Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Yksinkertaistat melkoisesti:

”Näin siis ihmisten elämästä on nähtävissä se, ovatko he Kristuksessa vai eivätkö ole.”

”Teot kertovat ketä palvelet, eivät sanat.”

Koska asia hieman monimutkaisempi, lainaan Paavalia:

15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
    16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
    17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
    18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
    19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
    20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
    21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
    22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
    23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
    24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
    25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia. Room 7
  2. Et voisi kysyä oleellisempaa asiaa. Olet sitä paitsi ilmeisen hyvin perillä sisäisen maailmamme rakentumisesta. Aitouteen, rehellisyyteen ja vilpittömyyteen pyrkivä ihminen, joka haluaisi nähdä itsensä ja maailman selvästi, joutuu etsimään elämänsä suuntaviivoja väistämättä itsensä ulkopuolelta.

Koska ympäröivän maailman viestit ovat kovin ristiriitaisia, ihmisen on pakko tarttua siihen, mikä tarjolla olevista vaihtoehdoista vaikuttaa oikeimmalta. Raamatun Jumala tulee tässä etsinnässä kuitenkin lohdullisen lähelle:

"Anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan." Matt 7:7-8

Jo tämä lupaus vihjaa, että tässä puhuu Jumala, joka on koko tämän todellisuuden takana. Kuka muu voisi luvata näin? Eikä tässä etsijää kuitenkaan sidota mihinkään kirkkokuntaan tai ihmisten selityksiin. Jumala avaa tien kuljettavaksi.

Tietä ei kuitenkaan voi kulkea yksin. Jokainen jouttuu väistämättä miettimään, miten suhtautua toisten kristillisyyteen. Tämä jo senkin takia, että tosi sitoutuminen Raamatun Jumalaan tapahtuu Jeesuksen kautta ja toisten ihmisten edessä:

"Sen tähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa." Matt 10:32-33

Koska Jumala johdattaa etsijää myös näissä kysymyksissä, tunnustaminen ei kuitenkaan muodosta mitään pakkopaitaa. Ihmiselle jää tilaa ja vapautta raivata oma tiensä sille ovelle, josta rakastavan Jumalan valtakunta avautuu. Jeesushan sanoo:

"Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi.' Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni." Joh 6:45

Kyse on pohjimmiltaan rakkauden löytämisestä, siitä, että me sisäisten ja ulkoisten ristiriitojen keskellä elävät aikuiset ihmiset uskallamme vähä vähältä ryhtyä katselemaan sisällämme asuvan pienen lapsen silmin häntä:

25. Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.
    26. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.
    27. Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.
    28. Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
    29. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
    30. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä. Matt 11:25-30
  3. Johannes tosiaan kehottaa katsomaan Jumalan Karitsaan, tuohon yhteen ainoaan, jota meitä kutsutaan seuraamaan.

Luulen, ettei Paavali ryhtyisi koko kristikunnan parantajaksi. Jos hän olisi syntynyt tähän aikaan, hän ei olisi pakanain apostoli, sillä se oli tehtävä, joka oli mahdollinen vain tuona historian hetkenä. Jos hän ylipäänsä olisi tullut uskovaksi meidän päivinämme, hänellä olisi jokin muu Jumalan valmistama paikka.

Itse voisin kuvitella hänet tällaisessa tehtävässä nykypäivänä:

”Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet, vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa” Apt 19:9

Aika on todella vaikea tuon synnin synniksi julistamisen kanssa. Itse koen kehoitusta nuhdella sinua seuraavilla sanoilla, mutta teen sen kovin aralla mielellä, sillä aina on vaara, että itse lankean samaan, josta sinua nyt nuhtelen:

"Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi; sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan. Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi? Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä." Matt 7:1-5

"Sen tähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja. Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaisia tekevät." Room 2:1-2

Välinpitämättömyys on todella tällä hetkellä vallalla. Vanhassa liitossa Jumala nuhteli siitä näin:

"Sillä papin huulten pitää tallettaman tieto, ja hänen suustansa etsitään opetus; sillä hän on Herran Sebaotin sanansaattaja. Mutta te olette poikenneet tieltä, olette opetuksellanne saattaneet monet kompastumaan, olette turmelleet Leevin liiton, sanoo Herra Sebaot. Niinpä minäkin teen teidät halpana pidetyiksi ja alhaisiksi kaiken kansan edessä, koska te ette ole pitäneet minun teitäni, vaan olette olleet puolueelliset opetuksessa." Mal 2:7-9

Kuitenkaan vanhan liiton aikana ei edes Mooses kelvannut omassa ymmärryksessään ja innossaan pelastamaan Jumalan kansaa:

"Kuka on asettanut sinut meidän päämieheksemme ja tuomariksemme?" 2 Moos 2:14

Tänä päivänä kuka tahansa voi esittää jokaiselle meistä (myös minulle) saman kysymyksen.

Miesten, jotka Jumalan seurakunta on asettanut paimenen virkaan, tulisi pitää Jumalan laki arvossa ihmisten silmissä, mutta nyt kun seurakunnissa ei arvosteta Jumalan Sanaa eikä tunneta Jumalan Hengen johdatusta, niin seurakuntia johdetaan maailmallisin arvoin. Tärkeintä niissä on siisti julkisivu, siloiteltu kuva Jumalan rakkaudesta.

Ja mitä yleiseen pappeuteen tulee, niin sehän on jokaiselle uskovalle annettu samoin kuin täydellinen vanhurskautus. Kuitenkin yleisen pappeuden käyttöönotto tulee olla suhteessa pyhitykseen. Eli pappeutta meillä on valtuus hoitaa julkisesti vain siinä määrin kuin elämme Hengessä emmekä lihassa eli siinä määrin kuin meidän jokapäiväisessä elämässämme on totta tämä:

"maailma on ristiinnaulittu minulle, ja minä maailmalle!" Gal 6:14

"Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni." Gal 2:19-20

"minä en kysy omaa tahtoani" Joh 5:30

"Mutta sen minä sanon, veljet: aika on lyhyt; olkoot tästedes nekin, joilla on vaimot, niin kuin ei heillä niitä olisikaan, ja ne, jotka itkevät, niin kuin eivät itkisi, ja ne, jotka iloitsevat, niin kuin eivät iloitsisi, ja ne, jotka ostavat, niin kuin eivät saisi omanansa pitää, ja ne, jotka tätä maailmaa hyödyksensä käyttävät, niin kuin eivät sitä käyttäisi; sillä tämän maailman muoto on katoamassa." 1 Kor 7:29-31
  4. Niin, minunkin sydämeni itkee, että nykyään rakkaus on valitettavasti monesti tällaista:

"Sillä kaikki, niin pienet kuin suuretkin, pyytävät väärää voittoa, kaikki, niin profeetat kuin papitkin, harjoittavat petosta. He parantavat minun kansani vamman kepeästi, sanoen: "Rauha, rauha!" vaikka ei rauhaa ole." Jer 6:13-14

Ajattelen kuitenkin, että meidät on kutsuttu seuraamaan Jeesuksen toimintamalleja. Johannes Kastaja on vanhan liiton mies ja sen loppumisen merkiksi häneltä katkaistiin kaula.

Johannes Kastaja ei kutsunut ihmisiä uuteen liittoon. Hänen saarnansa oli vanhan liiton parannusta. Ts parannus ei tullut siten, että Pyhä Henki olisi lempeästi kutsunut Jumalan rakkauden yhteyteen vaan siten, että profeetan julistama laki pelotti ihmiset parannukseen.

Uudessa liitossa tärkein uskosta osattomia puhutteleva seikka ei ole tulikivenkatkuinen saarna vaan lihaksi tullut sana. Meidät tunnetaan Jeesuksen opetuslapsiksi siitä, että meillä on keskinäinen rakkaus, ei siitä, että muistutamme vanhan liiton profeettoja.

Jos meissä sana tulee lihaksi, meidän elämämme puhuu voimakkaammin kuin Johannes Kastajan sanat. Nimenomaan Jeesuksen elämä, eli lihaksi tullut sana meidätkin uskoon on vetänyt.

Mitä tulee UT:n kirjeiden julistukseen, esim. kun Paavali kiroaa väärää oppia julistavat, niin siinä on kyse viran hoidosta, johon hänet/heidät on kutsuttu/asetettu. Paavalikin intoili ennen uskoon tuloaan. Kun hän tuli uskoon, hän ei lähtenyt heti pakanoita käännyttämään, vaikka Jumala oli hänelle sen tehtäväni ilmoittanut. Kun hän oli palvellut usean vuoden ajan seurakuntaa, Jumalan Henki ilmoitti, että hänet on erotettava työhönsä.

Samoin Pietarilla oli intoa ennen ristiinnaulitsemista mennä kuolemaan Jeesuksen kanssa. Tämä into ei kuitenkaan ollut Jumalalle otollista. Vasta syvän nöyryytyksen ja seurakunnan palvelukseen suostumisen jälkeen hän oli valmis viran puolesta julistamaan kaikkea Jumalan tahtoa.

On hyvä muistaa, että Paavali oli lähikontakteissa aivan eri mies kuin julistaessaan virassaan:

"Tämän minä sanon, ettei näyttäisi siltä, kuin peloittelisin teitä kirjeilläni. Sillä hänen kirjeensä ovat, sanotaan, kyllä mahtavat ja pontevat, mutta ruumiillisesti läsnäollessaan hän on heikko, eikä hänen puheensa ole minkään arvoista. Joka niin sanoo, ajatelkoon, että samaa, mitä me poissaolevina olemme kirjeissämme sanoissa, samaa me myös olemme läsnäolevina teoissa." 2 Kor 10:9-11
  5. Jos meitä henkilökohtaisesti loukataan, silloin tulee puolustautua:

15. Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi.
    16. Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla.'
    17. Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi pakana ja publikaani. Matt 18:15-17

Samoin jos uskova, jonka kanssa elämme ja kuljemme, tekee syntiä, meidän tulee jo itsemmekin tähden nuhdella häntä siitä, jotta emme joutuisi hänen synteihinsä osallisiksi:

Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi. Ja jos hän seitsemän kertaa päivässä tekee syntiä sinua vastaan ja seitsemän kertaa kääntyy sinun puoleesi ja sanoo: 'Minä kadun', niin anna hänelle anteeksi. Luuk 17:3-4

On kuitenkin syytä muistaa, ettei tämä nuhtelu toimii oikein vain silloin, jos kohdistamme sen ihmiseen, jonka kanssa olemme eläneet kristillisessä rakkauden yhteydessä jo aiemmin. Vasta silloin meillä on taustaa nuhdella ja nuhdeltu voi ymmärtää, että kyse on rakastavasta nuhtelusta.

Jos taas uskova veli/sisar menee niin pitkälle, että että eksyy harjoittamaan väärää oppia tai opetusta, silloin nämä kehotukset astuvat kuvaan:

Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä. Room 16:17

Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti, Tiit 3:10

Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi; sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa. 2 Joh 1:10

1. Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
    2. Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä, herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
    3. rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
    4. pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
    5. heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta. 2 Tim 3:1-5

Tavoitteena kaikella tällä on, että pysyisimme häiriintymättä Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa eikä mikään sieluamme kuohuttava vääryys saisi otetta meistä vaan voisimme rauhoittaa sydämemme:

"Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman." Joh 16:33
  6. Muista tuhlaajapoika vertaus. Jumala on katuvalle aina armollinen.

Kirjoituksestasi ei käy ilmi mitään kauheaa syntielämää. Esiaviollinen suhteesikin on mielestäni aika vähäinen asia, sillä olethan siihen ryhtynyt vakain mielin, mistä osoituksena, että olet jo avioitumassa. Jumalan edessä kuulutte sukupuolisuhteenne alkamishetkestä lähtien toisillenne. Nyt tuo salassa otettu askel vain vahvistetaan julkisesti.

Parisuhde ei ole hengellinen suhde, vaan lihallinen suhde. Siinä kaksi ihmistä tulee yhdeksi lihaksi. Jos olet valinnut miehen, joka ei usko, se voi toki aiheuttaa pulmia, mutta en sitä tässä tilanteessa korostaisi, sillä jos haluat palata ja kulkea Jumalan tietä, hän on kanssasi.

On oleellista, suhtautuuko hän hyväksyvästi siihen, että sinä haluat uskovana elää puhdasta elämää. Jos hän sen hyväksyy ja kenties sitä ihaileekin, silloinhan sinä voit elää Jumalan edessä kuten Pietari kirjeessään kehottaa:

"Samoin te, vaimot, olkaa alamaiset miehillenne, että nekin, jotka ehkä eivät ole sanalle kuuliaisia, vaimojen vaelluksen kautta sanoittakin voitettaisiin, kun he katselevat, kuinka te vaellatte puhtaina ja pelossa." 1 Piet 3:1-2

Sitä helpompaa sinun on tällä tavoin kulkea avioliitossasi Jumalan tietä, mitä kunnollisempi miehesi on. Jos hän sattuisi olemaan valehtelija, huijari, petturi, varas tai muuten julkisynnissä elävä, et voisi tietenkään uskovana olla mukana tuossa vääryyden tekemisessä. Silloin joutuisit ristiriitaan, elääkö puhtaasi Jumalalle vai häpeällisesti synnissä hänen tyylillään.