Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

1. Oho! Puolissa päivinhän tässä jo ollaan. Aika meni kirjaamon kanssa riidellessä, ja lopulta iskin hanskat tiskiin ja lähdin nauttimaan aamusta ja ruohon tuoksusta. Ajoivat tänään ensimmäisen kerran pihanurmikon.
    On se kumma, että aina vain jänkätään "eikö sinulla ole tunnusta?", vaikka ihan omin silmin näen, että tunnus on tasan tarkkaan oikein!

Entisenä tulevana alakoulunopettajana ajattelin tuota Susmorsianta opastaa, että siteeraapa seuraavan kerran niille henk.koht. jäkättäjille rouva Remanderin lanseeraamaa ajatelmaa: "Jokaisella on oikeus olla samaa mieltä kanssani".
    Täytyy elämän olla kurjaa, kun mitään ei hyväksytä ja kaikesta nälvitään. Eihän tässä toisillakaan elämä ruusuilla tanssimista ole, ja jos on, niin onhan niissä ruusuissa piikkejäkin. Ei siihen auta muu kuin ottaa atulat käteen ja nyppiä okaat pois ja heittää roskikseen. Parhaat naurut saa, kun nauraa itselleen, eikä kukaan loukkaannu. Jos joku hulluna pitää, niin mitä siitä! Ainakin itse tietää, ettei ole ympäristölle vaarallinen.

Murrehulluhan minä ainakin olenkin. Itse olen luonnonmenetelmällä opiskellut kotipaikkakuntani murteen. Enää harvoin sitä täällä kuulee. Tämä on muuttovoittoinen kunta. Vanhat paljasjalkaiset paikkakuntalaiset ovat katoava luonnonvara, ja murteemme kai kuolee paljasjalkaisten myötä.
    Olen ylen riemastunut, kun joskus toinen poikamme heittäytyy jonkun alkuasukaskaverinsa kanssa praataamaan paikallista eli rupee alakamaa...
    Itsehän olen niin fiksu ja filmaattinen etten rupea mainettani pilaamaan murrekirjoituksilla. Niinpä olenkin valtuuttanut varjo-olentoni Puskasuleiman toimimaan samalla periaatteella kuin kielten opiskelu intensiivikursseilla. Niissähän opiskelijalla on jokin toinen henkilöllisyys, eikä itse tarvitse hävetä möhläyksiään, kun kerran itse ei ole itse vaan joku muu.

Huom! Viitaten äskeiseen lausuntooni fiksuudestani kysyn, eikös vain ole tuo edellisen lauseen loppu selkeästi ilmaistu?
    Mitä ilmaisuihin tulee, on täällä muutama tosi murrenero. Milloinkahan esim. se yksi rouva muilta kiireiltään ennättää vääntää savonkielisen pakinakirjan?
    Murteet ovat aarteita!

Heippa ja aurinkoista päivää!
  2. Jos sääkarttoihin on uskominen, on Suomi-neidon yläpäähänkin tullut kesä.
    Täällä satoi yöllä ihan pikkuisen, sen verran, että aamuvarhaisella kiilsi asfaltti. Hyvää kai sekin vesi luonnolle teki. Että voikin olla kaunista! Piharuohikolle on puhjennut iso läntti voikukkia. Onneksi talonmies ei näin pyhäpäivänä tule ajamaan nurmikkoa.
    Voikukat tuovat aina mieleeni entisen matematiikanopettajani, joka sanoi, ettei hänen tarvitse tehdä tontilleen mitään: ensin nousevat sinivuokot. Sitten pihan valtaavat valkovuokot, joiden jälkeen ovat vuorossa voikukat ja pitkin kesää monet muut kedon kukkaset.
    Meidän kevätistutuksemme on tehty: pelakuita, muutama muratti ja suurennuslasilla katsoen ehkä yksi elävä silmu humalassa. Jos se on näköharha, istutamme saaviin ehkä clematiksen. Tosin vähän himottaisi metsänistutus Ynnämuun tyyliin. Mr Greengrasskin innostui, kun siitä saisi ikuisen joulukuusen.

En tässä nyt kuitenkaan vielä rupea laatimaan lastenlasten joululahjalistaa, vaikka kuuseen kurkotinkin. Haaveilen, että lähtisimme ajelemaan jokirantaan, tallustelisimme pienen lenkin ja poimisimme rentukoita ja mukulaleinikkejä. Termospulloon voisi ottaa kahvia, eikä pari voileipääkään luonnon helmassa olisi hullummaksi.
    Tässä nyt kuitenkin hörppään kupillisen vahvistuakseni alkavaa aivopesua varten. Mr G:llä on nenä kirjassa, ja hänet on ravisteltava kuulemaan ehdotustani ja sen jälkeen vielä saatava innostumaan retkestä.

Oikein ihanaa suvista sunnuntaita toivotteleepi Vs
  3. Tänään on ollut ihan selvästi mitä ihanin kesäpäivä.
    Muuan kalkkilaivan kapteenikin on selvästi saanut väriä naamaansa ja vähän muuallekin.
    Tällaisena päivänä on mukava olla eläkkeellä. Mitään ei ole pakko tehdä, jos haluaa istua uimapuvussa parvekkeella lukemassa.

Lapsuudenystävältä tuli paksu kirje. Parisivuisten kuulumisten lisäksi oli mielenkiintoisia lehtileikkeitä.
    Olen ahminut näitten "leikkeleitten" lisäksi Birgit Th Sparren matkakuvausta "Temppelin kukat tuoksuvat". Se kuuluun niihin kirjoihin, joita en kyllästy lukemaan yhä uudelleen ja uudelleen. Se on painettu 1947, mutta yllättävästi siinä kerrotaan asioista, jotka ovat perustana nykyisille kahnauksille ja erimielisyyksille.

Liittyy siihen yksi hauska muistokin:
    Luimme mieheni kanssa sängyssä, ja kuopus (5 vee) olisi halunnut keskustella tai tehdä mitä tahansa muuta kuin nukahtaa. Loppujen lopuksi lykkäsin hänelle Temppelin kukat ja käskin lukea.
    Poika hiljeni, ja meitä olisi naurattanut, kun lapsi oli hiljaa ja käänsi välillä sivua. Arvelimme hänen keksineen uuden leikin, kunnes rupesi kuulumaan sihinää, ja vähän ajan päästä tuli kysymys:- Ssssfffinksi, ssss-ffinksi, kuule isi, mikä on sssffinksi?
    Niin siinä kävi, että Temppelin kukat todella kiinnosti sitä muksua siinä määrin, että se oli pari viikkoa hänen iltalukemisenaan, ja me jouduimme silloin tällöin selittämään, mikä on maharadja, Taj Mahal, fakiiri tai jokin kirjassa eteen tullut uusi sana.
    Niihin aikoihin sitä vielä osasi selittää ja opettaa. Nykyisin on toisin päin, ainakin näitten tietokoneasioitten kanssa. Joskus mietin, pitäisikö vielä lähteä jonnekin kurssille, mutta kun tämä laiskuus on hyvä lahja, jos sitä osaa oikein käyttää...

Kuumissani olen vieläkin, mutta iltakahvit kuitenkin juon. Kiitokset keittäjälle!

Ai niin, sama pää kesän talven kanssa! Unohdin kehua, että viime yönä yhden maissa oli tosi komea ukonilma. Valtavat valonleiskahdukset luoteistaivaalla olivat ilmeisesti hyvin kaukana, koska minkäänklaista jyrinää ei kuulunut.

Pärjäillään ja tavataan taas!
  4. Muutama päivä sitten näin pääskysen sähkölangalla. Koska puolisoni arvioi sen näköhäiriöksi, en viitsinyt kertoa että yhtenä iltana olin kuulevinani käen kukkuvan jossakin hyvin, hyvin kaukana.
    Kylä oli hiljennyt, ja istuin parvekkeella. Jos ei kukkuja ollut käki, niin sitten joku pilaili tai leikki erittäin onnistuneesti.

Upeimman kukunnan olemme kuulleet muutama vuosi sitten Pohjois-Karjalassa.
    Kevät oli niin varhainen, että emme voineet luottaa mökkitien kantavuuteen.
    Jätimme auton puolen kilometrin päähän mökistä ja jatkoimme jalkaisin.
    Olimme lähteneet työpäivän jälkeen iltayhdeksän maissa ajelemaan, ja perille tulimme joskus kolmen-neljän välillä. Oli ihanan valoisaa, koivut tulossa hiirenkorvalle ja käki kukkui.
    Innostuimme laskemaan kukunnat. Pääsimme laskussamme vaikka kuinka pitkälle, emmekä jaksaneet enää, mutta käki jaksoi! Se kukkui, kukkui ja kukkui...
    Todellinen luontoystävä, lankomiehemme, oli mökillä, ja hän kertoi käen kukkuneen kaksikymmentäneljä tuntia vuorokaudessa. Eräänä päivänä lanko oli suorastaan hermostunut kukuntaan ja karjaissut, että kita kii käki!

Minulla on kita ammollaan, sillä meri-kukka ei onneksi ole löytänyt sitä suurta valkosuklaakakun palasta, jonka piilotin eilen nurkkakaappiin. Hyvää on!
    Lisäksi minua naurattaa muori67, joka aikoi ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa silittämään. Kyllähän minä asian ymmärsin, mutta miten tulikin mieleeni sellainen ajatus, että muori piti itseään toisella kädellä niskasta kiinni ja silitteli toisella tukkaansa! Innostuin ihan kokeilemaan, ja luontevastihan se sujui!
    Kun seuraavan kerran olen hellyydenkipeä, en mähkääkään suklaata vaan käytän silityskonstia!

Sehän kävisi vaikka treffitunnuksena, jos joukossa olisi uudempiakin tulokkaita.
    Kannattaisi olla. Niillä parilla kerralla, jotka olen ollut mukana, oli niin mukavaa, että Putte-possun nimipäivilläkään ei niin lystiä ollut!

Lystikästä helatorstaita.
  5. Haista nyt, Lokari, äitienpäiväkukkanen! Jos olisit tonttu, et varmalla olisi keksinyt keittää äitienpäiväkahvia. Kunnon kahvia keititkin. Saa kai sitä santsata? Ei tämä ole kuin kolmas kupillinen; kiitoksia oikein paljon.

Onnea kaikenlaisille äideille!
    Toinen miniä kävi tuomassa komean kukkakimpun ja nuorempi pojantytär imuroimassa sekä pyyhkimässä pölyt. Kakkukahvit sain aamulla.
    Toissapäivänä ostimme reilun kaupan neilikoita, joiden mukana tuli rannekoru oikein selostuksen kanssa. Kerrottiin, millainen perhe juuri sellaisia helmiä nauhaan pujotteli, ja helmien värin merkityksestäkin oli selvitys.
    Siitä tulikin ongelma! Punainen karkottaa leijonat! Mihinkä minä itseltäni pääsen? Uudesti syntymiseen en usko, eikä syntymäaikaansa voi muuttaa!

Mahtaisikohan se tarkoittaa karkotusta täältä Kahvipirtistä? Eilen olin sinnikkään yrittämisen tuloksena vihdoinkin päässyt oikein kirjoittamiseen asti ja naputtelinkin pitkän breivin. Ei se vielä ollut valmiskaan, kun se yhtäkkiä katosi taivaan tuuliin.
    Saatte uskoa, että puoliääneen päästelin sellaisia lauseita kuin ´reikä renkin perperissä´ ja ´saatavana junalautoja Perkjärveltä´!
    Nyt näyttää vähän valoisammalta. Myös ilma. Se on sellainen valoisan pilvinen ja valostuu kaiken aikaa lisää.
    Siitä varmasti tykkäävät ne pelakuut, jotka kaksihenkisen huushollimme toinen osakas eilen parvekkeelle istutti. Humala ei ole vielä näyttänyt elonmerkkejä, ja pohdimmekin, kannattaisiko ostaa clematiksen taimi. Tosin kukkapönttö on sen verran suuri, että mahtuisivat siihen molemmatkin.

Jassoo! Tämä alkaa taas kenkkuilla. Meinaa varmaankin, että mahdollisilla lukijoilla on tässäkin kestämistä. Lienee oikeassa, joten heipparallaa kaikille!
  6. Pääsin tänne ensi yrittämällä!
    Oikein hyvää iltaa vain kaikille ja onnea muori67:lle sen clematiksen kanssa!
    Meillä oli mahdottoman upea jalokärho talon seinustalla ainakin kolmekymmentä vuotta, emmekä tehneet sille yhtään mitään. Eräänä keväänä luulimme, ettei se nouse enää, ja meidän Hämeen hitain puolisavolainen oli juuri kaivamassa juuria pois kukkapenkistä, kun minä pääsin hätiin. Nousihan se viimein sinäkin suvena, ja kukkiakin taisi olla pari-kolme, mutta seuraavan vuonna se oli taas vähintään yhtä komea kuin ennenkin.
    Nyt jännitämme vain sitä, onko isännän köynnös edelleen nousuhumala. Sillekään ei ole tehty mitään, mutta kyllä se ainakin viime keväänä nousi.

Olen rampannut lääkärissä ja labroissa eläen toivossa, että saisin vähentää pillereitä, mutta niitä tuli vielä yksi sortti lisää ynnä vaihteeksi juotavaakin. Kun kerroin epäileväni, että joko lääkeet huonontavat muistiani tai sitten alan dementoitua, lääkäri passitti muistikokeisiin.
    Tutkimuksen tuloksena oli, että muistini on suorastaan erinomaisen hyvä!
    Kai se sitten on totta, koska ennen muistin jonkun henkilön nimen heti kahden viikon kuluttua, mutta tänään tuskailin vartin yli kolmelta (klo 15.15) erään näyttelijän nimeä, ja klo 21.15 pamahti päähäni Rea Mauranen! Siis jämttisti jo kuuden tunnin päästä!

Nyt ei passaa unohtaas, että kohta alkaa Shakaali. Aion kokeilla, katsonko sen valveilla vai nukkuen.

Terveiset ja hyvät yöt kaikille!
  7. Kyllä täytyy ihmistä jotenkin vipata, kun yrittää yrittämistään päivä- ja tuntitolkulla
    Suomi24:ään! Pari kertaa olen päässyt ihan Kahvipirtin kuistille asti, mutta siitä en sitten millään minnekään, en edes pois!
    Jos edes olisi jotakin sanottavaa, niin jotenkin ymmärtäisi...
    Tällä kertaa pääsin ihan ensi yrittämällä, eikä minulla ole vieläkään asiaa.

Katsoin tuon 45 minuuttia, ja nyt on hyvä leuhkasta, että olen minäkin Europeiskajassa muutaman yön viettänyt. Sitähän en tietenkään mainitse, milloin ja mihin hintaan olen siellä majaillut. Tosin itse ihastuin kylläkin suvella 1953 Astoriaan, ja ihan varmalla haluan vielä kerran majailla siellä. (Lähden heti, kun tulee se valtava lottovoitto!)
    Kunhan ei vain kävisi tämänkin unelman kanssa samoin kuin haaveeni Berliinin Grand-hotellista. Toteutumatta jäi, ja jos Grand vielä on olemassa, on myös siellä varmaan tähtitieteelliset hinnat.

Melkein tähtitieteelliseltä vaikuttaa se rahamääräkin, jota nyt ollaan lainaamassa Kreikalle.
    Eli taas tuetaan pankkeja! Kreikan pitäisi maksaa pois kalliskorkoiset lainat sillä rahalla, jotka se halvemmalla korolla saa lainaksi euro-mailta.
    Minä en totisesti ymmärrä tällaista "markkinataloutta", jossa aina pitää pankkeja pönkittää kansan rahoilla.
    Saisi Goldman Sachs investointipankki, joka on luotottanut Kreikkaa miljardikaupalla ja ilmeisesti vielä auttanut naamioimaan lainat johdannaisten avulla myyntituloiksi, pitää mölyt mahassaan ja niellä tappionsa.

Vaan nyt minä nielen viimeiset kahvitipat, kiittelen tarjoomuksista ja toivotan hyvää yötä!