weha

weha profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Liittynyt 20v sitten
212 aloitusta · 12429 kommenttia
Laitan nyt muutaman Raamatunkohdan, jotka osoittavat, ettei ihminen kykene ikipäivänä tekemään hengellistä ratkaisua:

"Henki yksin tekee eläväksi, lihasta ei ole mitään hyötyä. Ne sanat, jotka olen teille puhunut, ovat henki ja elämä"(Joh.6:63).
weha: Mihinkäs nyt katoaa ihmisen osuus, kun yksin Henki tekee eläväksi?

Joh.1:13. "He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta".
weha: Tämä on oikea moukari luonnolliselle ihmiselle!".

2.kor.3:4. "Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan; 5. ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta, 6. joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi".
weha: "Minusta tämäkin on omaa vanhurskautta vastaan".

Joh.6:" 29. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt."

weha: "Näin kerrotaan siis uskon tässäkin olevan yksin Jumalan teko".
Nim. "Raamattutuntikin", on paikalla. Tottakai me viemme lapsemme kasteelle, kun niin on Raamatussa säädetty ja asetettu. Tämä on siis apostoleilta peritty tapa, niinkuin Raamattu ja myöskin monet kirkkoisät todistavat. Kasteesta esim. Pietari sanoo näin: Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä - keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." (apt.2:39).

Jumala oli luvannut: "Mihin paikkaan ikinä minä säädän nimeni muiston, siinä minä tulen sinun
luoksesi ja siunaan sinua." (2 Moos. 20:24). Johannes kirjoittaa: "Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden." (1 Joh. 2:12). Johanneksen mainitsemille lapsukaisille syntien anteeksiantamuksen siunaus oli tullut kasteessa,
sillä se toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Emme me sitä viemistäkään omasta päästämme ole keksineet, vaan siitä on säätämys Raamatussa.
Juuri tässä yhteydessä Jesaja sanoo:
"Katso, minä kohotan käteni kansakuntien puoleen, kohotan
lippuni kansoja kohti, niin h e t uo v a t s i n u n po i k a s i
s y l i s s ä ns ä j a ka nt a v a t s i nu n t y t t ä r e s i o l ka pä i l l ä ä n." (Jes. 49:22).
Tämä toteutuu lasten kasteessa.

Lähetyskäsky tietysti myös ratkaisee tämän:

Matt.28:19. "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" .

Biblian (vanhan Raamatun), lähetyskäsky on kolmiosainen ja sisältaa myös lapsikasteen: "opettakaa ja kastakaa ja opettakaa".
...kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
P. Matteuksen Evankeliumin loppu.
Jollain tavoin voin yhtyä etsivä-xx kirjoituksiin, se pitää mainita. Haluan vastata ja kertoa myös "pienmuurosen" käsityksiin.

Minulle tulee usein Raamatun ns. lasten evankeliumeista mieleen se, kuinka Jeesus käveli täällä maanpäällä kuten mekin.
Raamatussa kerrotaan, kuinka hän kutsui venhempien tuomia ihan pieniä lapsia, vauvoista saakka. Oli siis kyse juutalaisten pienistä lapsista, jotka olivat osallisia ympärileikkauksen liitosta ja siis jo Jumalan kanssaa. Jeesus otti heitä syliinsä ja siunasi heitä antaen heille Jumalan valtakunnan. Sitähän se Jeesuksen luokse tuleminen aina merkitsi. Ei siis edeltäväkään armo ja osallisuus, kiellä sitä voimaa, jonka Jeesus antoi pienille lapsille. Joka tämän kieltää, on itsekäs typerä Henki.

Tämä sama tapahtuu tänään kasteessa, jossa vanhemmat vievät lapsensa Vapahtajan luokse ja siunattavaksi. Minun on vaikea ymmärtää esim. uudestikastajia, jotka iljettävillä järkisyillä voivat kieltää tämän armoliiton osallisuuden ja kieltää se.
Se, että viemme pienokaisemme kasteelle, ei ole pienimmässäkään määrin ihmisen teko, vaan yksin Jumalan teko, sana ja asetus. Ihmiset kun eivät ole keksineet sitä omasta päästään, vaan on todella Jumalan asettama teko, jossa Jumala ei voi olla vaikuttamatta, mitä hän sanassaan lupaa.

Jeesus siunaa lapsia (Matt. 19:13-15;
Mark. 10:13-16; Luuk. 18:15-17).Lapsia "tuotiin" eli kannettiin
Jeesuksen tykö. Opetuslapset moittivat tuojia. Mutta Jeesus suorastaan
närkästyi siitä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä
estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta."

"He toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia (kai ta brefee)."
(Luuk. 18:15).
Luukkaan "pienistä lapsista" käyttämä sana brefos on äskensyntynyt
lapsi, vauva. Samaa sanaa käytetään myös sikiöstä. Lähde: (Lapsikaste on Raamatullinen)
Raamatun ja oikean luterilaisen opin mukaan ihminen pelastuu yksin armosta. Niin me siis sen siksi pidämme, että ihminen tulee vanhurskaaksi uskon kautta, ilman lain töitä (Room.3:28).

Helluntaiopin mukaan ihmisellä on oma hengellinen ratkaisu, jonka vuoksi hän pelastuu. Jumalalla on siis syy miksi hän vanhurskauttaa ihmisen. On siis kysymys lain teosta.