Eihän sitä tarvitse syödäkään joka päivä, mutta yhtä tärkeää kuin syöminen on ihmiselle, kd on lahkon jäsenille. Ilman sitä joutuu kyseenalaistamaan ja se ei tee uskolle vt-seuraa kohtaan koskaan hyvää.

>>Sinun kohdallasi ei ole ihme että olet ajautunut pois seuran parista.

Yritä toki välillä keskustella muustakin kuin minusta. Voihan se vaikeaa olla, mutta yritä edes.

>>Ilman uskoa Jehovaan sinä et kauan ole todistaja, et vaikka kävisit kasteella ja olisit kuinka muodollisesti hyväksyttävä.

Täti raukka ei taas tiedä yhtään mistä yrittää kirjoitella. Siellä on seurakunnissa vaikka ja kuinka paljon sisäisiä agnostikkoja ja ateisteja, jotka ovat menossa mukana ainoastaan siksi että sosiaaliset paineet pakottavat, eikä ole riittävää motivaatiota tehdä asialle mitään.

>>Sinulle on mahdoton selittää uskoa niin että voisit sen ymmärtää.

Ei sitä tarvitsekaan selittää, tiedän sen, olenhan itse entinen uskova.

>>Ainoa mihin uskot ovat Turunen ja uus-ateismi.

En ole, hassua kyllä, huomannut uskovani kumpaankaan, tai edes pitäväni niitä maailmankatsomukseni kannalta millään tavalla oleellisina. Ettei nyt taas olisi kyse oletuksistasi, jotka olet viritellyt päässäsi silleen jännästi faktaksi.

>>Huvittavuus on kyllä ihan sinussa, koetat esittää minulle mitä en ole ja mitä olen, vaikka et tiedä asiasta hevon vittuakaan.

Minulle on yhdentekevää mitä olet ja mitä et. Mutta siinä kohtaa kun tulet kertomaan mitä jehovantodistaja kokee, ja mitä jehovantodistajuus on, minulle, entiselle jehovantodistajalle, niin tulen kertomaan sinulle kuinka umpiväärässä olet oletuksinesi. Se on sitten se ja sama mitä annetulla tiedolla teet. Ainakin sinua on informoitu.

>>Sinä et ole ollut oikea todistaja, et tiedä uskosta mitään etkä tajua mikä on todistajuuden olennainen elementti.

Tämänkin välikevennyksen tarjosi henkilö, jolla ei ole minkään valtakunnan pelimerkkejä aiheen käsittelyyn.

>>Rehellisyys on yksi asia, joka sinulta myös puuttuu. Siksikään sinulla ei voi olla oikeaa suhdetta Jehovaan.

Rehellisyys on yksi merkittävä syy miksi erosin lahkosta. Niin kauan kuin uskoin ja pelkäsin Jehovaa, suhde oli olemassa, ja oli välillä erittäinkin intensiivinen. Edelleenkin tässä maailmassa on tasan yksi ihminen joka asiaa voi kommentoida, ja se et ole sinä.
  5. >>Kommenttisi kertoo millä tasolla sinun luulosi minusta lepäävät

Ei kyllä ne valitettavasti kertovat siitä ettet yhtään ymmärtänyt mitä ja mihin vastasit. Et toki yrittänytkään.

>>En löytänyt kommentistani mainitsemaasi virhettä

Se on taas saavutus omalla sarallaan. Eihän siinä muuta ollutkaan kuin virheitä.

>>Miksi siinä pitäisi mainita joku nimimerkiltä? Kyse on kenestä tahansa itsensä "vuoden -75 uhriksi" tuntemasta henkilöstä.

Voin kertoa että aloitus on sitten melko turha. Vai tiedätkö sellaisia?

>>Sinä et voi olla niitä, joten pitäisikö nyt olettaa että olet kirjoitellut toisten puolesta tästä vaikka sinulla ei ole minkään valtakunnan kokemusta kyseisestä asiasta?

Ehdottomasti kannattaa olettaa kaikkea mahdollista ja mahdotonta. Sen jälkeen kun olet olettanut, oletusta kannattaa myös pitää ehdottomana faktana. Se pitää sinut vireänä.

>>En pitäisi tuota ihmeenä, kuvittelet omaavasi suuren totuuden yhdestä jos toisestakin asiasta

En muista liiemmin puuttuneen asioihin, joista minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta. Tai varsinkaan esittäneeni niistä varmalta kalskahtavia mielipiteitä. Toisin kuin sinä.

>>Kerrotko minulle mitä minä olen nähnyt mutten kokenut. Niin päästään eteenpäin näissä sinun kuvitelmissasi.

Jehovantodistajuuden henkistä tilaa, joka siihen liittyy erottamattomana.

>>Minulla on oikein hyvä käsitys tästä asiasta

Sitten vain perusteluja väitteelle.

>>Ulkokultaiset patsastelijat kuten sinä ovat juuri niitä, jotka poistuvat joukosta.

Ai niinkuin RF? Satun tietämään kosolti muitakin lähtijöitä, joita ei suurin surminkaan voida pitää minkään sortin patsastelijoina.

>>Turha siis selittää että olet ollut oikea todistaja, kun et ole kokonaan ollut mukana mielessäsi

Tämä on ihan ikioma väitteesi, oletuksesi, jonka olen kertonut olevan erittäin virheellinen. Tiedoksesi vain että tässä maailmassa ei ole yhtään muuta henkilöä joka tietää asian oikean tolan kuin minä.

>>Oikeat todistajat ovat niitä, jotka ovat vieläkin todistajia. Eivät niitä jotka hyökkäävät niiden päälle, jotka haluavat olla todistajia.

Sitten on tietenkin se etten missään nimessä hyökkää jehovantodistajien päälle, vaan kritiikki kohdistuu vt-seuraan. Eikö ole jännittävää että tiedät tämän, mutta valehtelet asiasta sen yhtään haittaamatta.