Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. oikein luonnikasta reissua!
    Kateeksi käy. Onnistuin Saksan-matkan paluulennolla saamaan jonkinlaisen kohtauksen, ja joko tosissaan peläten tai haluttomuuteensa keppihevosena käyttäen väittää Mr G, ettei hän uskalla lähteä minun kanssani edes pienelle risteilylle.

Kai minä sitten olen henkisesti ronskilanhilma, kun olen uskaltanut reissata seuralaisenani mies, jolla on ollut infarkti, pari fifti-fifti leikkausta ja vielä pitkällinen sädetyskin. Ne ovat olleet minullekin pelon ja tuskan kausia, mutta kun mies on niistä selvinnyt, en ole jäänyt häntä varoen hyssyttelemään neljän seinän sisälle.
    Sotahan siitä olisi syttynyt! Viimeisimmän leikkauksen jälkeen hänellä oli muutamaksi viikoksi lääkärin määräys olla nostamatta litran maitopurkkia painavampaa esinettä.
    Arvatkaa, uskoiko se ukon-kutale, vai sainko koko ajan vahtia, että hän noudatti määräystä! Kyllä muutamaan kertaan jouduin pitämään esitelmän oikein selkeällä kirjakielellä, ja miesväkeni on tottunut siihen, että heittäytyessäni "sivistyneeksi" olen tosissani. Silloin on paras uskoa, vaikka hiljaa mutisisikin itsekseen, että oli se hienoa, ettei sinun aikanasi koulussa luettu latinaa!

Lämmintä riittää. Eilen oli jonkinmoinen sadekuurokin, mutta ukkonen jyristeli ohi.
    Sade raikasti ilman, ja nyt pilveilee siihen malliin, että vettä saattaa ruveta ripsomaan.
    Vaikkei lämmin luita rikokaan, niin luonnolle ja miksei ihmisillekin pieni vesisade tekee hyvää.

Kaikkea muutakin hyvää pirttiläisille toivotellen: Vs
  2. Paljasjalkainen olen minäkin ja kahdessa mielessä: ensinnäkin olen paljasjalkainen paikkakuntalainen ja
    toiseksi kuljen kaiket kesät pitkälle syksyyn paljain jaloin. Kun sitten tulee jalkineitten aika, eivät mitkään lönttöset meinaa mahtua jalkaan.

Paljain jaloin minä tänäänkin kahlasin aamukasteisessa ruohikossa. Poimin puna-apiloita, päivänkakkaroita, kurjenkelloja ja mataroita pellonpientareelta ja toin ne vanhassa kupariämpärissä Pirtin kuistille ikään kuin onnentoivotuksena uudelle Pirtille.
    Samalla pääsen pulahtamaan veteen. Täytynee uida rannan suuntaisesti, jos suonenveto sattuu yllättämään.

Eilen kävimme kälyä tervehtimässä palvelukodissa. Aulassa istui iso joukko mummoja töllöttämässä, ja pari rouvaa toivotti kilvan meidät tervetulleiksi tiedottamalla, että jo meitä oli odotettukin. Joskus on sellainen tunne, että nämä rouvat haluavat näyttää muille, että heillä on osuutta ja arpaa kälyn pikkuveljeen ja minuun.
    Molemmat rouvat ovat helsinkiläisiä, mutta kummallakaan ei koskaan käy vieraita. He näyttävät kilpailevan siitä, kummalla on läheisempi suhde kälyyn. Eduskuntavaalien alla toinen rouvista rupesi junttahommiin.
    Hän kuulemma monta kertaa päivässä mainosti rovasti-ystäväänsä ja sanoi, ettei ääni mene hukkaan, kun äänestää rovastia. Käly oli sanonut, ettei hän äänestä tuntemattomia.
    Vaalien jälkeen käly oli kysynyt, miten rovasti-ystävän kävi. Murtuneena rouva oli haukkunut tyhmät ihmiset, jotka eivät osanneet äänestää oikein. Rovasti ei ollut päässyt läpi. Käly oli sanonut, ettei hänkään ollut pappia äänestänyt vaan tutun papin poikaa, ja tämä oli päässyt eduskuntaan.
    Parin päivän murjotuksen jälkeen käly oli päässyt taas armoihin: tunsihan hän sentään yhden papin.

Saapa nähdä, millainen meikämummo on vanhainkodissa. Suvun nuorimman miniän kanssa olivat kyllä jo suunnitelmat valmiina, mutta hänen miniänsä meni myymään kaksosten rattaat, joten meidän täytyy keksiä jokin muu härveli, jolla laskettelemme fatihuusin mäkeä alas.

Mutta nyt minä laskettelen tuonne veteen vilvoittelemaan. Tulkaa kaikki muutkin, kunhan kiireiltänne ehditte!
  3. Vihreän, keltaisen, sinipunaisen ja valkoisen kirjavaa päivää!
    Arvannette, että taas kuvailen ikkunamme takana kukoistavaa pellonkaistaletta. Että osaakin luonto kasvattaa kauniita väriyhdistelmiä.
    Kansakoulun ensimmäisellä luokalla saimme jonkinlaista värioppia. Opetettiin väriparit ja vastavärit. Punaista ei saanut yhdistää siniseen, eikä sinistä vihreään jne. Hyvin meni oppi perille, kunnes kerran näin erään ateljeen ikkunassa vihreän jakun, jonka kaulus ja käänteet oli kantattu sinisellä. Oli tosi upea yhdistelmä!
    Rupesin tajuamaan, että värien sävyistä riippui, mitä värejä yhdistämällä tuli hyvä lopputulos.

Oppikoulun tokalla meillä oli silloin tällöin luokanvalvojan tunti. Silloin meille opetettiin tapoja ja tyylejä.
    Ruudullista, raidallista ja kukallista ei sopinut yhdistää. Jakun tai villatakin alta ei saanut näkyä puseron helma.
    Kävelypuvun takkia sai pitää vain kävelypuvun hameen kanssa.
    Nythän on kaikki toisin: leningit ovat joskus kuin tilkkutäkkejä, kerrospukeutuminen on yleistä, ja bleiserit ovat jo vuosikausia olleet yhdistelmäpukeutumisen perusta ja kantava ajatus.
    Ottamatta kantaa siihen, mikä noista kolmesta vaihtoehdosta on minun suosiossani, totean taas kerran, että Nummisuutarien Eskon isä oli viisas mies. Niinhän tämä maailma muuttuu -- vieläkin.

Kun olin paljolti pukeutunut serkkuni pieniksi jääneisiin mekkoihin ja tätieni vanhoista vaatteista muokattuihin leninkeihin, ei olisi tullut mieleenkään sanoa, että tuo tai tuo ei sovi vaikka mahtuukin.
    Onneksi myös tapakasvatus oli luokanvalvojan tunnin ohjelmassa. Niinpä opin, ettei hienon naisen tarvinnut talvella ulkosalla tervehdittäessä ottaa käsinettä pois kädestään. Käsinehän se on villakinnaskin, ja niinpä kerran kadulla serkkuni tullessa vastaan lykkäsin tumppukourani hänen käteensä. Serkkupoika oli jo ottanut käsineen kädestään, joten en ennättänyt sanoa sitä, joka hienon naisen olisi kuulunut sanoa: - Antaa olla.

Oikeastaan jo siinä tajusin oman hölmöyteni, ja pitkään töppäykseni nolotti aina, kun tapasin serkkuni.
    Vähitellen opin nauramaan tilanteen koomisuudelle ja itselleni. Mutta jo silloin, 12-vuotiaana, ounastelin ettei minusta hienoa naista tule tekemälläkään.

Kun siis keskiviikon ponttoonitansseihin ilmestyy todella tyylikkäitä ladyja, kukaan heistä en ole minä.

Ja tämän litanian jälkeen olen takuulla ansainnut kupposen kuumaa. Kiitos.