Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Terve taas!

On se aika hassua, miten asioille, jotka joskus olivat arkoja, pystyy nyt nauramaan.
    Ensimmäiselle pyörtymiselleni en kylläkään naura vieläkään.
    Olin ekaluokkalainen ja osallistuin koulun hiihtokilpailuihin niin tosissani kilpaillen kuin suinkin jaksoin. Maalissa lysähdin maahan ja kuulin opettajan huutavan, ettei maaliin saanut jäädä makaamaan. Senkin vielä tajusin, että opettaja heitti minut suksine päivineni koulun seinän viereen. Sitten en muistakaan muuta kuin että sadat limonadipullot poksahtivat auki ja sihisivät. Sen jälkeen rupesi näkymään huojuvia jalkoja ja suksensauvoja.
    En tiennyt, mitä oli tapahtunut, ja vasta vuosien kuluttua ymmärsin pyörtyneeni.
    Sen verran arastelin pakollisia hiihtokilpailuja, että mukana tietysti olin mutta ihan huumorimielellä. Normaalisti olin viimeinen ja pari kertaa toiseksi viimeinen.

Oikeastaan huumoria liittyy seuraavaankin pökräämiseeni, joka tapahtui 1960. Odotin kuumana kesäpäivänä linja-autoa mennäkseni edustamaan työpaikkaani verovirkailijoiden kokoukseen.
    Seuraava vaihe oli, että löysin itseni ojasta, ja linja-auto oli tietysti mennyt.
    Paapotin pikamarssia terveyskeskukseen ja pääsinkin lääkärin vastaaotolle.
    Ei minusta mitään vikaa koputtamalla ja kuuntelemalla löytynyt. Silloin lääkäri kysyi, ryyppääkö mieheni, rähjääkö hän ja käykö vieraissa. Vastaus oli kolme kertaa ei, ja silloin diagnoosi selvisi: elämäni oli liian helppoa, ja siksi minun oli keksittävä sen vastapainoksi jokin vastoinkäyminen eli siis pyörtyminen!

Muuan toinen rouva meni valittamaan vesikelloja, jotka olivat puhjenneet hänen iholleen. Sama lääkäri ja samat kysymykset, ja rouva vastasi kahteen ensimmäiseen myötävästi. Kolmanteen hän ei tiennyt ottaa kantaa, mutta eihän se ollut tarpeellistakaan. Diagnoosi oli tämä: Rouvan elämä on liian vaikeaa, joten rouva pakanee vesikelloihin, jotka siis ovat hermostollisia.

Rouvan vesikellot osoittatuivat auringosta johtuneiksi, mutta olihan meidän mukava tietää, että vaivan kuin vaivan syy on miehessä: hän on joko liian hyvä tai liian paha!

Jokohan tähän tuli tätä sairakertomusta liiankin kanssa.
    Hypätkää yli, sillä epäilen jo aiemmin kälättäneeni nämäkin diagnoosit moneen kertaan. Mutta onhan se lääkärin määräys, että kanttuvei silloinn tällöin on osa elämän sisältöä.
  2. Onnea siskot!
    Ruusut sain jo eilen - ja nekin poikkeuksellisesti kälyltäni.

Tässä on elämä ollut kuin englannin kielioppi: poikkeus, poikkeuksen poikkeus j.n.e.
    Toissapäivänä onnistuin pyörtymään pihalla, ja onnistuin kiskaisemaan puolison päälleni! Saattoi olla melkonen näky sille, joka katsoi ikkunsta.
    Onneksi kumpikaan ei saanut pahemmin kipeää. Mies vastustelustani huolimatta soitti ambulanssin, ja sehän tuli alle viiden minuutin.
    Olin letkuissa ja tiputuksessa, ja arvauskeskukseenhan siitä lähdettiin, kun kohtaus alkoin uusia. Terkkarin lääkäri tutki tilaani ja määräsi, että oli jatkettava isompaan sairaalaan.
    Siellä olin sitten letkuissa ja johdoissa, ja joku kävi yöllä katsomassa, vieläkö elin.
    Oli vähän orpo olo, kun ei ollut rahaa, ei korttia, ei minkäänlaista henkilöllisyystodistusta eikä kännykkää.
    Kun sitten seuraavana päivänä pääsin pois, lupasin lääkärille, että jos seuraavan kerran saan sydänkohtauksen pihalla, otan edellä mainitut tavarat mukaan. Lääkäri lisäsi siihen vielä luettelon minulle kahden eri lääkärin eri sairauksiin määräämistä lääkkeistä ja kirjoitti itsekin yhden reseptin.
    Puhelimen sain lainaksi, ja mieheni vastasi siihen lasaretin odotushuoneesta, ja poika odotti autossaan sairaalan oven edessä!
    Hän oli siirtänyt tunnilla omia menojaan ja lähtenyt isänsä kuskiksi, sillä ukko-poloisella oli muutama kiireinen tehtävä aamuyhdeksältä, ja heti perään kotikunnassa toinen meno, jota ei voinut siirtää.
    Kiittelin poikaa kotipihalla ja tulin sanoneeksi, että on se ihana, kun hädän hetkellä on kunnon poikia, joihin voi turvautua.
    Heti perään totesin, että itseäni ja lasteni isäähän tässä pitäisi kehua, sillä mehän ne mukulat olemme aikaan saaneet.

Tänään olen viettänyt naistenpäivää puolipukeissa ja ratkoen urakalla kuvaristikoita. Pienet noksetkin otin, ja herätessäni neljän aikaan kuvittelin, että oli yö!
    Ei vieläkään ole yö, mutta ikkunasta kurkistelee mahdottoman komea kuu.
    Näkisipä vielä ne revontulet...
  3. Haaleanvaaleaa huomenta! Miinuksiakin on vain 4,6.

Sen täytistäkö Joutavoinen itseään vähättelee! Mieshän on melkein Agricolan veroinen kielen uudistaja. Kannatan lämpimästi käveliötä. Kunhan joku tästä poppoosta keksisi passelin nimikkeen tällä nykymenolle, ettei tarvitsisi aina mainita jokaista vakauttamistoimenpidettä erikseen. Sellainenhan on sekä pitkäveteistä että masentavaa. Pitäisi olla sellainen valoisa sana, joka kattaisi kaikki ne toimenpiteet, joilla valtiontalous nostettaisiin ennennäkemättömään vaurauteen.
    Siis minimipalkan alennuksen, kalastuslupamaksun palauttamisen 65-vuotiaille, terveydenhoidon ja palvelukotien ulkoistamisen, Finnairin viemisen pörssiin jne. Sekundapeilejä en tässä mainitse, koska on itsestäänselvyys, että ne palautetaan siihen kuntoon, jossa ne olivat kuusi vuosikymmentä sitten.

Tuo ulkoistaminen on hienosti keksitty. Sitä vain on tällainen jukuripää, ettei millään suostu sisäistämään sitä, mitä se todellisuudessa sisällään pitää.

Herranen aika! Taivaalle on revennyt valtava aurinkoinen aukko. Sehän pilaa tunnelmani! Eihän tässä enää riitä ankeutta valtiontalouden tilan pohtimiseen.
    Piti vielä ottaa käsittelyyn ne tilat, joita venäläiset ostavat ja joista toimista he saavat mennen tullen tukkapöllyä.
    Kysäsenpä nyt kuitenkin, että mitähän ne naapurit ostaisivat, jos suomalaiset eivät myisi.

Ja lopuksi terveisiä molemmille Villeille ja kaikille, jotka Kahvipirttiin poikkevagt.
  4. Ystävyys on kuin pikkuinen ukko,
    jolla on taskussa avain ja lukko.
    Niillä se sitoo ystävät yhteen
    niin kuin maamies pellolla lyhteen.

Kiitoksia, että olette olemassa!

Puskasuleima & Venlastiina