Vapaa kuvaus

Olen syntymähumalassa mutta en ympäristölle vaarallinen. Luonteeltani olen erittäin optimistinen pessimisti. Perusvärit: kalkkilaivan kapteenin ja maantien väri Kirjoitan pelkästään rekatulla nikilläni. Puskasta huutelee varjo-olentoni Puskasuleima, jolla on lupa mollata persoonaani kunhan tekee sen kotipaikkakunnan murteella. Olen oppinut tuntemaan täällä aivan ihania ihmisiä sekä virtuaalihenkilöinä että osan myös livenä. Omasta ja Puskasuleiman puolesta lähetän lämpimät terveiset kaikille. Palstoilla tavataan! Suosikkibändit/artistit: Hvorostovsky Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Kurjet lentävät Lempikirjat: Tuntematon Sotilas, Rikos Ja Rangaistus, Kilpi ja miekka Vapaa-aikanani: Eläkeläisen elämähän on yhtä vapaa-aikaa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Kaupungit ja kunnat, Kahvipirtti Katson tv:stä mieluiten: Sydämen asialla, saksalaisdekkareita, luonto- ja matkailuohjelmia Kotieläimet: Villakoirat sänkyjen alla En pidä: Ei tule nyt mieleen muuta kuin kieroilu Parhaat matkakohteet: Suomen Lappi, Bulgaria, Berliini. Tosin aika merkittävältä kokemukselta tuntui seistä Kiinan muurillakin. Ruoka & juoma: Kaurapuuro ja maito Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Työskentelen: Oloneuvoksetar Ase tai siviilipalvelus: Itsellä ei palvelusta, mutta mieheni on lääketieteen ja kirurgian sattumakorpraali (nostoväessä) Yhdistykset/kerhot: Eläkeläiset Siviilisääty: Varattu Lapset: ---

Aloituksia

28

Kommenttia

3298

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Onhan se mukavaa, että naapuristakin pistäydytään tänne aamukahville. Täällä riittää kyllä tarjottavaa kaikille. Sitä paitsi Kahvipirtti on sellainen, ettei tänne tarvitse etukäteen varata audienssia. Siis ihan niin kuin ennen vanhaan tänne voi poiketa, kun sille päälle sattuu.

Skillan jo mainostikin meidän ponttooniamme. Se on tosi tilava, eikä siitä ole kukaan koskaan pudonnut - paitsi kerran joku, jolla onneksi oli Michelinin renkaat ympärillään. Eihän siinä muuta tapahtunut kuin kastuminen.

Tällä hetkellä täälläkin kastuisi. Vettä putoaa taivaalta ihan kohtisuoraan, mutta aurinko on selvästi tunkemassa esiin pilven takaa.

Olen taas seurustellut lintujen kanssa. Ensin pyrähteli pikkulintuparvi pitkään koivuihin ja takaisin. Ne pyörsivät ympäri niin lähellä ikkunaa, että pelkäsin siinä käyvän hullusti. Taitavia ne olivat. Vain yksi törmäsi lasiin, mutta sekin korjasi kurssinsa ja suuntasi koivuun.

Kaksi harkkaakin tepasteli nurmikolla, mutta omaa pikakiitäjääni en ole nähnyt moneen päivään. Näillä tämänaamuisilla ei ollut ollenkaan niin puhtaanvalkoinen rintamus kuin minun lemmikkiharakallani.
    Olisikohan se käynyt lukemassa lintuhoroskoopin? Olin itse vakuuttunut siitä, että olen entisessä elämässäni ollut harakka. Luultavasti harakkanikin uskoi niin.
    Nyt se on varmaan ottanut nokkaansa, kun minä olenkin riikinkukko.
    Itsekin olisin itkenyt, jos en olisi sattunut lukemaan ensin sitä turkulaista horoskooppia. Murre on niin herkullinen, että lukiessa ihan kuulee varsinaissuomalaisen säksätyksen.
    Olisi sitä mukava lukea useamminkin.

Eipä tässä tällä kertaa taida muuta ollakaan - paitsi juhlapukimet.
    Tiedoksi vain, että gardiinien ylijäämävarastosta sopii tulla valitsemaan mekkokankaita, jos on juhlapukuongelmia.
    Olisin kovasti kiitollinen, jos saisin liinavaatekomeroihin lisätilaa.
    Meillä kun on sellainen tapa, ettei mitään heitetä pois. Paitsi joskus vahingossa jotakin tarpeellista.

Sade on lakannut, ja minä lakkaan kanssa.
    Mukavat jatkot!
  2. Iltapäivää! Tänään on ollut selailupäivä: lehtiä ja nettiä.

Lehdessä oli ruskeapilkullisella pohjalla paksuin, harmaalla varjostetuin, sinipunaisin kirjaimin otsikoksi laittamani teksti.
    Se oli lenkkitossumainos. Mietiskelin, minkämaalaiset tossut olivat, kun merkki oli aivan outo. Kaikenlaisia niitä onkin.
    Aikani tuijoteltuani, tuli oivallus: siinähän oli kolme sanaa ja huutomerkki.
    Back to school! Takaisin kouluun!
    Ihmettelin, oliko epäselvällä ja liian pieneen tilaan ahdetulla tekstillä tarkoitus lahjoittaa lukijalle oivaltamisen iloa.
    Ei paljon naurattanut. Aluksi, kunnes päähäni pälkähti, että joskus pitäisi mennä sinne kenkäkauppaan leikkimään englanninkielistä asiakasta.

Sitten sanoin itselleni kolme kertaa hyi hyi hyi. Olisin mennyt nurkkaankin häijyä ajatustani häpeämään, mutta tässä huushollissa ei ole yhtään vapaata nurkkaa.
    Siksi päätin tehdä jotakin vakavaa ja arvokasta eli etsiä arkistosta niin monta neitsytviikon juhlakalua kuin sieltä löytyisi.
    Muistini mukaan heitä oli enemmän kuin kaksi, ja jokaiselle aion punoa nappikukista ja ojakärsämöistä pihlajanmarjarimpsuilla koristellut seppeleet.
    (Älkää kertoko heille. Se on yllätys.)

Jos ei "älykkyyteni" ilahduttanutkaan mieltäni, niin nyt on tunnustettava, että pallea on kipeänä naurusta, kun luin takavuosien elokuista Kahvipirtin vieraskirjaa.
    Silloin olivat sanan säilät säihkyneet!
    Jos kerran raha menee rahan tykö, niin kai voidaan sanoa, että kylähullut menevät kylähullujen luo. Sen kunniaksi ehdotan kolminkertaisen eläköönhuudon kylähulluudelle!

Jaa, että löytyikö niitä neitsyitä? Kyllä!
    Juhlaviikon aloittaa Meri-kukka Raulin-päivänä, Hintriika* on Taunon-päivän sankaritar, Ylikypsä viettää merkkipäiväänsä Iineksen-päivänä, ja Mummeli36 kruunaa juhlan Eemelin-päivänä.

Jos ketjuun lisää löytyy, niin ilmoittautukaa mahdollisimman pian pirttiin.
    Nyt paljastetut (ei tarkoita viikunanlehtiastetta) voinevat keskenään sopia, mikä on paras ilta juhlan viettoon.
    Kai se hiukan riippuu Urisorkastakin?

Vieläköhän saisimme kokoon taiteilijaryhmän Ainot ja Reinot, vai onko parhaat esiintyjät palkattu Milanoon tai Pekingin oopperaan? Jos ovat, niin olisi mukava saada edes maisemakortti Kahvipirttiin.
  3. Tuon selkeämmin ei asiaa voisi ilmaista, vaikkei sivistyssanakirjamme olisikaan kateissa.
    Wittgensteinia lukiessani tuli halu siteerata 8-vuotiaan Rasmuksen ajatelmaa:
    - Värähtely on liikettä, joka ei tiedä, minne se on menossa.

(Keskustelemmehan samasta W:sta, jonka M.A. Numminen teki kuolemattomaksi lainaamalla W:n syvällistä päätelmää "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen"?
  4. Heipä hei! Mulla vieläkään uusia rillejä ei.
    Nimittäin kaksi- tai monitehoisia. Lukulasithan onnistuin kolmannella yrityksellä saamaan. Kaukolaseina parhaat ovat puoliskoni vanhat lukulasit, mutta niillä en näe lukea.
    Kai tässä on vähitellen alettava aivopestä itseään rillien ostoon. Hirvittää vain niitten hinta, mutta tyyriksi sekin tulee, jos astun rapuissa väärään kohtaan tai törmään johonkin särkyvään.
    Jospa ne rillit olisivat vain näön vuoksi, mutta kun tarvitsen niitä näön vuoksi...

Onnea kovasti Hintriikalle uusien rillien johdosta.
    Kyllähän minäkin... Heitän kohta kruunaa ja klaavaa siitä, yritänkö hankkia lasit kotomaasta vai risteilenkö Tallinnaan. Jos hinnanero on suuri, kannattaa täältä seilata naapuriin; se on eläkeläiseltä kymppi tai viisitoista euroa meno-paluu.

Sääli, ettei ole asiaa alkomahooliliikkeeseen. Meidän vaari sai melkein jokaiselta onnittelijalta konjakkipullon, vaikka hän oli kutsuessaan kieltänyt lahjonnan.
    Ainoa, joka uskoi ja totteli, oli toinen miniämme. Hän toi kukkalaitteen minulle!

Tässä kirjoitelmassani ei taida olla päätä eikä häntääkään. Katsoin yöllä Teemalta tosi upean elokuvan, joka päättyi puoli kahdelta. Sen jälkeen kääntelin ja vääntelin sängyssä unettomana. Ei auttanut se 1+1=2 2+2=4 jne. -menetelmäkään.
    Kolmelta nousin pelaamaan mahjongia ainakin tunniksi ja taas yritin nukkua.
    Jos noitten Teeman myöhäiselokuvien takia joudun pössölään, tulkaa joskus katsomaan ja kerätkää adressi, jossa vaaditaan YLEä korvaamaan sairaalakulut sekä myös henkiset kivut ja säryt.
    Tarjoan kyllä komeat kakkukahvit koko porukalle.

Olen muuten ratkaissut sen, minkä vuoksi Teemalla näytetään parhaat filmit sikamaisen myöhään. Tarkoitus on se, ettei kukaan niitä katsoisi!
  5. Päivää vaikkai paistakaan! Tosin aurinko kuultaa jostakin pilvien läpi.

Hintriika valittaa, että LLL:n innokkaita perustajia on, mutta kukaan ei VIITSI panna tikkua ristiin asian etenemiseksi.
    Hyvänen aika! Eikö viitsimättömyys ole paras suositus LLL:n jäsenyyden saamiseksi?

Seku aikoo ryhtyä villakoirajahtiin. Me olemme aina olleet sitä mieltä, ettei kannata turhaan hössöttää. Siivottu on, kun on tulossa vieraita. Jos ei kyläilijöitä ollut tiedossa, ja villakoirat uhkasivat vallata koko kodin, kutsuttiin koolle jokin kokous.
    Silloinhan oli tietysti hyvä tekosyy siivota.

Eilen tosin illalla oli pakko ryhtyä tiskisavottaan. Kaikki lasit olivat likaisia, lautasia ja asetteja mahtava pino odotti pesemistä, röykkiö taisteluvälineitä isoista kauhoista pikkulusikoihin ja boolikauhoihin oli vallannut tiskipöydän, ja pari kattilaa likosi hellalla. Eikä siinä vielä kaikki: yksi suuri lasivati oli toiminut boolimaljana, ja lasivuoka oli saanut kunnian mokkapalojen paistoastiana.
    Viikossa emme saa Mr. G:n kanssa aikaan sellaista pesemättömien astioitten röykkiötä. Selitys on kolminkertainen: poikien tyttäret ja yksi pojanpoika.
    Tytöt leipoivat mokkapaloja, ja poika teki mehuista, vissystä ja seljajuomasta boolin.

Sen verran opimme tästä, että ensi kerralla jälkikasvu päästetään kyökkiin puuhastelemaan vasta, kun kaikki kolme ovat vannoneet sekä kautta kiven ja kannon ynnä isoisäni punaisen parran, että he korjaavat jälkensä.

Boolia ei ole jäljellä, mutta näitä mokkapaloja on sitäkin enemmän. Toinkin loput tänne, kun ne yllätykseksemme onnistuivat oikein hyvin. Olkaapa hyvät ja ottakaa, pankaa sekaan ja kastakaa.