Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
ahvennainen
profiilit
ahvennainen
ahvennainen
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
11
Kommenttia
1416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Muutapa kokeeksi tänne niin huomaat viihtyväsi niin hyvin, että et enää takaisin mantereelle lähde. Ahvenanmaalla ihmiset viihtyvät, hän äidinkielestä riippumatta. Lopetat sitten höpinät eriavoistamisestakin.
07.12.2011 21:16
Kummallista, että täällä aina väitetään, että Ahvenanmaalla ei kunnioiteta sankarivainajia ja kun täällä ihan asiallisesti kirjoitetaan Ahvenanmaalla järjestetystä muistotilaisuudesta, alkavat nettifennot puhua tarpeiden tekemisistä. Tosi kunnioittavaa!
07.12.2011 12:59
Oli pakko tarkistaa heti netistä, kummankin sivuilla oli juttu muistotilaisuudesta kaatuneiden muistokiveltä sekä Linnan juhlista.
Miksi pitää aina valehdella?
07.12.2011 10:40
Mille ihmeen isännille? Orjiksiko meitä luulet?
02.12.2011 21:10
Ei tuo silmäsairaus ainakaan kovin yleinen täällä ole. Olen työni vuoksi tekemisissä näitten asioiden kanssa, enkä ole koskaan moisesta sairaudesta kuullutkaan. Suomi24-palstoilla joku tosin aina siitä jaksaa kirjoittaa. Kysyisinkin nyt tästä asiasta niin paljon tietävältä, kuinka monta ihmistä täällä Ahvenamaalla tuota silmätautia saiarastaa?
02.12.2011 12:25
Ei kukaan ole minulta ainakaan vienyt oikeutta äidinkieleeni,joka siis on suomi. Kukaan ei myöskään ole estänyt minua muuttamasta sinne minne haluan, saati määrännyt mitä kieltä saan osata. Miten kukaan sellaista voi määrätä?
02.12.2011 10:31
Hustru on vai mo. Mistä sinä tiedät, onko Ankdam naimisissa? Tuskin hän ainakaan hemmafru (kotirouva) on.
02.12.2011 10:03
Sanotaan sitten niin, että fennot kirjoittavat usein sellaista, joka ei pidä paikkaansa. En yleistä, enkä kutsu ketään valehtelijaksi:) Suomenruotsalaisetkin ovat muuten suomalaisia.
01.12.2011 12:22
Kummallista että meitä ruotsinkieleen myönteisesti suhtautuvia saa nimitellä esim. svekohuoriksi. Minusta fenno on huomattavasti kauniimpi sana kuin huora. Olen suomenkielinen, joten ymmärrän suomen vivahteet.
01.12.2011 10:49
Kuten äsken kirjoitin, olisin halunnut että lapseni ei olisi tarvinnut vaihtaa kieltä kesken koulunkäynnin. Ihan vain sen takia olisin halunnut hänet ruotsinkieliseen kouluun. Mikä siinä on vaikea ymmärtää? Minun äidinkieleni on suomi.
Mutta kyllä minulle ilmoitettiin, ettei kunnalla ole mitään velvollsiuutta sitä järjestää. Jos kunta on suomenkielinen, ei sillä ole velvollisuutta järjestää koulunkäyntiä ruotsiksi.
01.12.2011 09:24
Täällä saa seurakunnista palvelut suomeksi, joten asiat hoituvat ihan hyvin. Miksi pitäsisi tuhlata kirkon rahoja omaan seurakuntaan, kun asia on järjestyksessä muutenkin? Kyllä me sen Jumalan sanan täällä suomeksikin saamme, kun haluamme.
01.12.2011 09:11
Noinhan minulle sanottiin aikanaan kun muutin tyttäreni kanssa mantereelle (kts. aikaisempi kirjoitukseni), ruotsinkielistä koulua ei ollut tarjota ja koulukuljelus (sadan kilometrin koulumatka) oli täysin mahdoton järjestää. No minusta tuntui ikävältä, että lapseni joutui vaihtamaan kieltä kesken koulun, mutta eihäb sille mitään voinut. (vastaus kysymykseesi).
01.12.2011 07:46
No ainakaan rkp ei toimi Maarianhaminassa, joten teidän täytyy keksi jotain muuta syyksi kuvittelemallenne rasismille.
30.11.2011 12:46
Det är därför dom vet att vi finskspråkiga har så eländigt här och att ålänningar bara har förmåner:)
30.11.2011 12:04
No tietysti saa arvostella (varsinkin kun ei todellisuudesta mitään tiedä), mutta jos ei asu täällä on minusta kummallista valittaa kuinka huonosti asiat täällä ovat. Ja varsinkin yrittää väitttää minulle, että elämä täällä on kamalaa suomenkieliselle, vaikka itse täällä asuvana suomenkielisena viihdyn hyvi, enkä koe tarvitsevani suomenkielisiä kouluja saati suomenkielistä seurakuntaa (se maksaisi niin paljon, että silloin taatusti eroan kirkosta, nyt saan palvelut suomeksi halutessani, mutta ilman ylimääräistä ja kallista byrokratiaa).
Mitä epäoikeudenmukaista Ahvenanmaan kalastusoikeuksissa muuten on? Lohenkalastus on lopetettu ajat sitten, ALV.ton myynnin raja laskee olemattomiin (asiasta ovat suuresti hyötyneet myös mantereen yritykset), kevätlinnustus on käytännössä kielletty, suomenkielen allergia ei ainakaan ole suurempi kuin ruotsiallergia tällä palstalla.
30.11.2011 11:10
"Normala" människor tar konsekvenserna. När jag flyttade till Åland, visste jag att det inte finns finskspråkiga skolor, så det var ingen överaskning. Men det var förstås ingen som tvingade mig att flytta hit heller. Men jag bodde senare några år på fasta landet (innan jag kom tillbaka hit) på ett helt finskspråkigt ställe. Där gick det inte att att mitt barn hade kunnat fortsätta att gå på en svenskspråkig skola. Fanns ingen, till den närmaste svenskspråkiga skola var c 100 km och kommunen ville inte ens diskutera om skolskjuts. Så hon började på en finskspråkig skola.
Jag tycker att (pratar nu bara om Åland) att de som tycker att deras barn absolut måste få undervisning på finska eller att de själva absolut behöver församlingens service bara på finska (service på finska får även här) inte flyttar till Åland. Jag har svårt att förstå vad skulle vara så viktigt då att man vill flytta hit? Nettifennon får tycka att det är rasistiskt (allt jag skriver är enlingt dem rasistiskt), men man behöver väl inte flytta till ett ställe när man i förhand vet att man vantrivs där?
29.11.2011 07:19
Siis millä tavalla olen huonosti informoitu? Luen päivittäin Turun Sanomia, viikonloppuisin myös Hesaria, kuuntelen Radio Suomea ja katson Suomen kanavia.
Ahvenanmaa ei ole toiveistaan huolimatta saanut omaa edustajaa EU:n parlamenttiin, joten nuo kolme puoluetta tekivät vaaliliiton rkp:n kanssa. Ja on todella hienoa, että meillä on EU-parlamentissa edeustaja, joka ymmärtää Ahvenanmaan tilannetta ja ajaa Ahvenanmaan etua. Jos Ahvenanmaa saa oman paikkaansa EU-parlamentissä, ei tällaisia vaaliliittoja jatkossa tarvita.
Taitaa olla niin, että j.ryytin suomenkielen taito ei riitä tiedon vastaanottamiseen millään kielellä.
23.11.2011 18:23
Mikä tuossa oli rasismitörkyä? Kotiseutuoikeuden saamiseen vaaditaan Suomen kansalaisuus. Eikö se tee kotiseutuoikeuden saamista helpommaksi mantereella asuville suomalaisille kuin ruotsalaisille? Mikä sinusta tuossa on ongelma tai rasismia?
23.11.2011 08:56
Maata voi ostaa, jos rakentaa siihen talon vakituista asumista varten.
Ahvenanmaa ei ole kaksikielinen vaan yksikielinen, ruotsinkielinen maakunta.
22.11.2011 12:54
Höpö höpä. Maata tai talon vakituiseen asumiseen saa ostaa kuka tahansa. Vapaa-ajan asunnon ostamiseen tarvitaan kotiseutuoikeus, jonka saamiseen vaaditaan viiden, ei kymmenen vuoden asumista Ahvenanmaalla. Tämä koskee kaikkia, ei vain mantereelta muuttavia. Lisäksi kotiseutuoikeuden saamiseen vaaditaan Suomen kansalaisuus (on siis helpompi saada kuin esim. ruotsalaisten, joiden pitää saada myös kansalaisuus).
22.11.2011 08:22
34 / 71