Vapaa kuvaus

Elämä Jeesuksen Kristuksen Rakkaudessa = EJKR Kotimaa: Suomi Koulutus: Yliopisto Lapset: ---

Aloituksia

95

Kommenttia

1568

1. Kolmiyhteys avautuu tietenkin eri uskoville eri tavoin, sillä jokaisella on aivan erityislaatuinen, persoonallinen suhde Jumalaan. Raamatussa ei sanaa kolmiyhteys ole. Sieltä löytyy kyllä kuvauksia, joista Isän ja Pojan ja Jumalan Hengen toiminta ja olemus näkyy:
    Isää ei ole kukaan koskaan nähnyt, mutta ainoa Poika on hänet ilmoittanut.
    Pyhää Henkeä ei kukaan voi selittää tai ottaa haltuun, mutta lapsenmielisille Hän puhuu sen mukaan kuin kukin sillä hetkellä tarvitsee. Objektiivinen järki pyrkii ottamaan kaiken haltuun ja selittämään tyhjentävästi. Jumalan suhteen tämä on mahdotonta:
    Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra, sillä niin paljon kuin taivas on maata korkeampi, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne. Jes 55:8-9
  2. Kiitos+kiperistä+kysymyksistä.Jumala+ei+ole+ihminen,+hän+on+Henki.+Häntä+ei+voi+kukaan+täysin+käsittää,+mutta+Moosekselle+Jumala+sanoi+nimekseen+"Minä+Olen".+Jumala+on+siis+olemassaolo.+Jeesus+sanoo,+ettei+häntä+lukuun+ottamatta++kukaan+ole+nähnyt+Jumalaa.+Jeesus+on+ilmoittanut+Jumalan+meille.+Jumala+tuli+siis+Jeesuksessa+ihmisen+muodossa+meidän+keskellemme.+Mitä+tämä+tarkoittaa?+Se+tarkoittaa,+että+Jeesus+oli+kyllä+ihminen,+mutta+hän+ei+toiminut+kuten+yleensä+ihmiset.+Hänessä+ei+ollut+syntiä+ja+hänen+toimintaansa+ohjasi+Isä+Pyhän+Henkensä+välityksellä.+Se+että+hän+oli+myös+ihminen,+näkyy+siinä,+että+huolimatta+synnittömyydestään+Jeesus+joutui+opettelemaan,+miten+olla+Isälle+kuuliainen+(Hepr+5:8).Jeesus+nousi+ylös+ruumiillisesti,+sillä+hänen+aiempi+kuolevainen+ruumiinsa+muuttui+kuolemattomaksi+ylösnousemusruumiiksi.+Sellainen+uudenlainen+ruumis+annetaan+myös+uskoville,+kun+he+nousevat+kuolleista.Jumala+on+yksi+ainoa+Jumala,+mutta+hän+on+nähnyt+hyväksi+ilmoittaa+itsensä+ihmisille+Isänä,+Poikana+ja+Pyhänä+Henkenä.++Me+tiedämme+hänestä+vain+sen,+minkä+hän+on+nähnyt+hyväksi+ilmoittaa,+jotta+me+pääsisimme+elämään+hänen+yhteydessään.+Meidän+ymmärryksemme+ei+siis+riitä+Jumalan+selittämiseen.Poika+tarkoittaa+sekä+ihmisen+poikaa,+Jeesusta+ihmisenä+että+Jumalan+poikaa,+Jeesusta+Jumalana.