Vapaa kuvaus

Kirjoittelen silloin tällöin Suomi24:sen Miesten-logiikka palstalle "Ja toivon, että saan lukijoiltani myönteistä palautetta" MarttyyriMallari-TTt Suosikkibändit/artistit: Rolling Stones, Dead Kennedys Lempikirjat: neulansilmä, Kravun kääntöpiiri, Utopia Vapaa-aikanani: Liikunta. harrasteet Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kreikka Kotieläimet: Kissa En pidä: amislaisista, maalaisista, miesten-logiikka palstan kirjoittajista, Kokoomus-puolueesta, urheiluautoista, epärehellisistä ihmisistä Linkit: http://www.youtube.com/watch?v=G3sMA_544fU, http://www.youtube.com/watch?v=_JBQI2kD4FM, http://www.dailymotion.com/relevance/search/Rolling Stones/video/x2z1as_rolling-stones-starfucker-live1976_animals Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Ammatti: Muu Siviilisääty: Varattu

Aloituksia

924

Kommenttia

2500

  • Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Päivää,


    Kyllä tarttuu Oiva MDF-levyyn, mutta voihan varmuuden vuoksi maalata levyn ensin tartuntamaalilla ja ohentaa Oivaa ennen kun alkaa mätätä sitä levynpintaan ohuina kerroksina. Näistä dioraama jutuista voisi kirjoittaa pitkän esseen, mutta typistän sen muutamaan otsikkoon.


    Hieno Dioraama



    Oikea dioraama tehdään akavaario-tyyliseksi, eli maisemasta ei saa puuttua taustaa, eikä taivasta.



    Maisemoitu Alusta,


    About 35x15 cm alusta leikataan lastulevystä, tai MDF-levystä ja muistetaan ettei tämän levyn reunoihin kiinnitetä mitään kehyksiä. Ei siis ole mitään naurettavampaa kuin maisema joka päättyy kultaisiin kehyksiin. Jos joku toisi kehystetyn maisema-alustan klubimme kevätnäyttelyyn (01.05.2007 Nousiainen) niin se päätyisi huumoriosastolle.
    Siis, alustan reunat sävytetään saman väriseksi kuin alustan päällä oleva maisema.

    Dioraama Maisema,


    Harrastelehdistä saamamme infon mukaan maailma on kauttaaltaan samansävyinen. No, minä olen enemmän
    kuin hiukan eri mieltä tässä asiassa ja toivoisinkin että ne henkilöt jotka näitä artikkeleita lehtiin rustaavat piipahtaisivat 1:1 luonnon äärellä.
    Luonto ei suinkaan kääriydy yltäkyltäiseen pölyyn ja kuraan, vaan joku paikka voi olla täysin puhdas ja toinen tosi dirty. Siis mallia/ pienoismallia/ maisemaa ei sotketa kauttaaltaan kuraan ja pölyyn, vaan jätetään joku osa täysin puhtaaksi, niin syntyy aidon oloinen teos.


    Yksi aihe vielä,


    Nyt kun puhuttiin maisemasta, eli luonnosta niin otetaan yksi asia vielä esiin. Harrasteemme raakaaine eli muovi syntyy öljystä ja tämä musta kulta
    käydään hakemassa lähi-idän öljyntuottaja maista.
    Nämä laivat jotka roudaavat öljyä meille joutuvat aikasta usein onnettomuuksiin, eli laivat uppoavat ja tästä aiheutuu melko suuret kärsimykset luonnolle. Esim. hassuhkot kahdella jalalla tassutttelevat pingviinit törmäävät kalastusretkillään merenpinnalla kelluvaan raakaöljylauttaan ja saavat sitä sulkiinsa ja sisäelimiinsä. Tästä ne eivät enää toivu, joten ne uivat rannalle ja jäävät seisomaan sinne meren aaltoja tuijottaen ja nääntyvät hitaasti nälkään. En ole mikään luontoihminen, mutta otetaan tämä asia huomioon kun hamuamme lisää muovituotteita itsellemme.


    "Kysy minulta, minä tiedän"


    MarttyyriMallari-TTt
  2. Heido,


    Minun mielestä pensselillä saa aikaan ihan yhtä hyvän maalipinnan kuin ruiskulla. Kyse on vain taidosta.
    Teillä muovimallien kanssa tuhrailevilla on vimma tehdä näitä seepraraitoja malleihinne. Katselin eräässä mallinäyttelyssä Dragonin T-34/76 M. 1941-vaunun saumoja ja siitä huolimatta, että juuri tämä malli on ehkä parhain muovimalli maailmassa niin eihän siinä saumojen kohdalla oltu tehty mittatarkkaa työtä. Sain juuri valmiiksi Suomi-Leopard 2 A4 pienoismallin. Vaunu on tehty tarkkaan esikuvansa mukaan ja ei siinä mitään varjostuksia tarvita, koska kaikki upposaumat ovat oikeaa vastaavat. Ei muutakuin perussävyt niskaan ja sitten hieman valon aiheutamaa vaalennosta päälle, niin mitenkäään itseäni kehumatta pienoismallin maalipinta ja tietysti koko pienoismalli näyttää täysin samalta kuin oikea vaunu. Jokainen tietty tajuaa että pohjamaalina toimii metallinharmaa ja ruosteenestomaalin ja perussävyn/sävyjen koostumus
    selvitetään pienoismallin esikuvan valmistajan tiedostoista tähän tyyliin:"Haloo? Anteeksi, millä sävyillä te maalasitte nämä suomeen tuodut Leopardit?"
    No, ei se noin yksinkertaista ole, koska tarvitaan
    hyvät suhteet eri paikkoihin ennenkuin saa selville
    maalikoodin/maalikoodit. Ai niin, kyllä maalaan pienoismallini ruiskulla, mutta joskus turvaudun jopa säkkikangasta muistuttavalla kankaanpalaan. Miksikö? No, siksi kun suomalaiset panssarimiehet sutivat eräässä valokuvassa joka on otettu marraskuussa 1941 T-34/76 vaunuaan (Ps. 231-2)
    säkkikankaalla. Kyseessä oli siis valkoisen talvinaamarin teko vaunun suojaksi.

    MarttyyriMallari-TTt


    "Jos et edes yritä tehdä oikeaa pienoismallia niin turhaan täällä mussutat"
  3. Enkö juuri sanonut että olen tekemässä tätä kyseistä mallia?

    Emme ole rekisteröitynyt kerho.

    Jos minä arvelisin jonkun puhuvan palturia, niin enpä vaivautuisi kommentoimaan henkilön puheita.


    MarttyyriMallari-TTt
  4. Minä kyllä tiedän miten tarkkoja pienoismallini ovat
    (Ne ovat)
    Kerhossa johon kuulun on 1:35 mittakaava valittu ainoaksi oikeaksi pienoismallin kokoluokaksi.
    (Sivumennen sanoen: Kyseisessä kerhossa on jäseninä maailman parhaiden tekijöiden lisäksi myös allekirjoittanut, joten asiantuntemusta riittää)
    Tässä harrasteessa on kaksi eri koulukuntaa: Ekaan ryhmään kuuluvat Kooman ja MattiMallarin tapaiset pojat jotka ostavat rakennussarjan kaupasta ja sitten kokoilevat, sekä maalaavat aihionsa. Tässä ei ole mitään väärää, on parempi että nämä pojut tuhertavat kotona koottavia sen sijaan, että vetäisivät psykoosikännejä viikonloppuisin kaupungin kaduilla ja potkisivat mummoja munille. Sitten on minunkaltaiseni miehet jotka luovat mallinsa omin, tai varastetuin käsin. Olen hyvin vaatimaton persoona, kuulisittepa niiden muiden tosi-harrastajien puheet teistä valmissarjojen kokoajista. En ilkeä edes kertoa kuinka halventavia ne ovat, mutta MarttyyriMallari-TTt on kiltti ja siksi minä pari vuotta sitten menin opastamaan uusia kokoajia IPMS-Mallifoorumille. Ei olisi pitänyt mennä! Sen sijaan että minua olisi kiitetty, niin sain vain ennennäkemättömän loanheiton osakseni. No, en tuppaa jos ei tykätä.
    Polkekoon siellä sitten paikallaan ja muistelkoon takavuosien Airfix ja Frog-malleja. Jokainen valitkoon tiensä tämän harrasteen tiimoilta. Jotkut menevät täysillä eteenpäin, suurin osa jää
    jahkailemaan kalkkiviivoille.


    MarttyyriMallari-TTt


    "Huipulla on yksinäistä"