Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Näillä meidän maalareillammeko on innoituksen puute?
    Minä en osaa maalata, mutta ankeuden hetkinä suttaan värejä papereille. Se jotenkin saa unohtamaan masennukset.
    Itse asiassa olen penskasta lähtien ollut himokirjoittaja. Vielä muutama vuosi sitten kirjoittelin kirjeitäkin oikein urakalla, ja varsinkin siskolle ne olivat pitkän pitkiä. Jotenkin hänen kuolemansa jälkeen on kirjuroiminen ollut työn ja vaivan takana. Puhumattakaan siitä, että olisin kirjoitellut pöytälaatikkoon.
    Ihan varmasti jää Nobelin palkinto saamatta.
    Kyllähän minua on moneen otteeseen opastettu, ettei inspiraatiota tule, se on tehtävä. Mutta jostakin syystä vemppaan kolmen sanan jälkeen pelien puolelle. En tiedä, olenko tulossa vanhaksi vai podenko kroonista letkutautia.
    Kuinka ihmisestä voikin tulla näin saamaton! Päivät pitkät istun parvekkeella lukemassa tai näpertämässä jotakin. Siinä sivussa näkee jalankulkijoita, vaikka harvakseltaan täällä muita kävelijöitä on kuin koululaisia.

SkillaN oli katsellut koulukkaita eikä näky ollut mieltä ylentävä.
    Aamupäivällä saapasteli ohi iso joukko nuoria, jotka ilmeisesti ovat ala-asteen ylimmältä luokalta. Nauramatta en pystynyt katselemaan heidän kohellustaan, ja hauskaa oli heillä itsellääkin naurusta ja kikatuksesta päätellen.
    Ihan siinä tuli iloinen olo itsellekin. Ilmeisesti on vielä kouluja, joissa vallitsee "meidän luokan" henki.

(Vähän niin kuin eräässä Kahvipirtissäkin!)

Reippaita terveisiä kaikille ja inspiraatiota sen puutetta poteville!
  2. Oli hieno juttu, että Ynnämuu työnsi nenänsä siihen riipputelineeseen. Ei ainakaan käynyt niin kuin eräälle tuttavallemme. Hän oli kelkkamaalari. Kuorma-auto peruutti pihaan ja kelkan köysiin, jolloin kelkka tuli alas ja maalari sen mukana. Kun ylimmästä kerroksesta putoaa asfalttiin ei seurauksena voi olla muu kuin kuolema.
    Koko veljessarja oli aikamoisia velmuja ja nuorin varsinainen päävelmu.
    Hän otti hoitaakseen vainajan hautausasiat ja marssi työvaatteissa kaupungin hienoimpaan ja kalleimpaan hautaustoimistoon. Liikehuoneiston keskellä oli tosi upea arkku, ja kaveri iski silmänsä heti siihen, kierteli sen ympäri ja oli juuri avaamassa kantta, kun asiakaspalvelija puuttui tilanteeseen. Hän selosti, että arkku oli heidän upein tammiarkkunsa, jonka hinta tietysti oli sen mukainen. Sivummalla olisi huomattavasti huokeampia.
    Pikkuveli ei liikahtanutkaan tammiarkun luota vaan kysyi: - Mitäs tää puupalttoo maksaa?
    Asiakaspalvelija ilmoitti hinnan ja siihen asiakas: - Miä otan tän. Ei velipojalla ennen kunnon palttoota o ollukkaa!
    Siinä arkussa se vanhempi veli sitten haudattiin. Vakuutus maksoi kulut.

Mitä ns. hyviin tekoihin tulee, sellaisesta minulla omakohtainen kokemus Lasipalatsin ratikkapysäkiltä.
    Sokoksen kulmalta syöksyi päin punaista autokaravaanin välistä nuorehko mies ja jatkoi samaa vauhtia kiskoille. Muutaman metrin päässä oli tulossa ratikka. Hätäpäissäni tarrasin miehen takkiin ja vetäisin hänet takaisin. Samalla kiljahdin varoituksen.
    Kun raitiovaunu oli mennyt ohi, mulkaisi minua kiukkuisesti ja ärähti: - Kiitos vaan, kun kiljumalla pelästytte minut puolikuoliaaksi.
    Jälkeenpäin harmitti, etten karjaissut takaisin: - Minä en kestä katsella verta ja suolia. Menkää ensi kerralla tekemään itsaria jonnekin muualle kuin julkiselle paikalle.
    Vaan minkäpä sille mahdan, että minulla on sukkanauhasytytys.
  3. Hyvää yötä vai hauskaa huomenta?
    Heräsin puoli neljältä ja pelasin, jotta uni tulisi uudelleen silmiin, mutta ei kun ei.
    Tulin sitten pirttiin katsomaan, olisiko kävijöitä ollut viime käyntini jälkeen. Olihan teitä vaikka kuinka monta, ja jutut olivat kiertyneet hiiriin.
    Uskotteko, että inhoan hiiriä enemmän kuin kyykäärmeitä?
    Sopuleja sen sijaan melkein rakastan. Ne ovat niin söpöjä tuijottaessaan mustilla nuppineulanpääsilmillään. Ennen, kun kiersimme Lappia telttaillen, niitä aina silloin tällöin näki paljonkin. Kun nykyisin olemme mökkimajoittujia, eivät sopulitkaan ole näköpiiriin osuneet.
    Käärmeisiin totuin jo lapsena, kun asuimme maantien varressa, ja tien toisella puolella oli lämmin metsärinne, missä käärmeitä osui kohdalle heti, kun kiipesi risuaidan yli metsän puolelle. Sinnehän me menimme joka päivä pikkusiskon kanssa.
    Metsässä meillä oli leikit ja risumajat.
    Ihmiset kyselivätkin usein äidiltä, että eks siä pelkäp päästää noit likkoi tonne mettään, ku se on oikee kärmeenpesä.
    Äiti vain tuumasi, että karkuunhan ne livahtaa, käärmeet ei tytöt.

Jaaha. Petikaverinikin heräsi ja kävi kysymässä, olenko keittänyt kahvia. En ole, kun aioin yrittää vielä pariksi tunniksi nukahtaa. Nyt jo revittääkin mukavasti suuta, joten saattaa se uni vielä tulla.

Hyvää yötä ja huomenta!
  4. Kaikenlaisia "epävarmoja vielä" on poikennut pirttiimme. Tervetuloa Hermannin nuorisoseuraan.
    Kyllä tänne sellaisiakin mahtuu, jotka ovat sen verran nuorempia, ettei heillä ollut tarvetta korostaa vyötäröä. Minä tosin olin maalaistyttö, mutta kyllä ainakin meidän koulussamme tytöt kilpailivat siitä, kenellä oli hoikin vyötärö. Herra isä niitä leveitä patella-vöitä! Ja tottakai helmat hulmusivat.
    Kaupunkilaisserkkuni ja hänen ystäväpiirinsä vasta olivatkin varsinaisia brigittebardoteita.
    Itselläni ei ollut mahdollista saada patella-vyötä eikä BB-kolttua, vaikka mieli teki.

Siihen aikaan oppikouluissa oli lukukausimaksut, ja oppikirjat olivat silloinkin kalliita, joten perin tädeiltäni `garderoobini` jonkin verran uudelleen muotoiltuna. Sisareni puolestaan peri minulle pieniksi käyneet vaatteet.
    Kummankaan luokalla ei esiintynyt koulukiusaamista, eikä näin jälkeenpäin koulukuvia katseltaessa kumpikaan meistä juuri eroa luokkatovereista. Onneksi myös muutamilla muillakin oli niin tyhmät työläisvanhemmat, etteivät he tunnustaneet oikeaksi sananlaskua "suutari pysyköön lestissään" vaan
    laittoivat lapsensa oppikouluun. Hyvä niin, meidän luokan ehdoton primus oli mökkiläis-timpurin tytär.

Tähän kohtaan voikin hyvin vetää Ynnämuun pikkusormen. Kirjoista olen lukenut ja vanhoissa elokuvissa nähnyt, että oikein fiinit ihmiset joivat kahvinsa pikkusormi sojottaen. Siitä huolimatta toivotan pikaista ja perusteellista paranemista pikkusormellesi!

Kaikille muille, epäröivä tulokas mukaan lukien, toivotan kaunista päivää ja valoisaa mieltä.
  5. Terveisiä ulkomailta Tallinnasta. Toin sieltä tuliaisiksi sellaisen flunssan, että eilen nukuin miltei koko päivän. Niinpä yöuni olikin sitten katkonaista. Puoli neljältä katselin ainoaa taivaalla näkynyttä tähteä ja kuusenoksia, joilla oli selvästi huurretta.

Matka meni muuten mukavasti. Sää suosi, ja käveltyä tuli paljon. Ainoa pettymys oli vakituinen ruokapaikkamme. Se oli mukavasti lähellä terminaalia, ja siellä oli aina hyvän ruoan lisäksi ollut kohtuuhinnat. Mutta nyt hinnat oli sopeutettu ensi vuonna voimaan astuvaan eurokauteen. Minä onneton kun tulin menomatkalla mainostaneeksi kyseistä kuppilaa mukavalle rouvalle, jonka kanssa jutustelimme.

Maanantaina ollessamme iltalenkillä Vanhassa kaupungissa olivat katujen vieret täynnä toinen toistaan houkuttelevampia ravintoloita. Oli suorastaan valinnan vaikeus. Onneksi meidät nappasi mukavan oloinen sisäänheittäjä, ja päädyimme tosi maukkaalle illalliselle ja aivan kohtuulliseen hintaan. Ravintola oli tunnelmallinen niin
    kuin useat Tallinnan vanhoihin rakennuksiin perustetut ravintolat tapaavat olla. Oli siis sekä vatsan että silmänruokaa.

Laivalla onnistuimme taas saamaan rattoisaa juttuseuraa, joten paluumatkakin meni hyvin, vaikka se kestikin puoli tuntia kauemmin kuin menomatka.
    Onhan se selvä, että matka alaspäin menee nopeammin kuin ylöspäin. Jos joku ei usko, katsokoon kartasta.

Tuliaisina toimme pirttiin Kalevin mustikka-valkosuklaata. Olkaapa hyvät!

Olimme maanantaina hoitaneet kaikki tarpeelliset asiat, joten meillä ei tiistaina ollut kiire mennekään. Oli jopa aikaa istua puistossa kuuntelemassa suihkulähteitten suhinaa ja seuraamassa pulujen ja varpusten parveilua.